Mijn collega wil hier enkele vragen stellen inzake kerkbezoek.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Mijn collega wil hier enkele vragen stellen inzake kerkbezoek.

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb een collega die interesse heeft om eens een kerk te komen bezoeken, ik heb hem al eens bij mij uitgenodigd en heb wat mijn gemeente betreft zijn vragen al beantwoord, maar hij wil ook graag meerdere kerkverbanden zoeken en de vragen hier aan jullie stellen en jullie antwoorden lezen, bij deze:
Hallo, Ik ben Ronald, 28 jaar oud.

Ik ben geïnteresseerd in het geloof en de bijbel maar in heel m'n leven niet één keer naar de kerk geweest en ben onderhand eigenlijk wel benieuwd hoe het er aan toe gaat daar. Kan iedereen die dat wil gewoon op zondag binnenwandelen zonder meer? Stoor je als je binnen loopt en er wordt iemand gedoopt of beëdigd of zo?
Wat moet je doen en juist niet?
Mag je overal gaan zitten?
Hoe moet ik me kleden?
Dank voor jullie antwoorden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mijn collega wil hier een vraag stellen inzake kerkbezoek.

Bericht door DDD »

Ik zou zeggen: kijk naar een website van een kerk in de buurt. Er zijn kerken in allerlei soorten en maten. Op de meeste websites van kerken staan de mogelijkheden en suggesties voor gasten opgesomd. In iedere kerk ben je welkom, al voelt dat niet altijd zo.

Of vraag het gewoon eens aan een christen uit de buurt. Die weet vaak allerlei ins en outs van de regionale mogelijkheden.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Mijn collega wil hier enkele vragen stellen inzake kerkbezoek.

Bericht door Erik1960 »

Kan iedereen die dat wil gewoon op zondag binnenwandelen zonder meer?
Bij ons wel; je moet alleen even uitzoeken in welke van de twee kerkgebouwen je ons vindt.
Stoor je als je binnen loopt en er wordt iemand gedoopt of beëdigd of zo?
Ook die diensten zijn voor iedereen toegankelijk.
Wat moet je doen en juist niet?
Vergeet niet bij de ingang de liturgie voor de dienst mee te nemen en pak een Liedboek wanneer je die niet bij je hebt.
Mag je overal gaan zitten?
Wij kennen geen gereserveerde plaatsen. Het is onhandig wanneer je op de eerste rij gaat zitten: je kunt dan niet ‘afkijken’ wanneer mensen gaan staan.
Hoe moet ik me kleden?
Je bent welkom zoals je bent.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Mijn collega wil hier enkele vragen stellen inzake kerkbezoek.

Bericht door Van Ewijk »

Erik1960 schreef:
Kan iedereen die dat wil gewoon op zondag binnenwandelen zonder meer?
Bij ons wel; je moet alleen even uitzoeken in welke van de twee kerkgebouwen je ons vindt.
Stoor je als je binnen loopt en er wordt iemand gedoopt of beëdigd of zo?
Ook die diensten zijn voor iedereen toegankelijk.
Wat moet je doen en juist niet?
Vergeet niet bij de ingang de liturgie voor de dienst mee te nemen en pak een Liedboek wanneer je die niet bij je hebt.
Mag je overal gaan zitten?
Wij kennen geen gereserveerde plaatsen. Het is onhandig wanneer je op de eerste rij gaat zitten: je kunt dan niet ‘afkijken’ wanneer mensen gaan staan.
Hoe moet ik me kleden?
Je bent welkom zoals je bent.
Wat dat laatste betreft heb ik hem hetzelfde antwoord gegeven maar dan zonder pet of andere hoofdbedekking.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mijn collega wil hier enkele vragen stellen inzake kerkbezoek.

Bericht door Tiberius »

Wij zijn een missionaire gemeente. Het is dat het wat ver van jouw woonplaats is, maar anders kan hij zo binnen lopen. Hij wordt hartelijk welkom geheten en eventueel geholpen met dingen die hij niet weet. De dienst is heel laagdrempelig.
Bij ons gebeurt het regelmatig dat mensen pas tijdens de dienst pas binnenkomen; dat wordt doorgaans ook niet als een probleem ervaren.
Na afloop een kop koffie en ontmoeting.

's Middags houden we een nog laagdrempeliger dienst voor dak- en thuislozen in onze stad. In de praktijk komen er vaak mensen die niet naar een 'normale' kerk willen, omdat ze nogal negatieve ervaringen met kerkmensen hebben opgedaan.
Na de dienst koffie en broodjes.

Dergelijke diensten zullen ze in jullie omgeving ook wel hebben.
Plaats reactie