Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik snap het niet zo goed.
In het RD staat dat de 1,5 meter op 25-09 komt te vervallen.
Maar hoe kunnen ze dat zeggen als ze er nog over moeten stemmen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door refo »

Dat zijn 'uitgelekte' plannen.
Tegenwoordig wordt er geregeerd via lekken. Als de commotie te groot wordt zegt het duo Rutte/De Jonge: "o, dat hebben we helemaal niet besloten. We hebben het er wel over gehad, maar dat vinden we niet verstandig, net als u"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door J.C. Philpot »

Het was in de vroege kerk de gewoonte dat de niet-avondmaalsgangers de kerk verlieten voor de avondmaalsviering. Het verschil en ingewikkelde in de huidige situatie is dat veel belijdende leden geen avondmaalsgangers meer zijn in deze tijd.

De woorden die de betreffende predikant in de mond gelegd worden (ik weet niet of zijn woorden letterlijk zijn overgenomen, of dat ze geparafraseerd zijn met de interpretatie van de doorgever er bij), vind ik overigens niet gepast. We mogen een dergelijke heilige instelling en opdracht van de Heere, niet als iets onbelangrijks wegzetten. En ook de klem van dit sacrament op de gemeenteleden mag niet worden weggenomen door relativerende opmerkingen.

In onze gemeente word het avondmaal in 3 diensten gevierd (met in de 3e dienst ook ne nabetrachtiging), zodat iedereen een dient kan bijwonen. Het is jammer dat niet de hele gemeente in 1 keer samen kan komen rond het sacrament, en het is tegelijkertijd een enorm voorrecht dat dat (weer) op die manier kan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Mara »

M.i. is de topictitel niet helemaal juist en zou het beter kunnen zijn: wat heeft het mij geleerd?
Want ga je er over spreken met iemand, blijkt dat ieder daar zo zijn eigen gedachten over heeft.
Ook ga je tijdens zo'n pandemie door allerlei fases.
Dus in elke fase krijg en geef je een ander antwoord.
En we hebben de pandemie nog niet achter ons gelaten!
We zitten nog steeds in.

Het heeft mij i.i.g. er weer bij bepaald dat wij menen veel in onze handen te hebben, maar uiteindelijk moet je alles loslaten en het in de Handen van de Heere leggen.
Dat belijd je met je mond, christelijk als we zijn, maar om dit nu eens echt te geloven en te doen.
We bouwen toch weer eigen zekerheden in, tenminste, ik wel.

Ook zie ik dat bepaalde punten waar om gestreden werd of wordt, opeens kunnen en er geen bezwaren meer zijn.
Zoals een beelduitzending, door een reformatorische kerk.
Dat zelfs het H.A. wordt uitgezonden.
Ik had een forumvriend die hier zo tegen heeft gestreden. God heeft hem Thuisgehaald, voordat de pandemie begon.
Ik denk nog vaak aan hem en hetgeen hij mij geschreven heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
refo schreef: Tegen welke principes wordt hier precies gezondigd?
Het komt bij mij over als spottend met de inzetting van God. Dit snijdt door het het hart, begreep u dat?
Ik zou ook wel graag willen weten wat de inhoud van de klacht zou zijn als het een (classicale) zaak wordt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Mara »

Persoonlijk vind ik het erger als het H.A. doorgang vindt, terwijl er een kwestie in de gemeente is.
Tiberius schreef:Ik zou ook wel graag willen weten wat de inhoud van de klacht zou zijn als het een (classicale) zaak wordt.
Is het opgenomen? Zodat het in de context staat?
GerefGemeente-lid schreef:Ik zou hier een (desnoods classicale) zaak van maken. Dit kan inderdaad gewoon niet. Heel erg!
En dan? Wat zou jij als argument aanvoeren dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Tiberius »

Dat zou ik dus ook wel willen weten.
Ik weet niet of het opgenomen is; dat moet je niet aan mij vragen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Dat zou ik dus ook wel willen weten.
Ik weet niet of het opgenomen is; dat moet je niet aan mij vragen.
Ik kan me niet voorstellen dat deze predikant op het matje geroepen gaat worden, voor deze uitspraak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door helma »

Wij hopen in oktober weer voor 't eerst Avondmaal te hebben (zonder aanpassingen) Maar dan moet wel de anderhalve meter afgeschaft zijn...
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door John Galt »

J.C. Philpot schreef:Het was in de vroege kerk de gewoonte dat de niet-avondmaalsgangers de kerk verlieten voor de avondmaalsviering. Het verschil en ingewikkelde in de huidige situatie is dat veel belijdende leden geen avondmaalsgangers meer zijn in deze tijd.
In de Strict Baptist-kerken gebeurt dat nog steeds. Na de dienst gaan alle niet-gedoopten de kerk uit en viert men in besloten kring het Avondmaal.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door refo »

Tiberius schreef:Dat zou ik dus ook wel willen weten.
Ik weet niet of het opgenomen is; dat moet je niet aan mij vragen.
Het staat in een mail aan alle gemeenteleden. Ik heb het nog even gecheckt, maar het staat er zoals ik het weergaf.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Persoonlijk vind ik het erger als het H.A. doorgang vindt, terwijl er een kwestie in de gemeente is.
Er is altijd wel een "kwestie" toch? (Of vaak)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Terri »

refo schreef: Nu wordt het weer gehouden, maar met vrijwel alleen de avondmaalgangers. Dat is niet erg, zegt de dominee, bij een doopdienst kan ook niet iedereen komen.
Gaat het om dit zinnetje en is dat Godslasterlijk, of gaat het over heel wat anders? Ik snap nl de discussie niet meer.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Mara schreef:Persoonlijk vind ik het erger als het H.A. doorgang vindt, terwijl er een kwestie in de gemeente is.
Er is altijd wel een "kwestie" toch? (Of vaak)
Bij jullie? :oO
Het moet een principiële, zwaarwegende reden hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door -DIA- »

Vooral het laatste, ik kan niet geloven, of we zijn heel ver van de plaats, dat een dominee dit zegt: Dat is niet erg, zegt de dominee, bij een doopdienst kan ook niet iedereen komen. Het lijkt me dat er dan weinig onder geleden wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie