Opwekking

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Opwekking

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
Isala schreef:
HersteldHervormd schreef:4.0: Is er een uitzien naar een opwekking? 4.1: Verwachten jullie een opwekking?
Vraag 1 t/m 3 worden redelijk beantwoord.
Zijn er ook mensen die vraag 4.0 en 4.1 kunnen beantwoorden?
Ik moet zeggen dat ik de noodzaak van een opwekking heel duidelijk zie. Van de buitenkant ziet veel in kerkelijk Nederland er nog aardig uit, maar vaak is de buitenkant het enige wat er nog is. In die zin verlang ik er ook naar, maar tegelijkertijd besef ik dat ik er veel te weinig voor bid. En als ik er voor bid is het vaak vooral voor de eigen omgeving, gezin, familie, gemeente. Dus in hoeverre verlang ik er dan echt naar, vraag ik me af.

Ik vind 4.1 lastig te beantwoorden. Ik zie dat de Heere nog steeds werkt in Nederland, en er zondaren tot bekering en geloof in de Heere Jezus komen. Ik ben er daarnaast absoluut zeker van dat God ook in deze tijd een grote opleving kan schenken. Maar als ik eerlijk ben, heb ik voor Nederland maar weinig verwachting. Ik vraag me af of dit mijn ongeloof is.
Wij zijn natuurlijk als gereformeerde christenen erg gefocust op geloven als persoonlijke zaak. Daar komt bij dat het Arminiaanse aspect, wat je vaak ziet bij opwekkingen, niet echt is wat wij belijden. Dit alles maakt dat we denk helemaal niet zo veel uitkijken naar opwekking. Ik herken me in Philpot, de Heere werkt, en dat is voldoende. Af en toe verlang ik wel naar een Luther, Owen of Edwards. Dat waren predikanten waar echt wel meer kracht vanuit ging dan als tegenwoordig. Of kan dat ook de tijd zijn? Dat alles van tegenwoordig meer vluchtig ervaren word? Het zijn allemaal moeilijke vragen, gelukkig is er zoiets als RF.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Opwekking

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Wij zijn natuurlijk als gereformeerde christenen erg gefocust op geloven als persoonlijke zaak. Daar komt bij dat het Arminiaanse aspect, wat je vaak ziet bij opwekkingen, niet echt is wat wij belijden. Dit alles maakt dat we denk helemaal niet zo veel uitkijken naar opwekking. Ik herken me in Philpot, de Heere werkt, en dat is voldoende. Af en toe verlang ik wel naar een Luther, Owen of Edwards. Dat waren predikanten waar echt wel meer kracht vanuit ging dan als tegenwoordig. Of kan dat ook de tijd zijn? Dat alles van tegenwoordig meer vluchtig ervaren word? Het zijn allemaal moeilijke vragen, gelukkig is er zoiets als RF.
Het arminiaanse aspect zie ik niet als echte opwekking. Een echte opwekking (zowel persoonlijk als collectief) is een soevereine daad van God. En die echte opwekking hebben we echt nodig in ons kerkelijk leven. En dat opzicht herken ik me niet in "de Heere werkt, en dat is voldoende".

Alleen heb ik er weinig geloof voor dat we dit in Nederland nog op grote schaal gaan meemaken. Maar ik ben terughoudend om dat te zeggen, omdat ik dat wel als ongeloof van mijn kant zie.

Maar ik ben wel erg benieuwd of er personen zijn die hier wel geloof voor hebben (en dan bedoel ik in het bijzonder voor Nederland).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Opwekking

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Wij zijn natuurlijk als gereformeerde christenen erg gefocust op geloven als persoonlijke zaak. Daar komt bij dat het Arminiaanse aspect, wat je vaak ziet bij opwekkingen, niet echt is wat wij belijden. Dit alles maakt dat we denk helemaal niet zo veel uitkijken naar opwekking. Ik herken me in Philpot, de Heere werkt, en dat is voldoende. Af en toe verlang ik wel naar een Luther, Owen of Edwards. Dat waren predikanten waar echt wel meer kracht vanuit ging dan als tegenwoordig. Of kan dat ook de tijd zijn? Dat alles van tegenwoordig meer vluchtig ervaren word? Het zijn allemaal moeilijke vragen, gelukkig is er zoiets als RF.
Het arminiaanse aspect zie ik niet als echte opwekking. Een echte opwekking (zowel persoonlijk als collectief) is een soevereine daad van God. En die echte opwekking hebben we echt nodig in ons kerkelijk leven. En dat opzicht herken ik me niet in "de Heere werkt, en dat is voldoende".

