Samenvoegen kerkverbanden

Met welk kerkverband zie je het zitten om samen één kerkverband te vormen?

PKN (breed)
7
4%
PKN (GB)
17
10%
HHK
34
20%
CGK (breed)
6
4%
CGK (BhP)
29
17%
GKV
5
3%
GG
26
15%
GGiN
19
11%
OGGiN
16
10%
Vrije Gemeenten
9
5%
 
Totaal aantal stemmen: 168

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Stonden predikanten als A.D. Muilwijk, D. Monster, T. Klok, ds A.P. vd Meer ook in de lijn van de 'Hervormde leer' ?
Of 1 van die 4?
Nee, want toen was het boekje er nog niet :)
Ik dacht al zo'n reactie :haha
Veranderd in '' Hervormde leer''
Ja het is gewoon simpel, in de GG(iN) vind je de embryo theologie heel veel. De ouderwets bevindelijke Hervormde hebben hier altijd tegen geageerd. Dus dan vind ik wel heel duidelijk dat de GG(iN) als afgescheidene die embryo verkondigen, en dat de Hervormde de bloedtheologie verkondigen.

Vandaar mijn opmerking over dit Hervormde standpunt. Misschien is Hervormde wind wat overdreven, alhoewel dit stuk natuurlijk wel enorm belangrijk is, juist in onze kerken.
'Embryologie theologie' en 'bloedtheologie' hoeven elkaar niet uit te sluiten, tenzij je er een karikatuur van maakt. Was ds I. Kievit nu ook een ouderwets bevindelijke hervormde dominee, want deze dominee wordt vaak geciteerd in de GG(iN)?
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

GGotK schreef: 'Embryologie theologie' en 'bloedtheologie' hoeven elkaar niet uit te sluiten, tenzij je er een karikatuur van maakt. Was ds I. Kievit nu ook een ouderwets bevindelijke hervormde dominee, want deze dominee wordt vaak geciteerd in de GG(iN)?
Ja maar was I Kievit ook niet van de embryo theologie?

Overigens, kan een moderator hier even een apart topic van maken, het is razend interessant, maar niet echt on topic.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

Is er nog iemand uit de OGG, of iemand die heel dicht betrokken is bij de OGG die er wat zinnigs over kan zeggen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
GGotK schreef: 'Embryologie theologie' en 'bloedtheologie' hoeven elkaar niet uit te sluiten, tenzij je er een karikatuur van maakt. Was ds I. Kievit nu ook een ouderwets bevindelijke hervormde dominee, want deze dominee wordt vaak geciteerd in de GG(iN)?
Ja maar was I Kievit ook niet van de embryo theologie?

Overigens, kan een moderator hier even een apart topic van maken, het is razend interessant, maar niet echt on topic.
I. Kievit was van de vierschaar.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door -DIA- »

Er zijn geen grenzen langs kerkverbanden te trekken.
We geloven immers in één algemene christelijke Kerk.
De openbaring van deze kerk beperkt zich niet tot een bepaald kerkverband.
Als we om wat te normen, de Hervormde ds. I. Kievit horen zeggen we, ja dat is het! Net zo goed als bij ds. Mallan, ds. Hoogerland, of ds. A.F.R. van Veen. Maar wat krijg je als alle Hervormden, een (O)GG(iN) samenvoegt? Dan blijft de toestand even zoals die was. Een lappendeken met een grote leervrijheid. Ik zie daarom niets in samengaan van kerkverbanden, wel in een samengaan van wat werkelijk één is, waarvan we ook iets kunnen lezen in 'de brief' van ds. Hoogerland. Ik weet het, dan voelen sommigen zich buiten gesloten, maar dat doen ze dan zelf in feite.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door huisman »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
GGotK schreef: 'Embryologie theologie' en 'bloedtheologie' hoeven elkaar niet uit te sluiten, tenzij je er een karikatuur van maakt. Was ds I. Kievit nu ook een ouderwets bevindelijke hervormde dominee, want deze dominee wordt vaak geciteerd in de GG(iN)?
Ja maar was I Kievit ook niet van de embryo theologie?

Overigens, kan een moderator hier even een apart topic van maken, het is razend interessant, maar niet echt on topic.
I. Kievit was van de vierschaar.

Ds. I. Kieviet was een van God geleerde dienaar van Gods Woord. Zijn prediking en zijn verhandelingen waren en zijn Schriftuurlijk bevindelijk. Diepgravend in de Schrift, kloppend op de tekst om Christus te vinden en te verkondigen. Zulke predikanten zoals bv ook ds F. Bakker , prof. Wisse en ds C. Smits overstegen de kerkmuren.

