Gebruiken en rituelen in andere kerken

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Mara, er is een verschil tussen 'moeten' en mogen.
Je mag in Nederland overal een hoed dragen, zoals op straat, in winkels, in het openbaar vervoer; en dus ook op toogdagen, zendingsdagen en op jaaropeningen.
Maar het 'moet' alleen in erediensten. (Zet ik expres even tussen quotes, omdat het lang niet overal moet, om het eenvoudig te houden).

Zelfde geldt voor zwarte pakken: dat mag echt overal in Nederland, zelfs op bed als je dat graag doet.
Ja dat weet ik maar ik pas me graag aan.
Er is geen eenduidige gewoonte dus en daar gaat het om.
Als jij als enige met een zwart pak naar een begrafenis gaat en alle mannen staan in het wit, omdat dit de uitdrukkelijke wens van de familie is, voel je je ook niet prettig, toch?
Mijn moeder - en die generatie - zette altijd een hoed op, zelfs tijdens de viering van het kerstfeest van de zondagsschool.
Maar ergens is dat - op sommige plaatsen - losgelaten.
Ik pas me ook graag aan, maar in het wit naar een begrafenis zie ik nog niet gebeuren. Al was het alleen maar dat ik niet eens een wit pak heb.
En een hoed als gewoonte hoeft niet eenduidig te zijn, het kan ook een identiteitsmarker zijn. Daar lijkt het bij die toogdag op.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

Terri schreef:In de jaren 20 droegen mannen en vrouwen altijd een hoed. Dat gebruik is allang ter ziele. Alhoewel, hier en daar dragen mannen natuurlijk nog wel een hoed, maar vrouwen als ze om een boodschap gaan toch niet meer, schat ik zo in.
Ik vond dit stukje:
https://www.quest.nl/maatschappij/gesch ... niet-meer/
Ik draag zomers ook vaak een hoed.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:
Herman schreef:Zo liep ik er vroeger ook bij.
Waar is het mis gegaan?
Sinds het begin van mijn baardgroei. Denk ik. Of sinds ik hier tussen de 'Betuwvieren' woon.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door ejvl »

Amstelodamense schreef:
Susanna schreef:Ik heb gehoord van een kerkelijk gemeente dat er niet op zondag gedoopt mag worden. Dat is ook een speciaal gebruik of traditie. Ik weet niet waarom dat zo was.
Dat klopt. Ik weet bijv. dat dit in de GG van Barneveld en Kootwijkerbroek zo is. Dit om te voorkomen dat er van heinde en verre mensen de auto moeten pakken om bij de doopdienst te kunnen komen.
Wat dus tegen Dordt ingaat welke voorschrijft de sacramenten zoveel mogelijk op zondag te bedienen als ik mij niet vergis.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mara »

Susanna schreef:Ik heb gehoord van een kerkelijk gemeente dat er niet op zondag gedoopt mag worden. Dat is ook een speciaal gebruik of traditie. Ik weet niet waarom dat zo was.
Diverse nichtjes en neefjes van mij zijn ook niet op zondag gedoopt. In die tijd waren er zeker nog mensen die niet op zondag reisden. En de kerkenraden van de betreffende gemeentes hadden daar begrip voor en verleenden hun medewerking.
Een neefje is door wijlen ds. Schipaanboord gedoopt, op een donderdagavond.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Henk J »

ejvl schreef:
Amstelodamense schreef:
Susanna schreef:Ik heb gehoord van een kerkelijk gemeente dat er niet op zondag gedoopt mag worden. Dat is ook een speciaal gebruik of traditie. Ik weet niet waarom dat zo was.
Dat klopt. Ik weet bijv. dat dit in de GG van Barneveld en Kootwijkerbroek zo is. Dit om te voorkomen dat er van heinde en verre mensen de auto moeten pakken om bij de doopdienst te kunnen komen.
Wat dus tegen Dordt ingaat welke voorschrijft de sacramenten zoveel mogelijk op zondag te bedienen als ik mij niet vergis.
Ook de Heidelberger zegt in zondag 38 dat de zondag er is om naar de kerk te gaan en de sacramenten te gebruiken.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Staat er niet 'in het bijzonder op de zondag'?
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Staat er niet 'in het bijzonder op de zondag'?
Klopt, mijn eerdere post is iets te stellig uitgedrukt. Voor de duidelijkheid citeer ik even uit zondag 38: Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, d God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen christelijke handreiking te doen;
Er is dus wel een voorkeur voor de zondag om op die dag de sacramenten te bedienen, maar geen voorschrift.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Chrisje72 »

En ook niet uit de Bijbel af te leiden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef:
DDD schreef:Staat er niet 'in het bijzonder op de zondag'?
Klopt, mijn eerdere post is iets te stellig uitgedrukt. Voor de duidelijkheid citeer ik even uit zondag 38: Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, d God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen christelijke handreiking te doen;
Er is dus wel een voorkeur voor de zondag om op die dag de sacramenten te bedienen, maar geen voorschrift.
Ik lees het als 'het mag ook buiten de rustdag, maar dat moet niet de rustdag vervangen'. Dus 'sowieso op de rustdag en eventueel ook daarbuiten. Niet in plaats van'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door eilander »

Kortom, de HC zegt gewoon helemaal niets over de onderhavige kwestie. Naar mijn mening althans.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Job »

Henk J schreef:
DDD schreef:Staat er niet 'in het bijzonder op de zondag'?
Klopt, mijn eerdere post is iets te stellig uitgedrukt. Voor de duidelijkheid citeer ik even uit zondag 38: Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, d God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen christelijke handreiking te doen;
Er is dus wel een voorkeur voor de zondag om op die dag de sacramenten te bedienen, maar geen voorschrift.
Ik denk dat het er vooral van afhangt hoe groot de opkomst van de eigen gemeente is tijdens deze doordeweekse doopdiensten. De hele gemeente (hen die er zondags ook kunnen zijn) zou getuige moeten zijn van de sacramentsbediening. Dus daar ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar.
Plaats reactie