Samenvoegen kerkverbanden

Met welk kerkverband zie je het zitten om samen één kerkverband te vormen?

PKN (breed)
7
4%
PKN (GB)
17
10%
HHK
34
20%
CGK (breed)
6
4%
CGK (BhP)
29
17%
GKV
5
3%
GG
26
15%
GGiN
19
11%
OGGiN
16
10%
Vrije Gemeenten
9
5%
 
Totaal aantal stemmen: 168

HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

In het kader van kerkelijke eenheid de volgende poll.
Ik begrijp dat in een ideale situatie alle kerken één kerk zouden moeten vormen, dit is helaas niet haalbaar. De verschillen zijn simpelweg te groot. Ik ga persoonlijk niet naar een kerk waar vrouwen in het ambt zijn toegestaan, om maar een voorbeeld te noemen

Maar wat zou wel samen kunnen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

Persoonlijk zou ik wel in een kerkverband willen zitten met CGK (BhP), GG, GGiN en OGGiN.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Herman »

Grappige poll. Ik bedoel de opzet. Maar ik denk dat er geen heldere uitslag uitkomt waar we iets zinnigs over zeggen. Als namelijk alle PKN leden starten met de PKN dan komt die als hoogst uit de bus, maar dat zullen nagenoeg alle HHK'ers niet erg zien zitten.

Dus hij zou zo opgezet moeten worden:

1 PKN
2 PKN - en alles erbij
3 PKN - en een selectie
4 GG en GGin
5 GG en zo'n beetje alle behoudende erbij
6 HHK - CGK
7 etc
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:Persoonlijk zou ik wel in een kerkverband willen zitten met CGK (BhP), GG, GGiN en OGGiN.
Persoonlijk kies je dus voor kerkverbanden en laat je de kerkgenootschappen er buiten. Dat kan een verstandige keus zijn, in die zin dat het voor de structuur van de kerk bepalend is. Kerkverbanden zullen er grote moeite mee hebben om in de structuur van een kerkgenootschap te komen terwijl kerkgenootschappen er grote moeite mee zullen hebben om die structuur los te laten en in een verband terecht te komen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Erskinees »

Ik (GG) zou zelf erg blij worden van een fusie met HHK, CGK-BHP en enkele gemeenten binnen de PKN.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Charles »

Drie kerkverbanden. Eentje waar alles kan en mag. Midden gemeente met GB, HHK, BhP, deel GG. En rechts met deel GG, GGiN, OGG.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Ditbenik »

Er staan nog een paar vreemde dingen in. Zo bestaat er geen PKN (GB), dus kun je die niet apart benoemen. Ik heb alle opties aangeklikt omdat ik vind dat alle christen samen een kerk zouden moeten vormen. Maar met het uitspreken van de wens alleen kom je er niet. Ik ben ooit begonnen met de kerk waar ik zelf lid van ben en de kerk die daar toen het dichtst bij stond. Gewoon de moderamina aanschrijven en er op bezoek gaan om het te bespreken. Het vormen van een federatie zou al een mooie stap zijn, maar bleek niet haalbaar. Trouwens niet omdat de moderamina niet wilden maar een groepering binnen een van de kerken het blokkeerde. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en liggen de zaken misschien wat minder gevoelig dan toen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:Ik (GG) zou zelf erg blij worden van een fusie met HHK, CGK-BHP en enkele gemeenten binnen de PKN.
Hier sluit ik me bij aan.

Overigens zou ik het liefst alle kerken aanvinken hierboven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:Grappige poll. Ik bedoel de opzet. Maar ik denk dat er geen heldere uitslag uitkomt waar we iets zinnigs over zeggen. Als namelijk alle PKN leden starten met de PKN dan komt die als hoogst uit de bus, maar dat zullen nagenoeg alle HHK'ers niet erg zien zitten.

Dus hij zou zo opgezet moeten worden:

1 PKN
2 PKN - en alles erbij
3 PKN - en een selectie
4 GG en GGin
5 GG en zo'n beetje alle behoudende erbij
6 HHK - CGK
7 etc
Als je gewoon je eigen kerkverband niet aanklikt, kan iedereen toch een ander kerkverband uitkiezen? Je moet niet je eigen kerkverband aanklikken natuurlijk.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef:Ik (GG) zou zelf erg blij worden van een fusie met HHK, CGK-BHP en enkele gemeenten binnen de PKN.
Ik denk vele met je.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het samenvoegen van kerkverbanden een heilloze zaak, die als het op deze manier gaat nog meer scheuringen tot gevolg zal hebben. (Geestelijke) eenheid groeit door omgang met elkaar, en niet door organisatie. Wat mij betreft word er meer ingezet op dat omgaan met elkaar. Daarnaast is de eenheid in sommige kerkverbanden zo ver weg, dat eerst daar eenheid gezocht al moeten worden.

Maar ik zal het topic vooral hypothetisch opvatten. Dan voel ik me als HHKer theologisch het meeste verwant met midden-GG of met CGK-BHP. Of PKN-Rechts-GB (de dsén Van Leeuwen, Budding, Simons, etc).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Job »

Charles schreef:Drie kerkverbanden. Eentje waar alles kan en mag. Midden gemeente met GB, HHK, BhP, deel GG. En rechts met deel GG, GGiN, OGG.
Waarbij je dus een scheuring voorstelt in de PKN, CGK en Gerregem. Dan worden scheuren "geheeld" met nieuwe scheuren en alle jarenlange pijn, wrok en verwijdering die dat met zich meebrengt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Hendrikus »

De poll is onmiskenbaar gedacht vanuit de afgescheiden kerken. Als je al PKN bent, hoef je niet meer te kiezen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Adagio »

Ik dacht aan de 7000, die de knieën voor Baäl niet gebogen hebben:

"Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zevenduizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben. Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden naar de verkiezing der genade.

En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer. En indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.
Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen), tot op den huidigen dag."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Samenvoegen kerkverbanden

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:De poll is onmiskenbaar gedacht vanuit de afgescheiden kerken. Als je al PKN bent, hoef je niet meer te kiezen.
Als de PKN weer het karakter krijgt van een gereformeerde kerk, dan is dat prima. In praktische zin lijkt het me lastig om vrijzinnigen een plek in de kerk te geven en daar dan ook als volwaardige modaliteit mee om te gaan.
Plaats reactie