Opwekking

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Opwekking

Bericht door Ditbenik »

Thea schreef:Ja, snap ik! Maar dan kun je die mensen van Opwekking toch niet 'afkeuren'? Zij belijden allemaal hun geloof. Dan hoef je daar toch niet bang voor te zijn?
Het is ook niet jouw taak om die mensen van Opwekking af te keuren. Je kunt afkeuren wat ze verkondigen of leren als dat niet in overstemming is met de Schrift, hetzelfde geldt voor hun daden, maar je kunt en mag niet oordelen over het hart.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Opwekking

Bericht door Thea »

Maar dat gebeurt hier wel....
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Opwekking

Bericht door Ditbenik »

Thea schreef:Maar dat gebeurt hier wel....
Inderdaad. Dat keuren lijkt soms wel een kenmerk van de reformatorische gezindte. Maar zo hoort het niet te zijn.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Opwekking

Bericht door Ararat »

Susanna schreef:Maar wat leer ik daar dan van?

De ondersteunende Bijbelteksten bij dit stuk uit de DL:

(... )
2. "Doch de HEERE zeide tot Samuel: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan." 1 Samuël 16:7

---
Conclusie:
(...)
Verwarring:
De tweede ondersteunende Bijbeltekst (DL) brengt me een beetje in de war. Als ik de geschiedenis lees, vertelt de HEERE duidelijk aan Samuel wie het niet is en wie het wel is. Kan dat dan ook? Dat de HEERE je laat weten dat iemand niet echt van Hem is? Het gaat hier eigenlijk niet over kijken of iemand een kind van God is, maar wie de toekomstige koning mag zijn.

Ik gebruikte deze site (want het linkje hierboven doet het niet) https://www.dordtse-leerregels.nl/hoofd ... ragraaf-15
Het woord 'verwerpen' in 1 Samuel 16:7 heeft ook de betekenis van 'verachten'. God laat hier dus volgens mij alleen zien wie Hij niet wil gebruiken als toekomstige koning.
Het lijkt me voor nu erg gevaarlijk als een mensenkind claimt te weten dat een ander verworpen is.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie