Opleiding predikant per gezindte...

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:Dus dan hadden ze tranen in de ogen omdat ze zo gelijk hadden maar hun goede bedoelingen niet werden gezien?
Neen. Een groot deel had begrip.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Maanenschijn schreef:Als we de kerk zien als lichaam van Christus, kan het niet anders dan pijn doen als een lid zich onttrekt. En blij zijn als het zich weer hersteld.

Als we de kerk niet zien als lichaam van Christus, is een herbezinning op het kerkzijn dringend noodzakelijk.
Gaat Efeze 5 over alle kerkgangers of alleen over Gods kinderen? Overigens kan er na een operatie wel opluchting zijn als er een kwaal weggesneden is. Ik denk dat er situaties zijn waarin we God mogen danken dat sommige leden weggaan. (En natuurlijk ook bidden voor hun behoud.)
De DL leert ons dat we mensen als ware gelovigen moeten beschouwen als het tegendeel niet blijkt. In dat licht zie ik de kerk als het lichaam van Christus, terwijl we weten dat alleen Gods kinderen tot dat lichaam behoren. Alleen het oordeel daarvan kan niet aan onze kant liggen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:De DL leert ons dat we mensen als ware gelovigen moeten beschouwen als het tegendeel niet blijkt. In dat licht zie ik de kerk als het lichaam van Christus, terwijl we weten dat alleen Gods kinderen tot dat lichaam behoren. Alleen het oordeel daarvan kan niet aan onze kant liggen.
De DL spreken daarbij over "die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren". Dat is voor mij anders als alle kerkleden. Als je kerkleden vraagt "geloof u werkelijk" (in de zin van een waar geloof), dan belijden de meesten dat niet. Wat overigens niet wil zeggen dat zo'n kerklid geen waar gelovige is, aangezien er veel moeite is met geloofszekerheid.

Als mensen van kerk veranderen (waar goede en slechte motieven voor zijn), zal dat als het goed is niet lichtvaardig over gedacht worden, en zal er als het goed is verdriet zijn, als het er op lijkt dat zaken niet recht zijn. Maar ik zal zelf niet zo snel zeggen dat iemand dan afscheid neemt van het lichaam van Christus, aangezien die andere gemeente (de ware leden die dat niet alleen uiterlijk zijn) daar ook toe behoord. Al weet ik dat dat in de GKV van vroeger wel zo werd verwoord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Job »

Posthoorn schreef:Job, ik vind dat jij een vreemde manier hebt van in de kerk staan: De kerkenraad heeft altijd gelijk. Klaar. Punt.

Luther vond dat een gemeente een predikant mag wegsturen als hij niet voldoet. Die kant is er ook.
Nee, de kerkenraad heeft niet altijd gelijk. Helaas. Maar de kwestie is of het een rechte weg is om je aan dit gezag te onttrekken. Er zijn er velen die met elkaar de lasten blijven dragen van een gemeente, door dik en dun, door bezaaid en onbezaaid land. Trouw. Wat een zegen is 'trouw' in een zieke of zelfs stervende kerk.

Er zijn er die dat helaas niet zijn. Ja, dat doet pijn. Het richt ook schade aan. Zowel in de gemeente, die inderdaad geamputeerd raakt, als ook in het gros van de gezinnen van hen die vertrekken, want tel je knopen en zie op brede schaal de kerkelijke en principiële ontwikkelingen van hun kinderen en verdere nageslacht. Men leert geen kerkelijke trouw en onderdanigheid meer.

Wat een andere forummer beschrijft (naam even kwijt) dat het een opluchting is als een kwaal wordt weggesneden, daar kan ik me niet in vinden. Gemeenteleden: ze horen er allemaal bij en ze worden één voor één met verdriet nagekeken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:[als ook in het gros van de gezinnen van hen die vertrekken, want tel je knopen en zie op brede schaal de kerkelijke en principiële ontwikkelingen van hun kinderen en verdere nageslacht. Men leert geen kerkelijke trouw en onderdanigheid meer.

.
Dit argument wordt vaak ingebracht. Onterecht.
De afglijding bij nageslacht is helaas, helaas, zowel bij blijvers als vertrekkers te zien. En andersom gelukkig ook, een hartelijke betrokkenheid aan de dienst van de Heere.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef:door bezaaid en onbezaaid land
Laat zulke taal maar achterwege. Dat is op dit forum niet nodig en zeker niet in dit draadje.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
Job schreef:[als ook in het gros van de gezinnen van hen die vertrekken, want tel je knopen en zie op brede schaal de kerkelijke en principiële ontwikkelingen van hun kinderen en verdere nageslacht. Men leert geen kerkelijke trouw en onderdanigheid meer.

.
Dit argument wordt vaak ingebracht. Onterecht.
De afglijding bij nageslacht is helaas, helaas, zowel bij blijvers als vertrekkers te zien. En andersom gelukkig ook, een hartelijke betrokkenheid aan de dienst van de Heere.
Klopt dat je het overal ziet, maar mijns inziens liggen de verhoudingen anders. Maar het zou een onderzoek waard zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
Job schreef:door bezaaid en onbezaaid land
Laat zulke taal maar achterwege. Dat is op dit forum niet nodig en zeker niet in dit draadje.
Wil je dat uitleggen?
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door MGG »

Job schreef:
Bezorgd schreef:
Job schreef:[als ook in het gros van de gezinnen van hen die vertrekken, want tel je knopen en zie op brede schaal de kerkelijke en principiële ontwikkelingen van hun kinderen en verdere nageslacht. Men leert geen kerkelijke trouw en onderdanigheid meer.

