Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Forummer »

KDD schreef:Misschien kan @forummer de dominee een beetje helpen en Mattheüs 7 vers 21 uitleggen.

21 oNiet een iegelijk 12die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar 13die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
o Matth. 25:11. Luk. 6:46; 13:25. Hand. 19:13. Rom. 2:13. Jak. 1:22. verwijsteksten
12 Dat is, die veel en ijdellijk roemt van Christus en Zijn leer.
13 Dat is, die in Christus recht gelooft, Joh. 6:40, en zijn leven naar Gods geboden aanstelt, 1 Thess. 4:3. verwijsteksten

Deze teksten dringen aan op zelfonderzoek, niet op het (ver)oordelen van een ander of zelfs het wegzetten van hele groepen.

En zelfonderzoek is inderdaad nuttig en nodig. Daarom mag en moet in de prediking ook zeker vermaning voorkomen. Maar de prediking mag niet uit alleen vermaning bestaan.

De kwaal (zonde) aanwijzen is goed, maar wel met aanwijzen van het medicijn (verlossing door het werk van Jezus Christus) en de verkrijgbaarheid van het medicijn (barmhartigheid en gewilligheid van God de Vader).
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:
KDD schreef:Misschien kan @forummer de dominee een beetje helpen en Mattheüs 7 vers 21 uitleggen aan zijn dochter.

21 oNiet een iegelijk 12die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar 13die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
o Matth. 25:11. Luk. 6:46; 13:25. Hand. 19:13. Rom. 2:13. Jak. 1:22. verwijsteksten
12 Dat is, die veel en ijdellijk roemt van Christus en Zijn leer.
13 Dat is, die in Christus recht gelooft, Joh. 6:40, en zijn leven naar Gods geboden aanstelt, 1 Thess. 4:3. verwijsteksten

Deze teksten dringen aan op zelfonderzoek, niet op het (ver)oordelen van een ander of zelfs het wegzetten van hele groepen.

En zelfonderzoek is inderdaad nuttig en nodig. Daarom mag en moet in de prediking ook zeker vermaning voorkomen. Maar de prediking mag niet uit alleen vermaning bestaan.

De kwaal (zonde) aanwijzen is goed, maar wel met aanwijzen van het medicijn (verlossing door het werk van Jezus Christus) en de verkrijgbaarheid van het medicijn (barmhartigheid en gewilligheid van God de Vader).
En deze dingen veroorzaken juist dat degenen die deze forumulieren vast wensen te houden en in de praktijk te brengen, in de praktijk ook niet zelden in een verdachte hoek komen te staan. Ze worden bestempeld als onverdraagzamen, mensen die 100 jaar te laat zijn geboren, mensen die in de verkeerde kerk zitten, of mensen die het altijd beter willen weten, en niet beseffende dat dit hun eigen onkunde openbaar maakt. Ik geloof dat we hier een stukje uit de actuele praktijk zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Marco »

