Kerkelijk Jaar?

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Kerkelijk Jaar?

Bericht door Susanna »

Hebben alle kerken een "kerkelijk jaar"? Of zijn er ook kerken die dat niet hebben.

Iemand zei: bij ons hebben we dat niet (geen eeuwigheidszondag, geen advent). Wel één kersdag. Maar van welke kerk ze was weet het niet meer.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door JvW »

Susanna schreef:Hebben alle kerken een "kerkelijk jaar"? Of zijn er ook kerken die dat niet hebben.

Iemand zei: bij ons hebben we dat niet (geen eeuwigheidszondag, geen advent). Wel één kersdag. Maar van welke kerk ze was weet het niet meer.
Wij (Ger.Gem. Vlissingen) hebben wel een kerkelijk jaar, dus advent en dergelijke ken ik wel. Eeuwigheidszondag ken ik dan weer niet.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Orchidee »

Verleden week eeuwigheidszondag en gisteren was het de 1ste Adventszondag.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Tiberius »

Eeuwigheidszondag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, die in veel protestantse en gereformeerde kerken gehouden wordt.
De namen van degenen die overleden zijn in dat jaar, worden dan voorgelezen.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door JvW »

Tiberius schreef:Eeuwigheidszondag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, die in veel protestantse en gereformeerde kerken gehouden wordt.
De namen van degenen die overleden zijn in dat jaar, worden dan voorgelezen.
Ah, dat wist ik echt niet. De overledenen worden bij ons in de oudejaarsdienst voorgelezen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Mistig »

JvW schreef:
Tiberius schreef:Eeuwigheidszondag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, die in veel protestantse en gereformeerde kerken gehouden wordt.
De namen van degenen die overleden zijn in dat jaar, worden dan voorgelezen.
Ah, dat wist ik echt niet. De overledenen worden bij ons in de oudejaarsdienst voorgelezen.
Hier ook ja. Volgens mij in elke GG.

Overigens besteedde Ds. Labee een aantal jaren geleden bij ons wel aandacht aan eeuwigheidszondag. Tot die tijd had ik er ook nog zelden van gehoord.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Ditbenik »

Susanna schreef:Hebben alle kerken een "kerkelijk jaar"? Of zijn er ook kerken die dat niet hebben.

Iemand zei: bij ons hebben we dat niet (geen eeuwigheidszondag, geen advent). Wel één kersdag. Maar van welke kerk ze was weet het niet meer.
Ik vind het kerkelijk jaar min of meer een ramp. Een overblijfsel uit de RKK. Vier zondagen van advent, alsof Jezus nog geboren moet worden. Als advent dan toch moet, graag preken met betrekking tot de wederkomst. Vorig jaar 4 preken over Mattheüs 25. En Spurgeon preekte ooit midden in de zomer over Lukas 2.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Mannetje »

Op 24 juni kun je prima uit Lukas 1 preken.
-
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door DDD »

Ik hecht erg aan het kerkelijk jaar. Ik vond het best wel raar dat onze predikant op de laatste zondag van het kerkelijk jaar over Abraham preekte, al was het een goede preek. Ik had dezelfde preek op de eerste zondag van de advent gehouden.

In de GG wisselt het dus per predikant. Ik heb het idee dat er toch wel veel dominees zijn die dan aandacht hebben voor wederkomst en de laatste dingen. Maar als het zo niet uitkomt niet, en de naam eeuwigheidszondag komt ook niet altijd aan de orde.

De overledenen herdenken gebeurt in vrijwel alle GG nog op oudejaarsavond, volgens mij. Dat vind ik zelf wel jammer, maar ik snap het ook wel, want dat is al sinds een paar eeuwen de gewoonte. Ik vind het zelf mooier om het op eeuwigheidszondag te doen. Maar je kunt dat ook een onnodige scheiding vinden tussen kerk en wereld.

Het herdenken van overledenen op de laatste zondag van het kerkelijk jaar is qua evangelisatie en betrokkenheid op de nabestaanden wel beter. Als je hen uitnodigt voor de oudejaarsdienst, is dat voor niet christelijke betrokkenen toch een grotere opgave dan een willekeurige zondag in de loop van het jaar.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Bogerman »

Ik ben heel blij met het kerkelijke jaar; dan hou je een vast ritme voor alle heilsfeiten. De mensen die gestorven zijn herdenken wij op oudjaarsdag, dat is ook een geschikte dag daarvoor, want dan sta je extra stil bij de ernst en de kortheid van het leven, nu er weer een jaar voorbij gevlogen is. Ik snap niet dat DDD zegt dat het moeilijker is voor niet christelijke mensen om op oudjaarsdag in de kerk te zijn dan op zondag. Ook na de eeuwigheidszondag kunnen nog mensen sterven, ga je die dan wel noemen op oudjaarsdag?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Adje »

Bogerman schreef: Ook na de eeuwigheidszondag kunnen nog mensen sterven, ga je die dan wel noemen op oudjaarsdag?
Die namen worden op een volgende eeuwigheidszondag genoemd, aan het eind van een kerkelijk jaar.
Ook na oudjaarsdag kunnen er mensen sterven, die noem je dan ook op de volgende oudjaarsdag.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door DDD »

Bogerman schreef:Ik ben heel blij met het kerkelijke jaar; dan hou je een vast ritme voor alle heilsfeiten. De mensen die gestorven zijn herdenken wij op oudjaarsdag, dat is ook een geschikte dag daarvoor, want dan sta je extra stil bij de ernst en de kortheid van het leven, nu er weer een jaar voorbij gevlogen is. Ik snap niet dat DDD zegt dat het moeilijker is voor niet christelijke mensen om op oudjaarsdag in de kerk te zijn dan op zondag. Ook na de eeuwigheidszondag kunnen nog mensen sterven, ga je die dan wel noemen op oudjaarsdag?
Dat zal ik je dan uitleggen. Heel veel mensen hebben al plannen voor oudejaarsavond. Er zijn weinig mensen met plannen voor een zondagmorgen eind november.

De tweede kwestie is ook opgelost, maar dat had je ook vast zelf kunnen bedenken. :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Het herdenken van overledenen op de laatste zondag van het kerkelijk jaar is qua evangelisatie en betrokkenheid op de nabestaanden wel beter. Als je hen uitnodigt voor de oudejaarsdienst, is dat voor niet christelijke betrokkenen toch een grotere opgave dan een willekeurige zondag in de loop van het jaar.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat een Oudejaarsavond juist minder drempels opwerpt dan een Zondagmorgen.

Maar goed, wij hebben meestal om 17.00 uur kerk. En als de maatregelen die nu gelden, dan ook gelden, waarschijnlijk zelfs al om 15.00 uur.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Eeuwigheidszondag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, die in veel protestantse en gereformeerde kerken gehouden wordt.
De namen van degenen die overleden zijn in dat jaar, worden dan voorgelezen.
Bij ons was de dankbare constatering dat er niemand overleden was in het afgelopen jaar.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Valcke »

Kerken in de gereformeerde of presbyteriaanse traditie kennen vanouds het kerkelijk jaar alleen in een sobere vorm. Dat wil zeggen: wel lijdenstijd en adventstijd, maar alleen zondagse feestdagen, dus ook geen kerstdagen en hemelvaartsdag. Ik betreur het ernstig dat hier verandering in is gekomen; m.i. is dat een teken van verval. Onder meer Calvijn zegt dat een wel-geïnstitueerde gemeente geen feestdagen viert, daar ben ik het ook mee eens op grond van diverse plaatsen in het NT. We hebben alleen de zondag als feestdag. Herdenking van oud- en nieuwjaar kan natuurlijk, idem specifieke vast- en bededagen, maar de heilsfeiten zijn niet bedoeld voor feestdagen, dat is Oud-Testamentisch.
Plaats reactie