Wat is hervormd?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Wat is hervormd?

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Floppy schreef:
HersteldHervormd schreef:... echt ouderwets Hervormd...
Hoe zou je het "echt hervormde" kunnen omschrijven? Als ex-GG-er voel ik wel een beetje aan waar 'm dat in zit, maar ik zou het zo 1 2 3 niet onder woorden kunnen brengen.
Een volle geopenbaarde Christus voor een schuldige zondaar die op eigen grond niks meer verdient dan de dood. En dat de Heere dit nou aan een ieder wil schenken en dit ook vaststaat in de beloftes. De Heere belooft dus dit te schenken aan hen die dit nederig aan Hem vragen.
In een ander topic is deze vraag opgeworpen. Het lijkt mij zinvol hierover verder na te denken.

De vraag naar wat de hervormde identiteit is, is hier vaker aan de orde geweest, maar ik kan dat topic niet vinden.

Wat mij betreft is het eerste antwoord veel te beperkt. Er wordt gevraagd naar een cultuur, en er wordt een belijdend antwoord over de prediking gegeven.

In Zicht op de Kerk is daar over gepubliceerd in 2021. Dat kan je in digibron nalezen: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Terri »

Ik vind het ook interessant om daar over na te denken, want ik weet het niet goed eerlijk gezegd, :blush dus leer graag!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Floppy schreef:
HersteldHervormd schreef:... echt ouderwets Hervormd...
Hoe zou je het "echt hervormde" kunnen omschrijven? Als ex-GG-er voel ik wel een beetje aan waar 'm dat in zit, maar ik zou het zo 1 2 3 niet onder woorden kunnen brengen.
Een volle geopenbaarde Christus voor een schuldige zondaar die op eigen grond niks meer verdient dan de dood. En dat de Heere dit nou aan een ieder wil schenken en dit ook vaststaat in de beloftes. De Heere belooft dus dit te schenken aan hen die dit nederig aan Hem vragen.
In een ander topic is deze vraag opgeworpen. Het lijkt mij zinvol hierover verder na te denken.

De vraag naar wat de hervormde identiteit is, is hier vaker aan de orde geweest, maar ik kan dat topic niet vinden.

Wat mij betreft is het eerste antwoord veel te beperkt. Er wordt gevraagd naar een cultuur, en er wordt een belijdend antwoord over de prediking gegeven.

In Zicht op de Kerk is daar over gepubliceerd in 2021. Dat kan je in digibron nalezen: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001

In 'Samenvoegen kerkverbanden'.
Maanenschijn schreef:
Ditbenik schreef:
GGotK schreef:Wat is een 'hervormde wind'? Of is dit net zo'n moeilijk uit te leggen begrip als bijvoorbeeld het 'eigene' van de GG?
Ja, dat is niet zo makkelijk uit te leggen maar misschien komt de uitspraak van Abraham Kuyper wel het dichtste bij. Toen hij de kerk uitging zei hij dat Jan Rap en zijn maat achterbleven. Dr. Hoedemaker wilde de band met de kerk niet losmaken. "Dat duldt Gods glorie niet. Van nu aan behoor ik bij Jan Rap en zijn maat." Met de uitdrukking Jan Rap en zijn maat werd in die tijd het uitschot van de maatschappij aangeduid. Die waren lid van de hervormde kerk, de volkskerk. De kerk waar iedereen welkom was en waar je niet uit de kaartenbak werd gegooid omdat je al jaren niet meer in de kerk kwam. De kerk waar iedereen lid van kon zijn ook al koos je voor een andere liturgie, een andere Bijbelvertaling, een andere Psalmberijming of het zingen van gezangen. De kerk ook die je niet verliet omdat de kerkorde je niet aan stond of omdat vrouwen mochten stemmen of gekozen mochten worden in het ambt. De kerk waarin je je tegelijk verantwoordelijk voelde voor het geheel en waarin je je verantwoordelijk voelde voor de heelheid van de kerk, ondanks alle gebrek, fouten en zonden binnen die kerk. Omdat de kerk gezien werd als het lichaam van Christus.
In die zin is het sinds 2004 binnen de HHK duidelijk zichtbaar geworden wat de cultuurverschillen zijn met de kerkverbanden. Door de toestroom van mensen uit vooral de Ger Gem kwam een stroom van tuchtzaken en bezwarenprocedures op gang over van alles en nog wat. De kleur van de kleding van avondmaalsgangers, een uitdrukking van een cursusleider, over het ontbreken van dubbeltallen bij het beroepen van een dominee, enz. enz. Om zomaar een paar dingen te noemen. De scheuring van 2004 doet me nog steeds heel veel pijn en heb ik ervaren als het meest heftige wat ik mijn leven heb meegemaakt. Ik heb heimwee naar de Nederlandse Hervormde Kerk, maar ik zie nog veel meer uit naar de dag waarop ik Heere ontmoet en al die ellende voorgoed voorbij zal zijn.
Mooie post. Ik herken hier veel van, bij mijzelf, maar ook vanuit de familiehistorie die van moeders kant is geworteld in de thuislezers die geen breuk konden maken met de Nederlands Hervormde Kerk en van vaders kant die soms bijna lijdend aan de ontwikkelingen de Hervormde kerk trouw bleven.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Terri »

