Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: Hoe kleiner de gemeente. Hoe meer betrokkenheid en dus ook relatief hogere opkomst bij allerlei dingen. Is mijn ervaring.
Bij mij ook ja. Je kent elkaar beter, kunt elkaar meer betrekken, het valt meer op als iemand er niet is, dus kun je die eens vriendelijk vragen of hij een keer meegaat etc.
Mooi als dat zo is. Ik denk inderdaad nog wel eens terug aan een gemeente waar ik in mijn jeugd kwam ( los van de inhoudelijke kant ;) . ) Kleine stadsgemeente. Door de week kwam je elkaar niet bij het boodschappen halen tegen. Zo verspreid door de stad woonde iedereen. Maar de verbondenheid was enorm. Iedereen kende elkaar. Trouwe opkomst bij alle activiteiten. Hartelijk meeleven in woord en daad. Niet alleen een kaartje. Maar elkaar gewoon ook echt aanspreken. Na de dienst niet gelijk naar huis. Ook de weinige jeugd trok intensief met elkaar op. De kr was betrokken . In de zin van dat ze niet alleen in de kr banken zaten en verder veel afstand hielt. Maar nog belangrijker. Als er misschien wat tegenspraak was niet direct in een kramp schoten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Ditbenik »

Louis2 schreef:De gemeente waar ik heen ga, bestaat uit meerdere interne groepen: Limburgers, Hollanders en mensen uit het buitenland.
Er zijn hier geen andere gemeenten waar Limburgers en Hollanders samen in een gemeenten zitten.
Ik ken er meer. De serie in het RD over protestanten in Limburg laat er vijf zien en er zijn er nog meer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Tiberius »

Lijkt me sowieso spannend: Limburgers en Hollanders in één gemeente. ;)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Lijkt me sowieso spannend: Limburgers en Hollanders in één gemeente. ;)
Zijn Limburgers geen Hollanders dan?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Louis2 »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Lijkt me sowieso spannend: Limburgers en Hollanders in één gemeente. ;)
Zijn Limburgers geen Hollanders dan?
Nee, wel Nederlanders.
Ditbenik heeft gelijk, allicht zal er in Kerkrade ofzo wel al wat vermenging zijn geweest, maar voor de rest zijn het gemeentes met een harde g. Ik ben in Vaals of Maastricht nog nooit een geboren Maastrichtenaar ofzo tegen gekomen.

Helaas is mijn ervaring bij diverse verenigingen dat de afstand Maastricht-Den Haag erg lang is. Maastricht is blijkbaar buitenlands.
Voor de rest zal ik mij maar inhouden...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door J.C. Philpot »

Louis2 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Lijkt me sowieso spannend: Limburgers en Hollanders in één gemeente. ;)
Zijn Limburgers geen Hollanders dan?
Nee, wel Nederlanders.
Ditbenik heeft gelijk, allicht zal er in Kerkrade ofzo wel al wat vermenging zijn geweest, maar voor de rest zijn het gemeentes met een harde g. Ik ben in Vaals of Maastricht nog nooit een geboren Maastrichtenaar ofzo tegen gekomen.

Helaas is mijn ervaring bij diverse verenigingen dat de afstand Maastricht-Den Haag erg lang is. Maastricht is blijkbaar buitenlands.
Voor de rest zal ik mij maar inhouden...
Met Hollander in deze context bedoel je dan een inwoner van Zuid- of Noord-Holland? Want als je Hollander als synoniem van Nederlander opvat (niet ongebruikelijk), dan zijn Limburgers ook Hollanders.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Louis2 »

J.C. Philpot schreef:
Louis2 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Lijkt me sowieso spannend: Limburgers en Hollanders in één gemeente. ;)
Zijn Limburgers geen Hollanders dan?
Nee, wel Nederlanders.
Ditbenik heeft gelijk, allicht zal er in Kerkrade ofzo wel al wat vermenging zijn geweest, maar voor de rest zijn het gemeentes met een harde g. Ik ben in Vaals of Maastricht nog nooit een geboren Maastrichtenaar ofzo tegen gekomen.