De tekst is een bewijs voor de aangehaalde artikelen: geloof ken je uit de werken (niet zeggen, maar doen). En de verzekering daarvan dus niet uit een bijzondere openbaring of uit een bekeringsgeschiedenis.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:En deze dingen veroorzaken juist dat degenen die deze forumulieren vast wensen te houden en in de praktijk te brengen, in de praktijk ook niet zelden in een verdachte hoek komen te staan. Ze worden bestempeld als onverdraagzamen, mensen die 100 jaar te laat zijn geboren, mensen die in de verkeerde kerk zitten, of mensen die het altijd beter willen weten, en niet beseffende dat dit hun eigen onkunde openbaar maakt. Ik geloof dat we hier een stukje uit de actuele praktijk zien.
Toch vraag ik mij sterk af of degenen die, zoals je omschrijft, 'de formulieren vast wensen te houden' wel altijd weten waar die formulieren om draaien. Er wordt heel veel over de formulieren gesproken, maar weinig mee gedaan. Met name de Dordtse Leerregels worden heel eenzijdig gebruikt. Er wordt dan gehamerd op Gods uitverkiezing, maar wat er wordt verteld over hoe de mens daar zelf in staat, of waarom het zo troostrijk is dat God uitverkiest komt zelden naar voren. Zodra het daarover dreigt te gaan, worden (ook, of misschien wel: juist) de zogenaamde voorstanders van de formulieren ineens een stuk minder verdraagzaam. Ik denk dat er een hoop onkunde zit bij sommige grote voorvechters van de 3 formulieren van eenheid, als het gaat om wat er nou echt in die formulieren staat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:En deze dingen veroorzaken juist dat degenen die deze forumulieren vast wensen te houden en in de praktijk te brengen, in de praktijk ook niet zelden in een verdachte hoek komen te staan. Ze worden bestempeld als onverdraagzamen, mensen die 100 jaar te laat zijn geboren, mensen die in de verkeerde kerk zitten, of mensen die het altijd beter willen weten, en niet beseffende dat dit hun eigen onkunde openbaar maakt. Ik geloof dat we hier een stukje uit de actuele praktijk zien.
Toch vraag ik mij sterk af of degenen die, zoals je omschrijft, 'de formulieren vast wensen te houden' wel altijd weten waar die formulieren om draaien. Er wordt heel veel over de formulieren gesproken, maar weinig mee gedaan. Met name de Dordtse Leerregels worden heel eenzijdig gebruikt. Er wordt dan gehamerd op Gods uitverkiezing, maar wat er wordt verteld over hoe de mens daar zelf in staat, of waarom het zo troostrijk is dat God uitverkiest komt zelden naar voren. Zodra het daarover dreigt te gaan, worden (ook, of misschien wel: juist) de zogenaamde voorstanders van de formulieren ineens een stuk minder verdraagzaam. Ik denk dat er een hoop onkunde zit bij sommige grote voorvechters van de 3 formulieren van eenheid, als het gaat om wat er nou echt in die formulieren staat.
Dat zie ik ook wel, maar ook dat is iets wat toeneemt. Mensen willen meer vrijheid, en vinden deze formulieren te bekrompen en niet juist meer. En hoewel een mens van nature nooit zo kan en wil leven, is veelal het respect zeer ver te zoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:En deze dingen veroorzaken juist dat degenen die deze forumulieren vast wensen te houden en in de praktijk te brengen, in de praktijk ook niet zelden in een verdachte hoek komen te staan. Ze worden bestempeld als onverdraagzamen, mensen die 100 jaar te laat zijn geboren, mensen die in de verkeerde kerk zitten, of mensen die het altijd beter willen weten, en niet beseffende dat dit hun eigen onkunde openbaar maakt. Ik geloof dat we hier een stukje uit de actuele praktijk zien.
Toch vraag ik mij sterk af of degenen die, zoals je omschrijft, 'de formulieren vast wensen te houden' wel altijd weten waar die formulieren om draaien. Er wordt heel veel over de formulieren gesproken, maar weinig mee gedaan. Met name de Dordtse Leerregels worden heel eenzijdig gebruikt. Er wordt dan gehamerd op Gods uitverkiezing, maar wat er wordt verteld over hoe de mens daar zelf in staat, of waarom het zo troostrijk is dat God uitverkiest komt zelden naar voren. Zodra het daarover dreigt te gaan, worden (ook, of misschien wel: juist) de zogenaamde voorstanders van de formulieren ineens een stuk minder verdraagzaam. Ik denk dat er een hoop onkunde zit bij sommige grote voorvechters van de 3 formulieren van eenheid, als het gaat om wat er nou echt in die formulieren staat.
Dat zie ik ook wel, maar ook dat is iets wat toeneemt. Mensen willen meer vrijheid, en vinden deze formulieren te bekrompen en niet juist meer. En hoewel een mens van nature nooit zo kan en wil leven, is veelal het respect zeer ver te zoeken.
Ik denk dat je het juist niet ziet. Er is géén grotere vrijheid dan de vrijheid die in deze formulieren als nasprekers van de Schrift wordt geboden. Maar ze worden vaak zo bekrompen opgevat. Ze worden gebruikt om elkaar om de oren te slaan, in plaats van elkaar te versterken in geloof en christelijk leven. Opnieuw de Dordtse Leerregels: die zijn niet bedoeld om het heil in te perken.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

