Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Van Ewijk »

Ararat schreef:Het persoonlijk kennen van elkaar is zó belangrijk dat gemeenten niet groter zouden moeten zijn dan zo'n 500 mensen. Eens in de 2 jaar een uur huisbezoek lijkt me echt niet wenselijk.
Deze reactie in een ander topic trof bij mij een gevoelige snaar.
Want wat is bij mij namelijk het geval, zoals we allemaal weten kunnen we pas weer sinds kort bij elkaar komen. Ik heb echter gemerkt dat mij bij de koffietafel regelmatig de vraag wordt gesteld
"Bent u al lang lid van onze gemeente?"

Het antwoord luid dan sinds 2014.

Nu zijn dergelijke vragen te begrijpen door met name de gebreken van het geheugen die optreden door de vergrijzing, en het feit dat men nieuw is of te gast.
De pijnlijke waarheid is echter dat dit mij ook door gemeenteleden wordt gesteld die bovengenoemde gebreken niet hebben, er al jaren lopen en soms zelfs een functie in de kerk hebben zoals ouderling of organist.
En, om mijzelf niet vrij te pleiten, ken ik zelf ook lang niet iedereen van naam met uitzondering van de predikanten en degene met wie ik geregeld activiteiten onderneem zoals de bijbelleeskring en daar buiten diegenen die ik regelmatig buiten de kerk tegen kom in mijn omgeving.

Ik vroeg me af hoe dat zit bij andere kerken.
Nu zal daar lokaal hier en daar ook wel verschil in zitten.
Het zal bijvoorbeeld wel verschil maken als je in een dorp woont waar iedereen op een steenworp afstand van elkaar woont of in Amsterdam of Utrecht, of een kerk waar plaats is voor over de 2000 man, al is dat laatste natuurlijk een zeldzaamheid.
Het zal ook wel afhangen van de deelname aan kerkelijke activiteiten omdat als je alleen komt voor de erediensten je natuurlijk niet onder de preek een gezellig babbeltje gaat maken.

Hoe is de situatie in uw kerk en is bovenstaande herkenbaar? En zit ik met mijn denkwijze een beetje in de goede richting?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door HersteldHervormd »

Het ligt er een beetje aan hoe groot je gemeente is. Ik denk dat een gemeente van 250 mensen het beste is. Anderzijds zien we bij Puriteinen en andere oudvaders dat megakerken ontstonden. God werkt gelukkig overal en onder alle omstandigheden, gelukkig maar.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Het ligt er een beetje aan hoe groot je gemeente is. Ik denk dat een gemeente van 250 mensen het beste is. Anderzijds zien we bij Puriteinen en andere oudvaders dat megakerken ontstonden. God werkt gelukkig overal en onder alle omstandigheden, gelukkig maar.
250 is wel klein hoor. Met 400 kun je nog wat organiseren en dat er ook mensen komen opdagen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Het ligt er een beetje aan hoe groot je gemeente is. Ik denk dat een gemeente van 250 mensen het beste is. Anderzijds zien we bij Puriteinen en andere oudvaders dat megakerken ontstonden. God werkt gelukkig overal en onder alle omstandigheden, gelukkig maar.
250 is wel klein hoor. Met 400 kun je nog wat organiseren en dat er ook mensen komen opdagen.
Komen opdagen heeft geen 1-op-1 relatie met gemeentegrootte.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Het ligt er een beetje aan hoe groot je gemeente is. Ik denk dat een gemeente van 250 mensen het beste is. Anderzijds zien we bij Puriteinen en andere oudvaders dat megakerken ontstonden. God werkt gelukkig overal en onder alle omstandigheden, gelukkig maar.
250 is wel klein hoor. Met 400 kun je nog wat organiseren en dat er ook mensen komen opdagen.
Komen opdagen heeft geen 1-op-1 relatie met gemeentegrootte.
Hoe minder leden, hoe minder mensen er komen opdagen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Het ligt er een beetje aan hoe groot je gemeente is. Ik denk dat een gemeente van 250 mensen het beste is. Anderzijds zien we bij Puriteinen en andere oudvaders dat megakerken ontstonden. God werkt gelukkig overal en onder alle omstandigheden, gelukkig maar.
250 is wel klein hoor. Met 400 kun je nog wat organiseren en dat er ook mensen komen opdagen.
Komen opdagen heeft geen 1-op-1 relatie met gemeentegrootte.
Hoe minder leden, hoe minder mensen er komen opdagen.
Als een gemeente groter is en daardoor wat losser is, zal dat niet opgaan. Wij hebben een relatief kleine gemeente, vrij veel activiteiten en, door de onderlinge samenhang tussen de gemeenteleden, eigenlijk altijd een goede opkomst.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Het ligt er een beetje aan hoe groot je gemeente is. Ik denk dat een gemeente van 250 mensen het beste is. Anderzijds zien we bij Puriteinen en andere oudvaders dat megakerken ontstonden. God werkt gelukkig overal en onder alle omstandigheden, gelukkig maar.
250 is wel klein hoor. Met 400 kun je nog wat organiseren en dat er ook mensen komen opdagen.
Komen opdagen heeft geen 1-op-1 relatie met gemeentegrootte.
Hoe minder leden, hoe minder mensen er komen opdagen.
Ik denk vooral dat hoe hecht een gemeente is, uitmaakt hoe activiteiten bezocht worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Geytenbeekje »

Ja dat denk ik ook, maar ik denk ook wel dat grootte een rol kan spelen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:Ja dat denk ik ook, maar ik denk ook wel dat grootte een rol kan spelen.
Het ligt aan de individuele kerkganger of hij op komt dagen of niet. Het maakt niet uit of hij lid is van een grote of kleine gemeente. Hoogstens hoe hij een band met die gemeente ervaart.
Fides Quaerens Intellectum
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Louis2 »

De gemeente waar ik heen ga, bestaat uit meerdere interne groepen: Limburgers, Hollanders en mensen uit het buitenland.
Er zijn hier geen andere gemeenten waar Limburgers en Hollanders samen in een gemeenten zitten.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Lilian1975 »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Het ligt er een beetje aan hoe groot je gemeente is. Ik denk dat een gemeente van 250 mensen het beste is. Anderzijds zien we bij Puriteinen en andere oudvaders dat megakerken ontstonden. God werkt gelukkig overal en onder alle omstandigheden, gelukkig maar.
250 is wel klein hoor. Met 400 kun je nog wat organiseren en dat er ook mensen komen opdagen.
Komen opdagen heeft geen 1-op-1 relatie met gemeentegrootte.
Hoe minder leden, hoe minder mensen er komen opdagen.
Hoe kleiner de gemeente. Hoe meer betrokkenheid en dus ook relatief hogere opkomst bij allerlei dingen. Is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Lilian1975 »

Anselmus schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja dat denk ik ook, maar ik denk ook wel dat grootte een rol kan spelen.
Het ligt aan de individuele kerkganger of hij op komt dagen of niet. Het maakt niet uit of hij lid is van een grote of kleine gemeente. Hoogstens hoe hij een band met die gemeente ervaart.
Ja we laten ons gezicht overal zien. Zijn actief. Toch relatief weinig verbondenheid in grotere gemeente. (Komt misschien ook doordat er veel mensen overkomen van elders en eigenlijk alleen zondags er zijn? In andere post elders ook soort gelijke reactie van je. Waar komt het vandaan dat je gelijk lijkt te suggereren dat als mensen in jouw ogen minder positief denken over gang van zaken binnen een gemeente dat ze er waarschijnlijk zelf wel geen moeite voor doen? Dat lijk je 'm.i. met deze antwoorden te suggereren.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Ararat »

Van Ewijk schreef:
Ararat schreef:Het persoonlijk kennen van elkaar is zó belangrijk dat gemeenten niet groter zouden moeten zijn dan zo'n 500 mensen. Eens in de 2 jaar een uur huisbezoek lijkt me echt niet wenselijk.
Deze reactie in een ander topic trof bij mij een gevoelige snaar.
(...)
Ik vroeg me af hoe dat zit bij andere kerken.
Nu zal daar lokaal hier en daar ook wel verschil in zitten.
Het zal bijvoorbeeld wel verschil maken als je in een dorp woont waar iedereen op een steenworp afstand van elkaar woont of in Amsterdam of Utrecht, of een kerk waar plaats is voor over de 2000 man, al is dat laatste natuurlijk een zeldzaamheid.
Het zal ook wel afhangen van de deelname aan kerkelijke activiteiten omdat als je alleen komt voor de erediensten je natuurlijk niet onder de preek een gezellig babbeltje gaat maken.

Hoe is de situatie in uw kerk en is bovenstaande herkenbaar? En zit ik met mijn denkwijze een beetje in de goede richting?
We zijn een regiogemeente, dus moeten het echt hebben van de gesprekken tijdens en rondom de activiteiten. Daar wordt veel gebruik van gemaakt, al doet niet iedereen dat.

Het is belangrijk dat we elkaar als gemeenteleden kennen, zeker als we het beeld van een gezin in gedachten hebben. Daarom herhaal ik mijn stelling ondanks gevoelige snarigheden :) : de ideale grootte is max 500.

En om antwoord te geven op de topicvraag: ik denk dat ik ze allemaal ken, maar ik zou er graag nog een heel stel beter leren kennen!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
merel
Berichten: 9677
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door merel »

Ik weet niet hoe groot mijn gemeente is. Er schijnt een smoelenboek in omloop te zijn waarin alles staat. Daar heb ik meerdere malen om gevraagd, maar nooit gekregen. Ik ken relatief weinig mensen in de gemeente. Ook aan ons wordt regelmatig de vraag gesteld of wij al lang lid zijn van de gemeente (2018). Wij hebben sindsdien 1 keer huisbezoek gehad.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef: Hoe kleiner de gemeente. Hoe meer betrokkenheid en dus ook relatief hogere opkomst bij allerlei dingen. Is mijn ervaring.
Bij mij ook ja. Je kent elkaar beter, kunt elkaar meer betrekken, het valt meer op als iemand er niet is, dus kun je die eens vriendelijk vragen of hij een keer meegaat etc.
Plaats reactie