Heimwee naar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef:Ds. I. Kieviet was een van God geleerde dienaar van Gods Woord. Zijn prediking en zijn verhandelingen waren en zijn Schriftuurlijk bevindelijk. Diepgravend in de Schrift, kloppend op de tekst om Christus te vinden en te verkondigen. Zulke predikanten zoals bv ook ds F. Bakker , prof. Wisse en ds C. Smits overstegen de kerkmuren.

Heimwee naar.
Niet dat dat wat uit maakt, maar ik ben nog door ds. C. Smits gedoopt.

Het lijkt er verder op dat er tegenwoordig minder van dergelijke gezaghebbende en markante predikanten zijn. De predikanten van nu lijken wat meer op elkaar, en springen er niet zo uit, zoals de genoemde namen wel deden.

Ik kan er niet de vinger achter leggen waar dat in zit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Herman »

Charisma.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:
huisman schreef:Ds. I. Kieviet was een van God geleerde dienaar van Gods Woord. Zijn prediking en zijn verhandelingen waren en zijn Schriftuurlijk bevindelijk. Diepgravend in de Schrift, kloppend op de tekst om Christus te vinden en te verkondigen. Zulke predikanten zoals bv ook ds F. Bakker , prof. Wisse en ds C. Smits overstegen de kerkmuren.

Heimwee naar.
Niet dat dat wat uit maakt, maar ik ben nog door ds. C. Smits gedoopt.

Het lijkt er verder op dat er tegenwoordig minder van dergelijke gezaghebbende en markante predikanten zijn. De predikanten van nu lijken wat meer op elkaar, en springen er niet zo uit, zoals de genoemde namen wel deden.

Ik kan er niet de vinger achter leggen waar dat in zit.
In mijn beleving stonden deze mannen meer in de vrijheid. Durfden daardoor ook zichzelf te zijn en hadden minder last van mensenvrees.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door DDD »

Ze zijn er nog wel hoor. Pas kwam er nog eentje op dit forum aan de orde.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ze zijn er nog wel hoor. Pas kwam er nog eentje op dit forum aan de orde.
Inderdaad. Je bent me net voor. Ik wilde zoiets ook posten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Charisma.
Ik zou het bevinding noemen. Maar die term is tegenwoordig beladen en voor velerlei uitleg vatbaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Laatst had ik het met mijn opa over de Hervormde wind die nu steeds meer en meer in de OGGiN hoort. Mijn opa zei, dan kunnen we samen gaan met de OGGiN. Vandaar ook het starten van dit topic ;)
Afgezien van Ds. Kort, waar in de OGGiN hoor je die Hervormde wind?
ds P. van Veen, denk ik. De rest zou ik niet zo weten. Ik dacht ds P. van Veen dezelfde doopstandpunt heeft als ds Kort.
Ik denk het ook ja. Ds Kort is predikant geweest in de NHK en ds Van Veen was na zijn bekering jarenlang ouderling in de NHK.
Misschien moeten je ds. Kort, van Veen en van der Veen eerst luisteren. Daarna mogen je uitleggen wat je nu bedoelen met die hervormde wind bij deze predikanten. Die is namelijk niet anders dan bij de andere predikanten. Dit lijkt meer op een promotie van de predikanten met een hervormd verleden, maar ik kan je verklappen dat je weinig onderscheid hoort. Hoe graag je dat misschien ook zou willen horen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:In de link is een hoop te lezen.

https://www.rd.nl/artikel/481310-ds-kor ... ergeboorte

Het gaat mij erom dat ds Kort een Hervormd standpunt heeft ingenomen. Over deze zaak zijn inmiddels de meeste OGGiN predikanten het eens. Volgens mij is er nog maar eentje over.
Nogmaals: Ik ben op de hoogte met betrekking tot Ds. Kort. Ds. Kort staat nog steeds op zichzelf met deze visie in de OGGiN.

Dus vandaar mijn vraag: waar zit de Hervormde invloed bij andere OGG predikanten?
Mij is verteld dat ds Kort niet alleen staat, maar dat bijna alle dominees inmiddels dit standpunt delen. Hoor jij andere dingen?
Je doet er beter aan de predikanten zelf te beluisteren in plaats van verhaaltjes van anderen te volgen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Charisma.
Ik zou het bevinding noemen. Maar die term is tegenwoordig beladen en voor velerlei uitleg vatbaar.
Helemaal eens DIA…
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie