Het begrip huisbezoek...

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Het begrip huisbezoek...

Bericht door Van Ewijk »

Voor mij, niet godsdienstig opgevoed en sinds 2014 gekozen voor de volwassenendoop en sindsdien pas actief kerkganger, is dit toch altijd een beetje een onderwerp geweest die mijn wenkbrauwen doet fronsen.
Ik lees veel dat dit bij orthodoxe en bevindelijke gemeenten iets is dat opgelegd kan worden en dat het daar ook als normaal wordt ervaren als predikanten of leden van de kerkenraad zichzelf uitnodigen bij een gemeentelid thuis.

Hier in Tiel is dat bij de PKN minder, het gebeurde bij mij wel toen ik zelf lid wilde worden om het hele doopgebeuren en het lid worden door te spreken maar daarna zijn er alleen predikanten en kerkleden langs gekomen op uitnodiging.

Ook is er geen sprake van jaarlijks thuisbezoek.
Iets wat ergens anders wel gebeurt en ook aangekondigd wordt op de website van kerkgenootschappen waar je wordt verteld wat je kan verwachten als je lid wordt.

Ikzelf heb toch altijd de nodige bedenkingen gehad.
Wat gebeurt er dan bij zo'n thuisbezoek?
Ik heb hier ook verhalen over gehoord die mij vreemd in de oren klinken.
Kritiek op tv- bezit? Uitleg moeten geven over het uitblijven van gezinsuitbreiding? Of over bijbellezing in groepsverband zonder predikant of oudste? Gebeurt dit nog wel eens en in welke gemeenten?
U ziet dat ik de nodige vragen heb ...
Kan iemand mij hier antwoorden over verschaffen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Charles »

Je benoemt wel wat extreme gevallen. Hier eens in de twee jaar bezoek waarbij o.a. wordt geïnformeerd wat de prediking uitwerkt. Lijkt me een legitieme vraag. Maar het is geen inquisitie die langskomt.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk ook inderdaad dat je beeld niet helemaal klopt.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Van Ewijk »

Charles schreef:Je benoemt wel wat extreme gevallen. Hier eens in de twee jaar bezoek waarbij o.a. wordt geïnformeerd wat de prediking uitwerkt. Lijkt me een legitieme vraag. Maar het is geen inquisitie die langskomt.
Het is ook niet dat ik deze vraag stel om het als inquisitie te bestempelen maar er meer over te weten te willen komen uit de mond van de mensen die ermee opgevoed zijn.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Ararat »

Even typend wat er zoal in me opkomt:

Huisbezoek is volgens mij een heel mooi iets, waar we dankbaar voor mogen zijn. Het is een vorm van pastoraal contact in de rust en veiligheid van het eigen huis. Als dit er niet was, zou de aandacht vrij snel (bijna) alleen uitgaan naar de mensen met bepaalde zorgen, of zou de voorkeur van de broeders mee gaan spelen. Door met enige regelmaat huisbezoek af te spreken krijgt elk gemeentelid de aandacht die deze nodig heeft en verdient.

Als het goed is komen er geen vreemden op bezoek en is er ook buitenom het huisbezoek contact. Er móet sprake zijn van een goede relatie. Op basis van die relatie mogen alle betrokkenen een mooi gesprek verwachten. Juist ook de geestelijke vreugden en worstelingen mogen een plekje krijgen en de broeders mogen ook figuurlijk naast de mensen zitten door eerlijk aan te geven dat ze ook weleens worstelingen, enz hebben en geen supergelovigen zijn.
Bij huisbezoek ontmoet men elkaar dus van hart tot hart. Als het gesprek gaat over geestelijke zaken is het niet eens nodig om over bijzaken te praten.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb diverse vormen van huisbezoek meegemaakt.

1) huisbezoek waar de huisbezoekers (ouderling en diaken) inderdaad als een recherche team een aantal zaken boven water wilde halen, variërend van tv-gebruik, open internet, kledij (meestal bij de dames).

2) huisbezoek waar de huisbezoekers bakken met kritiek over zich heen kregen van de bezochte familie, waar de kerk, dominee, organist en kerkenraad toch wel allemaal de plank mis sloegen.

3) huisbezoek waar van hart tot hart met elkaar gesproken mag worden over de uitwerking van de prediking die zondag aan zondag te horen is.

Deze laatste is gelukkig de meest voorkomende en de eerste twee zijn van lang verleden tijd. Het is overigens goed dat een kerkenraad zich bezig houd met het zieleheil van de kerkleden. Daar mogen zeker ook praktische zaken uit het dagelijks leven bij betrokken worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door merel »

Ik bemerk verschil in huisbezoek tussen de CGK en PKN. In de CGK ging het meer over het persoonlijke geloof. Bij de PKN meer over het dagelijks leven. Ik weet niet of dat standaard is. Ik denk het niet.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Susanna »

Vond er ook huisbezoek plaats in de gemeentes waar we over lezen in de bijbel? Of kenden ze elkaar zo goed, dat het niet nodig was? Ik denk dat, omdat veel kerken zo onpersoonlijk ( depersonalisatie ) zijn geworden het nodig is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door refo »

Maanenschijn schreef:Ik heb diverse vormen van huisbezoek meegemaakt.

