Samenvoegen kerkverbanden

Met welk kerkverband zie je het zitten om samen één kerkverband te vormen?

PKN (breed)
7
4%
PKN (GB)
17
10%
HHK
34
20%
CGK (breed)
6
4%
CGK (BhP)
29
17%
GKV
5
3%
GG
26
15%
GGiN
19
11%
OGGiN
16
10%
Vrije Gemeenten
9
5%
 
Totaal aantal stemmen: 168

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Niet dat dat wat uit maakt, maar ik ben nog door ds. C. Smits gedoopt.
Dat is dan weer een mooi stukje generatie-overstijgende herkenning. Mijn vader is ook door hem gedoopt in zijn periode 1956-1969 in de CGK-Sliedrecht.
En bij ons lezen ze komend jaar zijn catechismusverklaring.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Bruna »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Niet dat dat wat uit maakt, maar ik ben nog door ds. C. Smits gedoopt.
Dat is dan weer een mooi stukje generatie-overstijgende herkenning. Mijn vader is ook door hem gedoopt in zijn periode 1956-1969 in de CGK-Sliedrecht.
Mooi, in de GGIN worden zijn preken en catechismus gelezen. Past mooi in dit topic.
Misschien zijn doopstandpunt ook maar eens nagaan?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door -DIA- »

Gisteren werd in Rotterdam-IJsselmonde een preek gelezen van ds. E. van Meer
Eerder dit jaar werd daar een preek van ds. P. Zandt gelezen.
Hervormde preken klonken weer in een afgescheiden kerk. Dat is echte oecumene.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Gisteren werd in Rotterdam-IJsselmonde een preek gelezen van ds. E. van Meer
Eerder dit jaar werd daar een preek van ds. P. Zandt gelezen.
Hervormde preken klonken weer in een afgescheiden kerk. Dat is echte oecumene.
Wat bedoel je precies met je laatste twee zinnen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:Gisteren werd in Rotterdam-IJsselmonde een preek gelezen van ds. E. van Meer
Eerder dit jaar werd daar een preek van ds. P. Zandt gelezen.
Hervormde preken klonken weer in een afgescheiden kerk. Dat is echte oecumene.
Die oecumene van u is doorgaans erg smal.

Er zijn duizenden hervormde predikanten geweest en u noemt er nu 2.
Ik kan ook gerust 2 predikanten uit een kerkverband noemen maar dat zegt niet heel veel.
Zeker niet in dit topic, over samenvoegen van kerkverbanden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Gisteren werd in Rotterdam-IJsselmonde een preek gelezen van ds. E. van Meer
Eerder dit jaar werd daar een preek van ds. P. Zandt gelezen.
Hervormde preken klonken weer in een afgescheiden kerk. Dat is echte oecumene.
Die oecumene van u is doorgaans erg smal.

Er zijn duizenden hervormde predikanten geweest en u noemt er nu 2.
Ik kan ook gerust 2 predikanten uit een kerkverband noemen maar dat zegt niet heel veel.
Zeker niet in dit topic, over samenvoegen van kerkverbanden.
In plaats dat we van vreugde opspringen dat er kerkmuren geslecht worden.... Zien we de overeenkomst? De bevindelijke leer van de genoemde oude Hervormde predikanten? Of is het nu één pot nat geworden? Ik weet het wel hoor, velen, ja echt velen, horen het onderscheid niet meer. Dat lijkt me ook iets om over na te denken. En verder wil ik niet meer strijden, want ik ben moe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Terri »

Het is een mooie gedachte van @Dia. Wat kan er een verlangen zijn naar alles en allen in Èèn!
Daar past niet gelijk weer een kritische toon bij.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Gisteren werd in Rotterdam-IJsselmonde een preek gelezen van ds. E. van Meer
Eerder dit jaar werd daar een preek van ds. P. Zandt gelezen.
Hervormde preken klonken weer in een afgescheiden kerk. Dat is echte oecumene.
Die oecumene van u is doorgaans erg smal.

Er zijn duizenden hervormde predikanten geweest en u noemt er nu 2.
Ik kan ook gerust 2 predikanten uit een kerkverband noemen maar dat zegt niet heel veel.
Zeker niet in dit topic, over samenvoegen van kerkverbanden.
In plaats dat we van vreugde opspringen dat er kerkmuren geslecht worden.... Zien we de overeenkomst? De bevindelijke leer van de genoemde oude Hervormde predikanten? Of is het nu één pot nat geworden? Ik weet het wel hoor, velen, ja echt velen, horen het onderscheid niet meer. Dat lijkt me ook iets om over na te denken. En verder wil ik niet meer strijden, want ik ben moe.
We hoeven toch niet te strijden? Dit is RF, dus een discussieforum. Als je moe bent kan je beter gaan rusten overigens.

