Verschil en overeenstemming tussen forummers

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschil en overeenstemming tussen forummers

Bericht door DDD »

Ik voel mij met bepaalde forumleden (en ook sommige oud-forumleden, kan ik juist in dit draadje wel zeggen) zeker verbonden. En dat is niet omdat ik eenzaam ben, en dit zie als een vervanging voor werkelijke vriendschappen, want ik heb veel vrienden, ook vrienden die alles van mij (mogen) weten. Maar je leert mensen op een bepaalde manier toch kennen en ik leer daar ook van. Dat geeft een dankbaar hart, om het maar eens plechtstatig te zeggen.

En daarvoor is het niet nodig dat ik het met de ander op veel discussiepunten hier eens ben. Ik vind het belangrijker om iets van de eerbied voor God en voor de naaste te proeven. Zoals ik dat in het echt ook belangrijk vind.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Verschil en overeenstemming tussen forummers

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik voel mij met bepaalde forumleden (en ook sommige oud-forumleden, kan ik juist in dit draadje wel zeggen) zeker verbonden. En dat is niet omdat ik eenzaam ben, en dit zie als een vervanging voor werkelijke vriendschappen, want ik heb veel vrienden, ook vrienden die alles van mij (mogen) weten. Maar je leert mensen op een bepaalde manier toch kennen en ik leer daar ook van. Dat geeft een dankbaar hart, om het maar eens plechtstatig te zeggen.

En daarvoor is het niet nodig dat ik het met de ander op veel discussiepunten hier eens ben. Ik vind het belangrijker om iets van de eerbied voor God en voor de naaste te proeven. Zoals ik dat in het echt ook belangrijk vind.
En geef ik je ook een dankbaar hart? :D
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verschil en overeenstemming tussen forummers

Bericht door Job »

In de opmerkingen van Maanenschijn en Arja kan ik me vinden. Aan het ene type posts kun je je mening scherpen en spiegelen; vanuit de andere mag je een stukje verwondering delen. Een mooie combinatie. Verrijkend.

Zelf ben ik hier te weinig intensief om aan een band met mensen te bouwen en meng ik me daarnaast zelden in echt inhoudelijke discussies. Ik weet me daar niet belezen genoeg voor. Wel kan ik veel leren. Dan kun je je soms dankbaar voelen dat een volstrekt onbekende bereid is zoveel van zijn kennis te delen. Dat geeft een bepaalde mate van verbondenheid.

De zaken waar ik me wel in meng, zijn over het algemeen randzaken of kerk-culturele zaken. Het is relativerend voor mijzelf om te constateren dat dat over het algemeen geen onderwerpen zijn waarbij banden worden gesmeed. Vaak gaat het over het hoofd, meestal niet over het hart. En is het oppassen om het hoofd niet op te stoken ten koste van de temperatuur van het hart.

Bovendien probeer ik bijdragen zoveel mogelijk te lezen zonder de naam van de forummer te bekijken. Dat helpt om mensen niet in een hokje te plaatsen. Lukt niet altijd, zeker als je eens een uitgebreid gesprek of zelfs fittie met iemand hebt gehad. Best lastig om een bepaalde bril dan weer af te zetten moet ik eerlijk bekennen. Het helpt dan niet dat je de mens achter de forummer niet kent.

Wat me tenslotte geraakt heeft is de grote betrokkenheid die bleek en blijkt rond de situatie van Mara.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschil en overeenstemming tussen forummers

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Ik voel mij met bepaalde forumleden (en ook sommige oud-forumleden, kan ik juist in dit draadje wel zeggen) zeker verbonden. En dat is niet omdat ik eenzaam ben, en dit zie als een vervanging voor werkelijke vriendschappen, want ik heb veel vrienden, ook vrienden die alles van mij (mogen) weten. Maar je leert mensen op een bepaalde manier toch kennen en ik leer daar ook van. Dat geeft een dankbaar hart, om het maar eens plechtstatig te zeggen.

En daarvoor is het niet nodig dat ik het met de ander op veel discussiepunten hier eens ben. Ik vind het belangrijker om iets van de eerbied voor God en voor de naaste te proeven. Zoals ik dat in het echt ook belangrijk vind.
En geef ik je ook een dankbaar hart? :D
Zeker. Bij jou zie ik hoe trouw aan het geheel van het kerkverband samen kan gaan met een wat eenzijdige of misschien zelfs eenkennige manier van kijken. Ik vind je een voorbeeld in binnenkerkelijke eenheid.
Plaats reactie