Wat is hervormd?

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is hervormd?

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Waarom ik zo nu en dan aangeef echt hervormd te willen zijn is omdat je eigenlijk een volgende situatie hebt: Je hebt een flink aantal bijbelgetrouwe afgescheiden kerkgenootschappen. Ik denk dan aan GG, GGiN, OGG en CGK. De eerste drie uit dit rijtje zijn zeer beïnvloed door Comrie en zijn aanhangers. Toen ze zich afscheidde van de NHK hadden ze wel degelijk gelijk over de grote afval die men toen in de NHK vond. Helaas (m.i.) zijn ze een beetje doorgeslagen in bepaalde punten, zoals uitverkiezing, beloftes en standen/trappen in het genadeleven (sommige vallen m.i. buiten het genadeleven maar dat terzijde).

Het grote voordeel van de HHK vind ik dat zij niet die pseudofilosofische theologie aanhangen maar meer bij de Bijbel blijven. Echt, ik lees soms stukjes van afgescheiden dominees dat ik echt denk, wat zijn je Bijbelse gronden om dit te zeggen? Hervormd zijn betekent calvinistisch en niet hyper-calvinistisch.

Kenmerken van een hervormde prediking zijn bijvoorbeeld dat er niet eenzijdig gepreekt word, maar alle 3 de stukken worden breed gepreekt. Er word niet grotendeels vanuit bevinding gepreekt, wat wel bij de andere kerken zo is. Er word dan dus logischerwijs meer aandacht besteed aan exegese wat voor mij echt een cruciaal punt is. Preek nou gewoon wat er staat, is het afsnijdend, dan preek je afsnijdend. Is het in de ruimte, dan preek je dat ook.

Ik heb niet de tijd om nog heel veel meer kenmerken op te schrijven, mogelijk zijn er nog mensen die nog wat kenmerken weten te benoemen.
En dominees binnen de NHK/HHK die wel de bevindelijke gangen behoorlijk uitstralen zijn ''te afgescheiden'' ?
Heel interessant. Ik denk als je te nauw gaat kijken dat je dan weinig predikanten over houd. Je hebt best wat kandidaten die niet toegelaten werden bij de GG(iN) en uiteindelijk bij de HHS gaan studeren. Wat je als kerk hier aan moet doen? Geen idee, het is wel interessant, maar ook moeilijk.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is hervormd?

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef: Even als voorbeeld: HHK Gameren is in feite een GG geworden met de komst van ds. Roelofsen.
Mooi voorbeeld, ik ga verder niet in op de achtergrond van ds Roelofsen maar ik kan je meedelen dat hij overgestapt is vanuit Apeldoorn. Dit verklaart dus wel het een en ander.

Overigens kan ik prima naar hem luisteren en zou het heel erg jammer vinden als hij de HHK zou verlaten.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Bertiel »

is het niet beter, gezien de achterban van dit forum om de titel van dit topic te noemen: wat is hervormd-gereformeerd ?
Want hervormd dat is heeeeeel breed, van gekrookt riet tot aan vrijzinnig.
Dan wil ik er t.z.t. wel wat gedachten over geven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is hervormd?

Bericht door merel »

Bertiel schreef:is het niet beter, gezien de achterban van dit forum om de titel van dit topic te noemen: wat is hervormd-gereformeerd ?
Want hervormd dat is heeeeeel breed, van gekrookt riet tot aan vrijzinnig.
Dan wil ik er t.z.t. wel wat gedachten over geven.
De brede stroming is toch juist HET kenmerk van de hervormede kerk?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Bertiel »

onder andere
Maar er zijn nog wel meer van oudsher hervormde kenmerken te noemen (als voortzetting van reformatie en nadere reformatie) die zich in de gereformeerde tak meer zichtbaar zijn dan in de modaliteiten aan de linkerzijde van de hervormde kerk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ararat »

Bertiel schreef:onder andere
Maar er zijn nog wel meer van oudsher hervormde kenmerken te noemen (als voortzetting van reformatie en nadere reformatie) die zich in de gereformeerde tak meer zichtbaar zijn dan in de modaliteiten aan de linkerzijde van de hervormde kerk
Misschien moet jij wel de persoon zijn die dit alles chronologisch neerzet voor ons allen? :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Maanenschijn »

Het ‘hervormde’ is meer een uiting van cultuur en met elkaar omgaan dan een leerstellige duiding. Een leerstellige duiding kan ook niet, omdat deze zo divers is.

Wel brengen de grote verschillen in de historische Hervormde kerkgenootschappen met zich mee dat de verscheidenheid niet polariseert en er een grote mate is van acceptatie van verschillen. Verschillen in praktische zin en in geestelijke ligging.

Bij gemeenten waar men het gevoel heeft steeds minder ‘hervormd’ te zijn, neem ik waar dat de acceptatie van die verschillen afneemt. Vaak gaat dat gepaard met een verschuiving naar rechts of links waardoor een deel van de gemeente zich niet meer herkend in de kerk van weleer.

Dus, mijn conclusie: hervormd zijn is een benaming van de cultuur waar men met elkaar een gemeente vormt, waarbij er ruimte is voor verschillen in christelijke praktijk en leer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Anselmus »

Ik heb geen idee of typisch hervormd bestaat, maar ik wil wel een poging doen. Het is meer een poging tot definiëren, dan wetenschappelijk onderzoek. Vul gerust aan.

- als het gaat om de gemeente ligt in de Hervormde kerk meer de nadruk op het verbondskarakter van de gemeente. Ze wordt als zodanig aangesproken, al is er ook separatie: niet elk verbondskind wordt behouden.
- Focus op de goedwilligheid van God (Calvijn): God wíl mensen zaligmaken en wil zelfs niet dat enigen verloren gaan. Dit krijgt aandacht in de verkondiging. Verloren gaan is moeilijk: God biedt je hele leven elke zondag en elke keer dat je Bijbel leest Zijn genade aan. Je moet het keer op keer afwijzen om verloren te gaan. Verloren gaan is eigen schuld.
- De uitverkiezing bestaat, maar de prediking staat niet onder beheersing van de uitverkiezing (DL), maar de focus ligt op het aanbod van genade.
- De doop komt in veel preken naar voren en hangt samen met voorgaande punt: God riep je al bij jouw doop en zette je apart: wat is je antwoord?
- hoewel het steeds meer verdwijnt, bestaat er een volkskerk gedachte. Een volkskerk heeft een rand van niet-actieve leden. Bij feestdagen, geboorte, huwelijk en overlijden komen deze mensen naar de kerk (geloof op wielen). Na 2004 hebben mensen veelal bewust voor de HHK gekozen en is deze rand veelal in de PKN gebleven, behalve daar waar de gemeente in zijn geheel HHK geworden.
- Belijdenis doe je van je geloof en niet van de leer
- Daarom wordt je aangesproken als je niet aan het avondmaal gaat. Het is niet vanzelfsprekend dat je onbekeerd blijft en niet aangaat. Hoeveel nadruk dit krijgt verschilt per HHG/predikant. Waar bij de GG de nadruk ligt op een zeer zeker weten en het avondmaal als eindpunt voor verzekerden, is het meer hervormd om te benadrukken dat het avondmaal er is om het zwakke geloof te versterken en de gehoorzaamheid waarbij het avondmaal al een plaats krijgt aan het begin van het geloofsleven.
- Een bekering wordt in principe 'overgenomen' tot het tegendeel blijkt uit iemands levenswandel (overeenkomstig de DL). De weg verschilt en is persoonlijk, want God is vrij in hoe Hij werkt. Het is Gods gewone weg om iemand stukje bij beetje te leiden (Brakel), een bekering van tijd en plaats of zoals Paulus is niet per se nodig en standen, staten en voorwaarden al helemaal niet.
- Gemeente ben je niet alleen op zondag, maar ook door de week. Je wordt verwacht op doordeweekse activiteiten en helpt mee met praktische zaken zoals schoonmaak, koffiedrinken of oppas bij de crèche. De gemeente functioneert als het goed is als gezin, dus op zondag praat je bij de kerk nog na om te vragen hoe het met je gezinsleden is waarbij ruimte is voor elkaars wel en wee, maar ook voor een geestelijk gesprek.
- de kerk heeft verantwoordelijkheden en stelt daarom een begroting op. Van leden wordt elk jaar een vrijwillige bijdrage gevraagd. In de GG is dat de dankdagcollecte. HHG's met veel ex-GG'ers merken dat GG'ers eerst niet zo goed raad weten met de vrijwillige bijdrage en dat de dankdagcollecte vaak hoger is dan dat de HHG traditioneel meer hervormd is.
- de prediking bestaat uit meer exegese en de predikant blijft veelal dicht bij de tekst en sterke nadruk op Christus.
- over dingen die niet in de Bijbel staan laat je elkaar vrij zoals vrijheid een belangrijk thema bij Paulus is. Daarom mag je thuis de HSV lezen, daar zal niemand iets over zeggen. Kleding valt ook onder christelijke vrijheid. Daarom zal een predikant niet snel iets zeggen van een meisje dat met een broek naar de kerk komt, maar benadrukken dat het fijn is dat ze er is. Dus vrijheid in leer en levenswandel binnen Bijbelse grenzen.
- in de meeste HHG's dragen de meeste vrouwen een hoed. Dit in tegenstelling met de PKN. Het verschil met de GG is dat in sommige GG'd de hoed een voorwaarde is om de kerk binnen te gaan (en anders krijg je een één opgezet door de koster). Ook hierin volkskerkgedachte: niet iedereen is hetzelfde, randleden mogen helemaal mee doen, ook als ze niet helemaal in het spoor lopen. Eerst het hart bekeren, dan volgt de buitenkant. Niet eerst de focus op de buitenkant (hoed) waardoor mensen wegblijven.
- Samengevat: gehoorzaamheid aan het Woord, verbondenheid aan Christus, leven in vrijheid met oog voor je naaste.
Fides Quaerens Intellectum
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Bertiel »

ik heb eigenlijk niet zo heel veel meer aan de vorige twee posts toe te voegen.

misschien is de aandacht voor de rand en daarbuiten op pastoraal niveau nog een belangrijk kenmerk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Tiberius »

Anselmus schreef:Ik heb geen idee of typisch hervormd bestaat, maar ik wil wel een poging doen. Het is meer een poging tot definiëren, dan wetenschappelijk onderzoek. Vul gerust aan.
(...)
Al je punten herken ik ook bij veel CGK-gemeentes in de buurt, al moet je dan soms net iets andere woorden gebruiken: bezoekers/gasten i.p.v. randleden.
Dat brengt me bij de vraag: is jouw lijst inderdaad typisch hervormd? Of niet-GG (gezien je een aantal keren expliciet vergelijkt met GG)?
Of zou je kunnen zeggen: sommige CGK-gemeentes liggen in de lijn van de GG, anderen zijn hervormd?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Bezorgd »

Mooi lijstje. Al vraag ik me af of dit typisch hervormd is. Dit past nl voor het grootste deel ook bij heel veel midden / rechts (BHP) CGK gemeenten.
Anselmus schreef:Ik heb geen idee of typisch hervormd bestaat, maar ik wil wel een poging doen. Het is meer een poging tot definiëren, dan wetenschappelijk onderzoek. Vul gerust aan.

- als het gaat om de gemeente ligt in de Hervormde kerk meer de nadruk op het verbondskarakter van de gemeente. Ze wordt als zodanig aangesproken, al is er ook separatie: niet elk verbondskind wordt behouden.
- Focus op de goedwilligheid van God (Calvijn): God wíl mensen zaligmaken en wil zelfs niet dat enigen verloren gaan. Dit krijgt aandacht in de verkondiging. Verloren gaan is moeilijk: God biedt je hele leven elke zondag en elke keer dat je Bijbel leest Zijn genade aan. Je moet het keer op keer afwijzen om verloren te gaan. Verloren gaan is eigen schuld.
- De uitverkiezing bestaat, maar de prediking staat niet onder beheersing van de uitverkiezing (DL), maar de focus ligt op het aanbod van genade.
- De doop komt in veel preken naar voren en hangt samen met voorgaande punt: God riep je al bij jouw doop en zette je apart: wat is je antwoord?
- hoewel het steeds meer verdwijnt, bestaat er een volkskerk gedachte. Een volkskerk heeft een rand van niet-actieve leden. Bij feestdagen, geboorte, huwelijk en overlijden komen deze mensen naar de kerk (geloof op wielen). Na 2004 hebben mensen veelal bewust voor de HHK gekozen en is deze rand veelal in de PKN gebleven, behalve daar waar de gemeente in zijn geheel HHK geworden.
- Belijdenis doe je van je geloof en niet van de leer
- Daarom wordt je aangesproken als je niet aan het avondmaal gaat. Het is niet vanzelfsprekend dat je onbekeerd blijft en niet aangaat. Hoeveel nadruk dit krijgt verschilt per HHG/predikant. Waar bij de GG de nadruk ligt op een zeer zeker weten en het avondmaal als eindpunt voor verzekerden, is het meer hervormd om te benadrukken dat het avondmaal er is om het zwakke geloof te versterken en de gehoorzaamheid waarbij het avondmaal al een plaats krijgt aan het begin van het geloofsleven.
- Een bekering wordt in principe 'overgenomen' tot het tegendeel blijkt uit iemands levenswandel (overeenkomstig de DL). De weg verschilt en is persoonlijk, want God is vrij in hoe Hij werkt. Het is Gods gewone weg om iemand stukje bij beetje te leiden (Brakel), een bekering van tijd en plaats of zoals Paulus is niet per se nodig en standen, staten en voorwaarden al helemaal niet.
- Gemeente ben je niet alleen op zondag, maar ook door de week. Je wordt verwacht op doordeweekse activiteiten en helpt mee met praktische zaken zoals schoonmaak, koffiedrinken of oppas bij de crèche. De gemeente functioneert als het goed is als gezin, dus op zondag praat je bij de kerk nog na om te vragen hoe het met je gezinsleden is waarbij ruimte is voor elkaars wel en wee, maar ook voor een geestelijk gesprek.
- de kerk heeft verantwoordelijkheden en stelt daarom een begroting op. Van leden wordt elk jaar een vrijwillige bijdrage gevraagd. In de GG is dat de dankdagcollecte. HHG's met veel ex-GG'ers merken dat GG'ers eerst niet zo goed raad weten met de vrijwillige bijdrage en dat de dankdagcollecte vaak hoger is dan dat de HHG traditioneel meer hervormd is.
- de prediking bestaat uit meer exegese en de predikant blijft veelal dicht bij de tekst en sterke nadruk op Christus.
- over dingen die niet in de Bijbel staan laat je elkaar vrij zoals vrijheid een belangrijk thema bij Paulus is. Daarom mag je thuis de HSV lezen, daar zal niemand iets over zeggen. Kleding valt ook onder christelijke vrijheid. Daarom zal een predikant niet snel iets zeggen van een meisje dat met een broek naar de kerk komt, maar benadrukken dat het fijn is dat ze er is. Dus vrijheid in leer en levenswandel binnen Bijbelse grenzen.
- in de meeste HHG's dragen de meeste vrouwen een hoed. Dit in tegenstelling met de PKN. Het verschil met de GG is dat in sommige GG'd de hoed een voorwaarde is om de kerk binnen te gaan (en anders krijg je een één opgezet door de koster). Ook hierin volkskerkgedachte: niet iedereen is hetzelfde, randleden mogen helemaal mee doen, ook als ze niet helemaal in het spoor lopen. Eerst het hart bekeren, dan volgt de buitenkant. Niet eerst de focus op de buitenkant (hoed) waardoor mensen wegblijven.
- Samengevat: gehoorzaamheid aan het Woord, verbondenheid aan Christus, leven in vrijheid met oog voor je naaste.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat is hervormd?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat de kern van het Hervormd zijn, de volkskerkgedachte is. Een uitvloeisel daarvan is de rand erbij houden, om hen met het Woord te kunnen bereiken.

Dan zul je inderdaad bepaalde zaken voor lief nemen van mensen die naar de kerk komen, om ze maar met het woord te kunnen bereiken. Maar dat is slechts een gevolg van het bovenstaande gedachte, en niet de kern van het Hervormd zijn.

Zoals Tib en Bezorgt aangeven, zijn CGK's ook wat breder georiënteerd. Maar dat maakt je nog niet Hervormd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is hervormd?

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef:Mooi lijstje. Al vraag ik me af of dit typisch hervormd is. Dit past nl voor het grootste deel ook bij heel veel midden / rechts (BHP) CGK gemeenten.
Lijstje? :haha

Ik denk dat je een terechte opmerking maakt over de CGK gemeente. Binnen BHP heb je dominees die eigenlijk GG zijn, maar je hebt ook een hoop dominees die eigenlijk een hervormde leer verkondigen. Gisteren in mijn bericht bedacht ik mij dit ook.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is hervormd?

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
Anselmus schreef:Ik heb geen idee of typisch hervormd bestaat, maar ik wil wel een poging doen. Het is meer een poging tot definiëren, dan wetenschappelijk onderzoek. Vul gerust aan.
(...)
Al je punten herken ik ook bij veel CGK-gemeentes in de buurt, al moet je dan soms net iets andere woorden gebruiken: bezoekers/gasten i.p.v. randleden.
Dat brengt me bij de vraag: is jouw lijst inderdaad typisch hervormd? Of niet-GG (gezien je een aantal keren expliciet vergelijkt met GG)?
Of zou je kunnen zeggen: sommige CGK-gemeentes liggen in de lijn van de GG, anderen zijn hervormd?
Ik vind het overzicht wel typisch hervormd. Ik ben opgegroeid in de CGK en moet best wennen aan de grote hoeveelheid randkerkelijken die alleen met doop, trouwen en overlijden in de kerk komen. Ik ben echt verbaasd over de hoeveelheid mensen die een kind laten dopen, maar die je verder niet meer ziet. Ik was dat vanuit de CGK echt niet gewend. Daar waren relatief weinig randleden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Tiberius »

merel schreef:
Tiberius schreef:
Anselmus schreef:Ik heb geen idee of typisch hervormd bestaat, maar ik wil wel een poging doen. Het is meer een poging tot definiëren, dan wetenschappelijk onderzoek. Vul gerust aan.
(...)
Al je punten herken ik ook bij veel CGK-gemeentes in de buurt, al moet je dan soms net iets andere woorden gebruiken: bezoekers/gasten i.p.v. randleden.
Dat brengt me bij de vraag: is jouw lijst inderdaad typisch hervormd? Of niet-GG (gezien je een aantal keren expliciet vergelijkt met GG)?
Of zou je kunnen zeggen: sommige CGK-gemeentes liggen in de lijn van de GG, anderen zijn hervormd?
Ik vind het overzicht wel typisch hervormd. Ik ben opgegroeid in de CGK en moet best wennen aan de grote hoeveelheid randkerkelijken die alleen met doop, trouwen en overlijden in de kerk komen. Ik ben echt verbaasd over de hoeveelheid mensen die een kind laten dopen, maar die je verder niet meer ziet. Ik was dat vanuit de CGK echt niet gewend. Daar waren relatief weinig randleden.
Ja klopt, dat is bij sommige CGK's het geval; hier bij ons in de buurt juist niet.
Ik zie dat HersteldHervormd dat ook al opmerkt: sommige CGK's zijn meer GG-gericht en anderen meer hervormd-gereformeerd.
Dan herken je denk ik ook de andere dingen wel die Anselmus noemt in je vorige gemeente? (Over avondmaal, hoedjes, verkiezing, enz.; door maar gewoon Ctrl-F in zijn/haar bericht)
Plaats reactie