Kerkelijk Jaar?

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Job »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Eeuwigheidszondag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, die in veel protestantse en gereformeerde kerken gehouden wordt.
De namen van degenen die overleden zijn in dat jaar, worden dan voorgelezen.
Bij ons was de dankbare constatering dat er niemand overleden was in het afgelopen jaar.
Dat is in deze tijd meer dan ooit een wonder denk! Lid van een jonge gemeente?

Bij ons zijn er denk ik meer leden dan ooit overleden. En 2021 is nog niet voorbij... we verliezen heel wat leden aan corona en het einde lijkt menselijkerwijze nog niet in zicht.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door CvdW »

Susanna schreef:Hebben alle kerken een "kerkelijk jaar"? Of zijn er ook kerken die dat niet hebben.

Iemand zei: bij ons hebben we dat niet (geen eeuwigheidszondag, geen advent). Wel één kersdag. Maar van welke kerk ze was weet het niet meer.
Bij ons is kersdag in de maand mei. Verrukkelijk die Betuwse kersen. :)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Het herdenken van overledenen op de laatste zondag van het kerkelijk jaar is qua evangelisatie en betrokkenheid op de nabestaanden wel beter. Als je hen uitnodigt voor de oudejaarsdienst, is dat voor niet christelijke betrokkenen toch een grotere opgave dan een willekeurige zondag in de loop van het jaar.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat een Oudejaarsavond juist minder drempels opwerpt dan een Zondagmorgen.

Maar goed, wij hebben meestal om 17.00 uur kerk. En als de maatregelen die nu gelden, dan ook gelden, waarschijnlijk zelfs al om 15.00 uur.
Nou, ik kan je vanuit de praktijk wel verzekeren dat stelling van DDD klopt. Sterker nog, hier krijg je op oudejaarsavond niemand in de kerk en daar wordt daarom de laatste zondag van het jaar bij stil gestaan.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Kerken in de gereformeerde of presbyteriaanse traditie kennen vanouds het kerkelijk jaar alleen in een sobere vorm. Dat wil zeggen: wel lijdenstijd en adventstijd, maar alleen zondagse feestdagen, dus ook geen kerstdagen en hemelvaartsdag. Ik betreur het ernstig dat hier verandering in is gekomen; m.i. is dat een teken van verval. Onder meer Calvijn zegt dat een wel-geïnstitueerde gemeente geen feestdagen viert, daar ben ik het ook mee eens op grond van diverse plaatsen in het NT. We hebben alleen de zondag als feestdag. Herdenking van oud- en nieuwjaar kan natuurlijk, idem specifieke vast- en bededagen, maar de heilsfeiten zijn niet bedoeld voor feestdagen, dat is Oud-Testamentisch.
Daar ben ik het helemaal mee eens op een punt na. Ik ben voor het afschaffen van alle christelijke feestdagen maar zou net als de vroege kerk wel Pasen willen vieren. En willen vragen om structureel meer aandacht voor de wederkomst van Christus en wat de consequenties daarvan zijn op ons leven van iedere dag.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Eeuwigheidszondag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, die in veel protestantse en gereformeerde kerken gehouden wordt.
De namen van degenen die overleden zijn in dat jaar, worden dan voorgelezen.
Bij ons was de dankbare constatering dat er niemand overleden was in het afgelopen jaar.
Dat is in deze tijd meer dan ooit een wonder denk! Lid van een jonge gemeente?

Bij ons zijn er denk ik meer leden dan ooit overleden. En 2021 is nog niet voorbij... we verliezen heel wat leden aan corona en het einde lijkt menselijkerwijze nog niet in zicht.
Ja, de gemiddelde leeftijd is 27.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Tiberius »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Het herdenken van overledenen op de laatste zondag van het kerkelijk jaar is qua evangelisatie en betrokkenheid op de nabestaanden wel beter. Als je hen uitnodigt voor de oudejaarsdienst, is dat voor niet christelijke betrokkenen toch een grotere opgave dan een willekeurige zondag in de loop van het jaar.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat een Oudejaarsavond juist minder drempels opwerpt dan een Zondagmorgen.

