'Loyaal aan de Statenvertaling'

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:Tenzij je natuurlijk graag wilt dat die allochtonen of die mensen die laag opgeleid zijn ook de Bijbel kunnen lezen en begrijpen.
Zoals ik wel gewend ben, wordt er weer van alles bijbedacht. Vanzelfsprekend is het mijn allerdiepste wens dat ieder mens - begaafd of niet begaafd, autochtoon of allochtoon, geletterd of ongeletterd - de Bijbel kan lezen en op zijn/haar niveau begrijpen. Dat was helemaal de discussie niet. Helaas gebeurt hier weer waar je zelf ook zo gevoelig voor bent (en ik ben het ook), namelijk insinuaties en verdraaiing van woorden en feiten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Valcke »

Anselmus schreef:Naast dat je het onzin vindt, heb ik geen goede onderbouwing gehoord. B1 is een woordenschat die objectief is vastgesteld.
Volgens mij heb ik aangegeven dat het Van Dale Basiswoordenboek mij heel wat meer zegt dan de link die je gaf naar de B1-woordenschat. Ik kan inderdaad niet serieus nemen dat woorden als 'nek', 'hals' en 'vreemd' niet zouden behoren tot de woordenschat van iedere (Nederlandstalige) jongere (12 t/m 17 jaar). Verder laat ik het er maar bij.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Mannetje »

Die staan niet op een lijstje, hetzij wel of hetzij niet B1. De lijst is nog verre van compleet...
Verschrikkelijk is bijvoorbeeld wel B1, extreem niet.
-
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Van Ewijk »

Hier twee verschillende video's met ieder een andere belichting over het onderwerp.

https://youtu.be/ZxFl33g33-A

https://youtu.be/2wa-pk7j3hk
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Ditbenik »

Van Ewijk schreef:
Ditbenik schreef: Dat begrijp ik zelf ook wel, maar allochtonen die wel Nederlands spreken vinden het prettig om tijdens een kerkdienst en Bijbelstudie in het Nederlands mee te kunnen lezen. Ik werk sinds 1993 onder allochtonen dus ik weer redelijk waar ik het over heb en weer ook best waar ik Bijbels in welke taal dan ook vandaan kan halen. Maar daar ging het nu niet over. Ik heb het voor 2010 vaak meegemaakt dat ik een allochtoon die goed Nederlands sprak een SV mee gaf en die een week later aan me kwam vragen welke taal het was.
Sorry, maar ik kan mijn mondhoeken niet onderdrukken. :)
En welke vertaling geeft u nu mee?
Uiteraard de HSV.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:Tenzij je natuurlijk graag wilt dat die allochtonen of die mensen die laag opgeleid zijn ook de Bijbel kunnen lezen en begrijpen.
Zoals ik wel gewend ben, wordt er weer van alles bijbedacht. Vanzelfsprekend is het mijn allerdiepste wens dat ieder mens - begaafd of niet begaafd, autochtoon of allochtoon, geletterd of ongeletterd - de Bijbel kan lezen en op zijn/haar niveau begrijpen. Dat was helemaal de discussie niet. Helaas gebeurt hier weer waar je zelf ook zo gevoelig voor bent (en ik ben het ook), namelijk insinuaties en verdraaiing van woorden en feiten.
Ik bedenk er helemaal niet van alles bij. Ik reageer op wat je zelf schrijft namelijk:
En ja, natuurlijk: voor allochtonen zal dat nog te moeilijk zijn. Dus prima, wanneer de overheid informatie aanbiedt in nog simpeler taal. Maar laten we niet doen alsof dat in de Bijbel ook nodig is.
Vanuit mijn dagelijkse ervaring weet ik dat het een volstrekte illusie om te denken iedereen de Bijbel in de SV kan begrijpen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Van Ewijk »

Zijn er trouwens ook 3FVE kerkverbanden die de HSV als kanselbijbel gebruiken?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:Zijn er trouwens ook 3FVE kerkverbanden die de HSV als kanselbijbel gebruiken?
PKN-GB sowieso.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:
Van Ewijk schreef:Zijn er trouwens ook 3FVE kerkverbanden die de HSV als kanselbijbel gebruiken?
PKN-GB sowieso.
En de CGK toch ook als ik me niet vergis?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Geytenbeekje »

Ook verschillende HHG's
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Van Ewijk »

