Definities in Refoland

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Definities in Refoland

Bericht door Marck »

Ik las ergens: "een ruime prediking is ook een afsnijdende prediking.. Als er ruim van Gods genade in Christus wordt gepreekt, dan kan er niets van een mens bij. Dan wordt ons alles uit handen geslagen. En dat doet pijn.
Een ruime prediking betekent ook een scherpe prediking. En daar ligt ook een belangrijke verantwoordelijkheid voor een prediker. Alles afsnijden wat van mensen is, zodat de Heere alle lof en eer krijgt. God op het hoogst verheerlijken en de zondaar op het diepst vernederen. Dan kan de prediking niet scherp genoeg zijn. 
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Definities in Refoland

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Dat is misschien persoonlijk zo, maar als het goed is zou afsnijden veel meer zijn dan dat.
Wat dan?
Afsnijden van tranen, afsnijding ook al ben je wedergeboren, afsnijding van zonden (wat dus heel breed is).

Eigenlijk afsnijding van de oude mens, dat is veelomvattender dan eigen gronden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

Henk J schreef:Welke lading probeert die term dan te dekken waar jij het niet mee eens bent? Mijns inziens is een afsnijdende prediking een prediking die elke rechtvaardigingsgrond vanuit de mens afwijst en de mens uitdrijft naar Christus. En dat hoor ik ook op zondag bij zowel onze eigen dominee als bij ds. Op 't Hof, als die er een keer is.
Dat klopt. Maar we leren dat de uitdrijving naar Christus ook op een bepaalde manier gebeurd. En afsnijden betekent dan mogelijk ook dat we teveel (laten) snoeien.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Definities in Refoland

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Job schreef:Deze tekst bedoelde ik dan ook zeker niet. Ik zou de twee teksten daarvoor nemen als voorbeeld. Mensen die keurig de wet onderhielden "adderengebroedsels" noemen en hun verwijzing naar Abraham teniet maken: dat moet ontzettend afsnijdend zijn geweest, de dood voor hun godsdienst.
De kern van deze kritiek is dat ze openlijk heel fijn en gezaghebbend en vroom waren, maar in hun hart bedachten ze kwaad. Dat heeft dus - volgens mij- slechts voor een klein deel te maken met hun godsdienst maar alles met hun verdorven hart. Tot de kern komen van de boodschap dat ons hart verdorven is, heeft nog steeds weinig met afsnijden te maken. Waar ik mee zit is dat de term een bepaalde lading probeert te dekken, die niet samenvalt met het eigenlijke van de boodschap van ontdekking.
Wat verstaan we onder 'ontdekking', en vroeger werd daar nog vaak aan toegevoegd: ontgronding en ontbloting.
Ik ben er zelf van overtuigd dat deze alle drie nodig zijn, en tevens dat 'het vlees' daar tegenin bruist. En dan lees ik ook: Het kan ook niet. want het vlees onderwerpt zich niet aan God.

Zie Romeinen 8:
1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees;
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
5 Want die naar het vlees zijn, bedenken wat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken wat des Geestes is.
6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

Henk J schreef:
Herman schreef:
Job schreef:Deze tekst bedoelde ik dan ook zeker niet. Ik zou de twee teksten daarvoor nemen als voorbeeld. Mensen die keurig de wet onderhielden "adderengebroedsels" noemen en hun verwijzing naar Abraham teniet maken: dat moet ontzettend afsnijdend zijn geweest, de dood voor hun godsdienst.
De kern van deze kritiek is dat ze openlijk heel fijn en gezaghebbend en vroom waren, maar in hun hart bedachten ze kwaad. Dat heeft dus - volgens mij- slechts voor een klein deel te maken met hun godsdienst maar alles met hun verdorven hart. Tot de kern komen van de boodschap dat ons hart verdorven is, heeft nog steeds weinig met afsnijden te maken. Waar ik mee zit is dat de term een bepaalde lading probeert te dekken, die niet samenvalt met het eigenlijke van de boodschap van ontdekking.
Welke lading probeert die term dan te dekken waar jij het niet mee eens bent? Mijns inziens is een afsnijdende prediking een prediking die elke rechtvaardigingsgrond vanuit de mens afwijst en de mens uitdrijft naar Christus. En dat hoor ik ook op zondag bij zowel onze eigen dominee als bij ds. Op 't Hof, als die er een keer is.
Bij deze formulering van Henk J wil ik me aansluiten, @Herman. Misschien was mijn voorbeeld over Johannes de Doper niet sterk genoeg, maar mijns inziens sprak De Doper scherp aan op wat Henk J hierboven noemt: rechtvaardigheidsgronden, anders dan de Heere Jezus.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