Maar goed, wij hebben meestal om 17.00 uur kerk. En als de maatregelen die nu gelden, dan ook gelden, waarschijnlijk zelfs al om 15.00 uur.
Nou, ik kan je vanuit de praktijk wel verzekeren dat stelling van DDD klopt. Sterker nog, hier krijg je op oudejaarsavond niemand in de kerk en daar wordt daarom de laatste zondag van het jaar bij stil gestaan.
Hier ook niet; althans: geen niet-kerkelijke nabestaanden/vrienden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Bezorgd »

Valcke schreef:Kerken in de gereformeerde of presbyteriaanse traditie kennen vanouds het kerkelijk jaar alleen in een sobere vorm. Dat wil zeggen: wel lijdenstijd en adventstijd, maar alleen zondagse feestdagen, dus ook geen kerstdagen en hemelvaartsdag. Ik betreur het ernstig dat hier verandering in is gekomen; m.i. is dat een teken van verval. Onder meer Calvijn zegt dat een wel-geïnstitueerde gemeente geen feestdagen viert, daar ben ik het ook mee eens op grond van diverse plaatsen in het NT. We hebben alleen de zondag als feestdag. Herdenking van oud- en nieuwjaar kan natuurlijk, idem specifieke vast- en bededagen, maar de heilsfeiten zijn niet bedoeld voor feestdagen, dat is Oud-Testamentisch.
Interessant. Benieuwd hoe dat dan de kerk is binnengekomen. Ik ervaar met Kerst altijd wel een tegenstrijdigheid. Zijn eerste trap van vernedering vieren we als een feestdag. En bv andere trappen van Zijn vernedering als Goede Vrijdag ervaren we heel anders. Terwijl er ten diepste geen verschil is.

Zijn voor jou persoonlijk dan de kerstdagen ook gewone dagen zonder extra's ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Tiberius »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Kerken in de gereformeerde of presbyteriaanse traditie kennen vanouds het kerkelijk jaar alleen in een sobere vorm. Dat wil zeggen: wel lijdenstijd en adventstijd, maar alleen zondagse feestdagen, dus ook geen kerstdagen en hemelvaartsdag. Ik betreur het ernstig dat hier verandering in is gekomen; m.i. is dat een teken van verval. Onder meer Calvijn zegt dat een wel-geïnstitueerde gemeente geen feestdagen viert, daar ben ik het ook mee eens op grond van diverse plaatsen in het NT. We hebben alleen de zondag als feestdag. Herdenking van oud- en nieuwjaar kan natuurlijk, idem specifieke vast- en bededagen, maar de heilsfeiten zijn niet bedoeld voor feestdagen, dat is Oud-Testamentisch.
Daar ben ik het helemaal mee eens op een punt na. Ik ben voor het afschaffen van alle christelijke feestdagen maar zou net als de vroege kerk wel Pasen willen vieren. En willen vragen om structureel meer aandacht voor de wederkomst van Christus en wat de consequenties daarvan zijn op ons leven van iedere dag.
Ik begrijp jullie Bijbelse argumenten, maar ben het daar toch niet mee eens voor de situatie hier in het (zo goed als ex-)roomse Brabant.
Hier hebben ze nog wel een idee van christelijke feestdagen, nauwelijks qua inhoud maar wel dat het een aparte feestdag is, of liever gezegd: een vrije dag. Dat geeft een kapstok voor de Bijbelse boodschap.

Verder lijkt het me niet verstandig om in deze maatschappij te pleiten voor afschaffen voor christelijke feestdagen.

Met je laatste zin (over de wederkomst en de consequenties op ons leven) ben ik het helemaal eens.
We moeten in deze adventstijd niet net doen alsof we nog in het OT leven en Christus nog niet gekomen is, maar juist uitzien naar Zijn komst. (Het woord wederkomst is een minder Bijbelse vertaling voor het Griekse parousia).
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Mistig »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Eeuwigheidszondag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, die in veel protestantse en gereformeerde kerken gehouden wordt.
De namen van degenen die overleden zijn in dat jaar, worden dan voorgelezen.
Bij ons was de dankbare constatering dat er niemand overleden was in het afgelopen jaar.
Zo dat is inderdaad wel bijzonder zeg. Volgens mij heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Maar ik kom uit een vergrijzende gemeente, met een reformatorisch bejaardentehuis in de buurt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:Interessant. Benieuwd hoe dat dan de kerk is binnengekomen. Ik ervaar met Kerst altijd wel een tegenstrijdigheid. Zijn eerste trap van vernedering vieren we als een feestdag. En bv andere trappen van Zijn vernedering als Goede Vrijdag ervaren we heel anders. Terwijl er ten diepste geen verschil is.
Er is best een en ander te vinden over hoe dat ontstaan is. Allereerst werd Kerst in Rome gevierd ter vervanging van een heidens feest. Je ziet dat deze vermenging van heidens en "christelijk" (tussen aanhalingstekens) er altijd gebleven is. Ten diepste zou hier moeten gelden wat koning Hizkia gedaan heeft met de koperen slang.

Je kunt in een tweetal boekjes van Jacobus Koelman hier het nodige over lezen. Maar ook Voetius, à Brakel en Van der Groe stonden op het standpunt dat de feestdagen (ordelijk) moesten worden afgeschaft. Van Lodenstein idem (waarbij een passage hierover in een van zijn 'kerstpreken' in de hertaalde versie foutief is hertaald!)

Je ziet ook wereldwijd dat waar de feestdagen belangrijker zijn, de zondag minder belangrijk wordt geacht.
Zijn voor jou persoonlijk dan de kerstdagen ook gewone dagen zonder extra's ?
Dat zou ik wel willen, maar gezien familie lukt dat niet voor de volle 100%.
Een tweede feestdag op een maandag is overigens een stuk gemakkelijker, omdat de zondag dan niet in het geding is.
Eerste kerstdag op zaterdag (zoals dit jaar) is echter niet bevorderlijk voor het in waarde houden van de zondag. Ik probeer er dit jaar dan ook zo min mogelijk aan te doen.

Overigens: ook in Nederland zijn op de Synode van Dordrecht van 1574 de feestdagen officieel bij besluit van de Synode afgeschaft.
Helaas kwam er weerstand vanuit de overheid (en het volk). Dat is de enige reden waarom later steeds meer water in de wijn is gedaan. Tegenwoordig ziet de gereformeerde gezindte de feestdagen op dezelfde manier als het volk Israël dit deed tijdens het OT ('Vier uw vierdagen' is zelfs een tekst die hiervoor gebruikt wordt). De feestdagen behoren echter tot de schaduwen die heen wezen naar Christus. Niemand heeft recht om in plaats daarvan nieuwe dagen als vaste vierdagen in te stellen.

Het Paasfeest en Pinksteren mag natuurlijk zeker wel herdacht worden. Dat doen we echter primair op de desbetreffende zondag. Tegen de tweede dagen heb ik vervolgens minder bezwaar, zolang deze maar niet 'angstvallig' onderhouden worden.

Verder is nog belangwekkend dat de Synode van Dordrecht van 1574 de gedachtenis van de geboorte van Christus verplaatste naar de zondag vóór Kerst. Dit probeer ik ook zelf in mijn gezin vorm te geven.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Eeuwigheidszondag is de laatste zondag van het kerkelijk jaar, die in veel protestantse en gereformeerde kerken gehouden wordt.
De namen van degenen die overleden zijn in dat jaar, worden dan voorgelezen.
Bij ons was de dankbare constatering dat er niemand overleden was in het afgelopen jaar.
Zo dat is inderdaad wel bijzonder zeg. Volgens mij heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Maar ik kom uit een vergrijzende gemeente, met een reformatorisch bejaardentehuis in de buurt.
In onze gemeente is het anders ook al eens gebeurd. Maar dat dateert wel van een jaar of 20 geleden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door -DIA- »

Wie heeft eeuwiheidszondag ingevoerd, en wanneer?
Het is voor ons een onbekend verschijnsel, en naar ik geloof in alle kerken van de (O)GG(iN).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door DDD »

Via Digibron kan je je goed informeren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijk Jaar?

Bericht door Tiberius »

Of Wikipedia.
Plaats reactie