Ik vind: 'Ik weet het wel hoor, velen, ja echt velen, horen het onderscheid niet meer.' juist een strijdende toon hebben, als je de wereld wil verbeteren, begin dan bij jezelf.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 27 dec 2021, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef: Ach, dat heet inlegkunde. Ik heb het helemaal niet over andere predikanten, ik doe ook niet aan promotie van deze predikanten en ik heb er ook geen enkele behoefte aan om deze predikanten te horen. Knap dat je mij zo goed meent te kennen dat je kunt vast stellen dat ik weinig onderscheid hoor. Helaas betekent dit dat je over helderziende gaven moet beschikken.
Precies, je omschrijft het heel goed. Je doet aan inlegkunde, blijkbaar zonder dat je hem gehoord heb vul je allerlei zaken in met als redenatie ‘van horen zeggen’. Inlegkunde….
Blijkbaar heb je last van frustraties. "Allerlei zaken" zo beweer je. Welke dan? Het enige wat ik meldde was dat ze beide afkomstig waren uit de NHK. Uit die tijd ken ik ze. Meer heb ik er niet over gezegd. Dus noem je "allerlei zaken" maar op.
Het gaat niet alleen om jouw posting. Maar er wordt al postings lang gevraagd om toelichting op de hervormde wind. Die komt er niet, vervolgens draait het onderwerp naar een verschil in doop, wordt door verschillende mensen om toelichting gevraagd. Die komt er weer niet. Dat wat men beweert is van horen zeggen, of men ‘denk het’.

Wat ik grappig vindt hier is dat mensen soms dingen beweren, en zodra ik dan hamer op onderbouwing of voorbeelden er altijd heel snel kaarten getrokken worden als frustratie. Nee ik ben niet gefrustreerd, ik vraag alleen om onderbouwing omdat ik benieuwd ben waarop je dat baseert. Op de frustratie vraag volgt dan direct altijd een wedervraag zonder te antwoorden op mijn al veel eerder gestelde vragen. Is dat een afleidingsmanoeuvre?
Dan wordt het tijd dat je gewoon eens terug leest in plaats van mij "Allerlei zaken" in de schoenen te schuiven. Op de vraag van GGotK wat is een 'hervormde wind' heb ik geantwoord:
Ja, dat is niet zo makkelijk uit te leggen maar misschien komt de uitspraak van Abraham Kuyper wel het dichtste bij. Toen hij de kerk uitging zei hij dat Jan Rap en zijn maat achterbleven. Dr. Hoedemaker wilde de band met de kerk niet losmaken. "Dat duldt Gods glorie niet. Van nu aan behoor ik bij Jan Rap en zijn maat." Met de uitdrukking Jan Rap en zijn maat werd in die tijd het uitschot van de maatschappij aangeduid. Die waren lid van de hervormde kerk, de volkskerk. De kerk waar iedereen welkom was en waar je niet uit de kaartenbak werd gegooid omdat je al jaren niet meer in de kerk kwam. De kerk waar iedereen lid van kon zijn ook al koos je voor een andere liturgie, een andere Bijbelvertaling, een andere Psalmberijming of het zingen van gezangen. De kerk ook die je niet verliet omdat de kerkorde je niet aan stond of omdat vrouwen mochten stemmen of gekozen mochten worden in het ambt. De kerk waarin je je tegelijk verantwoordelijk voelde voor het geheel en waarin je je verantwoordelijk voelde voor de heelheid van de kerk, ondanks alle gebrek, fouten en zonden binnen die kerk. Omdat de kerk gezien werd als het lichaam van Christus.
In die zin is het sinds 2004 binnen de HHK duidelijk zichtbaar geworden wat de cultuurverschillen zijn met de kerkverbanden. Door de toestroom van mensen uit vooral de Ger Gem kwam een stroom van tuchtzaken en bezwarenprocedures op gang over van alles en nog wat. De kleur van de kleding van avondmaalsgangers, een uitdrukking van een cursusleider, over het ontbreken van dubbeltallen bij het beroepen van een dominee, enz. enz. Om zomaar een paar dingen te noemen. De scheuring van 2004 doet me nog steeds heel veel pijn en heb ik ervaren als het meest heftige wat ik mijn leven heb meegemaakt. Ik heb heimwee naar de Nederlandse Hervormde Kerk, maar ik zie nog veel meer uit naar de dag waarop ik Heere ontmoet en al die ellende voorgoed voorbij zal zijn.
En verder heb ik alleen van twee predikanten gezegd dat ook ik denk dat ze hetzelfde doopstandpunt delen en afkomst zijn uit de NHK. Nu roep je het niet alleen om mijn postings ging, maar je quote mijn posting, je roept mij ter verantwoording, je stelt dat ik geen onderscheidingsvermogen bezit, enz. M.i uitingen van diepe frustratie. Als je mij 'Allerlei zaken' aanrekent, is het mijn goed recht om te vragen welke zaken dat betreft. Daar komt geen antwoord op. Als je het over anderen hebt, moet je bij die anderen zijn en niet bij mij.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Gisteren werd in Rotterdam-IJsselmonde een preek gelezen van ds. E. van Meer
Eerder dit jaar werd daar een preek van ds. P. Zandt gelezen.
Hervormde preken klonken weer in een afgescheiden kerk. Dat is echte oecumene.
Die oecumene van u is doorgaans erg smal.

