Definities in Refoland

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

Marck schreef:
Henk J schreef:
Marck schreef:Voor de duidelijkheid: was een citaat van Op 't Hof. Ik begreep trouwens dat hij nu oefenaar is in een vrije gemeente. Bijzondere wending.
Als je de AOW leeftijd bereikt dan ga je vanzelf met emeritaat in de HHK, zo ook Op 't Hof. De vrije gemeente van Driedorp zoekt wel vaker een voorganger uit de emeriti van de HHK, Op 't Hof is ds. W. Roos opgevolgd. Op 't Hof noemt zichzelf oefenaar te Driedorp, hij is ook niet bevestigd aldaar door een andere predikant. Overigens is Op 't Hof ook nog gastdocent aan het seminarie van de HHK.
Ik heb veel gehad aan een paar boeken van hem. Bedankt voor de info!
Uiteraard is het begrip oefenaar een dekmantel om een aureool van bescheidenheid en eenvoudigheid op te roepen. Bij dat laatste heb ik zo mijn bedenkingen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Definities in Refoland

Bericht door -DIA- »

Job schreef:
Herman schreef:Kan iemand mij de bijbelse grondslag aanwijzen van het begrip afsnijdende prediking? Zowel afsnijding als prediking kan ik goed duiden, maar een combinatie van beide vind ik lastig te bewijzen.
Het begrip an sich komt denk ik niet voor. Ik denk wel dat bijvoorbeeld een Johannes de Doper bij uitstek afsnijdend preekte. Niet in een wettisch leven, niet in goed gedrag, maar God kan alleen welbehagen in Zijn Zoon hebben. Dat snijdt al het menselijke radicaal af.
Ik ken een mens, een mens dat ongetroost was. Totdat ze het mocht horen, en niet van een mens: Ik ben uw heil
Laatst gewijzigd door -DIA- op 04 jan 2022, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

huisman schreef:Prediking van Johannes de Doper. Gesprekken van de Heere Jezus met de rijke jongeling, de Samaritaanse vrouw , met de Syro-Fenicische vrouw enz.
Maar de vraag is of de term afsnijdend dat soort prediking en gesprekken wel dekt?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

Herman schreef:
Job schreef:
Herman schreef:Kan iemand mij de bijbelse grondslag aanwijzen van het begrip afsnijdende prediking? Zowel afsnijding als prediking kan ik goed duiden, maar een combinatie van beide vind ik lastig te bewijzen.
Het begrip an sich komt denk ik niet voor. Ik denk wel dat bijvoorbeeld een Johannes de Doper bij uitstek afsnijdend preekte. Niet in een wettisch leven, niet in goed gedrag, maar God kan alleen welbehagen in Zijn Zoon hebben. Dat snijdt al het menselijke radicaal af.
Is dat werkelijk de afsnijding die bedoeld wordt door Johannes? Neem nu deze tekst uit Lukas 3, die iets weergeeft van het begrip afsnijden, in dit geval uitgehouwen. Dan komt dat neer om het aanzeggen van het uiteindelijke oordeel. Dat is wat anders dan de mens radicaal afsnijden:
En de bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Deze tekst bedoelde ik dan ook zeker niet. Ik zou de twee teksten daarvoor nemen als voorbeeld. Mensen die keurig de wet onderhielden "adderengebroedsels" noemen en hun verwijzing naar Abraham teniet maken: dat moet ontzettend afsnijdend zijn geweest, de dood voor hun godsdienst.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Definities in Refoland

Bericht door DDD »

Een term hoeft niet dekkend te zijn. Een gele auto wordt niet gedekt door de term geel, maar toch is dat een prima nadere omschrijving.

Een prediking kan niet volstaan met afsnijdendheid, maar kan daarom nog wel afsnijdend zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Definities in Refoland

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Een term hoeft niet dekkend te zijn. Een gele auto wordt niet gedekt door de term geel, maar toch is dat een prima nadere omschrijving.

Een prediking kan niet volstaan met afsnijdendheid, maar kan daarom nog wel afsnijdend zijn.
Ik begrijp al die negatieve connotaties niet zo.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

HersteldHervormd schreef:Een heel interessant topic.
Afsnijding is een benaming die door ons kerkvolk meegegeven is. Net als vierschaar e.d.

Zelf gebruik ik liever het woord sterven. Sterven aan jezelf, sterven aan je hoogmoed en noem maar op. Afsnijden betekend dat het weg is. Maar dat is dus niet zo. Ook na wedergeboorte blijft de zonde zitten. Blijft het twijfelen aan God zitten. Daarom gebruik ik liever sterven. Een afstervende Adam, een opgroeiende Christus.

Je hoort wel eens, bent u al afgesneden van de oude Adam? Dan denk ik, volgens mij is niemand dat. Hoewel ik heus begrijp wat er bedoeld word hoor, en daar gaat het natuurlijk om. Desalniettemin twijfel ik toch of zulke taal thuis hoort in het geestelijk leven, maar zoals net al aangegeven, eigenlijk is dat millimeteren.
Hoi HersteldHervormd, ik denk dat er verschil zit tussen hoe het er in je hart aan toegaat en dat wat van de kansel wordt gebracht. In je hart en leven moet je idd leren afsterven van alles. Maar een predikheer (hier ergens gelezen die term, prachtig) kan niet laten sterven, die moet radicaal zijn. En dus "afsnijden" wat het niet is.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Definities in Refoland

Bericht door HersteldHervormd »

Job schreef:
HersteldHervormd schreef:Een heel interessant topic.
Afsnijding is een benaming die door ons kerkvolk meegegeven is. Net als vierschaar e.d.

Zelf gebruik ik liever het woord sterven. Sterven aan jezelf, sterven aan je hoogmoed en noem maar op. Afsnijden betekend dat het weg is. Maar dat is dus niet zo. Ook na wedergeboorte blijft de zonde zitten. Blijft het twijfelen aan God zitten. Daarom gebruik ik liever sterven. Een afstervende Adam, een opgroeiende Christus.

Je hoort wel eens, bent u al afgesneden van de oude Adam? Dan denk ik, volgens mij is niemand dat. Hoewel ik heus begrijp wat er bedoeld word hoor, en daar gaat het natuurlijk om. Desalniettemin twijfel ik toch of zulke taal thuis hoort in het geestelijk leven, maar zoals net al aangegeven, eigenlijk is dat millimeteren.
Hoi HersteldHervormd, ik denk dat er verschil zit tussen hoe het er in je hart aan toegaat en dat wat van de kansel wordt gebracht. In je hart en leven moet je idd leren afsterven van alles. Maar een predikheer (hier ergens gelezen die term, prachtig) kan niet laten sterven, die moet radicaal zijn. En dus "afsnijden" wat het niet is.
Dus afsnijding vóór de bekering? En sterven ná de bekering?

Wanneer is iemand trouwens wedergeboren? Dat is dan wel een belangrijke vraag.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

DDD schreef:Een term hoeft niet dekkend te zijn. Een gele auto wordt niet gedekt door de term geel, maar toch is dat een prima nadere omschrijving.

Een prediking kan niet volstaan met afsnijdendheid, maar kan daarom nog wel afsnijdend zijn.
Maar dat is dus om te beginnen al een verbetering. Zoals hierboven ook de bijbeltekst zegt dat de afsnijding in Adam samengaat met de inlijving in Christus. De pleidooien voor afsnijdende prediking bevatten doorgaans slechts het eerste element en dan komen we dus precies nergens uit, anders dan in het eindoordeel.

Overigens vind ik de dat de term afsnijding ook nog eens verward wordt met de term afsterving, namelijk van de oude mens.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

Job schreef:Deze tekst bedoelde ik dan ook zeker niet. Ik zou de twee teksten daarvoor nemen als voorbeeld. Mensen die keurig de wet onderhielden "adderengebroedsels" noemen en hun verwijzing naar Abraham teniet maken: dat moet ontzettend afsnijdend zijn geweest, de dood voor hun godsdienst.
De kern van deze kritiek is dat ze openlijk heel fijn en gezaghebbend en vroom waren, maar in hun hart bedachten ze kwaad. Dat heeft dus - volgens mij- slechts voor een klein deel te maken met hun godsdienst maar alles met hun verdorven hart. Tot de kern komen van de boodschap dat ons hart verdorven is, heeft nog steeds weinig met afsnijden te maken. Waar ik mee zit is dat de term een bepaalde lading probeert te dekken, die niet samenvalt met het eigenlijke van de boodschap van ontdekking.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Definities in Refoland

Bericht door huisman »

Herman schreef:
DDD schreef:Een term hoeft niet dekkend te zijn. Een gele auto wordt niet gedekt door de term geel, maar toch is dat een prima nadere omschrijving.

Een prediking kan niet volstaan met afsnijdendheid, maar kan daarom nog wel afsnijdend zijn.
Maar dat is dus om te beginnen al een verbetering. Zoals hierboven ook de bijbeltekst zegt dat de afsnijding in Adam samengaat met de inlijving in Christus. De pleidooien voor afsnijdende prediking bevatten doorgaans slechts het eerste element en dan komen we dus precies nergens uit, anders dan in het eindoordeel.

Overigens vind ik de dat de term afsnijding ook nog eens verward wordt met de term afsterving, namelijk van de oude mens.
Ik zie afsnijding toch meer in het afsnijden van ons vermeende en opgebouwde gerechtigheden. Zoals de Heere Jezus sprak. Gij meent dat u Abrahams zaad bent en dat God uw Vader is maar uw vader is de duivel.
Johannes 8:33-44
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Definities in Refoland

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Een term hoeft niet dekkend te zijn. Een gele auto wordt niet gedekt door de term geel, maar toch is dat een prima nadere omschrijving.

Een prediking kan niet volstaan met afsnijdendheid, maar kan daarom nog wel afsnijdend zijn.
Maar dat is dus om te beginnen al een verbetering. Zoals hierboven ook de bijbeltekst zegt dat de afsnijding in Adam samengaat met de inlijving in Christus. De pleidooien voor afsnijdende prediking bevatten doorgaans slechts het eerste element en dan komen we dus precies nergens uit, anders dan in het eindoordeel.

Overigens vind ik de dat de term afsnijding ook nog eens verward wordt met de term afsterving, namelijk van de oude mens.
Ik zie afsnijding toch meer in het afsnijden van ons vermeende en opgebouwde gerechtigheden. Zoals de Heere Jezus sprak. Gij meent dat u Abrahams zaad bent en dat God uw Vader is maar uw vader is de duivel.
Johannes 8:33-44
Dat is misschien persoonlijk zo, maar als het goed is zou afsnijden veel meer zijn dan dat.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Dat is misschien persoonlijk zo, maar als het goed is zou afsnijden veel meer zijn dan dat.
Wat dan?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

huisman schreef:Ik zie afsnijding toch meer in het afsnijden van ons vermeende en opgebouwde gerechtigheden. Zoals de Heere Jezus sprak. Gij meent dat u Abrahams zaad bent en dat God uw Vader is maar uw vader is de duivel.
Johannes 8:33-44
Dat vind ik een goede uitleg. Maar dan worden dus onwelvoeglijke elementen van mijn oude mens afgesneden en niet ikzelf als mens van iets anders.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Definities in Refoland

Bericht door Henk J »

Herman schreef:
Job schreef:Deze tekst bedoelde ik dan ook zeker niet. Ik zou de twee teksten daarvoor nemen als voorbeeld. Mensen die keurig de wet onderhielden "adderengebroedsels" noemen en hun verwijzing naar Abraham teniet maken: dat moet ontzettend afsnijdend zijn geweest, de dood voor hun godsdienst.
De kern van deze kritiek is dat ze openlijk heel fijn en gezaghebbend en vroom waren, maar in hun hart bedachten ze kwaad. Dat heeft dus - volgens mij- slechts voor een klein deel te maken met hun godsdienst maar alles met hun verdorven hart. Tot de kern komen van de boodschap dat ons hart verdorven is, heeft nog steeds weinig met afsnijden te maken. Waar ik mee zit is dat de term een bepaalde lading probeert te dekken, die niet samenvalt met het eigenlijke van de boodschap van ontdekking.
Welke lading probeert die term dan te dekken waar jij het niet mee eens bent? Mijns inziens is een afsnijdende prediking een prediking die elke rechtvaardigingsgrond vanuit de mens afwijst en de mens uitdrijft naar Christus. En dat hoor ik ook op zondag bij zowel onze eigen dominee als bij ds. Op 't Hof, als die er een keer is.
Plaats reactie