Wat is hervormd?

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is hervormd?

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef: Ja klopt, dat is bij sommige CGK's het geval; hier bij ons in de buurt juist niet.
Ik zie dat HersteldHervormd dat ook al opmerkt: sommige CGK's zijn meer GG-gericht en anderen meer hervormd-gereformeerd.
Dan herken je denk ik ook de andere dingen wel die Anselmus noemt in je vorige gemeente? (Over avondmaal, hoedjes, verkiezing, enz.; door maar gewoon Ctrl-F in zijn/haar bericht)
Ik wist niet dat je in de CGK zat, dacht altijd dat je ook in de GG zat.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is hervormd?

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
Tiberius schreef:
Anselmus schreef:Ik heb geen idee of typisch hervormd bestaat, maar ik wil wel een poging doen. Het is meer een poging tot definiëren, dan wetenschappelijk onderzoek. Vul gerust aan.
(...)
Al je punten herken ik ook bij veel CGK-gemeentes in de buurt, al moet je dan soms net iets andere woorden gebruiken: bezoekers/gasten i.p.v. randleden.
Dat brengt me bij de vraag: is jouw lijst inderdaad typisch hervormd? Of niet-GG (gezien je een aantal keren expliciet vergelijkt met GG)?
Of zou je kunnen zeggen: sommige CGK-gemeentes liggen in de lijn van de GG, anderen zijn hervormd?
Ik vind het overzicht wel typisch hervormd. Ik ben opgegroeid in de CGK en moet best wennen aan de grote hoeveelheid randkerkelijken die alleen met doop, trouwen en overlijden in de kerk komen. Ik ben echt verbaasd over de hoeveelheid mensen die een kind laten dopen, maar die je verder niet meer ziet. Ik was dat vanuit de CGK echt niet gewend. Daar waren relatief weinig randleden.
Ja de papieren leden is wel echt typisch hervormd. In de HHK is het iets minder maar in de PKN is dit wel serieus een aanzienlijk deel. Ik denk dat ik best wat collega's heb die officieel PKN lid zijn. Hoor ze in ieder geval regelmatig klagen over de collectes langs de deur :)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ararat »

Anselmus schreef:Ik heb geen idee of typisch hervormd bestaat, maar ik wil wel een poging doen. Het is meer een poging tot definiëren, dan wetenschappelijk onderzoek. Vul gerust aan.