Alleen heb ik er weinig geloof voor dat we dit in Nederland nog op grote schaal gaan meemaken. Maar ik ben terughoudend om dat te zeggen, omdat ik dat wel als ongeloof van mijn kant zie.

Maar ik ben wel erg benieuwd of er personen zijn die hier wel geloof voor hebben (en dan bedoel ik in het bijzonder voor Nederland).
Verwachten en uitzien is natuurlijk niet hetzelfde, toch?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Opwekking

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Verwachten en uitzien is natuurlijk niet hetzelfde, toch?
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekking

Bericht door Herman »

Isala schreef:Zijn er ook mensen die vraag 4.0 en 4.1 kunnen beantwoorden?
Ik heb er vrij summier op gereageerd. Maar het zit al enkele jaren in mijn gedachten. Ik zie uit naar een opleving, maar dat begint al bij de eerste bekering in de (kerkelijke) gemeente. En dan ben ik verblijd.

Ik probeer kennis te nemen van de kerkgeschiedenis om het gebedsleven in deze sturing te geven en positief te ondersteunen. Onlangs las ik de biografie van Lloyd Jones tot aan 1959. Vanaf dat moment heb ik eerst zijn boek 'revival' gelezen voordat ik de biografie uitlas. Dat bemoedigd en geeft inhoudelijk ook meer kennis van de wijze waarop de Heere hierin werkt.

Een grote denkfout die we maken, en dat is een lastige, dat doorgaans over deze post-christelijke samenleving gesteld wordt dat ze niet meer naar christelijke bronnen terug is te brengen. Het werk van de Heere gaat daar bovenuit. En dat geeft verwachting.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Opwekking

Bericht door vriend-en-metgezel »

Herman schreef:
Isala schreef:Zijn er ook mensen die vraag 4.0 en 4.1 kunnen beantwoorden?
Ik heb er vrij summier op gereageerd. Maar het zit al enkele jaren in mijn gedachten. Ik zie uit naar een opleving, maar dat begint al bij de eerste bekering in de (kerkelijke) gemeente. En dan ben ik verblijd.

Ik probeer kennis te nemen van de kerkgeschiedenis om het gebedsleven in deze sturing te geven en positief te ondersteunen. Onlangs las ik de biografie van Lloyd Jones tot aan 1959. Vanaf dat moment heb ik eerst zijn boek 'revival' gelezen voordat ik de biografie uitlas. Dat bemoedigd en geeft inhoudelijk ook meer kennis van de wijze waarop de Heere hierin werkt.

Een grote denkfout die we maken, en dat is een lastige, dat doorgaans over deze post-christelijke samenleving gesteld wordt dat ze niet meer naar christelijke bronnen terug is te brengen. Het werk van de Heere gaat daar bovenuit. En dat geeft verwachting.
Mooie bijdrage! Voor mij was de prekenserie van Lloyd Jones over Revival een eyeopener. Deze preken zijn op de MLJ Trust website na te luisteren en zijn ook in het Nederlands uitgegeven onder de titel 'Toon mij nu Uw heerlijkheid'. Op zijn karakteristieke manier betoogt Lloyd Jones dat revival een genadige uitstorting van Gods Geest op de kerk is, dat de enige verklaring hiervoor God Zelf is en dat de kerk opwekking onmisbaar hard nodig heeft. Ware christenen leren in een revival binnen (zeg maar) 15 minuten meer van God dan ze normaal gesproken in jaren geleerd zouden hebben. Voor mensen buiten de kerk is een opwekking profijtelijk, omdat ze als het ware naar de kerk getrokken worden. Ik vind het troostvol om over opwekkingen te lezen: Gods hand is niet verkort.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Opwekking

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kwam het onderstaande citaat vandaag tegen.
Ds. C.H. Spurgeon schreef:
Aansporing om te bidden om een opwekking

Met al mijn kracht zal ik me inspannen om u op te wekken, God te smeken om een grote opwekking door dit hele land. Mannen, broeders en vaders, de Heere God heeft ons een zegen gezonden. Eén zegen is de voorsmaak van vele zegeningen. De buien in april worden door druppels voorafgegaan. De zegeningen die Hij ons reeds heeft gegeven, zijn slechts een voorproef en voorbode van iets groters en beters dat nog in het verschiet ligt. Hij heeft ons de vroege regen gegeven. Laten we Hem nu om de late regen smeken, dat Zijn genade onder ons vermenigvuldigd worde en Zijn heerlijkheid toeneme.

