Gereformeerd in naam en praktijk

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door Orchidee »

ArieTheEagle schreef:......denk ik dat Baptisten weer wat kunnen leren van bepaalde Bijbelse gebruiken die ze hebben laten varen (lees: bedekking van de vrouw, psalmenzang, refo betekenis en geschiedenis).
Dit is meer traditie dan Bijbels volgens mij.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

Orchidee schreef:
ArieTheEagle schreef:......denk ik dat Baptisten weer wat kunnen leren van bepaalde Bijbelse gebruiken die ze hebben laten varen (lees: bedekking van de vrouw, psalmenzang, refo betekenis en geschiedenis).
Dit is meer traditie dan Bijbels volgens mij.
Volgens mij was/is de werkelijkse betekenis van de reformatie, terug naar het Woord en onderzoeken welke gebruiken bijbels zijn en welke gebruiken niet bijbels?

Over Psalmen: Kolossensen 3:16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

Bedekking in de gemeente: 1 Korinthe 11:1-10 1WEEST mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus.
2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt gelijk ik die u overgegeven heb.
3 Doch ik wil dat gij weet dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
4 Een iegelijk man die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde alsof haar het haar afgesneden was.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.

Kerkgeschiedenis: Vinden wij in de 21e eeuw het wiel opnieuw uit wat betreft ons geloof, of is het soms belangrijk wat de vroege kerkvaderen onderwezen, hoe de eerste gemeenten zich gedroegen en wat de hervormers over bepaalde onderwerpen zeiden? Ik denk dat ook kerkgeschiedenis belangrijk is om te zien hoe vroeger gedacht werd over bepaalde bijbelse onderwijzingen of leerstellingen.
Plaats reactie