Opleiding predikant per gezindte...

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef:
helma schreef:Ik zou blij zijn met terugkomende vertrekkers. En hun motieven hoef ik niet te weten. Dat is iets tussen hen en God. En de kerkenraad uiteraard.
Het lijkt mij een hele stap om terug te gaan.
Klopt. De Heere heeft liefelijk in mijn hart gewerkt in de tijd dat we met voornamelijk onze moeder betrokken waren bij de GG. Ik heb zeer goede en zoete herinneringen daaraan. Daarna ben ik na een verhuizing in diepe duisternis gekomen in een gemeente naar eigen inzicht. Waarbij een derde verhuizing mij bracht in mijn huidge gemeente en kerkgenootschap. Waar Hij (en Hij alleen) mij weer heeft terug getrokken en kennelijk Zich heeft willen openbaren.

Terug gaan is een hele stap. Soli Deo Gloria.
Precies, maar jij beschrijft iets heel anders. Jij erkent jouw rol in het geheel. Zoals Bezorgd hierboven beschrijft gaat het om mensen die slachtoffers zijn en die groot gelijk hadden mer de reden waarom ze vertrokken. Een hemelsbreed verschil met jouw post, helaas.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Voor mij hoeft het ook niet verder te gaan. Je kunt wel over mijn woord affakkelen vallen maar dat is soms echt aan de orde, of je dat nu leuk vind of niet. Zorgen naar voren is altijd goed maar de wijze waar het gedurig op gebeurd is uitermate verdrietig. Verder ervaar ik dit niet als kramp want je doet er weinig aan, wat dat betreft heb ik geen enkele fiducie dat mensen zich er wat van aantrekken.
Dat laatste is wederzijds denk ik. Het eerste gebeurt, wellicht is dat des internetfora, eveneens 2-zijdig. Maar topics die positieve zaken over het werk van de Heere bevatten werden in het verleden al snel als ‘te persoonlijk’ bestempelt. Waarschijnlijk zijn dat zaken die we in een face to face gesprek wel zouden bespreken.
Ik weet zeker dat jij en ik in een face to face gesprek het prima zouden hebben en kunnen vinden. Daarvoor heb ik genoeg van je gelezen en gehoord. Tis dat Zeeuwen niet altijd te peilen zijn:)
Dat maakt ons van die mysterieuze wezens he.:-)
Ja maar meestal wel goed te pruimen, ik heb ooit 4 schoonzussen gehad die van 't zeeuwse kwamen...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Bourdon16 »

MGG schreef:
refo schreef:
Job schreef:
MGG schreef:Volgens mij staat in de NGB duidelijk wat de kenmerken van een ware kerk zijn. Een vertrekken moet in mijn ogen dus onderbouwen, waarom zijn kerk geen ware kerk is. Als het namelijk wel een ware kerk is, dan zie ik geen Bijbelse reden om weg te gaan.
Exact.
De NBG is opgesteld in een tijd dat er maar één kerkgenootschap was. Dat er nu meer zijn is ook weinig bijbels.
Eens dat is een trieste zaak en tegen Jezus zijn wil. Ik ken iemand die om die reden nog lid is van een pkn gemeente, waar in zijn beleving geen rechte prediking meer is. Overigens is elke pkn'er in mijn ogen lid van een kerkgenootschap waar de leer/bestuur onbijbels is. Het is diep triest wat voor besluiten de pkn synode neemt.
Toch wil ik ook niet vertrekken. De bijbelse leer mag nog klinken.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:Dit is precies de houding waarom er geen gesprek mogelijk is, als dit je enige reactie is Job.
Bezorgd, ik vind het oprecht moeilijk om te lezen dat je vindt dat het kan zijn dat iemand zelf vertrekt, maar dat de toon van je verdere bericht is dat diegene daar eigenlijk weinig tot niks aan lijkt te kunnen doen en het er erg moeilijk mee heeft. Alsof het hem wordt aangedaan. Daar val ik over ja. Eerder viel hier het woord: slachtoffer. dat is een houding die ik te vaak proef bij vertrekkers uit bijvoorbeeld onze gemeente(n).

Iemand die vertrekt, vertrekt zelf, hoe pijnlijk dat ook is om onder ogen te zien. 100% zelf.

Ik zou me best voor kunnen stellen dat er over zo'n groot besluit best wel eens wat blijft knagen, zeker als je er kinderen in meetrekt. Ik kan me ook voorstellen dat het dan kan helpen om tegen jezelf te zeggen: ik wilde niet, maar het moest.

Gaat het allemaal goed op kerkelijk erf? Zijn ds's heiligen? Volstrekt niet. Er is heel veel kerkelijk verdriet.

Maar weggaan? Dat doe je echt zelf.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Tiberius »

Het gaat hier over de opleiding van predikanten, mensen.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door MGG »

MGG schreef:
refo schreef:
Job schreef:
MGG schreef:Volgens mij staat in de NGB duidelijk wat de kenmerken van een ware kerk zijn. Een vertrekken moet in mijn ogen dus onderbouwen, waarom zijn kerk geen ware kerk is. Als het namelijk wel een ware kerk is, dan zie ik geen Bijbelse reden om weg te gaan.
Exact.
De NBG is opgesteld in een tijd dat er maar één kerkgenootschap was. Dat er nu meer zijn is ook weinig bijbels.
Eens dat is een trieste zaak en tegen Jezus zijn wil. Ik ken iemand die om die reden nog lid is van een pkn gemeente, waar in zijn beleving geen rechte prediking meer is. Overigens is elke pkn'er in mijn ogen lid van een kerkgenootschap waar de leer/bestuur onbijbels is. Het is diep triest wat voor besluiten de pkn synode neemt.
Toch wil ik ook niet vertrekken. De bijbelse leer mag nog klinken.[/quote]

Begrijpelijk. Ik heb ook geen moeite met de hele pkn, maar wel met de koers en de synodebesluiten. In het verleden heb ik tegen een toenmalige vriendin gezegd dat ik mij niet bij de pkn kan/wil aansluiten. Als ik in een pkn gemeente opgegroeid zou zijn waar elke zondag een Bijbelse prediking klinkt, dan zou ik ook geen vrijmoedigheid hebben om weg te gaan.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door DDD »

Job schreef:
pierre27 schreef:
Van wat ik ken qua namen of persoonlijk is inderdaad de hoofdmoot gematigd om die woorden ook te gebruiken. Voor mij opvallend, de afgelopen weken diverse gesprekken gehad over een bepaalde grote gemeente in Zuid-Holland. Wat me duidelijk is geworden vanuit de gesprekken is dat er uitstroom vanuit een gemeente naar de linker/rechterzijde kan zijn tijdens/na het dienen van een predikant. Mensen die de prediking niet meer kunnen verdragen of er mee eens zijn, vervolgens vertrekken en dan bij de komst van een nieuwe predikant weer met een verhaal terugkomen. Wat dat alles doet binnen een gemeente.
Ik vind het moeilijk te begrijpen dat kerkenraden daar geen stokje voor steken. Ja, we mogen mensen mild weer in de schoot der kerk terug ontvangen. Maar het getuigt toch wel van lef als je gewoon met opgeheven hoofd weer terug durft komen, nog steeds vindend dat je gelijk had.

Als er sprake is van een ootmoedige, schuldbelijdende houding is dat natuurlijk anders.
Je lijkt over het hoofd te zien dat het soms nogal wat is om een aantal jaren onder een onrechtzinnige prediking te zitten.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door DDD »

helma schreef:Ik zou blij zijn met terugkomende vertrekkers. En hun motieven hoef ik niet te weten. Dat is iets tussen hen en God. En de kerkenraad uiteraard.
Het lijkt mij een hele stap om terug te gaan.
Ik ook. Ik zou menen dat kerkenraden die het betreft er goed aan zouden doen om een traject van boete en verzoening in te zetten. Kerkscheuringen, zeker als ze een groter aantal personen betreffen, zijn meestal aan beide zijden niet zonder ernstige tekortkomingen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Onbekende »

Toch komt het ook voor dat ondanks verschil van inzicht en het elkaar geestelijk niet altijd verstaan, de vertrekker in een goede sfeer het gesprek met de kerkenraad kan voeren en er in ieder geval enig begrip wordt opgebracht. Hoewel men dan vertrekt omdat men het met de leer of verkondiging niet (meer) eens is, wordt men niet hautain of onheus bejegend. Ik ken daar voorbeelden van, en dit mag ook gezegd worden.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door pierre27 »

Onbekende schreef:Toch komt het ook voor dat ondanks verschil van inzicht en het elkaar geestelijk niet altijd verstaan, de vertrekker in een goede sfeer het gesprek met de kerkenraad kan voeren en er in ieder geval enig begrip wordt opgebracht. Hoewel men dan vertrekt omdat men het met de leer of verkondiging niet (meer) eens is, wordt men niet hautain of onheus bejegend. Ik ken daar voorbeelden van, en dit mag ook gezegd worden.
Absoluut hoor, heeft veel te maken met de opstelling van kerkenraad em vertrekker. Waar ik zelf veel moeite mee heb is dat mensen soms anderen mee proberen mee te nemen. Dat moet hun probleem met een en ander ook mijn probleem worden. Ik heb dit persoonlijk een paar jaar geleden alhier meegemaakt. Kreeg ongevraagd eerst telefoon en erna een mail met allerlei kritiekpunten op prediking en kerkenraad. Heb toen duidelijk gemaakt dat een ieder zijn of haar traject heeft en dat ik deze manier verre van prettig vond. Wanneer een kerkenraad geconfronteerd gaat worden met een rondzendbrief/mail of open brief is het vrij begrijpelijk dat de onderlinge verhoudingen verstarren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door refo »

Dat is nu eenmaal het idee achter evangelisatie. Dat de ander ook jouw 'traject' volgt. Folders zijn daar een veel gebruikt middel voor. Maar meestal levert het niet meer op dan 'verstarde verhoudingen'.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Onbekende »

pierre27 schreef:
Onbekende schreef:Toch komt het ook voor dat ondanks verschil van inzicht en het elkaar geestelijk niet altijd verstaan, de vertrekker in een goede sfeer het gesprek met de kerkenraad kan voeren en er in ieder geval enig begrip wordt opgebracht. Hoewel men dan vertrekt omdat men het met de leer of verkondiging niet (meer) eens is, wordt men niet hautain of onheus bejegend. Ik ken daar voorbeelden van, en dit mag ook gezegd worden.
Absoluut hoor, heeft veel te maken met de opstelling van kerkenraad em vertrekker. Waar ik zelf veel moeite mee heb is dat mensen soms anderen mee proberen mee te nemen. Dat moet hun probleem met een en ander ook mijn probleem worden. Ik heb dit persoonlijk een paar jaar geleden alhier meegemaakt. Kreeg ongevraagd eerst telefoon en erna een mail met allerlei kritiekpunten op prediking en kerkenraad. Heb toen duidelijk gemaakt dat een ieder zijn of haar traject heeft en dat ik deze manier verre van prettig vond. Wanneer een kerkenraad geconfronteerd gaat worden met een rondzendbrief/mail of open brief is het vrij begrijpelijk dat de onderlinge verhoudingen verstarren.
In de voorbeelden die ik ken, kon men zelfs in een 1 op 1 gesprek met een ambtsdrager ook goed over geestelijke zaken praten. Wanneer er als kerkenraad zijnde gehandeld werd, was de sfeer al weer anders. An sich niet vreemd, een 'kerkordelijk' gesprek heeft natuurlijk een heel andere strekking dan een pastoraal of geestelijk gesprek.

Voorbeelden waarbij het totaal anders gelopen is ken ik overigens ook, en wil ik totaal niet bagatelliseren of negeren maar voor mezelf heb ik niet de behoefte om me daarop te richten.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Onbekende »

refo schreef:Dat is nu eenmaal het idee achter evangelisatie. Dat de ander ook jouw 'traject' volgt. Folders zijn daar een veel gebruikt middel voor. Maar meestal levert het niet meer op dan 'verstarde verhoudingen'.
Aan de ene kant heel herkenbaar. De ontdekking dat God zó anders is dan ik me altijd voorgesteld had, wil ik ook het liefst van de daken schreeuwen, vooral onder refo's die gevangen zitten in een bepaalde cultuur. Toch denk ik dat het niet perse altijd handig is, omdat (als ik voor mezelf spreek) je in je vurigheid snel een onhandige actie of uitspraak begaat. Daarom begrijp ik het van anderen heel goed, maar ben ik er voor mezelf voorzichtig en terughoudend in. De beste weg blijft toch om hen voor God neer te leggen in gebed.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Klavart »

Mannetje schreef:
refo schreef:
Job schreef:
MGG schreef:Volgens mij staat in de NGB duidelijk wat de kenmerken van een ware kerk zijn. Een vertrekken moet in mijn ogen dus onderbouwen, waarom zijn kerk geen ware kerk is. Als het namelijk wel een ware kerk is, dan zie ik geen Bijbelse reden om weg te gaan.
Exact.
De NBG is opgesteld in een tijd dat er maar één kerkgenootschap was. Dat er nu meer zijn is ook weinig bijbels.
Het NBG kwam wat later dan de NBG, maar eerder dan de NBV. ;)
NBG of NGB, het blijft lastig. ;)
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Ja maar meestal wel goed te pruimen, ik heb ooit 4 schoonzussen gehad die van 't zeeuwse kwamen...
Ah, ik heb er 5 :-). Al zijn er 2 afgedwaald naar de Veluwe.
Plaats reactie