Polarisatie in refoland

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:(Zo vond iemand gisteren dat je toch niet met 6 ambtsdragers in de consistorie kunt zitten, want thuis mag je er ook maar 2 mensen ontvangen. Prima gedachte, maar er worden dan even een heel aantal zaken over het hoofd gezien. Voor je het weet heb je verhitte koppen waarbij er pro en contra meegaandheid wordt bepleit zonder wat dieper af te steken).
Dat is het toepassen van de huisregels op de kerk. Als je dat andersom zou doen (kerkregels toepassen op het huis) zou je 50 gasten mogen uitnodigen met de kerst :D
Nog ingewikkelder wordt het als de kerk onderdeel is van je huis. Dan hoor je vast tot de uitzonderingen waar demissionair premier Rutte het over had en mag je gewoon diensten houden mits iedereen anderhalve meter afstand bewaart :)
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:(Zo vond iemand gisteren dat je toch niet met 6 ambtsdragers in de consistorie kunt zitten, want thuis mag je er ook maar 2 mensen ontvangen. Prima gedachte, maar er worden dan even een heel aantal zaken over het hoofd gezien. Voor je het weet heb je verhitte koppen waarbij er pro en contra meegaandheid wordt bepleit zonder wat dieper af te steken).
Dat is het toepassen van de huisregels op de kerk. Je kunt dat beter andersom doen. Als je dat andersom zou doen (kerkregels toepassen op het huis) zou je 50 gasten mogen uitnodigen met de kerst :D
Misschien ook de huisregels toepassen op het werk dan. Krijg je lockdown in het kwadraat :D
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik heb het zaterdagavond nog gelezen inderdaad. Het zou interessant zijn om daar (eventueel in een nieuw draadje) over van gedachten te wisselen. Ik heb er wel een flink aantal vraagtekens bij. Volgens mij spreken ze zichzelf nogal tegen.
Nou, steek van wal, zou ik zeggen.
Het heeft even geduurd, maar hier wil ik toch nog wat over melden.

De Veenendaalse Ger. Gem.-ouderling Keurhorst beweert in het krantenartikel (zie hier: https://www.rd.nl/artikel/955595-polari ... n-refoland) dat er twee groepen zijn: een groep die Corona ziet als een straf van God en in principe in alles de overheid gehoorzamen wil én een groep die de coronamaatregelen juist ziet als een aanval op de kerk, waarbij de overheid in dienst staat van een kwaad.

Ik ben het daar pertinent mee oneens. En ik denk velen met mij. Juist binnen bijvoorbeeld de (O)GG(iN) hoor je (voornamelijk ter rechterzijde) heel vaak dat Corona als een oordeel en een straf van God wordt gezien, maar dat er gelijktijdig grote moeite is met de maatregelen die de overheid adviseert (Ik schrijf expres 'adviseert', want de meeste zaken zijn slechts een advies en géén eis!) aan de kerken, omdat het tegen Gods Woord indruist. Dat heeft dus niets te maken de gedachte dat de coronamaatregelen een aanval zijn op de kerk, maar met de visie dat Gods Woord boven de adviezen van de overheid staat. Bovendien, binnen de linkerzijde van bovengenoemde kerkverbanden (voornamelijk is dat de GG), hoor je juist veel minder over de visie dat Corona een straf is van God, terwijl men daar veel makkelijker de adviezen van de overheid opvolgt. Ik kan dus totaal niet mee met deze zwart-wit-benadering van Keurhorst.

Voorts stelt Keurhorst dat 'we' (degenen die bezwaren hebben tegen de Coronamaatregelen van de overheid aangaande de kerken) ons zouden beroepen op de uitzonderingsregel, om ons rustige leventje zo lang mogelijk te handhaven. Ook daarin ben ik het niet met hem eens. Het gaat niet om een uitzondering, het gaat om Gods Woord! Niet 'ons' leven of een advies van de overheid is leidend, maar Gods Woord. En als ik daar lees dat ik de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, dan is dát de eis die ik moet volgen. Zijn suggestie om maar om 7.00 uur 's ochtends samen te komen, als de kerkgang echt zo essentieel is, slaat natuurlijk als een tang op een varken. Met kleine kinderen is zoiets in de praktijk onrealistisch en onhaalbaar.

Ik vind het dus vooral een beetje makkelijk wat Keurhorst zegt. Ik ben het geheel met hem oneens.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door DDD »

Welnee. Met kleine kinderen is zeven uur juist prima te doen. Met pubers zal het niks zijn en voor mij is het ook niks maar het zou wel passen bij de psalmdichter die te middernacht Gods goedheid dankzegt. Maar half negen kan ook heel goed hoor. En dan kan om half elf de volgende dienst, geventileerd en wel.

Ik vond het wel een aardig artikel. Natuurlijk zijn de typeringen wat generaliserend, maar dat is altijd zo als je mensen in groepen indeelt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door eilander »

DDD schreef:Welnee. Met kleine kinderen is zeven uur juist prima te doen. Met pubers zal het niks zijn en voor mij is het ook niks maar het zou wel passen bij de psalmdichter die te middernacht Gods goedheid dankzegt. Maar half negen kan ook heel goed hoor. En dan kan om half elf de volgende dienst, geventileerd en wel.
Je bent een echte uitslaper, merk ik wel. :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Ik ben het daar pertinent mee oneens. (...) Ik ben het geheel met hem oneens.
Dit is dus de kern van het artikel. Je zet wat heren bij elkaar om de verschillen te duiden en te overbruggen, en dan krijg je dit soort reacties? Een formulering die begint met 'er is ook een andere zienswijze mogelijk, die meer recht doet aan' komt toch veel vriendelijker over?

Dan gaat de boodschap en bedoeling van dat bericht toch helemaal langs je heen? Moeten we daar niet eens met zijn allen over babbelen? Hoe kan je de grote groep verschillend denkende mensen toch bij elkaar houden, hoe kunnen we dat gepolariseer stoppen?
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Bogerman »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik heb het zaterdagavond nog gelezen inderdaad. Het zou interessant zijn om daar (eventueel in een nieuw draadje) over van gedachten te wisselen. Ik heb er wel een flink aantal vraagtekens bij. Volgens mij spreken ze zichzelf nogal tegen.
Nou, steek van wal, zou ik zeggen.
Het heeft even geduurd, maar hier wil ik toch nog wat over melden.

De Veenendaalse Ger. Gem.-ouderling Keurhorst beweert in het krantenartikel (zie hier: https://www.rd.nl/artikel/955595-polari ... n-refoland) dat er twee groepen zijn: een groep die Corona ziet als een straf van God en in principe in alles de overheid gehoorzamen wil én een groep die de coronamaatregelen juist ziet als een aanval op de kerk, waarbij de overheid in dienst staat van een kwaad.

Ik ben het daar pertinent mee oneens. En ik denk velen met mij. Juist binnen bijvoorbeeld de (O)GG(iN) hoor je (voornamelijk ter rechterzijde) heel vaak dat Corona als een oordeel en een straf van God wordt gezien, maar dat er gelijktijdig grote moeite is met de maatregelen die de overheid adviseert (Ik schrijf expres 'adviseert', want de meeste zaken zijn slechts een advies en géén eis!) aan de kerken, omdat het tegen Gods Woord indruist. Dat heeft dus niets te maken de gedachte dat de coronamaatregelen een aanval zijn op de kerk, maar met de visie dat Gods Woord boven de adviezen van de overheid staat. Bovendien, binnen de linkerzijde van bovengenoemde kerkverbanden (voornamelijk is dat de GG), hoor je juist veel minder over de visie dat Corona een straf is van God, terwijl men daar veel makkelijker de adviezen van de overheid opvolgt. Ik kan dus totaal niet mee met deze zwart-wit-benadering van Keurhorst.

Voorts stelt Keurhorst dat 'we' (degenen die bezwaren hebben tegen de Coronamaatregelen van de overheid aangaande de kerken) ons zouden beroepen op de uitzonderingsregel, om ons rustige leventje zo lang mogelijk te handhaven. Ook daarin ben ik het niet met hem eens. Het gaat niet om een uitzondering, het gaat om Gods Woord! Niet 'ons' leven of een advies van de overheid is leidend, maar Gods Woord. En als ik daar lees dat ik de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, dan is dát de eis die ik moet volgen. Zijn suggestie om maar om 7.00 uur 's ochtends samen te komen, als de kerkgang echt zo essentieel is, slaat natuurlijk als een tang op een varken. Met kleine kinderen is zoiets in de praktijk onrealistisch en onhaalbaar.

