Samenvoegen kerkverbanden

Met welk kerkverband zie je het zitten om samen één kerkverband te vormen?

PKN (breed)
7
4%
PKN (GB)
17
10%
HHK
34
20%
CGK (breed)
6
4%
CGK (BhP)
29
17%
GKV
5
3%
GG
26
15%
GGiN
19
11%
OGGiN
16
10%
Vrije Gemeenten
9
5%
 
Totaal aantal stemmen: 168

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

Stonden predikanten als A.D. Muilwijk, D. Monster, T. Klok, ds A.P. vd Meer ook in de lijn van de 'Hervormde leer' ?
Of 1 van die 4?
Preken van dominee A.P. vd Meer staan op op de website van de Woeste Weg.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 21 dec 2021, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:Stonden predikanten als A.D. Muilwijk, D. Monster, T. Klok, ds A.P. vd Meer ook in de lijn van de 'Hervormde leer' ?
Of 1 van die 4?
Nee, want toen was het boekje er nog niet :)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Stonden predikanten als A.D. Muilwijk, D. Monster, T. Klok, ds A.P. vd Meer ook in de lijn van de 'Hervormde leer' ?
Of 1 van die 4?
Nee, want toen was het boekje er nog niet :)
Ik dacht al zo'n reactie :haha
Veranderd in '' Hervormde leer''
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Hoopvol »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Bij allemaal inmiddels vind ik.
Daar snap ik helemaal niets van. Waar zie je (om een voorbeeld te nemen) de Hervormde invloeden bij ds. Gerritsen?
Je hebt het bekende boekje van ds Kort. Eerst was het een behoorlijk opschudding, echter zijn de meeste predikanten het er inmiddels wel mee eens is mij verteld. Maar mogelijk was mijn bron niet correct.

Ds Kort heeft gewoon bepaalde mystieke zaken in de OGGiN aan de kaak gesteld.
Je opmerking mbt Ds. Kort snap ik.

Je zegt echter bij alle predikanten een Hervormde invloed te bespeuren (citaat: "Bij allemaal inmiddels vind ik."). En dat snap ik niet.

Vandaar dat ik aan je vraag: wat zijn de Hervormde invloeden die je bijvoorbeeld bij ds. Gerritsen signaleerd?
Ds Gerritsen komt van origine uit de GGiN Barneveld.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Stonden predikanten als A.D. Muilwijk, D. Monster, T. Klok, ds A.P. vd Meer ook in de lijn van de 'Hervormde leer' ?
Of 1 van die 4?
Nee, want toen was het boekje er nog niet :)
Ik dacht al zo'n reactie :haha
Veranderd in '' Hervormde leer''
Ja het is gewoon simpel, in de GG(iN) vind je de embryo theologie heel veel. De ouderwets bevindelijke Hervormde hebben hier altijd tegen geageerd. Dus dan vind ik wel heel duidelijk dat de GG(iN) als afgescheidene die embryo verkondigen, en dat de Hervormde de bloedtheologie verkondigen.

Vandaar mijn opmerking over dit Hervormde standpunt. Misschien is Hervormde wind wat overdreven, alhoewel dit stuk natuurlijk wel enorm belangrijk is, juist in onze kerken.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:In de link is een hoop te lezen.

https://www.rd.nl/artikel/481310-ds-kor ... ergeboorte

Het gaat mij erom dat ds Kort een Hervormd standpunt heeft ingenomen. Over deze zaak zijn inmiddels de meeste OGGiN predikanten het eens. Volgens mij is er nog maar eentje over.
Nogmaals: Ik ben op de hoogte met betrekking tot Ds. Kort. Ds. Kort staat nog steeds op zichzelf met deze visie in de OGGiN.

Dus vandaar mijn vraag: waar zit de Hervormde invloed bij andere OGG predikanten? (dus niet Ds. Kort)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:In de link is een hoop te lezen.

https://www.rd.nl/artikel/481310-ds-kor ... ergeboorte

Het gaat mij erom dat ds Kort een Hervormd standpunt heeft ingenomen. Over deze zaak zijn inmiddels de meeste OGGiN predikanten het eens. Volgens mij is er nog maar eentje over.
Nogmaals: Ik ben op de hoogte met betrekking tot Ds. Kort. Ds. Kort staat nog steeds op zichzelf met deze visie in de OGGiN.

Dus vandaar mijn vraag: waar zit de Hervormde invloed bij andere OGG predikanten?
Mij is verteld dat ds Kort niet alleen staat, maar dat bijna alle dominees inmiddels dit standpunt delen. Hoor jij andere dingen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:In de link is een hoop te lezen.

https://www.rd.nl/artikel/481310-ds-kor ... ergeboorte

Het gaat mij erom dat ds Kort een Hervormd standpunt heeft ingenomen. Over deze zaak zijn inmiddels de meeste OGGiN predikanten het eens. Volgens mij is er nog maar eentje over.
Nogmaals: Ik ben op de hoogte met betrekking tot Ds. Kort. Ds. Kort staat nog steeds op zichzelf met deze visie in de OGGiN.

Dus vandaar mijn vraag: waar zit de Hervormde invloed bij andere OGG predikanten?
Nou dat vroeg ik mij ook af, op de Woeste Weg ( die fel tegen embryo-leer ageert) staan wel preken van dominee A.P. van der Meer/ van der Poel, dus voor dominee Kort zullen er ook wel dominees geweest zijn die in de ''hervormde leer'' aanhangen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:In de link is een hoop te lezen.

https://www.rd.nl/artikel/481310-ds-kor ... ergeboorte

Het gaat mij erom dat ds Kort een Hervormd standpunt heeft ingenomen. Over deze zaak zijn inmiddels de meeste OGGiN predikanten het eens. Volgens mij is er nog maar eentje over.
Nogmaals: Ik ben op de hoogte met betrekking tot Ds. Kort. Ds. Kort staat nog steeds op zichzelf met deze visie in de OGGiN.

Dus vandaar mijn vraag: waar zit de Hervormde invloed bij andere OGG predikanten?
Nou dat vroeg ik mij ook af, op de Woeste Weg ( die fel tegen embryo-leer ageert) staan wel preken van dominee A.P. van der Meer/ van der Poel, dus voor dominee Kort zullen er ook wel dominees geweest zijn die in de ''hervormde leer'' aanhangen.
Maar ook van Bunyan en Philpot, terwijl die weer qua doop afwijken. Dhr Kleen is soms extreem rechtlijnig, maar soms ook weer niet.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Maanenschijn »

Ditbenik schreef:
GGotK schreef:Wat is een 'hervormde wind'? Of is dit net zo'n moeilijk uit te leggen begrip als bijvoorbeeld het 'eigene' van de GG?
Ja, dat is niet zo makkelijk uit te leggen maar misschien komt de uitspraak van Abraham Kuyper wel het dichtste bij. Toen hij de kerk uitging zei hij dat Jan Rap en zijn maat achterbleven. Dr. Hoedemaker wilde de band met de kerk niet losmaken. "Dat duldt Gods glorie niet. Van nu aan behoor ik bij Jan Rap en zijn maat." Met de uitdrukking Jan Rap en zijn maat werd in die tijd het uitschot van de maatschappij aangeduid. Die waren lid van de hervormde kerk, de volkskerk. De kerk waar iedereen welkom was en waar je niet uit de kaartenbak werd gegooid omdat je al jaren niet meer in de kerk kwam. De kerk waar iedereen lid van kon zijn ook al koos je voor een andere liturgie, een andere Bijbelvertaling, een andere Psalmberijming of het zingen van gezangen. De kerk ook die je niet verliet omdat de kerkorde je niet aan stond of omdat vrouwen mochten stemmen of gekozen mochten worden in het ambt. De kerk waarin je je tegelijk verantwoordelijk voelde voor het geheel en waarin je je verantwoordelijk voelde voor de heelheid van de kerk, ondanks alle gebrek, fouten en zonden binnen die kerk. Omdat de kerk gezien werd als het lichaam van Christus.
In die zin is het sinds 2004 binnen de HHK duidelijk zichtbaar geworden wat de cultuurverschillen zijn met de kerkverbanden. Door de toestroom van mensen uit vooral de Ger Gem kwam een stroom van tuchtzaken en bezwarenprocedures op gang over van alles en nog wat. De kleur van de kleding van avondmaalsgangers, een uitdrukking van een cursusleider, over het ontbreken van dubbeltallen bij het beroepen van een dominee, enz. enz. Om zomaar een paar dingen te noemen. De scheuring van 2004 doet me nog steeds heel veel pijn en heb ik ervaren als het meest heftige wat ik mijn leven heb meegemaakt. Ik heb heimwee naar de Nederlandse Hervormde Kerk, maar ik zie nog veel meer uit naar de dag waarop ik Heere ontmoet en al die ellende voorgoed voorbij zal zijn.
Mooie post. Ik herken hier veel van, bij mijzelf, maar ook vanuit de familiehistorie die van moeders kant is geworteld in de thuislezers die geen breuk konden maken met de Nederlands Hervormde Kerk en van vaders kant die soms bijna lijdend aan de ontwikkelingen de Hervormde kerk trouw bleven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef:
Ditbenik schreef:
GGotK schreef:Wat is een 'hervormde wind'? Of is dit net zo'n moeilijk uit te leggen begrip als bijvoorbeeld het 'eigene' van de GG?
Ja, dat is niet zo makkelijk uit te leggen maar misschien komt de uitspraak van Abraham Kuyper wel het dichtste bij. Toen hij de kerk uitging zei hij dat Jan Rap en zijn maat achterbleven. Dr. Hoedemaker wilde de band met de kerk niet losmaken. "Dat duldt Gods glorie niet. Van nu aan behoor ik bij Jan Rap en zijn maat." Met de uitdrukking Jan Rap en zijn maat werd in die tijd het uitschot van de maatschappij aangeduid. Die waren lid van de hervormde kerk, de volkskerk. De kerk waar iedereen welkom was en waar je niet uit de kaartenbak werd gegooid omdat je al jaren niet meer in de kerk kwam. De kerk waar iedereen lid van kon zijn ook al koos je voor een andere liturgie, een andere Bijbelvertaling, een andere Psalmberijming of het zingen van gezangen. De kerk ook die je niet verliet omdat de kerkorde je niet aan stond of omdat vrouwen mochten stemmen of gekozen mochten worden in het ambt. De kerk waarin je je tegelijk verantwoordelijk voelde voor het geheel en waarin je je verantwoordelijk voelde voor de heelheid van de kerk, ondanks alle gebrek, fouten en zonden binnen die kerk. Omdat de kerk gezien werd als het lichaam van Christus.
In die zin is het sinds 2004 binnen de HHK duidelijk zichtbaar geworden wat de cultuurverschillen zijn met de kerkverbanden. Door de toestroom van mensen uit vooral de Ger Gem kwam een stroom van tuchtzaken en bezwarenprocedures op gang over van alles en nog wat. De kleur van de kleding van avondmaalsgangers, een uitdrukking van een cursusleider, over het ontbreken van dubbeltallen bij het beroepen van een dominee, enz. enz. Om zomaar een paar dingen te noemen. De scheuring van 2004 doet me nog steeds heel veel pijn en heb ik ervaren als het meest heftige wat ik mijn leven heb meegemaakt. Ik heb heimwee naar de Nederlandse Hervormde Kerk, maar ik zie nog veel meer uit naar de dag waarop ik Heere ontmoet en al die ellende voorgoed voorbij zal zijn.
Mooie post. Ik herken hier veel van, bij mijzelf, maar ook vanuit de familiehistorie die van moeders kant is geworteld in de thuislezers die geen breuk konden maken met de Nederlands Hervormde Kerk en van vaders kant die soms bijna lijdend aan de ontwikkelingen de Hervormde kerk trouw bleven.
Hoe kan je thuislezer zijn maar geen breuk willen maken met de Hervormde Kerk, die snap ik niet zo goed.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Mij is verteld dat ds Kort niet alleen staat, maar dat bijna alle dominees inmiddels dit standpunt delen. Hoor jij andere dingen?
Dat is inderdaad niet wat ik hoor of zie. Als die ontwikkeling er echt zou zijn, zou ik dat overigens zeer waarderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:Mij is verteld dat ds Kort niet alleen staat, maar dat bijna alle dominees inmiddels dit standpunt delen. Hoor jij andere dingen?
Dat is inderdaad niet wat ik hoor of zie. Als die ontwikkeling er echt zou zijn, zou ik dat overigens zeer waarderen.
Oké, is er misschien een ‘échte’ OGG’er onder ons die er wat zinnigs over wil zeggen?

Zeker, ik zou het ook waarderen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:
GGotK schreef:Wat is een 'hervormde wind'? Of is dit net zo'n moeilijk uit te leggen begrip als bijvoorbeeld het 'eigene' van de GG?
Ja, dat is niet zo makkelijk uit te leggen
Ik ben benieuwd naar een bijdrage van jou als we 'hervormde wind' laten slaan op het bevindelijk gereformeerde geestelijke leven.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

Bevindelijk- Hervormd zijn is vrij laten op plekken waar het kan en niets meer maar ook niets minder dan het nazeggen van de Bijbel door de 3FVE zonder het bezit van andere grondslagen. Zo zie ik de ''van ouds Hervormde leer''
Plaats reactie