Er zijn duizenden hervormde predikanten geweest en u noemt er nu 2.
Ik kan ook gerust 2 predikanten uit een kerkverband noemen maar dat zegt niet heel veel.
Zeker niet in dit topic, over samenvoegen van kerkverbanden.
In plaats dat we van vreugde opspringen dat er kerkmuren geslecht worden.... Zien we de overeenkomst? De bevindelijke leer van de genoemde oude Hervormde predikanten? Of is het nu één pot nat geworden? Ik weet het wel hoor, velen, ja echt velen, horen het onderscheid niet meer. Dat lijkt me ook iets om over na te denken. En verder wil ik niet meer strijden, want ik ben moe.
We hoeven toch niet te strijden? Dit is RF, dus een discussieforum. Als je moe bent kan je beter gaan rusten overigens.
Anders zou ik misschien in veler ogen doordraaien, jaja, ik snap het wel. ;) Maar dit houdt me echt wel wakker.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef:
Geytenbeekje schreef:
Over de charismatische dominees: Ik denk dat de flanken van de ref. gezindte eerder minder breed waren dan tegenwoordig, dus de charismatische dominees hadden ook een groter bereik dan tegenwoordig.
Wil je dat iets meer uitleggen @Geytenbeekje? Een kenmerk van charismatische dominees is toch juist vaak dat ze 'flankoverstijgend' en verbindend zijn? Maakt de breedte vd flanken dan uit?
Ja, dat maakt wel wat uit, ze zijn 'kerkmuren overstijgend' maar als de flanken te breed worden raakt een gedeelte zich steeds meer los en dat kunnen ook zulke dominees niet voorkomen en verbinden. En nu krijgen dominees (hoe begaafd ook) vaak een etiket vanwege de kerkelijke denominatie.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door DDD »

Terri schreef:Het is een mooie gedachte van @Dia. Wat kan er een verlangen zijn naar alles en allen in Èèn!
Daar past niet gelijk weer een kritische toon bij.
Precies.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Job schreef:
Geytenbeekje schreef:
Over de charismatische dominees: Ik denk dat de flanken van de ref. gezindte eerder minder breed waren dan tegenwoordig, dus de charismatische dominees hadden ook een groter bereik dan tegenwoordig.
Wil je dat iets meer uitleggen @Geytenbeekje? Een kenmerk van charismatische dominees is toch juist vaak dat ze 'flankoverstijgend' en verbindend zijn? Maakt de breedte vd flanken dan uit?
Ja, dat maakt wel wat uit, ze zijn 'kerkmuren overstijgend' maar als de flanken te breed worden raakt een gedeelte zich steeds meer los en dat kunnen ook zulke dominees niet voorkomen en verbinden. En nu krijgen dominees (hoe begaafd ook) vaak een etiket vanwege de kerkelijke denominatie.
Dat is waar. Waar zijn de kerkmuuroverschrijdende predikers in reformatorische kerken?
Ik denk aan ds. Lamain, ds. van der Poel, Ds. Smits, ds. F. Bakker, en in zekere zin, voor die het verstonden, ds. Steenblok, ds. Kersten, en niet te vergeten de hervormde broeders als ds. Kievit, ds. Zandt, ds. Wijnmaalen enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
Job schreef:
Geytenbeekje schreef:
Over de charismatische dominees: Ik denk dat de flanken van de ref. gezindte eerder minder breed waren dan tegenwoordig, dus de charismatische dominees hadden ook een groter bereik dan tegenwoordig.
Wil je dat iets meer uitleggen @Geytenbeekje? Een kenmerk van charismatische dominees is toch juist vaak dat ze 'flankoverstijgend' en verbindend zijn? Maakt de breedte vd flanken dan uit?
Ja, dat maakt wel wat uit, ze zijn 'kerkmuren overstijgend' maar als de flanken te breed worden raakt een gedeelte zich steeds meer los en dat kunnen ook zulke dominees niet voorkomen en verbinden. En nu krijgen dominees (hoe begaafd ook) vaak een etiket vanwege de kerkelijke denominatie.
Dat is waar. Waar zijn de kerkmuuroverschrijdende predikers in reformatorische kerken?
Ik denk aan ds. Lamain, ds. van der Poel, Ds. Smits, ds. F. Bakker, en in zekere zin, voor die het verstonden, ds. Steenblok, ds. Kersten, en niet te vergeten de hervormde broeders als ds. Kievit, ds. Zandt, ds. Wijnmaalen enz.
Het scheelt misschien ook wel dat je nu niet zo gauw overstappen meemaakt bij predikanten. ds Smits was eerst CGK en toen later OGGiN geworden bijvoorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: Het scheelt misschien ook wel dat je nu niet zo gauw overstappen meemaakt bij predikanten. ds Smits was eerst CGK en toen later OGGiN geworden bijvoorbeeld.
Zo waren er meer, denk maar aan ds. Veenendaal, ds. Venema.... ds. Kort...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie