Definities in Refoland

DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Definities in Refoland

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Ik weet niet of dat wel waar is hoor. Ware gelovigen zijn ook kritisch op zichzelf, dus die kunnen er wel tegen. En daarnaast heb je ook nog de ongelovigen die graag horen dat een ander het eens stevig gezegd wordt, die er ook geen problemen mee hebben. Een beetje het stereotype Veluwenaar die op zondag kritisch luistert maar zich er verder niets van aantrekt.

Blijft misschien over een groep die niet kritisch naar zichzelf kijkt en ook niet ongelovig is. Zulke mensen ken ik niet, maar wellicht zijn ze er toch.
Dat laatste bestaat natuurlijk niet. Een kind van God beproeft zichzelf, iets wat in de formulier van het HA staat, niet alleen ten tijde van de viering van de HA maar het hele leven. Als ze dat niet doen is er ook geen spraken van een strijden tegen de zonde wat een kenmerk vormt voor Gods kinderen.
Laten we niet doen of ware gelovigen altijd op hun plek zijn. David in de tijd dat hij Uria doodde was niet druk met zichzelf beproeven. Dat kunnen we toch zonder aan inlegkunde te doen wel vaststellen?

Natuurlijk had hij toen niet de kenmerken van een ware gelovige. En een dominee zou moeten zeggen dat hij zich moest bekeren omdat zijn gedrag niet samen kan gaan met genade. Maar ondertussen was hij wel een kind van God. Daarom laat ik die optie toch graag open.

Maar het ging mij om het uitgangspunt dat KDD kennelijk aan Boston ontleent. Ik zou die exacte tekst wel eens willen lezen, want Boston is toch onverdacht bevindelijk-gereformeerd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Definities in Refoland

Bericht door -DIA- »

Marck schreef:Wie geen vreemdeling in het kerkelijke leven en in zijn of haar eigen hart is, weet dat zo'n afsnijdende prediking veel tegenstand oproept. Ieder kerkmens wil er wel binnen, maar nooit buiten gezet worden. 
Wel woorden van wijsheid. We dachten er wat over. En toen dachten we: maar er zijn ergens ook mensen die er niet ingezet willen worden. En als iemand dat toch probeert, dan horen ze niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

Kan iemand mij de bijbelse grondslag aanwijzen van het begrip afsnijdende prediking? Zowel afsnijding als prediking kan ik goed duiden, maar een combinatie van beide vind ik lastig te bewijzen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: Definities in Refoland

Bericht door Marck »

-DIA- schreef:
Marck schreef:Wie geen vreemdeling in het kerkelijke leven en in zijn of haar eigen hart is, weet dat zo'n afsnijdende prediking veel tegenstand oproept. Ieder kerkmens wil er wel binnen, maar nooit buiten gezet worden. 
Wel woorden van wijsheid. We dachten er wat over. En toen dachten we: maar er zijn ergens ook mensen die er niet ingezet willen worden. En als iemand dat toch probeert, dan horen ze niet.
Voor de duidelijkheid: was een citaat van Op 't Hof. Ik begreep trouwens dat hij nu oefenaar is in een vrije gemeente. Bijzondere wending.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

Herman schreef:Kan iemand mij de bijbelse grondslag aanwijzen van het begrip afsnijdende prediking? Zowel afsnijding als prediking kan ik goed duiden, maar een combinatie van beide vind ik lastig te bewijzen.
Het begrip an sich komt denk ik niet voor. Ik denk wel dat bijvoorbeeld een Johannes de Doper bij uitstek afsnijdend preekte. Niet in een wettisch leven, niet in goed gedrag, maar God kan alleen welbehagen in Zijn Zoon hebben. Dat snijdt al het menselijke radicaal af.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Definities in Refoland

Bericht door Job »

-DIA- schreef:
Marck schreef:Wie geen vreemdeling in het kerkelijke leven en in zijn of haar eigen hart is, weet dat zo'n afsnijdende prediking veel tegenstand oproept. Ieder kerkmens wil er wel binnen, maar nooit buiten gezet worden. 
Wel woorden van wijsheid. We dachten er wat over. En toen dachten we: maar er zijn ergens ook mensen die er niet ingezet willen worden. En als iemand dat toch probeert, dan horen ze niet.
Verrassende gedachte, DIA. Pijnlijk herkenbaar ook. Wel denken kind van God te willen zijn, maar bij het moeten verliezen van alles van mezelf een pure vijand blijken te zijn en m'n neus er zelfs voor durven op te halen. Durf het nauwelijks op te schrijven, maar wel realiteit. Bedoelde je dat?
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: Definities in Refoland

Bericht door Henk J »

Marck schreef:Voor de duidelijkheid: was een citaat van Op 't Hof. Ik begreep trouwens dat hij nu oefenaar is in een vrije gemeente. Bijzondere wending.
Als je de AOW leeftijd bereikt dan ga je vanzelf met emeritaat in de HHK, zo ook Op 't Hof. De vrije gemeente van Driedorp zoekt wel vaker een voorganger uit de emeriti van de HHK, Op 't Hof is ds. W. Roos opgevolgd. Op 't Hof noemt zichzelf oefenaar te Driedorp, hij is ook niet bevestigd aldaar door een andere predikant. Overigens is Op 't Hof ook nog gastdocent aan het seminarie van de HHK.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Definities in Refoland

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Marck schreef:Wie geen vreemdeling in het kerkelijke leven en in zijn of haar eigen hart is, weet dat zo'n afsnijdende prediking veel tegenstand oproept. Ieder kerkmens wil er wel binnen, maar nooit buiten gezet worden. 
Wel woorden van wijsheid. We dachten er wat over. En toen dachten we: maar er zijn ergens ook mensen die er niet ingezet willen worden. En als iemand dat toch probeert, dan horen ze niet.
Dat is nog erger ongeloof inderdaad. Laten we dat maar niet als rechtzinnig zien.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Definities in Refoland

Bericht door DDD »

Als het gewraakte citaat van ds. Op 't Hof is, dan is dat niet van Boston. En een reden te meer om het maar niet te snel over te nemen. Het is te vrezen dat deze dominee kritiek sowieso niet zo waardeert, en ik sluit niet uit dat hij godsvrucht en eigenzinnigheid moeilijk uit elkaar kan houden, bij zichzelf én bij de luisteraars.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Definities in Refoland

Bericht door HersteldHervormd »

Een heel interessant topic.
Afsnijding is een benaming die door ons kerkvolk meegegeven is. Net als vierschaar e.d.

Zelf gebruik ik liever het woord sterven. Sterven aan jezelf, sterven aan je hoogmoed en noem maar op. Afsnijden betekend dat het weg is. Maar dat is dus niet zo. Ook na wedergeboorte blijft de zonde zitten. Blijft het twijfelen aan God zitten. Daarom gebruik ik liever sterven. Een afstervende Adam, een opgroeiende Christus.

Je hoort wel eens, bent u al afgesneden van de oude Adam? Dan denk ik, volgens mij is niemand dat. Hoewel ik heus begrijp wat er bedoeld word hoor, en daar gaat het natuurlijk om. Desalniettemin twijfel ik toch of zulke taal thuis hoort in het geestelijk leven, maar zoals net al aangegeven, eigenlijk is dat millimeteren.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Definities in Refoland

Bericht door Herman »

Job schreef:
Herman schreef:Kan iemand mij de bijbelse grondslag aanwijzen van het begrip afsnijdende prediking? Zowel afsnijding als prediking kan ik goed duiden, maar een combinatie van beide vind ik lastig te bewijzen.
Het begrip an sich komt denk ik niet voor. Ik denk wel dat bijvoorbeeld een Johannes de Doper bij uitstek afsnijdend preekte. Niet in een wettisch leven, niet in goed gedrag, maar God kan alleen welbehagen in Zijn Zoon hebben. Dat snijdt al het menselijke radicaal af.
Is dat werkelijk de afsnijding die bedoeld wordt door Johannes? Neem nu deze tekst uit Lukas 3, die iets weergeeft van het begrip afsnijden, in dit geval uitgehouwen. Dan komt dat neer om het aanzeggen van het uiteindelijke oordeel. Dat is wat anders dan de mens radicaal afsnijden:
En de bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Definities in Refoland

Bericht door Marck »

Henk J schreef:
Marck schreef:Voor de duidelijkheid: was een citaat van Op 't Hof. Ik begreep trouwens dat hij nu oefenaar is in een vrije gemeente. Bijzondere wending.
Als je de AOW leeftijd bereikt dan ga je vanzelf met emeritaat in de HHK, zo ook Op 't Hof. De vrije gemeente van Driedorp zoekt wel vaker een voorganger uit de emeriti van de HHK, Op 't Hof is ds. W. Roos opgevolgd. Op 't Hof noemt zichzelf oefenaar te Driedorp, hij is ook niet bevestigd aldaar door een andere predikant. Overigens is Op 't Hof ook nog gastdocent aan het seminarie van de HHK.
Ik heb veel gehad aan een paar boeken van hem. Bedankt voor de info!
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Definities in Refoland

Bericht door DDD »

De apostel spreekt anders duidelijk over afsnijden van Adam en ingeënt worden in Christus.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Definities in Refoland

Bericht door huisman »

Herman schreef:Kan iemand mij de bijbelse grondslag aanwijzen van het begrip afsnijdende prediking? Zowel afsnijding als prediking kan ik goed duiden, maar een combinatie van beide vind ik lastig te bewijzen.
Prediking van Johannes de Doper. Gesprekken van de Heere Jezus met de rijke jongeling, de Samaritaanse vrouw , met de Syro-Fenicische vrouw enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Definities in Refoland

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:De apostel spreekt anders duidelijk over afsnijden van Adam en ingeënt worden in Christus.
Ik ben het ook met Herman eens, de term zoals die in onze kerken klinkt is anders dan bovenstaand voorbeeld.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie