Gereformeerd in naam en praktijk

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door Geytenbeekje »

ArieTheEagle schreef:
J.C. Philpot schreef:
ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:Op 2 km afstand een hervormde bondsgemeente Broek op Langedijk.
Is de Hervormde Bondsgemeente, de Hervormde Gemeente Broek op Langedijk?
ik denk dat de HG BOL meer een (traditioneel) Confessionele gemeente is, als een GB gemeente qua ligging.
Welke Hervormde Kerken in Kop Noord-Holland zijn bevindelijk gereformeerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Hervormde Evangelisatie hoorn
HHK Den Helder
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

Geytenbeekje schreef:
ArieTheEagle schreef:
J.C. Philpot schreef:
ArieTheEagle schreef:Is de Hervormde Bondsgemeente, de Hervormde Gemeente Broek op Langedijk?
ik denk dat de HG BOL meer een (traditioneel) Confessionele gemeente is, als een GB gemeente qua ligging.
Welke Hervormde Kerken in Kop Noord-Holland zijn bevindelijk gereformeerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Hervormde Evangelisatie hoorn
HHK Den Helder
De Hervormde Kerk in de PKN heeft ook een deel wat bevindelijk is en bij de Gereformeerde Bond zit. Is er daar ook een van? Of niet bij mij in de buurt?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door Geytenbeekje »

In de Kop van NHolland niet zover ik weet. Als ik zie wie er voorgaan in de HHK van Den Helder zou ook een degelijke Bondsgemeente kunnen zijn, de predikanten die in HHK Den Helder voorgaan zijn niet van de ''zwaarste soort''
Maar dat wist je misschien al wel.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

Geytenbeekje schreef:In de Kop van NHolland niet zover ik weet. Als ik zie wie er voorgaan in de HHK van Den Helder zou ook een degelijke Bondsgemeente kunnen zijn, de predikanten die in HHK Den Helder voorgaan zijn niet van de ''zwaarste soort''
Maar dat wist je misschien al wel.
1x geweest toen een legerpredikant moest preken. Zover niks negatiefs op aan te merken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door Geytenbeekje »

ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:In de Kop van NHolland niet zover ik weet. Als ik zie wie er voorgaan in de HHK van Den Helder zou ook een degelijke Bondsgemeente kunnen zijn, de predikanten die in HHK Den Helder voorgaan zijn niet van de ''zwaarste soort''
Maar dat wist je misschien al wel.
1x geweest toen een legerpredikant moest preken. Zover niks negatiefs op aan te merken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Aanstaande zondag hoop daar een predikant te preken die je zou kunnen omschrijven als ''Bonds'' predikant.
https://www.kerktijden.nl/gemeente/83/d ... hoogstraat
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

Geytenbeekje schreef:
ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:In de Kop van NHolland niet zover ik weet. Als ik zie wie er voorgaan in de HHK van Den Helder zou ook een degelijke Bondsgemeente kunnen zijn, de predikanten die in HHK Den Helder voorgaan zijn niet van de ''zwaarste soort''
Maar dat wist je misschien al wel.
1x geweest toen een legerpredikant moest preken. Zover niks negatiefs op aan te merken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Aanstaande zondag hoop daar een predikant te preken die je zou kunnen omschrijven als ''Bonds'' predikant.
https://www.kerktijden.nl/gemeente/83/d ... hoogstraat
Ga jij ook HHG of HHK daar?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door johannes »

Volgens mij is het lang geleden dat ds de Groot voorging in Den Helder.

Fijn voor HHG Den Helder
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door Geytenbeekje »

ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:
ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:In de Kop van NHolland niet zover ik weet. Als ik zie wie er voorgaan in de HHK van Den Helder zou ook een degelijke Bondsgemeente kunnen zijn, de predikanten die in HHK Den Helder voorgaan zijn niet van de ''zwaarste soort''
Maar dat wist je misschien al wel.
1x geweest toen een legerpredikant moest preken. Zover niks negatiefs op aan te merken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Aanstaande zondag hoop daar een predikant te preken die je zou kunnen omschrijven als ''Bonds'' predikant.
https://www.kerktijden.nl/gemeente/83/d ... hoogstraat
Ga jij ook HHG of HHK daar?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Nee dat niet, maar ik plaats iedereen in hokjes :langue
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door johannes »

#ArieTheEagle , nog in Den Helder geweest?
Binnenkort zijn wij op vakantie in de buurt dus zullen we ook eens kerken daar.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

johannes schreef:#ArieTheEagle , nog in Den Helder geweest?
Binnenkort zijn wij op vakantie in de buurt dus zullen we ook eens kerken daar.
Afgelopen zondag met een recent bekeerde maat naar de Gereformeerde Gemeente Westzaan geweest. Het was jammergenoeg een voorleesdienst en m'n maat had wat moeite met ouder Nederlands. De lange noten en psalmen vond hij bijzonder en prachtig! Buiten aan de praat geraakt met een echtpaar en uitgenodigd bij de schoonouders. Wat een warm en respectvol onthaal! Koffie gedronken, meegegeten, wat over het geloof gesproken. Daarna nog bij het echtpaar langsgeweest in Assendelft, wederom open en gastvrij onthaald en daarna naar de CGK Beverwijk geweest waar een broer van die vrouw heen ging (verschillende denominaties en geloofswandel is dus niet veel anders in andere huisjes, kijkend naar mijn familie haha). De preek vond m'n maat weer net wat te modern, maar de keuze en variatie in oude berijming, nieuwe berijming en liedbundels vond hij en ik wel een verijkking ook. Al met al onze eerste ervaring in deze 2 gemeenschappen en ook bij mensen thuis buiten de kerkmuren. Gezegende ervaring!