.
Dit argument wordt vaak ingebracht. Onterecht.
De afglijding bij nageslacht is helaas, helaas, zowel bij blijvers als vertrekkers te zien. En andersom gelukkig ook, een hartelijke betrokkenheid aan de dienst van de Heere.
Klopt dat je het overal ziet, maar mijns inziens liggen de verhoudingen anders. Maar het zou een onderzoek waard zijn.
Pas sprak ik een predikant en die gaf aan dat het in zijn vorige gemeente (waar hij lamg gestaan heeft) duidelijk zichtbaar was. Ik vermoed dat de bindingen met een kerk dan toch wat minder is. Veel kerkverlaters gaan op papier naar een 'lichtere' kerk, waardoor het mij niet zou verbazen als dit bij sommige het begin is van een glijdende schaal.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Posthoorn »

Job schreef:Nee, de kerkenraad heeft niet altijd gelijk. Helaas. Maar de kwestie is of het een rechte weg is om je aan dit gezag te onttrekken.
Dat is inderdaad de vraag en dat zal per geval bekeken moeten worden.
Er zijn er velen die met elkaar de lasten blijven dragen van een gemeente, door dik en dun, door bezaaid en onbezaaid land. Trouw. Wat een zegen is 'trouw' in een zieke of zelfs stervende kerk.
Wordt dat van ons verlangd? Moeten we ons niet verre houden van een verkeerde leer?
Er zijn er die dat helaas niet zijn. Ja, dat doet pijn. Het richt ook schade aan. Zowel in de gemeente, die inderdaad geamputeerd raakt, als ook in het gros van de gezinnen van hen die vertrekken, want tel je knopen en zie op brede schaal de kerkelijke en principiële ontwikkelingen van hun kinderen en verdere nageslacht. Men leert geen kerkelijke trouw en onderdanigheid meer.
Ik denk dat bij het laatste het probleem zit. In de Roomse kerk wilde men ook trouw en onderdanigheid van Luther. Maar soms kan dat gewoon niet.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:De DL leert ons dat we mensen als ware gelovigen moeten beschouwen als het tegendeel niet blijkt. In dat licht zie ik de kerk als het lichaam van Christus, terwijl we weten dat alleen Gods kinderen tot dat lichaam behoren. Alleen het oordeel daarvan kan niet aan onze kant liggen.
De DL spreken daarbij over "die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren". Dat is voor mij anders als alle kerkleden. Als je kerkleden vraagt "geloof u werkelijk" (in de zin van een waar geloof), dan belijden de meesten dat niet. Wat overigens niet wil zeggen dat zo'n kerklid geen waar gelovige is, aangezien er veel moeite is met geloofszekerheid.

Als mensen van kerk veranderen (waar goede en slechte motieven voor zijn), zal dat als het goed is niet lichtvaardig over gedacht worden, en zal er als het goed is verdriet zijn, als het er op lijkt dat zaken niet recht zijn. Maar ik zal zelf niet zo snel zeggen dat iemand dan afscheid neemt van het lichaam van Christus, aangezien die andere gemeente (de ware leden die dat niet alleen uiterlijk zijn) daar ook toe behoord. Al weet ik dat dat in de GKV van vroeger wel zo werd verwoord.
Ik ben het eens met je meer precise omschrijving. Mijn punt was vooral dat we, mijns inziens, te weinig pijn voelen van hen die weg gaan, waarbij het natuurlijk uitmaakt waarheen men gaat. Wat daarbij meespeelt is: wie zijn de gelovigen? En daar sluit ik (en jij) graag aan bij de DL. De grote vraag die overblijft: is het uiterlijk belijden een zaak van zich het voegen bij een kerk / de kerk, of moet dat meer zijn. Ik heb daar wel eens diep over nagedacht, (net als over: wat is het koninkrijk Gods) maar ben daar (nog) niet goed uit.

Vooralsnog sluit ik liever mensen in, dan uit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Job schreef:door bezaaid en onbezaaid land
Laat zulke taal maar achterwege. Dat is op dit forum niet nodig en zeker niet in dit draadje.
Wil je dat uitleggen?
Nee. Dat wil ik niet.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Job schreef:door bezaaid en onbezaaid land
Laat zulke taal maar achterwege. Dat is op dit forum niet nodig en zeker niet in dit draadje.
Wil je dat uitleggen?
Nee. Dat wil ik niet.
Niet moeilijk doen, niks mis met deze woorden dus.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Ad Anker »

Job schreef:Er zijn er velen die met elkaar de lasten blijven dragen van een gemeente, door dik en dun, door bezaaid en onbezaaid land. Trouw. Wat een zegen is 'trouw' in een zieke of zelfs stervende kerk.
Wat een mooie opmerking! Ik geloof dat als dit de praktijk is in een gemeente daar inderdaad zegen op rust. Al dat geswitch en geshop heeft niet veel bloei gebracht.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Job schreef:door bezaaid en onbezaaid land
Laat zulke taal maar achterwege. Dat is op dit forum niet nodig en zeker niet in dit draadje.
Wil je dat uitleggen?
Nee. Dat wil ik niet.
Ik wil graag bij- en afleren en hoor dus echt graag even waarom deze uitdrukking hier ongepast is. Ik ben me oprecht van geen kwaad bewust. Wie A zegt moet ook B zeggen. Als je niet met een motivering komt zal ik de uitdrukking gewoon blijven gebruiken.
Plaats reactie