1) huisbezoek waar de huisbezoekers (ouderling en diaken) inderdaad als een recherche team een aantal zaken boven water wilde halen, variërend van tv-gebruik, open internet, kledij (meestal bij de dames).

2) huisbezoek waar de huisbezoekers bakken met kritiek over zich heen kregen van de bezochte familie, waar de kerk, dominee, organist en kerkenraad toch wel allemaal de plank mis sloegen.

3) huisbezoek waar van hart tot hart met elkaar gesproken mag worden over de uitwerking van de prediking die zondag aan zondag te horen is.

Deze laatste is gelukkig de meest voorkomende en de eerste twee zijn van lang verleden tijd. Het is overigens goed dat een kerkenraad zich bezig houd met het zieleheil van de kerkleden. Daar mogen zeker ook praktische zaken uit het dagelijks leven bij betrokken worden.
De laaste keer ging het bij ons huisbezoek over punt 3. Maar we kwamen ook bij punt 2 terecht. Ik zou dat punt als volgt willen redigeren: waar de huisbezoekers te horen kregen dat de prediking meer op colleges lijken, de catechismus verwaarloosd wordt ten gunste van een selectie uit de DL, en dat de kerk, dominee en kerkenraad toch wel allemaal de plank mis sloegen op dat gebied.

Verder hebben we besproken dat er wet en evangelie moet zijn in de prediking en dat die allebei zo goed als nooit gehoord worden. Overigens ook niet door andere predikanten of in de leespreken. Dat levert natuurlijk heel tevreden luisteraars op (zo heten we tegenwoordig, vroeger waren we 'gemeente'), want je hoeft niets met het gehoorde. Als dan ook de onwil en de onmacht benadrukt wordt is een preek compleet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Herman »

Susanna schreef:Vond er ook huisbezoek plaats in de gemeentes waar we over lezen in de bijbel? Of kenden ze elkaar zo goed, dat het niet nodig was? Ik denk dat, omdat veel kerken zo onpersoonlijk ( depersonalisatie ) zijn geworden het nodig is.
Ik heb geen idee. Maar het huisbezoek is om opzicht te houden, dus het is heeft naast vriendschappelijk meeleven ook een formeel aspect.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Adagio »

De kerk, dominee en kerkenraad sloegen toch wel allemaal de plank mis op dat gebied.
Dat levert natuurlijk heel tevreden luisteraars op (zo heten we tegenwoordig, vroeger waren we 'gemeente').
Ben je: thuislezer of thuisluisteraar (idd enig overlap met een ander topic :) )
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Van Ewijk »

merel schreef:Ik bemerk verschil in huisbezoek tussen de CGK en PKN. In de CGK ging het meer over het persoonlijke geloof. Bij de PKN meer over het dagelijks leven. Ik weet niet of dat standaard is. Ik denk het niet.
Al met al denk ik dat ik mijn beeld wat te negatief heb geschetst.
Maar zoals ik al zei, ik ben buitenkerkelijk opgevoed dus ik mis een behoorlijk stukje oriëntatie.
Geen idee hoe het verschil zit tussen CGK en PKN.
Ik was er nog niet op gekomen dat per gezindte ook qua insteek kan verschillen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Anselmus »

Volgens mij is huisbezoek bedoeld om een gesprek te hebben tussen de kerk en de gemeente in de breedste zin van het woord. Ik lees dat er soms verschil wordt gemaakt tussen bijzaken en geloofszaken, maar dat komt mij wat dualistisch over. Het gewone dagelijkse werk is net zo geestelijk als het werk van een predikant of de kerkgang. Het gesprek kan wat mij betreft door elkaar lopen. Ik vind zelf zo'n harde knip van koetjes en kalfjes (dagelijks-leven-praatje) naar geestelijke zaken gekunsteld en onwenselijk. Je kunt heen en weer tussen die zaken. Vragen over wat de preek uitwerkt combineren met hoe dat vervolgens in het gezin, in het werk of tijdens de studie vorm krijgt, wat lastige aspecten zijn, welke toerusting nodig is vanuit de preek of de Bijbelkring het samen nadenken over prioriteiten kan soms helpend zijn. In het ene gezin een moeder bemoedigen dat soms het gezin vraagt dat je op een Bijbelkringavond thuis bent en een schuldgevoel hierover niet hoeft, terwijl je een ander gezin bevraagt op hoe het kan dat sportactiviteiten in het gezin structureel voor kerkgang en doordeweekse kerkelijke activiteiten komen. Vragen of er financiële of andere zorgen zijn en hoe de kerk hierin van betekenis kan zijn. Zorgen en vragen rondom gezinsvorming kunnen aan de orde komen (dan blijkt pas hoe bel gezinnen miskramen hebben gehad bijvoorbeeld en kan dat meegenomen worden in de dienst). Niet dat hierover per se gesproken moet worden, maar de mogelijkheid bieden om hier eens vragen over te kunnen stellen of nog eens te kunnen vertellen wat al lang geleden is gebeurt. De vraag over de persoonlijke relatie met Christus kan wat mij betreft niet ontbreken. Een band maken met kinderen is ook belangrijk wat mij betreft, dus een vraag over een pop of een nieuwe auto is wat mij betreft geen bijzaak, maar een belangrijk onderdeel in het leven van een kind waar niet per se altijd gelijk een geestelijke toepassing of vermaning bij hoeft. Veel kinderen herinneren nog zo'n minipreekje van het huisbezoek en ik hoor er zelden positieve woorden over.
Fides Quaerens Intellectum
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:Ik heb diverse vormen van huisbezoek meegemaakt.

1) huisbezoek waar de huisbezoekers (ouderling en diaken) inderdaad als een recherche team een aantal zaken boven water wilde halen, variërend van tv-gebruik, open internet, kledij (meestal bij de dames).

2) huisbezoek waar de huisbezoekers bakken met kritiek over zich heen kregen van de bezochte familie, waar de kerk, dominee, organist en kerkenraad toch wel allemaal de plank mis sloegen.

3) huisbezoek waar van hart tot hart met elkaar gesproken mag worden over de uitwerking van de prediking die zondag aan zondag te horen is.

Deze laatste is gelukkig de meest voorkomende en de eerste twee zijn van lang verleden tijd. Het is overigens goed dat een kerkenraad zich bezig houd met het zieleheil van de kerkleden. Daar mogen zeker ook praktische zaken uit het dagelijks leven bij betrokken worden.
Ik heb lang een variant van de eerste meegemaakt. Momenteel de 3e. Zeer goed om zo met elkaar te mogen spreken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Het begrip huisbezoek...

Bericht door Lilian1975 »

Anselmus schreef:Volgens mij is huisbezoek bedoeld om een gesprek te hebben tussen de kerk en de gemeente in de breedste zin van het woord. Ik lees dat er soms verschil wordt gemaakt tussen bijzaken en geloofszaken, maar dat komt mij wat dualistisch over. Het gewone dagelijkse werk is net zo geestelijk als het werk van een predikant of de kerkgang. Het gesprek kan wat mij betreft door elkaar lopen. Ik vind zelf zo'n harde knip van koetjes en kalfjes (dagelijks-leven-praatje) naar geestelijke zaken gekunsteld en onwenselijk. Je kunt heen en weer tussen die zaken. Vragen over wat de preek uitwerkt combineren met hoe dat vervolgens in het gezin, in het werk of tijdens de studie vorm krijgt, wat lastige aspecten zijn, welke toerusting nodig is vanuit de preek of de Bijbelkring het samen nadenken over prioriteiten kan soms helpend zijn. In het ene gezin een moeder bemoedigen dat soms het gezin vraagt dat je op een Bijbelkringavond thuis bent en een schuldgevoel hierover niet hoeft, terwijl je een ander gezin bevraagt op hoe het kan dat sportactiviteiten in het gezin structureel voor kerkgang en doordeweekse kerkelijke activiteiten komen. Vragen of er financiële of andere zorgen zijn en hoe de kerk hierin van betekenis kan zijn. Zorgen en vragen rondom gezinsvorming kunnen aan de orde komen (dan blijkt pas hoe bel gezinnen miskramen hebben gehad bijvoorbeeld en kan dat meegenomen worden in de dienst). Niet dat hierover per se gesproken moet worden, maar de mogelijkheid bieden om hier eens vragen over te kunnen stellen of nog eens te kunnen vertellen wat al lang geleden is gebeurt. De vraag over de persoonlijke relatie met Christus kan wat mij betreft niet ontbreken. Een band maken met kinderen is ook belangrijk wat mij betreft, dus een vraag over een pop of een nieuwe auto is wat mij betreft geen bijzaak, maar een belangrijk onderdeel in het leven van een kind waar niet per se altijd gelijk een geestelijke toepassing of vermaning bij hoeft. Veel kinderen herinneren nog zo'n minipreekje van het huisbezoek en ik hoor er zelden positieve woorden over.
Huisbezoek van pakweg een uurtje, en dat eens in de twee jaar, en als je pech hebt wisseling kr of wijkverdeling. Hoe zien jullie dan band opbouwen voor je? En om dieper te komen is die band en vertrouwen toch noodzakelijk? (Meestal) . M.a.w. kan huisbezoek dan wel zo functioneren als zou moeten of nodig zijn? ( uitgaande van situatie van gemeente uit verschillende woonplaatsen, wat groter waardoor je kr leden of je wijkouderling eigenlijk nooit spreekt buiten dat uurtje om?)
Plaats reactie