Herman schreef:
Henk J schreef:Welke lading probeert die term dan te dekken waar jij het niet mee eens bent? Mijns inziens is een afsnijdende prediking een prediking die elke rechtvaardigingsgrond vanuit de mens afwijst en de mens uitdrijft naar Christus. En dat hoor ik ook op zondag bij zowel onze eigen dominee als bij ds. Op 't Hof, als die er een keer is.
Dat klopt. Maar we leren dat de uitdrijving naar Christus ook op een bepaalde manier gebeurd. En afsnijden betekent dan mogelijk ook dat we teveel (laten) snoeien.
Klopt. Die worsteling merk ik dan ook vaak bij predikanten. Ze willen de "kleintjes" niet wegslaan.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

Marck schreef:Ik las ergens: "een ruime prediking is ook een afsnijdende prediking.. Als er ruim van Gods genade in Christus wordt gepreekt, dan kan er niets van een mens bij. Dan wordt ons alles uit handen geslagen. En dat doet pijn.
Een ruime prediking betekent ook een scherpe prediking. En daar ligt ook een belangrijke verantwoordelijkheid voor een prediker. Alles afsnijden wat van mensen is, zodat de Heere alle lof en eer krijgt. God op het hoogst verheerlijken en de zondaar op het diepst vernederen. Dan kan de prediking niet scherp genoeg zijn. 
Dit!

Altijd blij als mensen kunnen verwoorden wat ik ook bedoel.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

HersteldHervormd schreef:
Job schreef:
HersteldHervormd schreef:Een heel interessant topic.
Afsnijding is een benaming die door ons kerkvolk meegegeven is. Net als vierschaar e.d.

Zelf gebruik ik liever het woord sterven. Sterven aan jezelf, sterven aan je hoogmoed en noem maar op. Afsnijden betekend dat het weg is. Maar dat is dus niet zo. Ook na wedergeboorte blijft de zonde zitten. Blijft het twijfelen aan God zitten. Daarom gebruik ik liever sterven. Een afstervende Adam, een opgroeiende Christus.

Je hoort wel eens, bent u al afgesneden van de oude Adam? Dan denk ik, volgens mij is niemand dat. Hoewel ik heus begrijp wat er bedoeld word hoor, en daar gaat het natuurlijk om. Desalniettemin twijfel ik toch of zulke taal thuis hoort in het geestelijk leven, maar zoals net al aangegeven, eigenlijk is dat millimeteren.
Hoi HersteldHervormd, ik denk dat er verschil zit tussen hoe het er in je hart aan toegaat en dat wat van de kansel wordt gebracht. In je hart en leven moet je idd leren afsterven van alles. Maar een predikheer (hier ergens gelezen die term, prachtig) kan niet laten sterven, die moet radicaal zijn. En dus "afsnijden" wat het niet is.
Dus afsnijding vóór de bekering? En sterven ná de bekering?

Wanneer is iemand trouwens wedergeboren? Dat is dan wel een belangrijke vraag.
Nee, want afsnijdende prediking gaat over de prediking, niet over het innerlijke proces bij iemand . Een prediker snijdt met woorden af wat het NIET is, om ruimte te maken voor Hem Die alles is (en voor iedereen moet zijn) .
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Definities in Refoland

Bericht door Marck »

Job schreef: Nee, want afsnijdende prediking gaat over de prediking, niet over het innerlijke proces bij iemand . Een prediker snijdt met woorden af wat het NIET is, om ruimte te maken voor Hem Die alles is (en voor iedereen moet zijn) .
Helder!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

Job schreef:
Herman schreef:
Henk J schreef:Welke lading probeert die term dan te dekken waar jij het niet mee eens bent? Mijns inziens is een afsnijdende prediking een prediking die elke rechtvaardigingsgrond vanuit de mens afwijst en de mens uitdrijft naar Christus. En dat hoor ik ook op zondag bij zowel onze eigen dominee als bij ds. Op 't Hof, als die er een keer is.
Dat klopt. Maar we leren dat de uitdrijving naar Christus ook op een bepaalde manier gebeurd. En afsnijden betekent dan mogelijk ook dat we teveel (laten) snoeien.
Klopt. Die worsteling merk ik dan ook vaak bij predikanten. Ze willen de "kleintjes" niet wegslaan.
Nog even hierop door hoor, want ik denk dat je met de angst om de kleintjes weg te slaan snel terecht komt bij een zogenaamde kenmerkenprediking. Dus dat er allerlei kenmerken worden gepreekt waar de zwakgelovigen en de "van verre staanden" zich in kunnen herkennen en zich door kunnen laten bemoedigen.

