Polarisatie in refoland

Vrieskast
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:30

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Vrieskast »

Wat ik enkel wilde zeggen, is dat de polarisatie binnen kerken - terugkomend op het onderwerp - mede voortkomt vanuit de door de overheid gecreëerde situatie, via onder anderen de mainstream media...

Tot de volgende keer! :)
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door DDD »

Ik begrijp wel wat je wilt zeggen. Maar het is onzin.
Vrieskast
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:30

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Vrieskast »

DDD schreef:Ik begrijp wel wat je wilt zeggen. Maar het is onzin.
Het zou je op z'n minst sieren om te zeggen: 'Ik vind het onzin'. Nu diskwalificeer je mij op grond van jouw overtuiging, die niet strookt met de mijne. En dat is nu precies wat er in het groot ook aan de hand is, en waarom een topic als dit kennelijk nodig is, om mensen met verschillende inzichten over één onderwerp niet tegen elkaar uit te spelen, maar om te verbinden!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Terri »

Mee eens. Maar goed ik vind sowieso dat er te royaal gestrooid wordt met het woord 'onzin'. Het slaat het gesprek dood.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door refo »

Terri schreef:Mee eens. Maar goed ik vind sowieso dat er te royaal gestrooid wordt met het woord 'onzin'. Het slaat het gesprek dood.
Niet altijd. Sommige zaken zijn onzin.
Zoals een OudGG in Leeuwarden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door parsifal »

Vrieskast schreef:
DDD schreef:Ik begrijp wel wat je wilt zeggen. Maar het is onzin.
Het zou je op z'n minst sieren om te zeggen: 'Ik vind het onzin'. Nu diskwalificeer je mij op grond van jouw overtuiging, die niet strookt met de mijne. En dat is nu precies wat er in het groot ook aan de hand is, en waarom een topic als dit kennelijk nodig is, om mensen met verschillende inzichten over één onderwerp niet tegen elkaar uit te spelen, maar om te verbinden!
Zelf breng je je berichten ook als feitelijk, zonder "Ik vind" of " Ik denk".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
Terri schreef:Mee eens. Maar goed ik vind sowieso dat er te royaal gestrooid wordt met het woord 'onzin'. Het slaat het gesprek dood.
Niet altijd. Sommige zaken zijn onzin.
Zoals een OudGG in Leeuwarden.
Er is er één in Veenwouden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door DDD »

Vrieskast schreef:
DDD schreef:Ik begrijp wel wat je wilt zeggen. Maar het is onzin.
Het zou je op z'n minst sieren om te zeggen: 'Ik vind het onzin'. Nu diskwalificeer je mij op grond van jouw overtuiging, die niet strookt met de mijne. En dat is nu precies wat er in het groot ook aan de hand is, en waarom een topic als dit kennelijk nodig is, om mensen met verschillende inzichten over één onderwerp niet tegen elkaar uit te spelen, maar om te verbinden!
Wat is precies het verschil met jouw stellingen?

Los daarvan: ik heb mijn standpunt, anders dan jij, uitvoerig onderbouwd met verschillende internetverwijzingen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door KDD »

Polarisatie in refoland is onderdeel van een groter fenomeen :

https://unherd.com/2021/12/tribalism-ha ... he-west-2/

*sorry maar het is engels
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Ambtenaar »

KDD schreef:Polarisatie in refoland is onderdeel van een groter fenomeen :

https://unherd.com/2021/12/tribalism-ha ... he-west-2/

*sorry maar het is engels
Interessant stuk. Dank voor het delen.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Bogerman »

We moeten het ook niet overdrijven. Er zijn gewoon verschillen van mening, dat mag toch?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Herman »

Bogerman schreef:We moeten het ook niet overdrijven. Er zijn gewoon verschillen van mening, dat mag toch?
Bleef het maar zo neutraal. Ik denk dat de verdeeldheid toe zal nemen, tot er hier en daar malkanders hersenen in elkaar geslagen worden, of erger. Daarna komen we hopelijk tot bezinning.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
Bogerman schreef:We moeten het ook niet overdrijven. Er zijn gewoon verschillen van mening, dat mag toch?
Bleef het maar zo neutraal. Ik denk dat de verdeeldheid toe zal nemen, tot er hier en daar malkanders hersenen in elkaar geslagen worden, of erger. Daarna komen we hopelijk tot bezinning.
Bedoel je dat in overdrachtelijke of in letterlijke zin? Als je het overdrachtelijk bedoel, doel je dan op kerkscheuringen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Bedoel je dat in overdrachtelijke of in letterlijke zin? Als je het overdrachtelijk bedoel, doel je dan op kerkscheuringen?
Ik bedoel in letterlijke zin. Met mijn opmerking sloot ik wat aan bij dat artikel van Ayaan Hirsi Ali. Je ziet dat de samenleving een bepaalde spanning aan het opbouwen is. Die gaat een keer tot ontlading komen. Of dat op korte of lange termijn plaatsvind, dat weet ik niet, maar het gaat gebeuren.

Ik dacht niet aan kerkscheuringen. Maar de manier waarop het de CGK bijvoorbeeld niet lukt de tegengestelde polen te overbruggen, zal uiteindelijk tot een losmaking van de onderlinge verbanden leiden. Op den duur scheurt het in het midden.
Vrieskast
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:30

Re: Polarisatie in refoland

Bericht door Vrieskast »

Ik zie dat er hier en daar irritatie ontstaat rond mijn manier van reageren op dit onderwerp. Het is beslist niet zo, dat ik dat doe om anderen te kwetsen of meningen van anderen naar beneden te halen. Het is evenmin zo, dat ik op elk onderwerp zo strikt reageer als op dit punt. Maar langdurigere kennis op een onderwerp telt ook mee, en dan ben ik misschien wat kort door de bocht maar dat ik enkel goed bedoeld!

Waar ik me wél aan erger, is dat sommigen het direct op de man spelen, wat meestal gewoon een kwestie van onmacht is om op een fatsoenlijke manier op het onderwerp te reageren. Het is nergens voor nodig om mijn kerkelijke richting belachelijk te maken, en het is zéker onbeleefd om iemands kerkplaats te veronderstellen, en in strijd met de fatsoens- en privacy-normen aangezien dit een openbaar te lezen forum is. Ik hoop dat hier een moderatieteam aanwezig is dat hier op gaat letten voortaan, anders vertrek ik weer omdat ik de kerk belangrijker vind dan een forum.

Nu kunnen mensen hier óók weer op gaan reageren, maar ik stel het op prijs wanneer we nu dan toch gewoon weer on-topic gaan. Ik zal dit topic afsluiten voor mezelf, zodat de discussie verder kan gaan. ;)
Plaats reactie