Wat ik persoonlijk betreur, en mijn (inmiddels vertrokken) predikant ook, is dat de HSV net te laat kwam om de NBV voor te zijn als kanselbijbel.
Alhoewel ik de NBV alles behalve slecht vind.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Zoals ik wel gewend ben, wordt er weer van alles bijbedacht. Vanzelfsprekend is het mijn allerdiepste wens dat ieder mens - begaafd of niet begaafd, autochtoon of allochtoon, geletterd of ongeletterd - de Bijbel kan lezen en op zijn/haar niveau begrijpen. Dat was helemaal de discussie niet. Helaas gebeurt hier weer waar je zelf ook zo gevoelig voor bent (en ik ben het ook), namelijk insinuaties en verdraaiing van woorden en feiten.
Ik bedenk er helemaal niet van alles bij.
Dit schreef je:
Ditbenik schreef:Tenzij je natuurlijk graag wilt dat die allochtonen of die mensen die laag opgeleid zijn ook de Bijbel kunnen lezen en begrijpen. Ik begrijp uit je reacties dat je in een luxe positie zit waar die problemen niet spelen.
1. De eerste zin suggereert dat ik dit niet zou willen. Ik vind het suggestieve gehalte van zo'n zin beneden peil.
2. De tweede zin is volledig uit de lucht gegrepen.
Ditbenik schreef:Ik reageer op wat je zelf schrijft namelijk:
En ja, natuurlijk: voor allochtonen zal dat nog te moeilijk zijn. Dus prima, wanneer de overheid informatie aanbiedt in nog simpeler taal. Maar laten we niet doen alsof dat in de Bijbel ook nodig is.
Vanuit mijn dagelijkse ervaring weet ik dat het een volstrekte illusie om te denken iedereen de Bijbel in de SV kan begrijpen.
1. Het ging in dit deel van de discussie helemaal niet over de SV. Ik heb ook nergens (en überhaupt nooit) gezegd dat de SV door iedereen begrepen kan worden. Kortom: ook nu leg je mij opvattingen in de mond die ik niet heb en ook nooit gehad heb.

2. Anderzijds is de Bijbel niet "maakbaar". We mogen en moeten Zijn Woord zoveel mogelijk toegankelijk maken voor iedereen, maar tegelijk moeten we ook aanvaarden dat sommige Bijbelgedeelten "moeilijk" blijven. De taaldrempels mogen wel (voor zover mogelijk) geslecht worden, maar de begripsdrempels zullen blijven. Laten we niet doen alsof het herschrijven van de brieven van de apostel Paulus naar het B1-niveau zullen helpen om een recht verstand te krijgen van de inhoud van deze brieven. Het is de opdracht van de prediker (en anderen) om het Woord te verklaren. Het is niet de opdracht om het Woord te herschrijven tot een "gemakkelijk" en voor iedereen goed te "begrijpen" boek.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Zoals ik wel gewend ben, wordt er weer van alles bijbedacht. Vanzelfsprekend is het mijn allerdiepste wens dat ieder mens - begaafd of niet begaafd, autochtoon of allochtoon, geletterd of ongeletterd - de Bijbel kan lezen en op zijn/haar niveau begrijpen. Dat was helemaal de discussie niet. Helaas gebeurt hier weer waar je zelf ook zo gevoelig voor bent (en ik ben het ook), namelijk insinuaties en verdraaiing van woorden en feiten.
Ik bedenk er helemaal niet van alles bij.
Dit schreef je:
Ditbenik schreef:Tenzij je natuurlijk graag wilt dat die allochtonen of die mensen die laag opgeleid zijn ook de Bijbel kunnen lezen en begrijpen. Ik begrijp uit je reacties dat je in een luxe positie zit waar die problemen niet spelen.
1. De eerste zin suggereert dat ik dit niet zou willen. Ik vind het suggestieve gehalte van zo'n zin beneden peil.
2. De tweede zin is volledig uit de lucht gegrepen.
Ditbenik schreef:Ik reageer op wat je zelf schrijft namelijk:
En ja, natuurlijk: voor allochtonen zal dat nog te moeilijk zijn. Dus prima, wanneer de overheid informatie aanbiedt in nog simpeler taal. Maar laten we niet doen alsof dat in de Bijbel ook nodig is.
Vanuit mijn dagelijkse ervaring weet ik dat het een volstrekte illusie om te denken iedereen de Bijbel in de SV kan begrijpen.
1. Het ging in dit deel van de discussie helemaal niet over de SV. Ik heb ook nergens (en überhaupt nooit) gezegd dat de SV door iedereen begrepen kan worden. Kortom: ook nu leg je mij opvattingen in de mond die ik niet heb en ook nooit gehad heb.

2. Anderzijds is de Bijbel niet "maakbaar". We mogen en moeten Zijn Woord zoveel mogelijk toegankelijk maken voor iedereen, maar tegelijk moeten we ook aanvaarden dat sommige Bijbelgedeelten "moeilijk" blijven. De taaldrempels mogen wel (voor zover mogelijk) geslecht worden, maar de begripsdrempels zullen blijven. Laten we niet doen alsof het herschrijven van de brieven van de apostel Paulus naar het B1-niveau zullen helpen om een recht verstand te krijgen van de inhoud van deze brieven. Het is de opdracht van de prediker (en anderen) om het Woord te verklaren. Het is niet de opdracht om het Woord te herschrijven tot een "gemakkelijk" en voor iedereen goed te "begrijpen" boek.
Ik heb het helemaal nergens gehad over herschrijven en B1 niveau. ::bye
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Zoals ik wel gewend ben, wordt er weer van alles bijbedacht. Vanzelfsprekend is het mijn allerdiepste wens dat ieder mens - begaafd of niet begaafd, autochtoon of allochtoon, geletterd of ongeletterd - de Bijbel kan lezen en op zijn/haar niveau begrijpen. Dat was helemaal de discussie niet. Helaas gebeurt hier weer waar je zelf ook zo gevoelig voor bent (en ik ben het ook), namelijk insinuaties en verdraaiing van woorden en feiten.
Ik bedenk er helemaal niet van alles bij.
Dit schreef je:
Ditbenik schreef:Tenzij je natuurlijk graag wilt dat die allochtonen of die mensen die laag opgeleid zijn ook de Bijbel kunnen lezen en begrijpen. Ik begrijp uit je reacties dat je in een luxe positie zit waar die problemen niet spelen.
1. De eerste zin suggereert dat ik dit niet zou willen. Ik vind het suggestieve gehalte van zo'n zin beneden peil.
2. De tweede zin is volledig uit de lucht gegrepen.
Ditbenik schreef:Ik reageer op wat je zelf schrijft namelijk:
En ja, natuurlijk: voor allochtonen zal dat nog te moeilijk zijn. Dus prima, wanneer de overheid informatie aanbiedt in nog simpeler taal. Maar laten we niet doen alsof dat in de Bijbel ook nodig is.
Vanuit mijn dagelijkse ervaring weet ik dat het een volstrekte illusie om te denken iedereen de Bijbel in de SV kan begrijpen.
1. Het ging in dit deel van de discussie helemaal niet over de SV. Ik heb ook nergens (en überhaupt nooit) gezegd dat de SV door iedereen begrepen kan worden. Kortom: ook nu leg je mij opvattingen in de mond die ik niet heb en ook nooit gehad heb.

2. Anderzijds is de Bijbel niet "maakbaar". We mogen en moeten Zijn Woord zoveel mogelijk toegankelijk maken voor iedereen, maar tegelijk moeten we ook aanvaarden dat sommige Bijbelgedeelten "moeilijk" blijven. De taaldrempels mogen wel (voor zover mogelijk) geslecht worden, maar de begripsdrempels zullen blijven. Laten we niet doen alsof het herschrijven van de brieven van de apostel Paulus naar het B1-niveau zullen helpen om een recht verstand te krijgen van de inhoud van deze brieven. Het is de opdracht van de prediker (en anderen) om het Woord te verklaren. Het is niet de opdracht om het Woord te herschrijven tot een "gemakkelijk" en voor iedereen goed te "begrijpen" boek.
Ik heb het helemaal nergens gehad over herschrijven en B1 niveau. ::bye
Klopt. Ik zeg ook niet dat jij het daarover had; maar de discussie ging wel over het B1-niveau in relatie tot de Bijbel en daar reageerde je op. Mijn probleem met jouw post is nu juist dat je mijn uitspraken geheel buiten de context plaatste en daaruit ongegronde conclusies trok. Het zij je overigens vergeven!
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Willem87 »

Wat is de al oude staten vertaling toch goed te lezen en te begrijpen.
Ik jubel me zowat van de stoel af :yahoo
Daar is toch geen herziene van nodig.
Het woord herziene is tot zijn recht. Maar de woorden staten vertaling zijn toch echt gestolen hoor door de HSV.
Zeg maar gewoon Willem.
Plaats reactie