Ik denk zelfs globaal te kunnen zeggen dat het tegengestelde van een afsnijdende prediking een kenmerkenprediking is. Globaal, niet absoluut.

Maar bij een kenmerkenprediking is het gevaar denk ik toch groot te gaan steunen op ervaringen. Het vraagt van voorgangers een heilige evenwichtskunst om zowel met het één als met het ander geen brokken te maken.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

Kortom: hoe directer, hoe beter? Want die vraag ligt doorgaans achter de verzuchting om een afsnijdende prediking.

Of kunnen we iets leren van de les van de profeet Nathan, die een gelijkenis gebruikte om de schuldige tot erkenning te laten komen?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Definities in Refoland

Bericht door Geytenbeekje »

Gods volk leert...
Kan een gevaar vormen, maar ook een onderscheidenheid van diegene die dit niet in hun hart leren en gevoelen.
Gods volk leert te bukken en te buigen voor de Koning
Gods volk leert om verloren te liggen in zonde en schuld en belijd ook hun zonde. (Avondmaalsformulier)
Gods volk leert op Hem te vertrouwen en hun handen in de Zijne te leggen.
Gods volk eert Hem opdat Hij zo verheerlijkt wordt.
Mijns inziens kan dit allemaal zo gezegd worden, zonder dat er allerlei on-Bijbelse ervaringen worden benoemd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Definities in Refoland

Bericht door Maanenschijn »

Een afsnijdende prediking zou ik willen typeren met de bekende spreuk:

Niets uit zichzelf, maar alles uit Hem (zo reist de kerk naar Jeruzalem).

Een prediking waar van de mens van zichzelf wordt afgewezen naar Christus, als enig behoud.
Dat is geen prediking die vooral scherp zonden aanwijst, die alleen ellende en bekering proclameert, die verhaaltjes van bevindelijkheden naar voren brengt, die lieflijke evangeliseert zonder een doodstaat aan te wijzen, maar een prediking die een volkomen Christus predikt voor een totaal verloren en onmachtig mens. Bij aanvang en bij voortduur.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

Herman schreef:Kortom: hoe directer, hoe beter? Want die vraag ligt doorgaans achter de verzuchting om een afsnijdende prediking.

Of kunnen we iets leren van de les van de profeet Nathan, die een gelijkenis gebruikte om de schuldige tot erkenning te laten komen?
Ik denk dat een evenwicht hiertussen goed is. Het één sluit het ander ook totaal niet uit, toch? Nathan was heel radicaal in zijn uiteindelijke boodschap maar bracht het geheel wel met beleid en ving Davids aandacht en begrip. Dat laatste is natuurlijk altijd nodig. Met de botte bijl is niemand gediend. Mijns inziens staat er geen is-gelijk teken tussen afsnijdend zijn en grof te werk gaan.

Dat er een verzuchting is om een afsnijdende prediking heeft denk ik nog een belangrijkere oorzaak: hoe pijnlijk het afsnijdende element ook is, Christus schittert vaak temeer tegen deze zwarte achtergrond.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

Job schreef:Ik denk dat een evenwicht hiertussen goed is. Het één sluit het ander ook totaal niet uit, toch? Nathan was heel radicaal in zijn uiteindelijke boodschap maar bracht het geheel wel met beleid en ving Davids aandacht en begrip. Dat laatste is natuurlijk altijd nodig. Met de botte bijl is niemand gediend. Mijns inziens staat er geen is-gelijk teken tussen afsnijdend zijn en grof te werk gaan.

Dat er een verzuchting is om een afsnijdende prediking heeft denk ik nog een belangrijkere oorzaak: hoe pijnlijk het afsnijdende element ook is, Christus schittert vaak temeer tegen deze zwarte achtergrond.
Dat is een heel goed evenwicht ja. Overigens leidt afsnijdende prediking als het goed is tot berouw en dat is wat anders dan pijnlijk. Pijn volgt als de Heere over gaat tot kastijding. Of is de onboetvaardige mens aanwezig als hij niet tot berouw komt.
Plaats reactie