Ik vind het dus vooral een beetje makkelijk wat Keurhorst zegt. Ik ben het geheel met hem oneens.
Ik ben get helemaal met je eens GerGem-lid!!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Ik ben het daar pertinent mee oneens. En ik denk velen met mij. Juist binnen bijvoorbeeld de (O)GG(iN) hoor je (voornamelijk ter rechterzijde) heel vaak dat Corona als een oordeel en een straf van God wordt gezien, maar dat er gelijktijdig grote moeite is met de maatregelen die de overheid adviseert (Ik schrijf expres 'adviseert', want de meeste zaken zijn slechts een advies en géén eis!) aan de kerken, omdat het tegen Gods Woord indruist.
Omdat men vindt dat het tegen de Bijbel in gaat. Het is gewoon een mening van deze mensen, niet meer, niet minder.
GerefGemeente-lid schreef:Het gaat niet om een uitzondering, het gaat om Gods Woord! Niet 'ons' leven of een advies van de overheid is leidend, maar Gods Woord. En als ik daar lees dat ik de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, dan is dát de eis die ik moet volgen.
Het leven zal vast makkelijk zijn, als je enkel zwart of wit ziet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Welnee. Met kleine kinderen is zeven uur juist prima te doen. Met pubers zal het niks zijn en voor mij is het ook niks maar het zou wel passen bij de psalmdichter die te middernacht Gods goedheid dankzegt. Maar half negen kan ook heel goed hoor. En dan kan om half elf de volgende dienst, geventileerd en wel.

Ik vond het wel een aardig artikel. Natuurlijk zijn de typeringen wat generaliserend, maar dat is altijd zo als je mensen in groepen indeelt.
Ik ben het met je eens.
Het verwondert me dat mensen zo hardnekkig vasthouden aan begintijden in de avond, terwijl er ‘s morgens nog ruimte genoeg is qua tijd. Bovendien heeft de morgenstond goud in de mond.
Ik zou het niet erg vinden om de dienst om 7 uur ‘s morgens te laten starten.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door DDD »

Ik vind ook dat de morgenstond goud in de mond heeft. Vooral in deze tijd van het jaar. Als ik deze week om half tien op de fiets ben naar de trein, dan gaat de zon op over de mistige velden.

Maar om zeven uur is het nog aardedonker, al is het technisch gezien reeds morgen. Dus dat zou ik dan geen morgenstond willen noemen.

Maar zoals eilander al opmerkte: ik hecht aan uitslapen. De enige dag dat ik vroeg uit bed ga, is de zondag.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik vind ook dat de morgenstond goud in de mond heeft. Vooral in deze tijd van het jaar. Als ik deze week om half tien op de fiets ben naar de trein, dan gaat de zon op over de mistige velden.

Maar om zeven uur is het nog aardedonker, al is het technisch gezien reeds morgen. Dus dat zou ik dan geen morgenstond willen noemen.

Maar zoals eilander al opmerkte: ik hecht aan uitslapen. De enige dag dat ik vroeg uit bed ga, is de zondag.
Half 10? Dan is mijn dag al 4 uur bezig :-)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Tiberius »

Half tien? Dan heb je toch zeker wel doorligplekken, DDD?
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door DDD »

Wel een beste-koop matras volgens de consumentenbond. Dus maak je geen zorgen.

Het is overigens een heel bijbels principe om de dag te beginnen met rust.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door refo »

Tiberius schreef:Half tien? Dan heb je toch zeker wel doorligplekken, DDD?
Ik zag van de week dat hij rond drie uur in de nacht nog op rf was.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Wel een beste-koop matras volgens de consumentenbond. Dus maak je geen zorgen.

Het is overigens een heel bijbels principe om de dag te beginnen met rust.
Dat is niet gebonden aan een specifiek tijdstip vermoed ik. Maar blijkbaar ben jij een helder voorbeeld van een avondmens. Ik ben echt een ochtendmens.
Plaats reactie