Wat betreft HHG Den Helder, 1x eerder geweest maar daar gaan we samen ook een keer heen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door J.C. Philpot »

ArieTheEagle schreef:Afgelopen zondag met een recent bekeerde maat naar de Gereformeerde Gemeente Westzaan geweest. Het was jammergenoeg een voorleesdienst en m'n maat had wat moeite met ouder Nederlands. De lange noten en psalmen vond hij bijzonder en prachtig! Buiten aan de praat geraakt met een echtpaar en uitgenodigd bij de schoonouders. Wat een warm en respectvol onthaal! Koffie gedronken, meegegeten, wat over het geloof gesproken. Daarna nog bij het echtpaar langsgeweest in Assendelft, wederom open en gastvrij onthaald en daarna naar de CGK Beverwijk geweest waar een broer van die vrouw heen ging (verschillende denominaties en geloofswandel is dus niet veel anders in andere huisjes, kijkend naar mijn familie haha). De preek vond m'n maat weer net wat te modern, maar de keuze en variatie in oude berijming, nieuwe berijming en liedbundels vond hij en ik wel een verijkking ook. Al met al onze eerste ervaring in deze 2 gemeenschappen en ook bij mensen thuis buiten de kerkmuren. Gezegende ervaring!
Boeiend om te lezen! Ik ben benieuwd naar je toekomstige ervaringen, dus houd ons op de hoogte ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door Hoopvol »

ArieTheEagle schreef:Afgelopen zondag met een recent bekeerde maat naar de Gereformeerde Gemeente Westzaan geweest. Het was jammergenoeg een voorleesdienst en m'n maat had wat moeite met ouder Nederlands. De lange noten en psalmen vond hij bijzonder en prachtig! Buiten aan de praat geraakt met een echtpaar en uitgenodigd bij de schoonouders. Wat een warm en respectvol onthaal! Koffie gedronken, meegegeten, wat over het geloof gesproken. Daarna nog bij het echtpaar langsgeweest in Assendelft, wederom open en gastvrij onthaald en daarna naar de CGK Beverwijk geweest waar een broer van die vrouw heen ging (verschillende denominaties en geloofswandel is dus niet veel anders in andere huisjes, kijkend naar mijn familie haha). De preek vond m'n maat weer net wat te modern, maar de keuze en variatie in oude berijming, nieuwe berijming en liedbundels vond hij en ik wel een verijkking ook. Al met al onze eerste ervaring in deze 2 gemeenschappen en ook bij mensen thuis buiten de kerkmuren. Gezegende ervaring!

Wat betreft HHG Den Helder, 1x eerder geweest maar daar gaan we samen ook een keer heen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Erg herkenbaar in die gemeente!
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door johannes »

Bedankt Arie, Dat klinkt mooi zeg, ik denk dat de kleine gemeentes in Noord Holland over het algemeen wel gast vrij zijn.
Ik hoor ook graag weer van je bevindingen.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

johannes schreef:Bedankt Arie, Dat klinkt mooi zeg, ik denk dat de kleine gemeentes in Noord Holland over het algemeen wel gast vrij zijn.
Ik hoor ook graag weer van je bevindingen.
Ze waren nog benieuwd hoe ik erbij gekomen was, omdat ze helemaal geen website hebben. Dat echtpaar was bezig die online te krijgen en koffie na de dienst proberen ze op te zetten zodat je na de dienst ook samen kerk kan zijn. Verder vertelde ze me wat over de evangelisatieposten.



Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door MePaul »

ArieTheEagle schreef:
johannes schreef:#ArieTheEagle , nog in Den Helder geweest?
Binnenkort zijn wij op vakantie in de buurt dus zullen we ook eens kerken daar.
Afgelopen zondag met een recent bekeerde maat naar de Gereformeerde Gemeente Westzaan geweest. Het was jammergenoeg een voorleesdienst en m'n maat had wat moeite met ouder Nederlands. De lange noten en psalmen vond hij bijzonder en prachtig! Buiten aan de praat geraakt met een echtpaar en uitgenodigd bij de schoonouders. Wat een warm en respectvol onthaal! Koffie gedronken, meegegeten, wat over het geloof gesproken. Daarna nog bij het echtpaar langsgeweest in Assendelft, wederom open en gastvrij onthaald en daarna naar de CGK Beverwijk geweest waar een broer van die vrouw heen ging (verschillende denominaties en geloofswandel is dus niet veel anders in andere huisjes, kijkend naar mijn familie haha). De preek vond m'n maat weer net wat te modern, maar de keuze en variatie in oude berijming, nieuwe berijming en liedbundels vond hij en ik wel een verijkking ook. Al met al onze eerste ervaring in deze 2 gemeenschappen en ook bij mensen thuis buiten de kerkmuren. Gezegende ervaring!

Wat betreft HHG Den Helder, 1x eerder geweest maar daar gaan we samen ook een keer heen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Heb je ook weleens gedacht aan Wieringerwaard (bijzondere aard) of Schagen (Bethel)? Qua ligging zijn die gemeentes redelijk vergelijkbaar met de hervormde gemeente in Broek op Langedijk. In alle drie de gemeentes komen predikanten uit de Confessionele Vereniging en Gereformeerde Bond. De voorgangers zijn behoorlijk divers, maar er zitten zeker ook behoorlijk "rechtse" dominees bij die zich verwant voelen met de Gereformeerde Bond.
Plaats reactie