Gereformeerd in naam en praktijk

ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

Geytenbeekje schreef:Op 2 km afstand een hervormde bondsgemeente Broek op Langedijk.
Daar kwam ik dus ook achter net, je hebt ook hervormde kerken en gemeenten in de PKN die bij de Gereformeerde Bond. Wat de PKN heb ik zo mijn bedenkingen, samen van bevindelijk tot progressief.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

Geytenbeekje schreef:Op 2 km afstand een hervormde bondsgemeente Broek op Langedijk.
Is de Hervormde Bondsgemeente, de Hervormde Gemeente Broek op Langedijk?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door DDD »

Ja. Daar zou je zeker eens kunnen gaan kijken. Dat lijkt me het dichtst in de buurt. Niet heel behoudend denk ik, wel orthodox.

Ik ben ook wel eens in Andijk naar de Gereformeerde kerk geweest. Een prachtig kerkgebouw.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door Willem87 »

ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:Op 2 km afstand een hervormde bondsgemeente Broek op Langedijk.
Daar kwam ik dus ook achter net, je hebt ook hervormde kerken en gemeenten in de PKN die bij de Gereformeerde Bond. Wat de PKN heb ik zo mijn bedenkingen, samen van bevindelijk tot progressief.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Je mag ook een mooi zondagspak aan en zelfs een stropdas met een leuk printje er op. :humhihi
Of 1 met streepjes.
Zeg maar gewoon Willem.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door -DIA- »

ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:Op 2 km afstand een hervormde bondsgemeente Broek op Langedijk.
Daar kwam ik dus ook achter net, je hebt ook hervormde kerken en gemeenten in de PKN die bij de Gereformeerde Bond. Wat de PKN heb ik zo mijn bedenkingen, samen van bevindelijk tot progressief.
De PKN zou je kunnen vergelijken met wat men in Duitsland zo mooi een Dachmarke noemt, in Nederland noemen we dat een Paraplumerk. Het is overkoepelende naam, maar geen geestelijke eenheid. Er is leervrijheid, dat maakt dat de PKN vele gezichten heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

DDD schreef:Ja. Daar zou je zeker eens kunnen gaan kijken. Dat lijkt me het dichtst in de buurt. Niet heel behoudend denk ik, wel orthodox.

Ik ben ook wel eens in Andijk naar de Gereformeerde kerk geweest. Een prachtig kerkgebouw.
Wat is het verschil tussen behoudend en orthodox precies? Dat heb ik nog niet helemaal begrepen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

-DIA- schreef:
ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:Op 2 km afstand een hervormde bondsgemeente Broek op Langedijk.
Daar kwam ik dus ook achter net, je hebt ook hervormde kerken en gemeenten in de PKN die bij de Gereformeerde Bond. Wat de PKN heb ik zo mijn bedenkingen, samen van bevindelijk tot progressief.
De PKN zou je kunnen vergelijken met wat men in Duitsland zo mooi een Dachmarke noemt, in Nederland noemen we dat een Paraplumerk. Het is overkoepelende naam, maar geen geestelijke eenheid. Er is leervrijheid, dat maakt dat de PKN vele gezichten heeft.
Daarom kwam ik bij de Hersteld Hervormde Gemeente en Gereformeerde Gemeente uit. Mijn tante zit in de PKN en is best progressief, maar ik luister net mannenzang Hervormde Gemeente Katwijk en de getuigenis van dominee Glashouwer vond ik uitermate mooi en bijzonder.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door DDD »

De woorden zeggen het al. Het ene is conservatief en het andere streeft er naar zorgvuldig de bijbel na te spreken.

Als jou dominee Glashouwer aanspreekt, dan is Broek op Langedijk vermoedelijk een prima keuze.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

DDD schreef:De woorden zeggen het al. Het ene is conservatief en het andere streeft er naar zorgvuldig de bijbel na te spreken.

Als jou dominee Glashouwer aanspreekt, dan is Broek op Langedijk vermoedelijk een prima keuze.
Het was toevallig dat ik dit hoorde tijdens het opzetten van muziek tijdens hardlopen. Ik wil dus niet te veroordelend zijn naar gemeenten in de PKN, ookal vind ik het zorgwekkend waar PKN op sommige vlakken heen gaat en dwalingen die daardoor ontstaan.

Kan je voorbeelden geven hoe orthodox verschilt van bijvoorbeeld behoudend?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

DDD schreef:De woorden zeggen het al. Het ene is conservatief en het andere streeft er naar zorgvuldig de bijbel na te spreken.

Als jou dominee Glashouwer aanspreekt, dan is Broek op Langedijk vermoedelijk een prima keuze.
Ik moet zeggen, de prediking van HHG en GG vond ik bijbelgetrouwe en als levend water voor de geest. Isoritmisch zingen is een kwestie van smaak en behoudendheid.