- als het gaat om de gemeente ligt in de Hervormde kerk meer de nadruk op het verbondskarakter van de gemeente. Ze wordt als zodanig aangesproken, al is er ook separatie: niet elk verbondskind wordt behouden.
- Focus op de goedwilligheid van God (Calvijn): God wíl mensen zaligmaken en wil zelfs niet dat enigen verloren gaan. Dit krijgt aandacht in de verkondiging. Verloren gaan is moeilijk: God biedt je hele leven elke zondag en elke keer dat je Bijbel leest Zijn genade aan. Je moet het keer op keer afwijzen om verloren te gaan. Verloren gaan is eigen schuld.
- De uitverkiezing bestaat, maar de prediking staat niet onder beheersing van de uitverkiezing (DL), maar de focus ligt op het aanbod van genade.
- De doop komt in veel preken naar voren en hangt samen met voorgaande punt: God riep je al bij jouw doop en zette je apart: wat is je antwoord?
- hoewel het steeds meer verdwijnt, bestaat er een volkskerk gedachte. Een volkskerk heeft een rand van niet-actieve leden. Bij feestdagen, geboorte, huwelijk en overlijden komen deze mensen naar de kerk (geloof op wielen). Na 2004 hebben mensen veelal bewust voor de HHK gekozen en is deze rand veelal in de PKN gebleven, behalve daar waar de gemeente in zijn geheel HHK geworden.
- Belijdenis doe je van je geloof en niet van de leer
- Daarom wordt je aangesproken als je niet aan het avondmaal gaat. Het is niet vanzelfsprekend dat je onbekeerd blijft en niet aangaat. Hoeveel nadruk dit krijgt verschilt per HHG/predikant. Waar bij de GG de nadruk ligt op een zeer zeker weten en het avondmaal als eindpunt voor verzekerden, is het meer hervormd om te benadrukken dat het avondmaal er is om het zwakke geloof te versterken en de gehoorzaamheid waarbij het avondmaal al een plaats krijgt aan het begin van het geloofsleven.
- Een bekering wordt in principe 'overgenomen' tot het tegendeel blijkt uit iemands levenswandel (overeenkomstig de DL). De weg verschilt en is persoonlijk, want God is vrij in hoe Hij werkt. Het is Gods gewone weg om iemand stukje bij beetje te leiden (Brakel), een bekering van tijd en plaats of zoals Paulus is niet per se nodig en standen, staten en voorwaarden al helemaal niet.
- Gemeente ben je niet alleen op zondag, maar ook door de week. Je wordt verwacht op doordeweekse activiteiten en helpt mee met praktische zaken zoals schoonmaak, koffiedrinken of oppas bij de crèche. De gemeente functioneert als het goed is als gezin, dus op zondag praat je bij de kerk nog na om te vragen hoe het met je gezinsleden is waarbij ruimte is voor elkaars wel en wee, maar ook voor een geestelijk gesprek.
- de kerk heeft verantwoordelijkheden en stelt daarom een begroting op. Van leden wordt elk jaar een vrijwillige bijdrage gevraagd. In de GG is dat de dankdagcollecte. HHG's met veel ex-GG'ers merken dat GG'ers eerst niet zo goed raad weten met de vrijwillige bijdrage en dat de dankdagcollecte vaak hoger is dan dat de HHG traditioneel meer hervormd is.
- de prediking bestaat uit meer exegese en de predikant blijft veelal dicht bij de tekst en sterke nadruk op Christus.
- over dingen die niet in de Bijbel staan laat je elkaar vrij zoals vrijheid een belangrijk thema bij Paulus is. Daarom mag je thuis de HSV lezen, daar zal niemand iets over zeggen. Kleding valt ook onder christelijke vrijheid. Daarom zal een predikant niet snel iets zeggen van een meisje dat met een broek naar de kerk komt, maar benadrukken dat het fijn is dat ze er is. Dus vrijheid in leer en levenswandel binnen Bijbelse grenzen.
- in de meeste HHG's dragen de meeste vrouwen een hoed. Dit in tegenstelling met de PKN. Het verschil met de GG is dat in sommige GG'd de hoed een voorwaarde is om de kerk binnen te gaan (en anders krijg je een één opgezet door de koster). Ook hierin volkskerkgedachte: niet iedereen is hetzelfde, randleden mogen helemaal mee doen, ook als ze niet helemaal in het spoor lopen. Eerst het hart bekeren, dan volgt de buitenkant. Niet eerst de focus op de buitenkant (hoed) waardoor mensen wegblijven.
- Samengevat: gehoorzaamheid aan het Woord, verbondenheid aan Christus, leven in vrijheid met oog voor je naaste.
Ik zou bijna niet weten wat hier nog aan toe te voegen is, gelukkig hielpen de mede-forummers me aan een kleine aanvulling:
Er is bij de HHK officiële mogelijkheid tot kanselruil met predikanten van de CGK. in onze HHG vond dit in het verleden plaats en dit zal in de toekomst meer gebeuren, is de 'planning'. De enkele leespreek die door bijv ziekte of schaarste in vakantietijd plaatsvindt is in het verleden ook meermaals van CGK-predikant geweest. Ik vind het mooi dat het kan en ook daadwerkelijk gebeurt.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Bertiel »

wat ook typisch hervormd is dat er na 4 jaar iemand die niet in de kerk is geweest, die niet wordt uitgeschreven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ararat »

Bertiel schreef:wat ook typisch hervormd is dat er na 4 jaar iemand die niet in de kerk is geweest, die niet wordt uitgeschreven
...en daar ben ik erg blij mee! (Je hebt dat vast zaterdag in de krant gelezen :) )
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is hervormd?

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef:
Bertiel schreef:wat ook typisch hervormd is dat er na 4 jaar iemand die niet in de kerk is geweest, die niet wordt uitgeschreven
...en daar ben ik erg blij mee! (Je hebt dat vast zaterdag in de krant gelezen :) )
Je administratie lijdt er wél onder.
Weet jij voorbeelden waar uit blijkt dat mensen toch weer naar de kerk komen door een email, folder of gesprek?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ararat schreef:
Bertiel schreef:wat ook typisch hervormd is dat er na 4 jaar iemand die niet in de kerk is geweest, die niet wordt uitgeschreven
...en daar ben ik erg blij mee! (Je hebt dat vast zaterdag in de krant gelezen :) )
Je administratie lijdt er wél onder.
Weet jij voorbeelden waar uit blijkt dat mensen toch weer naar de kerk komen door een email, folder of gesprek?
Dat laatste kan nooit een argument zijn om iemand uit te schrijven. Je bent binnen het verbond. Net zoals de Israëlieten dat waren, zelfs toen ze Baäls dienden. Die werden ook niet uitgeschreven. Het is geen administratieve zaak maar een principiële zaak.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is hervormd?

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ararat schreef:
Bertiel schreef:wat ook typisch hervormd is dat er na 4 jaar iemand die niet in de kerk is geweest, die niet wordt uitgeschreven
...en daar ben ik erg blij mee! (Je hebt dat vast zaterdag in de krant gelezen :) )
Je administratie lijdt er wél onder.
Weet jij voorbeelden waar uit blijkt dat mensen toch weer naar de kerk komen door een email, folder of gesprek?
Dat laatste kan nooit een argument zijn om iemand uit te schrijven. Je bent binnen het verbond. Net zoals de Israëlieten dat waren, zelfs toen ze Baäls dienden. Die werden ook niet uitgeschreven. Het is geen administratieve zaak maar een principiële zaak.
Terechte opmerking, zo had ik het nog niet bekeken. Jij vind dus dat zwaar genoeg wegen om te stellen dat je ze niet moet uitschrijven?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Mannetje »

"Zomaar" uitschrijven mag absoluut niet. Maar zou er een moment kunnen komen dat je mensen actief benaderd met de vraag: wat wil je nu eigenlijk? En natuurlijk iets minder kras geformuleerd dan dat ik nu doe.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ararat schreef: ...en daar ben ik erg blij mee! (Je hebt dat vast zaterdag in de krant gelezen :) )
Je administratie lijdt er wél onder.
Weet jij voorbeelden waar uit blijkt dat mensen toch weer naar de kerk komen door een email, folder of gesprek?
Dat laatste kan nooit een argument zijn om iemand uit te schrijven. Je bent binnen het verbond. Net zoals de Israëlieten dat waren, zelfs toen ze Baäls dienden. Die werden ook niet uitgeschreven. Het is geen administratieve zaak maar een principiële zaak.
Terechte opmerking, zo had ik het nog niet bekeken. Jij vind dus dat zwaar genoeg wegen om te stellen dat je ze niet moet uitschrijven?
Jazeker. Dat is ook de reden waarom uitschrijven binnen de hervormde kerk op initiatief van de kerk nooit is toegestaan. Dat kan alleen op verzoek van het betreffende lid. Daar is een speciaal formulier voor wat ondertekend moet worden. Ik heb het twee keer mee gemaakt. Voor dat formulier getekend werd, maakte ik eerst duidelijk dat daarmee ook hun geloofsbelijdenis ongedaan werd gemaakt. Dat maakt dat in 1 van die twee gevallen de handtekening niet werd gezet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ditbenik »

Mannetje schreef:"Zomaar" uitschrijven mag absoluut niet. Maar zou er een moment kunnen komen dat je mensen actief benaderd met de vraag: wat wil je nu eigenlijk? En natuurlijk iets minder kras geformuleerd dan dat ik nu doe.
Nee, dat moment kan niet komen. Natuurlijk probeer je altijd met mensen in gesprek te blijven, een huisbezoek af te spreken, langs te gaan voor de vrijwillige bijdrage of uiteen te zetten dat voor hun lidmaatschap een vast bedrag moet worden afgedragen aan de landelijke kerk, enz. maar ze worden nooit voor de keus gesteld om uitgeschreven te worden. De taak van de kerk is om mensen te behouden, niet om net te doen alsof ze nooit het teken van het verbond hebben ontvangen en hen de straat op te schoppen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is hervormd?

Bericht door -DIA- »

Ik heb net iets gelezen (bij geval, zo we dan zeggen) over hoe ds. G.F. Gezelle Meerburg niet meer mocht preken in onze vaderlandse kerk.
https://gereformeerdekerken.info/ds-g-f ... 1806-1855/
Gisteren werd een preek van hem gelezen in onze gemeente.


Kort citaat: "In juli 1835 vroeg hij samen met een collega aan de synode onder meer te verklaren of zij de Drie Formulieren van Enigheid achtten wél of níet ‘in alles overeen te komen met de Heilige Schrift’. De synode vond dat ze die vraag niet hoefde te beantwoorden. De beide predikanten kregen bovendien de vermaning zich precies overeenkomstig de kerkelijke reglementen te gedragen.
Dat - én het feit dat hij een kerkdienst geleid door de Afgescheiden predikant H.P. Scholte had bijgewoond – gaf de classis aanleiding hem als ‘ongeschikt voor het leeraarsambt’ op 24 november 1835 zonder meer af te zetten. Op 2 december daaraanvolgend scheidde Gezelle Meerburg zich af van het hervormd kerkgenootschap en was vanaf die dag dus predikant van de Christelijke Afgescheidene Gemeente in Almkerk. De kerkvoogdij gelastte hem vervolgens binnen zes weken de pastorie te verlaten."


Hier het hele artikel:
https://gereformeerdekerken.info/ds-g-f ... 1806-1855/
Ik geloof dat met de breuk in de vaderlandse kerk ook een oordeel over de kerk in Nederland is begonnen. Ook al is na de Afscheiding zowel binnen als buiten de NHK de waarheid op sommige plaatsen bewaard en zelf weer hersteld. Toch heeft ons de breuk van 1834 wel wat te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Lilian1975 »

Ditbenik schreef:
Mannetje schreef:"Zomaar" uitschrijven mag absoluut niet. Maar zou er een moment kunnen komen dat je mensen actief benaderd met de vraag: wat wil je nu eigenlijk? En natuurlijk iets minder kras geformuleerd dan dat ik nu doe.
Nee, dat moment kan niet komen. Natuurlijk probeer je altijd met mensen in gesprek te blijven, een huisbezoek af te spreken, langs te gaan voor de vrijwillige bijdrage of uiteen te zetten dat voor hun lidmaatschap een vast bedrag moet worden afgedragen aan de landelijke kerk, enz. maar ze worden nooit voor de keus gesteld om uitgeschreven te worden. De taak van de kerk is om mensen te behouden, niet om net te doen alsof ze nooit het teken van het verbond hebben ontvangen en hen de straat op te schoppen.
Ja mee eens. Maar hoevelen worden weliswaar niet de straat opgeschopt. Maar laten ze wel buiten liggen zonder enige vorm van contact waaruit blijkt dat men op hun behoud uit is, behalve de geld envelop met verjaardag en vrijwillige bijdrage? Dus in hoeverre komt nu in de praktijk theorie en praktijk overeen? (Ik ben er niet meer zo optimistisch over. En denk dat een deel van HHK al zo on-hervormd is wat dat betreft. Er dus niet meer aangevoeld wordt dat hier een enorm pijnpunt ligt) . Ik kan mij wel herinneren in de Oude Hervormde Kerk hoe onze (schoon)pa deze mensen wel bezocht. Maar krijg sterk de indruk dat dit in ieder geval niet zo leeft binnen HHK gemeenten die niet als geheel zijn overgegaan indertijd. Althans hier plaatselijk. Maar hopelijk heb ik het mis. En ben dan ook benieuwd of iemand gegrond mijn ongelijk hierin bewijst. En ik meen het. Daar zie ik erg naar uit. :)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Bertiel »

onze HHK die de helft is van wat hiervoor HG was, heeft een brede rand, die allemaal 1 x per maximaal 2 jaar benaderd worden voor een bezoek
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef:onze HHK die de helft is van wat hiervoor HG was, heeft een brede rand, die allemaal 1 x per maximaal 2 jaar benaderd worden voor een bezoek
Ja dit bedoel ik. En hoe houden zij die in beeld?
Plaats reactie