Er zijn er onder u die ik vanmorgen aanspreek, die een opwekking in de weg staan. Ik zou u liefdevol willen berispen en u willen verzoeken om het werk van de Heere niet te hinderen. Er zijn er onder u die hier misschien ook aanwezig zijn vandaag, die hun leven niet consequent inrichten. En toch bent u belijdende leden. U neemt de beker van het Avondmaal ter hand en drinkt daaruit, maar toch leeft u als wereldse mensen; u bent even vleselijk en begerig als zij. O, mijn broeder, u bent een ernstige belemmering voor de groei van de gemeente.

God zal nooit een onheilig volk zegenen. In verhouding tot ons gebrek aan heiligheid zal Hij ons de zegen onthouden. Vertel me over een kerk die niet standvastig is, en u vertelt me over een kerk die niet gezegend is. God zal het huis eerst schoonvegen voordat Hij wil komen om er te wonen. Hij wenst Zijn kerk zuiver te hebben voordat Hij het zal zegenen met alle zegeningen van Zijn genade. Onthoud dat, onstandvastigen, en bekeer u tot God en vraag Hem geheiligd te worden.

Er zijn anderen onder u die zo koud van hart zijn, dat zij elke vooruitgang in de weg staan. U bent een rem op de wielen van de kerk. Als wij vurig zijn, legt u uw koude hand op alles dat van vrijmoedigheid en durf getuigt. U bent niet verstandig en ijverig; als u dat zou zijn, zouden we God danken dat Hij u die voorzichtigheid gegeven had. Voorzichtigheid en beleid zijn juwelen waar we God altijd voor horen te danken, als we een verstandig man in ons midden hebben. Maar er zijn er onder u op wie ik zinspeel, die verstandig zijn, maar koud. U bezit geen vurigheid, u werkt niet voor Christus. U dient Hem niet met al uw kracht.

En er zijn anderen onder u die zo onverstandig zijn anderen aan te sporen, maar zelf geen stap voorwaarts te zetten. O, Laodiceeërs, u die noch koud noch heet bent, onthoud wat de Heere over u heeft gezegd: ”Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.” Zo zal Hij u behandelen. Pas toch op – u doet niet alleen uzelf pijn, maar verwondt ook de kerk.

Er zijn anderen onder u die zoveel over hebben voor orde, die zo vastzitten aan alles van vroeger, dat u niets geeft om een opwekking uit angst dat we u mochten bezeren. U wilt liever niet dat de kerk hersteld wordt, want we zouden eens een eerbiedwaardig stukje mos kunnen beschadigen. U wast uw eigen gewaad niet want er zit een vlekje van vroeger op. U denkt dat omdat iets oud is, het eerbiedwaardig is. U bent gek op alles wat ouderwets is. U wilt niet dat een weg bestraat wordt, omdat uw grootvader zijn wagen door het karrespoor reed dat daar is. ’’Laat het daar altijd blijven,” zegt u; ’’laat het altijd twee decimeter diep zijn.” Reed uw grootvader daar niet door toen er twee decimeter modder stond, en waarom zou u niet hetzelfde doen? Het was goed genoeg voor hem, en het is goed genoeg voor u. U hebt altijd die gemakkelijke plaats in de gemeente ingenomen.

U maakte nooit een opwekking mee; en u wenst er nooit een mee te maken. U gelooft dat het allemaal onzin is, en dat er geen reden is om ernaar te verlangen. U kijkt terug; u kunt er geen voorbeeld voor vinden. Doctor Die-en-die praatte er niet over. Uw eerbiedwaardige dominee die overleden is, praatte niet zo, zegt u; daarom is het niet nodig. We hoeven u niet te vertellen dat het schriftuurlijk is; daar geeft u niet om. Het is niet ordelijk, zegt u. We hoeven u niet te vertellen dat het een goede zaak is; u geeft meer om iets dat ouderwets is dan om iets dat goed is. Uit de weg nu! Het helpt u niets. U mag proberen ons tegen te houden, maar we zullen over u heen walsen als u niet uit de weg gaat. We geven nog een waarschuwing, maar dan zullen we over uw vooroordelen heen walsen en uw woede opwekken. Uw vooroordelen moeten en kunnen ons niet belemmeren. Nooit is de ketting zo verroest of met gezag verzegeld, of de gevangene verbreekt haar niet graag. En hoewel uw boeien ons mogen ketenen, zullen we hen in stukken slaan als zij de voortgang van Christus’ koninkrijk belemmeren.

Nu ik zo heb gesproken tegen degenen die een belemmering vormen, wil ik spreken tot u die Jezus met heel uw hart liefhebt, en dat wenst uit te dragen. Geliefde vrienden, ik verzoek u te beseffen dat duizenden mensen om u heen sterven. Wilt u hen met uw ogen volgen in de wereld der schaduwen? Duizenden sterven zonder God, zonder Christus, zonder hoop. Mijn broeder, wekt hun angstige lot niet uw meeleven op? U gelooft uit de Schrift dat zij die zonder geloof sterven naar die plaats gaan, waar ”hun worm niet zal sterven, en hun vuur niet uitgeblust zal worden.”

Dit gelovend, wordt uw ziel niet beroerd door medelijden om hun lot? Kijk vandaag om u heen. U ziet een menigte mensen bij elkaar, ogenschijnlijk voor de dienst van God. U weet ook hoe velen hier zijn die Hem niet vrezen, maar die vreemdelingen zijn voor zichzelf en voor het kruis. Wat! U weet zelf hoe ernstig het is om onder de vloek te liggen, en u zou niet bidden en werken voor degenen om u heen die vandaag onder die vloek liggen? Denk aan het kruis van uw Meester. Hij stierf voor zondaren; zal u niet om hen huilen?

Gaf Hij niet Zijn leven over voor hen, en zou u niet uw leven geven om met God te worstelen, dat Zijn bedoelingen met hen vervuld zouden worden? U hebt onbekeerde kinderen – wilt u niet dat die behouden worden? U hebt broers, mannen, vrouwen, vaders, die nu in de gal van bitterheid zijn en in banden van ongerechtigheid liggen. Verlangt u niet naar een opwekking, al was het alleen maar voor hen? Kijk toch hoeveel roof, moord en criminaliteit dit arme land teisteren. Wilt u niet dat er een opwekking komt, al was het slechts voor het blussen van de vlammen van de misdaad?

Zie eens hoe Gods naam elke dag wordt gelasterd. Sla er acht op dat op deze dag het werk doorgaat, alsof het een dag van mensen was en niet van God. Let er op hoe menigten de weg naar beneden inslaan, vrolijk op de weg die naar vernietiging leidt. Hebt u geen gevoel voor hen? Zijn uw harten hard en onaangedaan? Is uw ziel van staal? Is het bevroren als een ijsberg? O Zon der gerechtigheid, rijs op en smelt het hart van ijs. Laat ons allemaal ervaren hoe angstig het is voor onsterfelijke zielen om verloren te gaan; voor mensen om zich naar de eeuwigheid te spoeden zonder God en zonder hoop. O, zal u niet nu, vanaf dit moment, beginnen te bidden dat God zijn Woord zal zenden en hen behouden, zodat Zijn eigen naam verheerlijkt wordt?

En u die God niet vreest, kijk eens hoeveel ophef we over u maken. Uw zielen zijn meer waard dan u denkt. O, dat u in Christus geloofde, tot het behoud van uw ziel!
Amen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Opwekking

Bericht door Isala »

Herman schreef:Maar het zit al enkele jaren in mijn gedachten. Ik zie uit naar een opleving, maar dat begint al bij de eerste bekering in de (kerkelijke) gemeente. En dan ben ik verblijd.
Dit is hoe ik het ook ervaar. Voor mijn gemeente heb ik al jarenlang een groot verlangen naar herleving. Ik zou (om persoonlijke redenen) het liefst uit deze gemeente vertrekken, maar kan ik kan de stap niet zetten omdat dit verlangen zwaar weegt.

Eens zei een Zuid Afrikaanse predikant:
Roddel kan een oorzaak zijn dat er geen opwekking kan plaatsvinden.
Dat heeft diepe indruk gemaakt. We kunnen immers zelf de verhindering van een opwekking zijn!

Spurgeon noemde vaak Psalm 85:7 als gebed voor opwekking:
Zou Ú ons niet weer levend maken, zodat Uw volk zich in U verblijdt?

Het boekje van de biddende Hyde laat de noodzaak van gebed en overgave zien.
Herleving zonder gebed bestaat niet.
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekking

Bericht door Herman »

Ik lees nu met veel interesse "the Cambuslang Revival" van Arthur Facett.

Verder liggen op de stapel: The puritan hope van Ian Murray en Year of Grace: Ulster Revival of 1859 van Gibson.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Opwekking

Bericht door Susanna »

Herman schreef:Ik lees nu met veel interesse "the Cambuslang Revival" van Arthur Facett.
Net even opgezocht. Ik vond wat op Wikipedia. Dat moet wat geweest zijn. Zou dat nu ook nog kunnen gebeuren? Ik kan het me niet voorstellen maar die God leeft! Waarom niet dan?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekking

Bericht door Herman »

Susanna schreef:
Herman schreef:Ik lees nu met veel interesse "the Cambuslang Revival" van Arthur Facett.
Net even opgezocht. Ik vond wat op Wikipedia. Dat moet wat geweest zijn. Zou dat nu ook nog kunnen gebeuren? Ik kan het me niet voorstellen maar die God leeft! Waarom niet dan?
Dat kan zeker. Vooral deze opwekking, alsook vele anderen, tonen dat God Zich niet zoveel aantrekt van het verval van de kerk, maar daar blijkbaar een reden in vind om de ingeslapen kerk te doen herleven. Het is niet te bevatten dat in deze gemeente een jaar voor de opwekking een diepgaand conflict tussen de ouderlingen heeft afgespeeld, wat leidde tot afzetting van zes personen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Opwekking

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.christianitytoday.com/ct/20 ... pirit.html

Op internet is er meer over te vinden (https://www.google.com/search?q=asbury). Hoewel dingen die ik erover lees en zie erg ver van me af staan, onthoud ik me voorlopig van een mening. Ik hoop dat ondanks al de emotionele uitbarstingen, enthousiasme en hyperigheid, er ook echte en blijvende vrucht zal zijn, namelijk droefheid naar God, waarachtige bekering en levend geloof.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Opwekking

Bericht door Terri »

Hoe dan ook, als God geëerd en geprezen wordt gaat m'n hart sneller kloppen en heeft het een opwekkend effect. Vooral als het zich richt op God en niet op de omstandigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Opwekking

Bericht door J.C. Philpot »

Terri schreef:Hoe dan ook, als God geëerd en geprezen wordt gaat m'n hart sneller kloppen en heeft het een opwekkend effect. Vooral als het zich richt op God en niet op de omstandigheid.
De Heere werkt soms anders dan dat we denken, en dat er bijverschijnselen zijn betekend niet per definitie dat er niet (ook) een werk van God is. Vandaar dat ik daar geen oordeel uitspreek. Ik hoop van harte dat dat het geval is.

Maar los daarvan waardeer ik ook psalmen, en Bijbelse liederen waar niet de mens, maar God centraal staat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekking

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik hoop dat ondanks al de emotionele uitbarstingen, enthousiasme en hyperigheid, er ook echte en blijvende vrucht zal zijn, namelijk droefheid naar God, waarachtige bekering en levend geloof.
Met het laatste drie elementen ben ik het eens. De eerste drie zou ik niet als negatieve voorwaarde durven neerzetten. Ook over de opwekking onder catechisanten in 1801/2 werd massahysterie als eerste bezwaar genoemd. Maar ik vind het onterecht om dat zo te kwalificeren, ook al snap ik dat je als buitenstaander een gevoel van vervreemding ervaar.
(Overigens vond mijn vrouw het goed dat ik direct een ticket naar Kentucky zou boeken).
Plaats reactie