Helaas is mijn ervaring bij diverse verenigingen dat de afstand Maastricht-Den Haag erg lang is. Maastricht is blijkbaar buitenlands.
Voor de rest zal ik mij maar inhouden...
Met Hollander in deze context bedoel je dan een inwoner van Zuid- of Noord-Holland? Want als je Hollander als synoniem van Nederlander opvat (niet ongebruikelijk), dan zijn Limburgers ook Hollanders.
Hollanders is hier een term voor iedereen die niet uit de streek komt en die geen Limburgs spreekt.
Overigens: als je in Zuid-Limburg woont ga je ook veel naar de buurlanden. Ik zat op school in België.
Dat zie je ook in de gemeentes terug; er wonen ook genoeg mensen in België, op gemeenteavond zijn de goedkopere benzine een populair onderwerp!
Maar de geografische vissenkomt van ZL, het vele dialect spreken(ook tijdens officiële gesprekken) en de grenzen creëren een grensvolkje.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door J.C. Philpot »

Louis2 schreef:Hollanders is hier een term voor iedereen die niet uit de streek komt en die geen Limburgs spreekt.
Overigens: als je in Zuid-Limburg woont ga je ook veel naar de buurlanden. Ik zat op school in België.
Dat zie je ook in de gemeentes terug; er wonen ook genoeg mensen in België, op gemeenteavond zijn de goedkopere benzine een populair onderwerp!
Maar de geografische vissenkomt van ZL, het vele dialect spreken(ook tijdens officiële gesprekken) en de grenzen creëren een grensvolkje.
Interessant, bedankt. Ik vind Zuid-Limburg altijd een intrigerende en bijzondere provincie. Ik ga er graag ééns in de zoveel jaar op vakantie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
Louis2 schreef:Hollanders is hier een term voor iedereen die niet uit de streek komt en die geen Limburgs spreekt.
Overigens: als je in Zuid-Limburg woont ga je ook veel naar de buurlanden. Ik zat op school in België.
Dat zie je ook in de gemeentes terug; er wonen ook genoeg mensen in België, op gemeenteavond zijn de goedkopere benzine een populair onderwerp!
Maar de geografische vissenkomt van ZL, het vele dialect spreken(ook tijdens officiële gesprekken) en de grenzen creëren een grensvolkje.
Interessant, bedankt. Ik vind Zuid-Limburg altijd een intrigerende en bijzondere provincie. Ik ga er graag ééns in de zoveel jaar op vakantie.
Inderdaad, in Zuid-Limburg waan je je echt in een vakantie-omgeving vind ik.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe goed kent u uw gemeenteleden?

Bericht door Anselmus »

Lilian1975 schreef:
Anselmus schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja dat denk ik ook, maar ik denk ook wel dat grootte een rol kan spelen.
Het ligt aan de individuele kerkganger of hij op komt dagen of niet. Het maakt niet uit of hij lid is van een grote of kleine gemeente. Hoogstens hoe hij een band met die gemeente ervaart.
Ja we laten ons gezicht overal zien. Zijn actief. Toch relatief weinig verbondenheid in grotere gemeente. (Komt misschien ook doordat er veel mensen overkomen van elders en eigenlijk alleen zondags er zijn? In andere post elders ook soort gelijke reactie van je. Waar komt het vandaan dat je gelijk lijkt te suggereren dat als mensen in jouw ogen minder positief denken over gang van zaken binnen een gemeente dat ze er waarschijnlijk zelf wel geen moeite voor doen? Dat lijk je 'm.i. met deze antwoorden te suggereren.
Dan lees je dingen die ik niet zeg. Ik ging wat aan de filosofische hebt hangen tegenover Geytenbeekje. Ik wilde laten zien dat zijn stemming niet houdbaar is. Dus het komt nergens vandaan. Waar komt het vandaan dat je dingen leest in mijn posts die ik niet zeg? :)
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie