Niet bepreekte bijbelboeken

Plaats reactie
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door Bertiel »

ik heb vanavond m’n oude agenda’s nagekeken welke bijbelboeken er wel en niet bespreekt zijn.
dat gaat om 2015 tot heden.
Best wel veel bijbelboeken die niet bepreekt zijn:
Oude testament:
Leviticus, 2 Samuel, 1 Kronieken, Ezra, Obadja, Micha, Nahum, Zefanja Maleachi
Nieuwe testament:
Filemon, 2 Petrus, 2 Johannes, 3 Johannes en Judas.

Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef:ik heb vanavond m’n oude agenda’s nagekeken welke bijbelboeken er wel en niet bespreekt zijn.
dat gaat om 2015 tot heden.
Best wel veel bijbelboeken die niet bepreekt zijn:
Oude testament:
Leviticus, 2 Samuel, 1 Kronieken, Ezra, Obadja, Micha, Nahum, Zefanja Maleachi
Nieuwe testament:
Filemon, 2 Petrus, 2 Johannes, 3 Johannes en Judas.

Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Zeker, want dan weet je dat alle Bijbelboeken aan de orde komen. Immers God is een God van orde.
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door Richard W »

Bertiel schreef:ik heb vanavond m’n oude agenda’s nagekeken welke bijbelboeken er wel en niet bespreekt zijn.
dat gaat om 2015 tot heden.
Best wel veel bijbelboeken die niet bepreekt zijn:
Oude testament:
Leviticus, 2 Samuel, 1 Kronieken, Ezra, Obadja, Micha, Nahum, Zefanja Maleachi
Nieuwe testament:
Filemon, 2 Petrus, 2 Johannes, 3 Johannes en Judas.

Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Ik zou er blij mee zijn als dit het lijstje bij ons zou zijn. Afgelopen 3 jaar niet gepreekt uit Romeinen t/m Openbaringen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik heb de afgelopen 3 weken al 2 preken gehoord uit Leviticus (niet in mijn eigen gemeente).

Over Micha en uit 1 Kronieken heb ik ook verschillende keren een preek gehoord.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door parsifal »

Dat heel korte Bijbelboeken niet vaak aan de beurt komen is niet heel vreemd natuurlijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Ik zou daar wel voorstander van zijn, maar niet vanuit dit specifieke oogpunt. Meer last heb ik van doublures. Afgelopen twee weken hadden we een dubbele preek over 'Ga weg achter Mij, satanas' en ik herinner me daar meer preken van gehoord te hebben de afgelopen vijf jaar. Hoewel het een geschiedenis is die onderdeel is van de lijdensaankondigingen, vind ik het toch wat teveel van het goede. Met lees- en preekroosters kan je dat voorkomen, alhoewel je dan zo liturgisch wordt, dat je zonder meer jaarlijks dezelfde elementen krijgt voorgeschoteld.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door Job »

Richard W schreef:
Bertiel schreef:ik heb vanavond m’n oude agenda’s nagekeken welke bijbelboeken er wel en niet bespreekt zijn.
dat gaat om 2015 tot heden.
Best wel veel bijbelboeken die niet bepreekt zijn:
Oude testament:
Leviticus, 2 Samuel, 1 Kronieken, Ezra, Obadja, Micha, Nahum, Zefanja Maleachi
Nieuwe testament:
Filemon, 2 Petrus, 2 Johannes, 3 Johannes en Judas.

Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Ik zou er blij mee zijn als dit het lijstje bij ons zou zijn. Afgelopen 3 jaar niet gepreekt uit Romeinen t/m Openbaringen.
Hebben jullie een eigen dominee of door gastpredikanten en/of leesdiensten?
Ik heb het nooit nagevraagd aan een predikant dus ik moet voorzichtig zijn met mijn conclusies, maar in mijn eigen kring heb ik het gevoel dat men uit veel boeken van Paulus niet preekt of zelfs niet durft te preken omdat de gelovigen daar veelal worden aangesproken, terwijl de prediking nu veel gericht is op het onderzoek of men überhaupt bij de gelovigen hoort. En men ook nadrukkelijk een woord voor de onbekeerden wil hebben. Wat is jullie idee?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:ik heb vanavond m’n oude agenda’s nagekeken welke bijbelboeken er wel en niet bespreekt zijn.
dat gaat om 2015 tot heden.
Best wel veel bijbelboeken die niet bepreekt zijn:
Oude testament:
Leviticus, 2 Samuel, 1 Kronieken, Ezra, Obadja, Micha, Nahum, Zefanja Maleachi
Nieuwe testament:
Filemon, 2 Petrus, 2 Johannes, 3 Johannes en Judas.

Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Ik hou het al bij sinds 1989. Ezra is bij mij het minst bepreekt. Uit mijn hoofd slechts 1 of 2 keer in 33 jaar
De kleine profeten die jij noemt heb ik prekenseries over gehoord. Ook over de 3 brieven van Johannes en Judas en Filemon .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door Chrisje72 »

Zondag nog een prachtige waarschuwende maar ook troostvolle preek gehoord uit Nahum 1!
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: RE: Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door Richard W »

Job schreef:
Richard W schreef:
Bertiel schreef:ik heb vanavond m’n oude agenda’s nagekeken welke bijbelboeken er wel en niet bespreekt zijn.
dat gaat om 2015 tot heden.
Best wel veel bijbelboeken die niet bepreekt zijn:
Oude testament:
Leviticus, 2 Samuel, 1 Kronieken, Ezra, Obadja, Micha, Nahum, Zefanja Maleachi
Nieuwe testament:
Filemon, 2 Petrus, 2 Johannes, 3 Johannes en Judas.

Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Ik zou er blij mee zijn als dit het lijstje bij ons zou zijn. Afgelopen 3 jaar niet gepreekt uit Romeinen t/m Openbaringen.
Hebben jullie een eigen dominee of door gastpredikanten en/of leesdiensten?
Ik heb het nooit nagevraagd aan een predikant dus ik moet voorzichtig zijn met mijn conclusies, maar in mijn eigen kring heb ik het gevoel dat men uit veel boeken van Paulus niet preekt of zelfs niet durft te preken omdat de gelovigen daar veelal worden aangesproken, terwijl de prediking nu veel gericht is op het onderzoek of men überhaupt bij de gelovigen hoort. En men ook nadrukkelijk een woord voor de onbekeerden wil hebben. Wat is jullie idee?
Job. Je slaat de spijker op de kop! We hebben een eigen predikant. Was het maar dat "er een woord" voor de onbekeerde moest zijn, daar is niets op tegen. Maar het is nu zondag aan zondag een preek voor de onbekeerden en geen voedsel voor de ware gelovigen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door Ararat »

Ik denk dat niet persé elk Bijbelboek aangetikt hoeft te worden, zeker niet als dat nav een afvinklijstje zou moeten gebeuren. Overigens hebben wij in principe nooit leesdienst, dus zijn we 'afhankelijk' van de gastpredikanten die 1 op de 4 diensten komen. Een afvinklijstje zou lastig zijn.

Ik denk wel dat het goed is dat álle mensen in de gemeente de volledige boodschap van God ontvangen. Als je bijv. alleen maar preekt voor de mensen die niet wedergeboren zijn, doe je Gods kinderen ernstig tekort. Dit kun je misschien weer wel een beetje voorkomen door variatie aan te brengen in Bijbelboeken.

Al typend vraag ik me dit af: Hoe zou het zijn als er meer thematisch gepreekt werd? Niet alles in 1 preek proppen, ook niet de complete dogmatiek er als een deken overheen draperen. Onbekommerd preken wat er staat. Misschien een korte serie over een thema, duidelijke twee- of drieluiken. Natuurlijk moet een ds dan wel duidelijk aangeven dat een preek onderdeel is van een serie.

Thema-suggestie voor de meeglurende predikanten: korte prekenserie over Gods eigenschappen, zoals beschreven in Exodus 34:6,7
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door CvdW »

Herman schreef:
Bertiel schreef:Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Ik zou daar wel voorstander van zijn, maar niet vanuit dit specifieke oogpunt. Meer last heb ik van doublures. Afgelopen twee weken hadden we een dubbele preek over 'Ga weg achter Mij, satanas' en ik herinner me daar meer preken van gehoord te hebben de afgelopen vijf jaar. Hoewel het een geschiedenis is die onderdeel is van de lijdensaankondigingen, vind ik het toch wat teveel van het goede. Met lees- en preekroosters kan je dat voorkomen, alhoewel je dan zo liturgisch wordt, dat je zonder meer jaarlijks dezelfde elementen krijgt voorgeschoteld.
Er moet wel ruimte overblijven voor de Heilige Geest. Bijvoorbeeld: komende zondag is Jesaja 55 tot einde van Jesaja aan de beurt. Als predikant is er dan genoeg ruimte om een gedeelte te bepreken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door Herman »

CvdW schreef:Er moet wel ruimte overblijven voor de Heilige Geest. Bijvoorbeeld: komende zondag is Jesaja 55 tot einde van Jesaja aan de beurt. Als predikant is er dan genoeg ruimte om een gedeelte te bepreken.
Ik denk dat de keuze voor een bijbeltekst de ruimte van de Heilige Geest niet beperkt. Tenzij naast de tekstkeuze ook de hele preek van te voren wordt dichtgetimmerd. En er blijft natuurlijk nog een dienst over.
Een tweede tegenargument is dat dominees zich nu ook al keurig aan ofwel de lijdens- en feeststoffen houden ofwel een opvolgende prekenserie houden. Daar is die ruimte net zo weinig in te vinden.
En natuurlijk is het altijd geoorloofd om onder aan de preekstoel nog een ander tekstgedeelte te kiezen. Maar dat zal eerder uitzondering dan regel zijn.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door Van Ewijk »

CvdW schreef:
Bertiel schreef:ik heb vanavond m’n oude agenda’s nagekeken welke bijbelboeken er wel en niet bespreekt zijn.
dat gaat om 2015 tot heden.
Best wel veel bijbelboeken die niet bepreekt zijn:
Oude testament:
Leviticus, 2 Samuel, 1 Kronieken, Ezra, Obadja, Micha, Nahum, Zefanja Maleachi
Nieuwe testament:
Filemon, 2 Petrus, 2 Johannes, 3 Johannes en Judas.

Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Zeker, want dan weet je dat alle Bijbelboeken aan de orde komen. Immers God is een God van orde.
Niets meer aan toe te voegen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Niet bepreekte bijbelboeken

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Bertiel schreef:ik heb vanavond m’n oude agenda’s nagekeken welke bijbelboeken er wel en niet bespreekt zijn.
dat gaat om 2015 tot heden.
Best wel veel bijbelboeken die niet bepreekt zijn:
Oude testament:
Leviticus, 2 Samuel, 1 Kronieken, Ezra, Obadja, Micha, Nahum, Zefanja Maleachi
Nieuwe testament:
Filemon, 2 Petrus, 2 Johannes, 3 Johannes en Judas.

Ik zou best een voorstander zijn van een preekroosters waarin de onbekende bijbelboeken worden behandeld.
Zouden jullie daar iets in zien?
Ik hou het al bij sinds 1989. Ezra is bij mij het minst bepreekt. Uit mijn hoofd slechts 1 of 2 keer in 33 jaar
De kleine profeten die jij noemt heb ik prekenseries over gehoord. Ook over de 3 brieven van Johannes en Judas en Filemon .
Als ik het zou willen zou ik terug kunnen kijken in mijn notities tot 1978 (gedeeltelijk)/1979 tot heden, maar ik acht het niet nodig en ongewenst om daar de tijd aan te besteden. Ik geloof wel dat elk Bijbelboek hier wel meerdere malen is bepreekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie