Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

Marco schreef:
KDD schreef:
Marco schreef:De tekst is een bewijs voor de aangehaalde artikelen: geloof ken je uit de werken (niet zeggen, maar doen). En de verzekering daarvan dus niet uit een bijzondere openbaring of uit een bekeringsgeschiedenis.
Wat bedoel je met een bijzondere openbaring? Als de Heere overkomt met het lezen van Zijn Woord, of in de binnenkamer, of onder de bediening van een sacrament is dat altijd bijzonder en een verzekering. Soms kan en mag een mens geloven maar als de Heere overkomt dan is op dat moment alle twijfel weg- dan moeten ze geloven. Zoiets is altijd bijzonder. Ik denk aan Maria Magdalena en hoe de Heere Jezus zichzelf aan haar openbaarde na Zijn opstanding dan kun je niet zeggen dat dat geen bijzondere openbaring was. Dat doet de Heere nog met Zijn Woord en Geest. Al horen we het zelde meer. De Heere kan ook een bekering geschiedenis gebruiken.

Artikel 12
Van hun eeuwige en onveranderlijke uitverkiezing tot behoud worden de uitverkorenen, ieder op zijn tijd, verzekerd, zij het niet bij iedereen even sterk en in gelijke mate. Die zekerheid ontvangen de uitverkorenen niet, wanneer zij de verborgenheden en diepten van God nieuwsgierig
doorzoeken1. Maar zij ontvangen haar, wanneer zij met een geestelijke blijdschap en heilige vreugde de onmiskenbare vruchten van de
uitverkiezing, die Gods Woord aanwijst, bij zichzelf opmerken2, zoals bijvoorbeeld het ware geloof in Christus, kinderlijk ontzag voor God,
droefheid naar Gods wil over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid.
precies
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door gallio »

KDD schreef:
gallio schreef:
KDD schreef:De Heere vraagt zelf of Hij nog geloof zal vinden op aarde met Zijn wederkomst. Ik weet het niet maar ik ben bang dat we in de tijd leven dat Zijn wederkomst nabij is.
Soms is ons luisteren beperkt tot een kleine omgeving. Als we dan horen hoe mensen uit andere gedeelten van de wereld tot het geloof komen kan dat onze blik verruimen.
Eens. Je hoort wel veel godsdienst in de omgeving.
Dat klinkt mij vrij negatief in de oren. Ik bedoel dat ik hoor vanuit migranten kerken wat God voor deze mensen betekent. Dat er vele duizenden Iraniers per jaar tot het christelijke geloof overgaan, in Iran en in andere landen. Ook migranten uit China en Afrika.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

gallio schreef:
KDD schreef:
gallio schreef:
KDD schreef:De Heere vraagt zelf of Hij nog geloof zal vinden op aarde met Zijn wederkomst. Ik weet het niet maar ik ben bang dat we in de tijd leven dat Zijn wederkomst nabij is.
Soms is ons luisteren beperkt tot een kleine omgeving. Als we dan horen hoe mensen uit andere gedeelten van de wereld tot het geloof komen kan dat onze blik verruimen.
Eens. Je hoort wel veel godsdienst in de omgeving.
Dat klinkt mij vrij negatief in de oren. Ik bedoel dat ik hoor vanuit migranten kerken wat God voor deze mensen betekent. Dat er vele duizenden Iraniers per jaar tot het christelijke geloof overgaan, in Iran en in andere landen. Ook migranten uit China en Afrika.
Het is te hopen dat het zo is. Dan kunnen we er jaloers op zijn.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Framboos »

Forummer schreef:
Framboos schreef:
Marco schreef:Jazeker. Ik hoop er later op terug te kunnen komen (weet niet zeker of dat lukt vanwege 'omstandigheden'). Maar denk aan hoe er over toeleidende wegen wordt gesproken als het om geloof of wedergeboorte gaat, over het 'stelen' van Christus.
Zoals jij het beschrijft, ik zou het een karikatuur kunnen noemen, worden de vermeende verschillen weer enorm uitvergroot. Wie dien je daarmee?
Wie dien je ermee als je het bagatelliseert?

Ik denk dat @Marco hier namelijk een heel terecht punt heeft.

Overigens hebben wij afgelopen zondag de 'gestolen Jezus' nog voorbij horen komen. Ik heb thuis aan m'n kinderen uitgelegd dat je Jezus niet kúnt stelen, omdat Hij je aangeboden wordt. Helaas wordt zelfs het 'aannemen van Jezus' verdacht gemaakt. Je kunt echter alleen iets aannemen wat je aangeboden krijgt. En als het goed is wordt Christus in élke preek aangeboden!

Als ik eerlijk ben, wordt in onze gemeente niet altijd in elke preek Christus aangeboden. Wat je dan krijgt is een boodschap dát je nog bekeerd kunt worden, maar niet hóé je bekeerd kunt worden. Dan wordt je heengezonden met de boodschap: vraag er maar veel om. Net als de boodschap dát de Heilige Geest werkt, maar hóé Hij werkt hoor je praktisch nooit wat over.

Voor de goede orde: niet altijd is zeker niet hetzelfde als altijd niet. Er zijn namelijk zéker ook preken waarin het wél gebeurd!

Ik ben overigens nog nooit iemand tegengekomen die Jezus had aangenomen, voor wie dat geen genade was. We moeten zó voorzichtig zijn met dat onverhoord oordelen! Hoe verdrietig is het dan dat wij soms vanaf de kansel hierin het verkeerde voorbeeld krijgen. Dit kwaad zit natuurlijk in ons aller hart, maar het gemak waarop soms geoordeeld wordt vanaf de kansel is denk ik wel een mede oorzaak dat er in onze gezindte een nogal (ver)oordelende cultuur kan zijn. Die niet in overeenstemming is met de 3FvE, waarin staat dat wij het oordeel der liefde moeten hanteren.
Ik denk dat de meeste predikanten niet zozeer de doelstelling hebben anderen te veroordelen, maar veeleer te waarschuwen tegen zelfbedrog. De dordse leefregels, hoofdstuk 3, artikel 11 t/m 14 spreken van een wonder, wat niet goed te verklaren is. Het gelovig aannemen volgt daarop, gaat daar niet aan vooraf (waarmee ik geen overigens lijdelijkheid voorsta). Maar is dat wonder, die nieuwe schepping, al in ons gebeurt? Anders doen we wat de rechterflank verweten wordt: een vermogen in de mens leggen namelijk het vermogen om als dood mens Jezus aan te nemen, ipv het zonder ons, in ons
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door -DIA- »

Let dan wel op de hoofdzaken. Want moeten weten dat God een God van orde is. En wat wij niet achten is niet zelden geacht geweest bij God. Ik zie hier een ander denken, veel woorden kunnen door wijsheid niet weerlegd worden, ook al voel je dat er iets niet klopt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Tiberius »

KDD schreef:Misschien kan @forummer de dominee een beetje helpen en Mattheüs 7 vers 21 uitleggen aan zijn dochter.

21 oNiet een iegelijk 12die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar 13die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
o Matth. 25:11. Luk. 6:46; 13:25. Hand. 19:13. Rom. 2:13. Jak. 1:22. verwijsteksten
12 Dat is, die veel en ijdellijk roemt van Christus en Zijn leer.
13 Dat is, die in Christus recht gelooft, Joh. 6:40, en zijn leven naar Gods geboden aanstelt, 1 Thess. 4:3. verwijsteksten
Ik weet niet precies of je weet wat je zegt, maar deze tekst gaat over valse profeten. Ik neem niet aan dat je daar op dit forum die dominee mee bedoelt. Of wel?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
Marco schreef: Toch vraag ik mij sterk af of degenen die, zoals je omschrijft, 'de formulieren vast wensen te houden' wel altijd weten waar die formulieren om draaien. Er wordt heel veel over de formulieren gesproken, maar weinig mee gedaan. Met name de Dordtse Leerregels worden heel eenzijdig gebruikt. Er wordt dan gehamerd op Gods uitverkiezing, maar wat er wordt verteld over hoe de mens daar zelf in staat, of waarom het zo troostrijk is dat God uitverkiest komt zelden naar voren. Zodra het daarover dreigt te gaan, worden (ook, of misschien wel: juist) de zogenaamde voorstanders van de formulieren ineens een stuk minder verdraagzaam. Ik denk dat er een hoop onkunde zit bij sommige grote voorvechters van de 3 formulieren van eenheid, als het gaat om wat er nou echt in die formulieren staat.
Dat zie ik ook wel, maar ook dat is iets wat toeneemt. Mensen willen meer vrijheid, en vinden deze formulieren te bekrompen en niet juist meer. En hoewel een mens van nature nooit zo kan en wil leven, is veelal het respect zeer ver te zoeken.
Ik denk dat je het juist niet ziet. Er is géén grotere vrijheid dan de vrijheid die in deze formulieren als nasprekers van de Schrift wordt geboden. Maar ze worden vaak zo bekrompen opgevat. Ze worden gebruikt om elkaar om de oren te slaan, in plaats van elkaar te versterken in geloof en christelijk leven. Opnieuw de Dordtse Leerregels: die zijn niet bedoeld om het heil in te perken.
Volgens mij, ik kan me vergissen, heb ik het nog nooit juist gezien, in uw visie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

Tiberius schreef:
KDD schreef:Misschien kan @forummer de dominee een beetje helpen en Mattheüs 7 vers 21 uitleggen aan zijn dochter.

21 oNiet een iegelijk 12die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar 13die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
o Matth. 25:11. Luk. 6:46; 13:25. Hand. 19:13. Rom. 2:13. Jak. 1:22. verwijsteksten
12 Dat is, die veel en ijdellijk roemt van Christus en Zijn leer.
13 Dat is, die in Christus recht gelooft, Joh. 6:40, en zijn leven naar Gods geboden aanstelt, 1 Thess. 4:3. verwijsteksten
Ik weet niet precies of je weet wat je zegt, maar deze tekst gaat over valse profeten. Ik neem niet aan dat je daar op dit forum die dominee mee bedoelt. Of wel?
Ik denk dat je wel weet wat ik bedoeld.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Tiberius »

Ik hoop dat ik het juist interpreteer in de lijn van je andere berichten.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

Ik dat je daarvoor wel slim genoeg ben :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Tiberius »

Nivea.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Nivea.
Tja, als je weet dat er minstens zo'n 200 producten van Nivea zijn, dan wordt het wel wat lastig...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3594
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:
Marco schreef: Toch vraag ik mij sterk af of degenen die, zoals je omschrijft, 'de formulieren vast wensen te houden' wel altijd weten waar die formulieren om draaien. Er wordt heel veel over de formulieren gesproken, maar weinig mee gedaan. Met name de Dordtse Leerregels worden heel eenzijdig gebruikt. Er wordt dan gehamerd op Gods uitverkiezing, maar wat er wordt verteld over hoe de mens daar zelf in staat, of waarom het zo troostrijk is dat God uitverkiest komt zelden naar voren. Zodra het daarover dreigt te gaan, worden (ook, of misschien wel: juist) de zogenaamde voorstanders van de formulieren ineens een stuk minder verdraagzaam. Ik denk dat er een hoop onkunde zit bij sommige grote voorvechters van de 3 formulieren van eenheid, als het gaat om wat er nou echt in die formulieren staat.
Dat zie ik ook wel, maar ook dat is iets wat toeneemt. Mensen willen meer vrijheid, en vinden deze formulieren te bekrompen en niet juist meer. En hoewel een mens van nature nooit zo kan en wil leven, is veelal het respect zeer ver te zoeken.
Ik denk dat je het juist niet ziet. Er is géén grotere vrijheid dan de vrijheid die in deze formulieren als nasprekers van de Schrift wordt geboden. Maar ze worden vaak zo bekrompen opgevat. Ze worden gebruikt om elkaar om de oren te slaan, in plaats van elkaar te versterken in geloof en christelijk leven. Opnieuw de Dordtse Leerregels: die zijn niet bedoeld om het heil in te perken.
Volgens mij, ik kan me vergissen, heb ik het nog nooit juist gezien, in uw visie.
Ik zou zeggen: lees eens mee. Laten we beginnen met hoofdstuk 1. Kijk eens hoe er geredeneerd wordt in artikel 15 en dan artikel 16. Direct na de constatering dat God het voorrecht van Zijn genade niet aan iedereen schenkt worden de worstelende gelovigen al gerustgesteld. Artikel 17 gaat daar nog overheen: over de kinderen hoeven we ons geen zorgen te maken (hier mis ik enorm de PB mogelijkheid, zou je daar meer over willen vertellen). Vervolgens in de dwalingen die worden veroordeeld komt hier al de troost naar voren van de verzekering (dwaling nummer 6).
De Dordtse Leerregels zijn echt niet bekrompen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de 3FVE kerken onderling?

Bericht door KDD »

Marco schreef:
De Dordtse Leerregels zijn echt niet bekrompen.
Hier ben ik mee eens. Ze zijn erg pastoraal. Bemoedigend voor de bekommerde kerk en troostend voor degene die verder geleid zijn. Er is ook onderijs voor hen die dwalen.
Plaats reactie