Polarisatie in refoland

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Gian »

Ambtenaar schreef: Omdat men vindt dat het tegen de Bijbel in gaat. Het is gewoon een mening van deze mensen, niet meer, niet minder.
GerefGemeente-lid schreef:Het gaat niet om een uitzondering, het gaat om Gods Woord! Niet 'ons' leven of een advies van de overheid is leidend, maar Gods Woord. En als ik daar lees dat ik de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten, dan is dát de eis die ik moet volgen.
Het leven zal vast makkelijk zijn, als je enkel zwart of wit ziet.
Als je Calvinist wil zijn, en als Gergemmer Kersteriaans wil blijven is het niet zomaar een mening. Dan is je standpunt duidelijk en consequent. Vragen omtrent corona-maatregelen gaan nog lang niet zover als wat Kersten deed in zijn tijd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Ambtenaar »

Gian schreef: Als je Calvinist wil zijn, en als Gergemmer Kersteriaans wil blijven is het niet zomaar een mening. Dan is je standpunt duidelijk en consequent. Vragen omtrent corona-maatregelen gaan nog lang niet zover als wat Kersten deed in zijn tijd.
Ik ben onvoldoende een kenner van Calvijn om te kunnen bepalen of Calvijn wel of niet zou hebben gekozen om de diensten aan te passen. Laten we Calvijn in ieder geval niet buikspreken.

En Kersten is niet serieus te nemen als theoloog. Hij was een schoolmeester.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Tiberius »

Inderdaad, een vakbroeder van Hugo de Jonge.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Inderdaad, een vakbroeder van Hugo de Jonge.
:)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb het idee dat kerstpreken, de flanken dichter bij elkaar brengt.
Dus dat de verschillen in prediking bij kerstpreken minder groot zijn dan normaal gesproken.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Ik heb het idee dat kerstpreken, de flanken dichter bij elkaar brengt.
Dus dat de verschillen in prediking bij kerstpreken minder groot zijn dan normaal gesproken.
Dat klinkt ongeveer in die zin dat we een wolkje als eens mans hand zien.

Wij hadden een goede preek over de Wijzen in het Oosten, maar ik zat me steeds te bedenken dat ik twee jaar geleden een bevindelijke dominee hoorde opmerken dat we het eens wat minder over alle bevindingen van de Wijzen moeten filosoferen en wat meer over het aanbidden van het Kind.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Job »

Geytenbeekje schreef:Ik heb het idee dat kerstpreken, de flanken dichter bij elkaar brengt.
Dus dat de verschillen in prediking bij kerstpreken minder groot zijn dan normaal gesproken.
Waardoor denk je dat?
Vrieskast
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:30

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Vrieskast »

Ik ga voor mezelf even terug naar de kernvraag: "Is er sprake van polarisatie in refoland?"

Wat ik tot nu toe zie is er overal verdeeldheid, die hier ook. Maar dat is ook de doelstelling van de duivel: verwarring zaaien zonder keiharde leugens, maar via halve waarheden. Het omdraaien van feiten, waardoor z'n naam dan ook diabolos is. Ik citeer even van Wikipedia:

Het woord stamt van het Griekse Διάβολος, Diábolos, letterlijk "doorelkaargooier" in de betekenis van "iemand die zaken verwart", "iemand die de feiten verdraait", "lasteraar", "uit elkaar halen".

Dat is precies wat we zien gebeuren in de hele wereld, en helaas ook in de kerken!
Hoe komt dat? Persoonlijk denk ik dat veel mensen een te beperkt zicht hebben aangeleerd gekregen. Dat is wel ons Nederlandse cultuurtjesland. Ik ben zelf opgevoed door ouders, die enkel maar 'mainstream media' kijken en zich daardoor volledig hebben laten hersenspoelen. Vind je iets dergelijks ook niet terug in andere subculturen, zoals 'refoland'? Ik denk het wel. No offense, overigens, maar het is ook belangrijk om eens verder te kijken dan bijvoorbeeld het RD.
Ik sluit af met de bekende Bijbeltekst uit Hosea 4, vers 6:

Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Ambtenaar »

Vrieskast schreef:Ik ga voor mezelf even Ik ben zelf opgevoed door ouders, die enkel maar 'mainstream media' kijken en zich daardoor volledig hebben laten hersenspoelen.[/i]
Kun je me uitleggen wat het betekent als je je hebt laten hersenspoelen door de mainstream media? En over welke media heb je het dan?
Vrieskast
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:30

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Vrieskast »

Ambtenaar schreef:
Vrieskast schreef:Ik ga voor mezelf even Ik ben zelf opgevoed door ouders, die enkel maar 'mainstream media' kijken en zich daardoor volledig hebben laten hersenspoelen.[/i]
Kun je me uitleggen wat het betekent als je je hebt laten hersenspoelen door de mainstream media? En over welke media heb je het dan?
Mainstream media gaan door een bepaald filter heen, waardoor er geselecteerd wordt wat de kijker of de luisteraar te zien of te horen krijgt. Ze worden gesubsidiëerd, maar er wordt ook geselecteerd. Het NOS journaal is een prachtig voorbeeld daarvan. Maar als je beeldvorming jaar in, jaar uit alleen maar daardoor bepaald wordt, ontwikkel je een eng blikveld. Het verschijnsel dat je binnen sekten ziet, zie je via de mainstream media in het groot.

Terugkomend op het onderwerp vind ik het een griezelige ontwikkeling wanneer ook mensen die de Bijbel kennen, zich zonder verder te speuren gaan houden aan de regeltjes van de overheid. In het verhaal rond corona zit namelijk enkel een kern van waarheid, maar dat men wereldwijd naar een zeer anti-christelijke wereld toewerkt vertelt men er niet bij.
Online
DDD
Berichten: 28469
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door DDD »

Enige onderbouwing zou je niet misstaan.

Wat is er sektarisch aan het NOS-journaal?
Vrieskast
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:30

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Vrieskast »

DDD schreef:Enige onderbouwing zou je niet misstaan.

Wat is er sektarisch aan het NOS-journaal?
Dat had ik verteld, maar bij deze dan nog een keer:

"Mainstream media gaan door een bepaald filter heen, waardoor er geselecteerd wordt wat de kijker of de luisteraar te zien of te horen krijgt. Ze worden gesubsidiëerd, maar er wordt ook geselecteerd."

;)
Online
DDD
Berichten: 28469
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door DDD »

Dat is een stelling. Geen onderbouwing.

Om precies te zijn, is het een totaal ononderbouwde stelling.

De stelling is ook onjuist. Het NOS-journaal is een van de weinige media die streven naar objectiviteit. Nu is objectiviteit voor ons mensen onmogelijk, maar jouw verwijt raakt zonder enige onderbouwing kant noch wal. Nog niet zolang geleden stond er in het RD een interview met de hoofdredacteur van het NOS-journaal over hun streven naar objectiviteit. Ik kan je aanraden om dat te lezen via Digibron.

https://www.rd.nl/artikel/774407-nieuws ... f-neutraal
Laatst gewijzigd door DDD op 28 dec 2021, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Dat is een stelling. Geen onderbouwing.

Om precies te zijn, is het een totaal ononderbouwde stelling.

De stelling is ook onjuist. Het NOS-journaal is een van de weinige media die streven naar objectiviteit. Nu is objectiviteit voor ons mensen onmogelijk, maar jouw verwijt raakt zonder enige onderbouwing kant noch wal. Nog niet zolang geleden stond er in het RD een interview met de hoofdredacteur van het NOS-journaal over hun streven naar objectiviteit. Ik kan je aanraden om dat te lezen via Digibron.
De NOS is niet objectief. Ik heb onlangs nog een mail gestuurd over het feit dat de NOS niet objectief berichtte over een artikel over abortus.

Daar is niet op gereageerd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28469
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door DDD »

Niemand is objectief. Maar toch stelde het RD vast dat in deze steekproef de NOS een evenwichtig beeld gaf:

https://www.rd.nl/artikel/774407-nieuws ... f-neutraal

https://over.nos.nl/nieuws/de-missie-van-nos-nieuws/

Los daarvan is objectiviteit een feitelijk heel moeilijk te bereiken ideaal:
https://decorrespondent.nl/6073/waarom- ... 0-09fc1192
Plaats reactie