Zijn alle hervormde gemeente in de PKN in jou ogen bijbelgetrouw of moet je dit per plaats bekijken?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door DDD »

Nee. Dat geldt eigenlijk voor alle kerkverbanden: dat moet je per plaats bekijken.

Wel vind je in de Gereformeerde Gemeenten geen openlijke vrijzinnigheid. Wel zijn er mensen die de bijbel geheel naar eigen smaak uitleggen, maar dat noemt men dan juist heel degelijk. Zij zijn zo ernstig dat ze hier en daar de Bijbel wat aanpassen om misverstanden in de huidige tijd te voorkomen. Of ze laten soms een stukje weg, als het letterlijk citeren van de heilige Schrift misschien al te ruim zou kunnen overkomen.

Dan ben je dus niet bijbelgetrouw, maar wel behoudend. Zo behoudend, dat de Bijbel moet worden aangepast aan de eigen opvattingen. Dat gaat vaak samen met het verabsoluteren van een voor de gemiddelde Nederlander onbegrijpelijke versie van de Statenvertaling.

Het probleem is dat je zulke dingen nooit in zijn algemeenheid kunt vaststellen. Er zijn geen uiterlijke kenmerken die duidelijk maken dat een predikant niet bijbelgetrouw is. Kenmerken die er wel zijn, kennen altijd weer uitzonderingen. Maar als je een goede bijbelkennis hebt, kun je het horen in de citaten die de voorganger aanhaalt. Hoe groter de afwijkingen van (de strekking van) de bijbeltekst, hoe vrijzinniger.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

DDD schreef:Nee. Dat geldt eigenlijk voor alle kerkverbanden: dat moet je per plaats bekijken.

Wel vind je in de Gereformeerde Gemeenten geen openlijke vrijzinnigheid. Wel zijn er mensen die de bijbel geheel naar eigen smaak uitleggen, maar dat noemt men dan juist heel degelijk. Zij zijn zo ernstig dat ze hier en daar de Bijbel wat aanpassen om misverstanden in de huidige tijd te voorkomen. Of ze laten soms een stukje weg, als het letterlijk citeren van de heilige Schrift misschien al te ruim zou kunnen overkomen.

Dan ben je dus niet bijbelgetrouw, maar wel behoudend. Zo behoudend, dat de Bijbel moet worden aangepast aan de eigen opvattingen. Dat gaat vaak samen met het verabsoluteren van een voor de gemiddelde Nederlander onbegrijpelijke versie van de Statenvertaling.

Het probleem is dat je zulke dingen nooit in zijn algemeenheid kunt vaststellen. Er zijn geen uiterlijke kenmerken die duidelijk maken dat een predikant niet bijbelgetrouw is. Kenmerken die er wel zijn, kennen altijd weer uitzonderingen. Maar als je een goede bijbelkennis hebt, kun je het horen in de citaten die de voorganger aanhaalt. Hoe groter de afwijkingen van (de strekking van) de bijbeltekst, hoe vrijzinniger.
Achter welke stroming of kerk(verband) sta jij het meeste? Hoe kijk jij naar reformatorisch, gereformeerd en uitschieters naar evangelisch, pinkster en charismatisch? Wat je zegt over bepaalde teksten en woorden vervormen om onrust of verdeeldheid te verkomen, want diezelfde teksten liggen ten grondslag aan de verder daaruit onstaande kerken en stromingen. Vandaar dat ik een gesprek had laatst met Machiel Jonker (VPE) waarin ik oa Korinthe, Timotheus en Titus aanhaalde en zag dat zij graag wel de gaves predikte, maar niet de andere onderwijzingen in deze geschriften. Andersom zie je het trouwens ook, de gaves worden niet besproken maar de gemeente structuur en gedragingen meer. Ik wil niemand veroordelen, maar vanwege deze observaties en bijbelonderzoek ben ik dus ook hier terecht gekomen en op zoektocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door DDD »

Ik pas het beste bij een open bevindelijke stroming. Dus de bevindelijke kant van het midden van de CGK en linkerflank GG of wat daarvan over is.

Maar er zijn ook andere bijbelgetrouwe christenen. Het voornaamste is maar, of iemand God wil dienen volgens zijn Woord. Veel andere dingen zijn bijzaak.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door J.C. Philpot »

ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:Op 2 km afstand een hervormde bondsgemeente Broek op Langedijk.
Is de Hervormde Bondsgemeente, de Hervormde Gemeente Broek op Langedijk?
ik denk dat de HG BOL meer een (traditioneel) Confessionele gemeente is, als een GB gemeente qua ligging.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

J.C. Philpot schreef:
ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:Op 2 km afstand een hervormde bondsgemeente Broek op Langedijk.
Is de Hervormde Bondsgemeente, de Hervormde Gemeente Broek op Langedijk?
ik denk dat de HG BOL meer een (traditioneel) Confessionele gemeente is, als een GB gemeente qua ligging.
Welke Hervormde Kerken in Kop Noord-Holland zijn bevindelijk gereformeerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Plaats reactie