Ditbenik schreef: Ja, dat is niet zo makkelijk uit te leggen maar misschien komt de uitspraak van Abraham Kuyper wel het dichtste bij. Toen hij de kerk uitging zei hij dat Jan Rap en zijn maat achterbleven. Dr. Hoedemaker wilde de band met de kerk niet losmaken. "Dat duldt Gods glorie niet. Van nu aan behoor ik bij Jan Rap en zijn maat." Met de uitdrukking Jan Rap en zijn maat werd in die tijd het uitschot van de maatschappij aangeduid. Die waren lid van de hervormde kerk, de volkskerk. De kerk waar iedereen welkom was en waar je niet uit de kaartenbak werd gegooid omdat je al jaren niet meer in de kerk kwam. De kerk waar iedereen lid van kon zijn ook al koos je voor een andere liturgie, een andere Bijbelvertaling, een andere Psalmberijming of het zingen van gezangen. De kerk ook die je niet verliet omdat de kerkorde je niet aan stond of omdat vrouwen mochten stemmen of gekozen mochten worden in het ambt. De kerk waarin je je tegelijk verantwoordelijk voelde voor het geheel en waarin je je verantwoordelijk voelde voor de heelheid van de kerk, ondanks alle gebrek, fouten en zonden binnen die kerk. Omdat de kerk gezien werd als het lichaam van Christus.
In die zin is het sinds 2004 binnen de HHK duidelijk zichtbaar geworden wat de cultuurverschillen zijn met de kerkverbanden. Door de toestroom van mensen uit vooral de Ger Gem kwam een stroom van tuchtzaken en bezwarenprocedures op gang over van alles en nog wat. De kleur van de kleding van avondmaalsgangers, een uitdrukking van een cursusleider, over het ontbreken van dubbeltallen bij het beroepen van een dominee, enz. enz. Om zomaar een paar dingen te noemen. De scheuring van 2004 doet me nog steeds heel veel pijn en heb ik ervaren als het meest heftige wat ik mijn leven heb meegemaakt. Ik heb heimwee naar de Nederlandse Hervormde Kerk, maar ik zie nog veel meer uit naar de dag waarop ik Heere ontmoet en al die ellende voorgoed voorbij zal zijn.

Mooi omschreven, vooral vetgedrukte tekst raakt me!
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hervormd?

Bericht door DDD »

Het is toch werkelijk absurd om te lezen dat er bezwarenprocedures zijn geweest over kleuren aan de avondmaalstafel. Zelfs als iemand in fluorescerend roze aan tafel zou gaan, zou ik me daar nog niets bij voor kunnen stellen. Al zou het zonder meer lelijk afsteken tegen de vloerbedekking en dus niet heel smaakvol zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Herman »

En wat draagt jouw mening bij aan de bedoeling van dit topic?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hervormd?

Bericht door DDD »

Geen idee. In ieder geval ben ik verheugd dat dergelijke rariteiten volgens de schrijver niet hervormd zijn. En verder bevestigt het mijn mening dat kerkelijke overstappen zelden iets goeds uitwerken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Herman »

Maar dat hoeft niet altijd het gevolg te zijn van kerkelijke overstappers. Ook de hervormde kerk kent die richting, verenigt onder de noemer Gekrookte Riet. Voor 2004.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hervormd?

Bericht door DDD »

De auteur denkt daar anders over. Ik kan dat niet beoordelen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Maar dat hoeft niet altijd het gevolg te zijn van kerkelijke overstappers. Ook de hervormde kerk kent die richting, verenigt onder de noemer Gekrookte Riet. Voor 2004.
Had je in kerken die een ''Gekr. Riet predikant'' had veel overstappers?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Had je in kerken die een ''Gekr. Riet predikant'' had veel overstappers?
Ik heb wat vage ideeën, maar dan krijgen we een tweede topic over hetzelfde thema.

Hier gaat het over de hervormde identiteit.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is hervormd?

Bericht door HersteldHervormd »

Waarom ik zo nu en dan aangeef echt hervormd te willen zijn is omdat je eigenlijk een volgende situatie hebt: Je hebt een flink aantal bijbelgetrouwe afgescheiden kerkgenootschappen. Ik denk dan aan GG, GGiN, OGG en CGK. De eerste drie uit dit rijtje zijn zeer beïnvloed door Comrie en zijn aanhangers. Toen ze zich afscheidde van de NHK hadden ze wel degelijk gelijk over de grote afval die men toen in de NHK vond. Helaas (m.i.) zijn ze een beetje doorgeslagen in bepaalde punten, zoals uitverkiezing, beloftes en standen/trappen in het genadeleven (sommige vallen m.i. buiten het genadeleven maar dat terzijde).

Het grote voordeel van de HHK vind ik dat zij niet die pseudofilosofische theologie aanhangen maar meer bij de Bijbel blijven. Echt, ik lees soms stukjes van afgescheiden dominees dat ik echt denk, wat zijn je Bijbelse gronden om dit te zeggen? Hervormd zijn betekent calvinistisch en niet hyper-calvinistisch.

Kenmerken van een hervormde prediking zijn bijvoorbeeld dat er niet eenzijdig gepreekt word, maar alle 3 de stukken worden breed gepreekt. Er word niet grotendeels vanuit bevinding gepreekt, wat wel bij de andere kerken zo is. Er word dan dus logischerwijs meer aandacht besteed aan exegese wat voor mij echt een cruciaal punt is. Preek nou gewoon wat er staat, is het afsnijdend, dan preek je afsnijdend. Is het in de ruimte, dan preek je dat ook.

Ik heb niet de tijd om nog heel veel meer kenmerken op te schrijven, mogelijk zijn er nog mensen die nog wat kenmerken weten te benoemen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Waarom ik zo nu en dan aangeef echt hervormd te willen zijn is omdat je eigenlijk een volgende situatie hebt: Je hebt een flink aantal bijbelgetrouwe afgescheiden kerkgenootschappen. Ik denk dan aan GG, GGiN, OGG en CGK. De eerste drie uit dit rijtje zijn zeer beïnvloed door Comrie en zijn aanhangers. Toen ze zich afscheidde van de NHK hadden ze wel degelijk gelijk over de grote afval die men toen in de NHK vond. Helaas (m.i.) zijn ze een beetje doorgeslagen in bepaalde punten, zoals uitverkiezing, beloftes en standen/trappen in het genadeleven (sommige vallen m.i. buiten het genadeleven maar dat terzijde).

Het grote voordeel van de HHK vind ik dat zij niet die pseudofilosofische theologie aanhangen maar meer bij de Bijbel blijven. Echt, ik lees soms stukjes van afgescheiden dominees dat ik echt denk, wat zijn je Bijbelse gronden om dit te zeggen? Hervormd zijn betekent calvinistisch en niet hyper-calvinistisch.

Kenmerken van een hervormde prediking zijn bijvoorbeeld dat er niet eenzijdig gepreekt word, maar alle 3 de stukken worden breed gepreekt. Er word niet grotendeels vanuit bevinding gepreekt, wat wel bij de andere kerken zo is. Er word dan dus logischerwijs meer aandacht besteed aan exegese wat voor mij echt een cruciaal punt is. Preek nou gewoon wat er staat, is het afsnijdend, dan preek je afsnijdend. Is het in de ruimte, dan preek je dat ook.

Ik heb niet de tijd om nog heel veel meer kenmerken op te schrijven, mogelijk zijn er nog mensen die nog wat kenmerken weten te benoemen.
En dominees binnen de NHK/HHK die wel de bevindelijke gangen behoorlijk uitstralen zijn ''te afgescheiden'' ?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is hervormd?

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Waarom ik zo nu en dan aangeef echt hervormd te willen zijn is omdat je eigenlijk een volgende situatie hebt: Je hebt een flink aantal bijbelgetrouwe afgescheiden kerkgenootschappen. Ik denk dan aan GG, GGiN, OGG en CGK. De eerste drie uit dit rijtje zijn zeer beïnvloed door Comrie en zijn aanhangers. Toen ze zich afscheidde van de NHK hadden ze wel degelijk gelijk over de grote afval die men toen in de NHK vond. Helaas (m.i.) zijn ze een beetje doorgeslagen in bepaalde punten, zoals uitverkiezing, beloftes en standen/trappen in het genadeleven (sommige vallen m.i. buiten het genadeleven maar dat terzijde).

Het grote voordeel van de HHK vind ik dat zij niet die pseudofilosofische theologie aanhangen maar meer bij de Bijbel blijven. Echt, ik lees soms stukjes van afgescheiden dominees dat ik echt denk, wat zijn je Bijbelse gronden om dit te zeggen? Hervormd zijn betekent calvinistisch en niet hyper-calvinistisch.

Kenmerken van een hervormde prediking zijn bijvoorbeeld dat er niet eenzijdig gepreekt word, maar alle 3 de stukken worden breed gepreekt. Er word niet grotendeels vanuit bevinding gepreekt, wat wel bij de andere kerken zo is. Er word dan dus logischerwijs meer aandacht besteed aan exegese wat voor mij echt een cruciaal punt is. Preek nou gewoon wat er staat, is het afsnijdend, dan preek je afsnijdend. Is het in de ruimte, dan preek je dat ook.

Ik heb niet de tijd om nog heel veel meer kenmerken op te schrijven, mogelijk zijn er nog mensen die nog wat kenmerken weten te benoemen.
En dominees binnen de NHK/HHK die wel de bevindelijke gangen behoorlijk uitstralen zijn ''te afgescheiden'' ?
Even als voorbeeld: HHK Gameren is in feite een GG geworden met de komst van ds. Roelofsen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Delftenaar »

In de PKN is ds. Lohuis nogal een uitzondering.

Wel wordt in het hervormde gedachtegoed allerlei flanken, of het nu vrijzinnig of extreem rechts is, veel meer vrijgelaten dan in afgescheiden kerken.
Plaats reactie