Kerkorde

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Kerkorde

Bericht door Marck »

Wat is het karakter van de kerkorde?
Het karakter van de kerkorde is broederlijk van aard. De regels van de kerkorde zijn de herderstaf voor de kerk. De kerkorde heeft bindend gezag.

Is de gemeente van Christus denkbaar zonder kerkorde?
Ja. De kerkorde behoort tot het welwezen, niet tot het wezen van de kerk.

De. K. De Gier

Graag jullie mening inzake de kerkorde.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkorde

Bericht door Mannetje »

Nuttig instrument om te voorkomen dat ieder maar doet wat goed is in zijn eigen oog. In tijden van rust moet je vastleggen wat procedures enz. enz. zijn, zodat je in wat spannender tijden beter objectief kunt handelen.
-
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kerkorde

Bericht door Marck »

Mannetje schreef:Nuttig instrument om te voorkomen dat ieder maar doet wat goed is in zijn eigen oog. In tijden van rust moet je vastleggen wat procedures enz. enz. zijn, zodat je in wat spannender tijden beter objectief kunt handelen.
Alleen nuttig of ook Bijbels? Denk aan Hebr 13:7.
Volgens De Gier het gebod waar het kerkelijk karakter van de kerkorde op rust.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkorde

Bericht door Ararat »

Marck schreef:Wat is het karakter van de kerkorde?
Het karakter van de kerkorde is broederlijk van aard. De regels van de kerkorde zijn de herderstaf voor de kerk. De kerkorde heeft bindend gezag.

Is de gemeente van Christus denkbaar zonder kerkorde?
Ja. De kerkorde behoort tot het welwezen, niet tot het wezen van de kerk.

De. K. De Gier

Graag jullie mening inzake de kerkorde.
Verhelderingsvraag: wat betekent in deze context het 'welwezen van de kerk'?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kerkorde

Bericht door Marck »

Men mag dus de bijvoeging van „reine” prediking en „reine” bediening der Sacramenten nooit zoover trekken, dat de kenteekenen zouden moeten geacht worden te ontbreken, waar predikatie of Sacramentsbediening te wenschen overlaat; of ook de tucht ontbreekt.

Ook hier weer geldt de onderscheiding tusschen wezen en welwezen. Er zijn bestanddeelen der prediking die haar sieren, zonder dat men nog zeggen kan, dat haar gemis de prediking doet ophouden prediking te zijn. En ook er zijn bestanddeelen in de Sacramenten, die hun glorie verhoogen, zonder dat hun ontstentenis het sacrament nog vernietigt.

Doch, laat ook hier Calvijn ons weer voorlichten: „Wat we gezegd hebben, dat de zuivere prediking van het Woord en de zuivere bediening der Sacramenten een geschikten waarborg oplevert, om de echtheid eener kerk toe te geven, dit worde zóó verstaan, dat een kerk nooit mag verworpen worden, waar deze twee nog zijn, al ergert ze ook door allerlei ergernissen. Maar er moet meer gezegd. Want stel, er ware ook in die prediking of in die sacramentsbediening iets verkeerds ingeslopen, dan mag daarom die kerk nog niet aanstonds verlaten. Immers zelfs alle stukken der leer zijn niet van gelijk gewicht.” 3)

Onze slotsom is derhalve, dat voor goeden kerkstaat en het welwezen der kerke Gods, d.i. voor de kerken in gezonden, normalen toestand en de zuivere prediking des Woords, en de reinebediening der Sacramenten, en de gestrenge oefening der tucht noodzakelijk en onmisbaar is.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kerkorde

Bericht door Marck »

Een al jaren boeiende site voor degenen die belangstelling hebben in het kerkrecht http://www.kerkrecht.nl/
Even reclame maken :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkorde

Bericht door -DIA- »

Ik ben het boek van ds. de Gier met een verhuizing kwijtgeraakt. Best wel jammer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kerkorde

Bericht door FlyingEagle »

Marck schreef:Een al jaren boeiende site voor degenen die belangstelling hebben in het kerkrecht http://www.kerkrecht.nl/
Even reclame maken :)
Http…?? Afbeelding
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kerkorde

Bericht door Marck »

-DIA- schreef:Ik ben het boek van ds. de Gier met een verhuizing kwijtgeraakt. Best wel jammer.
Er is nu meer jonger werk in uitgegeven.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kerkorde

Bericht door Marck »

FlyingEagle schreef:
Marck schreef:Een al jaren boeiende site voor degenen die belangstelling hebben in het kerkrecht http://www.kerkrecht.nl/
Even reclame maken :)
Http…?? Afbeelding
Ja, dat viel me ook op. Toch nog wel wat sites met enkel http.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkorde

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkorde

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Ik ben het boek van ds. de Gier met een verhuizing kwijtgeraakt. Best wel jammer.
Je kan het op kerkrecht.nl raadplegen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkorde

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Ik ben het boek van ds. de Gier met een verhuizing kwijtgeraakt. Best wel jammer.
Je kan het op kerkrecht.nl raadplegen.
Dank voor de info. Ik raadpleegde het boek niet zo vaak. Maar het was wel handig om soms in te kunnen kijken.

PS Ik kom er nier op. Chrome is de laatste tijd zo streng, en laat me niet toe op een niet beveiligde pagina. Best wel eens jammer. Is de mate van beveiliging niet zelf ergens te regelen. Of denk Google het beste om je bescherming?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Kerkorde

Bericht door Bona Fide »

En sinds kort: http://www.gergemkerkrecht.nl/
(Waarschijnlijk m.n. interessant voor GG/GGiN)

Verstuurd vanaf mijn LM-G850 met Tapatalk
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kerkorde

Bericht door Marck »

Bona Fide schreef:En sinds kort: http://www.gergemkerkrecht.nl/
(Waarschijnlijk m.n. interessant voor GG/GGiN)

Verstuurd vanaf mijn LM-G850 met Tapatalk
Dank je!
Plaats reactie