Marco schreef:De tekst is een bewijs voor de aangehaalde artikelen: geloof ken je uit de werken (niet zeggen, maar doen). En de verzekering daarvan dus niet uit een bijzondere openbaring of uit een bekeringsgeschiedenis.
Wat bedoel je met een bijzondere openbaring? Als de Heere overkomt met het lezen van Zijn Woord, of in de binnenkamer, of onder de bediening van een sacrament is dat altijd bijzonder en een verzekering. Soms kan en mag een mens geloven maar als de Heere overkomt dan is op dat moment alle twijfel weg- dan moeten ze geloven. Zoiets is altijd bijzonder. Ik denk aan Maria Magdalena en hoe de Heere Jezus zichzelf aan haar openbaarde na Zijn opstanding dan kun je niet zeggen dat dat geen bijzondere openbaring was. Dat doet de Heere nog met Zijn Woord en Geest. Al horen we het zelde meer. De Heere kan ook een bekering geschiedenis gebruiken.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

KDD schreef:
Marco schreef:De tekst is een bewijs voor de aangehaalde artikelen: geloof ken je uit de werken (niet zeggen, maar doen). En de verzekering daarvan dus niet uit een bijzondere openbaring of uit een bekeringsgeschiedenis.
Wat bedoel je met een bijzondere openbaring? Als de Heere overkomt met het lezen van Zijn Woord, of in de binnenkamer, of onder de bediening van een sacrament is dat altijd bijzonder en een verzekering. Soms kan en mag een mens geloven maar als de Heere overkomt dan is op dat moment alle twijfel weg- dan moeten ze geloven. Zoiets is altijd bijzonder. Ik denk aan Maria Magdalena en hoe de Heere Jezus zichzelf aan haar openbaarde na Zijn opstanding dan kun je niet zeggen dat dat geen bijzondere openbaring was. Dat doet de Heere nog met Zijn Woord en Geest. Al horen we het zelde meer. De Heere kan ook een bekering geschiedenis gebruiken.
Een bekering geschiedenis kan een middel zijn om jaloersheid op te wekken en het begin zijn om iemand naar Hem toe te trekken. We mogen de Heere hierin niet beperken. Hij gebruikt wie en wat Hij wil waneer Hij wil.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Forummer »

KDD schreef:
Marco schreef:De tekst is een bewijs voor de aangehaalde artikelen: geloof ken je uit de werken (niet zeggen, maar doen). En de verzekering daarvan dus niet uit een bijzondere openbaring of uit een bekeringsgeschiedenis.
Wat bedoel je met een bijzondere openbaring? Als de Heere overkomt met het lezen van Zijn Woord, of in de binnenkamer, of onder de bediening van een sacrament is dat altijd bijzonder en een verzekering. Soms kan en mag een mens geloven maar als de Heere overkomt dan is op dat moment alle twijfel weg- dan moeten ze geloven. Zoiets is altijd bijzonder. Ik denk aan Maria Magdalena en hoe de Heere Jezus zichzelf aan haar openbaarde na Zijn opstanding dan kun je niet zeggen dat dat geen bijzondere openbaring was. Dat doet de Heere nog met Zijn Woord en Geest. Al horen we het zelde meer. De Heere kan ook een bekering geschiedenis gebruiken.

Met het vetgedrukte kan ik het niet eens zijn. We horen het nog best veel. Denk ook alsjeblieft niet te klein van God.

Mijns inziens is deze waarneming onderdeel van een bepaald Godsbeeld. Vaak gaat dit samen met een sombere blik op de toekomst. En een moeilijk kunnen geloven.

Vandaar mijn opmerking: denk alsjeblieft niet te klein van God.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

De Heere vraagt zelf of Hij nog geloof zal vinden op aarde met Zijn wederkomst. Ik weet het niet maar ik ben bang dat we in de tijd leven dat Zijn wederkomst nabij is.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Erskinees »

Calvijn merkt bij die tekst op dat Christus hier voorzegt dat, vanaf zijn hemelvaart tot aan zijn terugkeer, de ongelovigen in overvloed zullen zijn. Wereldwijd is het een klein getal, dat is waar. Maar Lukas 18:8 lijkt me geen reden om in de kerk klein van God te denken.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

Erskinees schreef:Calvijn merkt bij die tekst op dat Christus hier voorzegt dat, vanaf zijn hemelvaart tot aan zijn terugkeer, de ongelovigen in overvloed zullen zijn. Wereldwijd is het een klein getal, dat is waar. Maar Lukas 18:8 lijkt me geen reden om in de kerk klein van God te denken.
Oké. Het is een waarheid dat we vaak te klein van God denken - net als de 10 spionnen. Maar daartegenover denken we vaak teveel van de mens.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door gallio »

KDD schreef:De Heere vraagt zelf of Hij nog geloof zal vinden op aarde met Zijn wederkomst. Ik weet het niet maar ik ben bang dat we in de tijd leven dat Zijn wederkomst nabij is.
Soms is ons luisteren beperkt tot een kleine omgeving. Als we dan horen hoe mensen uit andere gedeelten van de wereld tot het geloof komen kan dat onze blik verruimen.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Marco »

KDD schreef:
Marco schreef:De tekst is een bewijs voor de aangehaalde artikelen: geloof ken je uit de werken (niet zeggen, maar doen). En de verzekering daarvan dus niet uit een bijzondere openbaring of uit een bekeringsgeschiedenis.
Wat bedoel je met een bijzondere openbaring? Als de Heere overkomt met het lezen van Zijn Woord, of in de binnenkamer, of onder de bediening van een sacrament is dat altijd bijzonder en een verzekering. Soms kan en mag een mens geloven maar als de Heere overkomt dan is op dat moment alle twijfel weg- dan moeten ze geloven. Zoiets is altijd bijzonder. Ik denk aan Maria Magdalena en hoe de Heere Jezus zichzelf aan haar openbaarde na Zijn opstanding dan kun je niet zeggen dat dat geen bijzondere openbaring was. Dat doet de Heere nog met Zijn Woord en Geest. Al horen we het zelde meer. De Heere kan ook een bekering geschiedenis gebruiken.

Artikel 12
Van hun eeuwige en onveranderlijke uitverkiezing tot behoud worden de uitverkorenen, ieder op zijn tijd, verzekerd, zij het niet bij iedereen even sterk en in gelijke mate. Die zekerheid ontvangen de uitverkorenen niet, wanneer zij de verborgenheden en diepten van God nieuwsgierig
doorzoeken1. Maar zij ontvangen haar, wanneer zij met een geestelijke blijdschap en heilige vreugde de onmiskenbare vruchten van de
uitverkiezing, die Gods Woord aanwijst, bij zichzelf opmerken2, zoals bijvoorbeeld het ware geloof in Christus, kinderlijk ontzag voor God,
droefheid naar Gods wil over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

gallio schreef:
KDD schreef:De Heere vraagt zelf of Hij nog geloof zal vinden op aarde met Zijn wederkomst. Ik weet het niet maar ik ben bang dat we in de tijd leven dat Zijn wederkomst nabij is.
Soms is ons luisteren beperkt tot een kleine omgeving. Als we dan horen hoe mensen uit andere gedeelten van de wereld tot het geloof komen kan dat onze blik verruimen.
Eens. Je hoort wel veel godsdienst in de omgeving.
Plaats reactie