Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Maanenschijn »

Wat betreft het H.A heeft de pandemie mij geleerd dat de bediening middels kleine bekertjes, drie avondmaalsdiensten, een schaal voorgebroken brood en het zitten op ruim 1,5 meter voor de Heere geen enkele belemmering is om ook aanwezig te zijn.

Ik las gisteravond in de verzameling ‘Zaligsprekingen’ van Watson. Hij trof me daar met de opmerkingen over het lichaam van Christus, waarvan de gelovigen leden zijn. Wie een ander lid ook maar op de minste wijze pijn doet, doet Christus pijn. Dat heeft de pandemie mij ook geleerd: in een onrustige tijd word door ons aan anderen veel leed aangebracht, vooral aan de zwak gelovigen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door -DIA- »

Wat is de functie van de tafelwachters? Of functioneren die helemaal niet meer?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Wat is de functie van de tafelwachters? Of functioneren die helemaal niet meer?
Om de ontheiliging van de tafel des Heeren tegen te gaan. In onze gemeente functioneert dat wel, in die zin dat er twee ouderlingen de tafelwacht vormen. Ik ga ervan uit dat er dan ook niemand aangaat die onder censuur staat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Er is trouwens een topic over het al dan niet houden van het Heilig Avondmaal.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=14811
eilander schreef:Als ze onder censuur staan, niet. Anders wel. Maar dat is iets tussen deze mensen en de kerkenraad, toch?
En hoe functioneert censura morum?
Ik weet niet of ze onder censuur geplaatst werden. Maar iedereen was op de hoogte van deze vreselijke onenigheid.
Goeie vraag. Het wordt afgekondigd, maar of iemand ooit in die week naar de k.r. is gestapt?
Ik denk dat dit vroeger zeker gebeurde.
Maar men geeft nu een andere betekenis aan het H.A.
In feite kun je, nee, moet je aangaan, als je niet in openbare zonden leeft. Maar dat schuift op.
Dan noemen ze het gewoon: niet tuchtwaardig.
Ik weet natuurlijk van deze kwestie niets af, dus moet ik voorzichtig zijn. Maar ik vind het wel heel moeilijk dat je vindt dat het Heilig Avondmaal uitgesteld moet worden om deze kwestie, terwijl je niet weet wat er tussen kerkenraad en deze mensen afspeelt. Als iemand niet onder censuur staat, is er geen reden om iemand te weren.
En ik vind het nogal wat dat je als gemeentelid om die reden zou vinden dat je niet kunt deelnemen. Daar heb ik echt moeite mee.

"Iedereen was op de hoogte..." zeg je. Dat zal waar zijn. Maar is dat ook altijd op een manier overgebracht zoals christenen onderling past?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Als een zaak de gehele gemeente aangaat, dan kan het zo zijn dat het Avondmaal onder die omstandigheden niet kan plaatsvinden. Ik kan/wil niet in detail treden, maar dat is in onze gemeente dit jaar gebeurd. Het is dus wel degelijk mogelijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Mara »

eilander schreef: "Iedereen was op de hoogte..." zeg je. Dat zal waar zijn. Maar is dat ook altijd op een manier overgebracht zoals christenen onderling past?
Het was geen welles-nietes kwestie.
De één was ernstig benadeeld door de ander.
(met je familie moet je wandelen, niet handelen, zoiets)
In feite past een langslepende ruzie natuurlijk nooit.
Moet je niet de bijbelse lijn volgen en de broeders eerst heenzenden om zich te verzoenen, zoals in Mattheüs 5 staat?

"o gij dan uw gave zult op het altaar offeren, en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft;
Laat daar uw gave voor het altaar, en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder, en komt dan en offert uw gave."

Zou dit dan voor het H.A. niet gelden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Tiberius »

De kerkenraad zou die 2 broers onder stille afhouding kunnen zetten. Dat is geen censuurmaatregel maar bedoeld om de rust in de gemeente te bewaren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Wat is de functie van de tafelwachters? Of functioneren die helemaal niet meer?
Om de ontheiliging van de tafel des Heeren tegen te gaan. In onze gemeente functioneert dat wel, in die zin dat er twee ouderlingen de tafelwacht vormen. Ik ga ervan uit dat er dan ook niemand aangaat die onder censuur staat.
En wat als men dan welbewust de 'tafel des Heeren' zo ontheiligd om de mens te sparen van wie men weet dat die in een zonde leeft, of in onmin met zijn broeder...? Als het recht ligt zou hier dan toch niet moeten worden ingegrepen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: "Iedereen was op de hoogte..." zeg je. Dat zal waar zijn. Maar is dat ook altijd op een manier overgebracht zoals christenen onderling past?
Het was geen welles-nietes kwestie.
De één was ernstig benadeeld door de ander.
(met je familie moet je wandelen, niet handelen, zoiets)
In feite past een langslepende ruzie natuurlijk nooit.
Moet je niet de bijbelse lijn volgen en de broeders eerst heenzenden om zich te verzoenen, zoals in Mattheüs 5 staat?

"o gij dan uw gave zult op het altaar offeren, en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft;
Laat daar uw gave voor het altaar, en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder, en komt dan en offert uw gave."

Zou dit dan voor het H.A. niet gelden?
Mara, weet je dat ik hier moeite mee heb? Als medechristenen mag en moet je elkaar aanspreken als er gezondigd wordt. Dat is één.
Als het bij de kerkenraad al bekend is, moet je het daar láten. Dat is twee.
Aan de tafel des Heeren hoef je niet te kijken naar degene die naast je zit, in die zin dat je over de zonden van een ander moet inzitten. Dat is drie.
Méér zou ik niet weten te zeggen.

En van al het andere moet je je ernstig afvragen of het wel bijbels is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Wat is de functie van de tafelwachters? Of functioneren die helemaal niet meer?
Om de ontheiliging van de tafel des Heeren tegen te gaan. In onze gemeente functioneert dat wel, in die zin dat er twee ouderlingen de tafelwacht vormen. Ik ga ervan uit dat er dan ook niemand aangaat die onder censuur staat.
En wat als men dan welbewust de 'tafel des Heeren' zo ontheiligd om de mens te sparen van wie men weet dat die in een zonde leeft, of in onmin met zijn broeder...? Als het recht ligt zou hier dan toch niet moeten worden ingegrepen?
Nogmaals, hier hoef je je als medegemeentelid niet druk over te maken. Dat mag niet ook.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Wat is de functie van de tafelwachters? Of functioneren die helemaal niet meer?
Om niet-leden en mensen die onder censuur staan (of onder stille afhouding) van de avondmaalstafel te weren.
Ik denk dat hun functie voornamelijk symbolisch of preventief is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Wat is de functie van de tafelwachters? Of functioneren die helemaal niet meer?
Om de ontheiliging van de tafel des Heeren tegen te gaan. In onze gemeente functioneert dat wel, in die zin dat er twee ouderlingen de tafelwacht vormen. Ik ga ervan uit dat er dan ook niemand aangaat die onder censuur staat.
En wat als men dan welbewust de 'tafel des Heeren' zo ontheiligd om de mens te sparen van wie men weet dat die in een zonde leeft, of in onmin met zijn broeder...? Als het recht ligt zou hier dan toch niet moeten worden ingegrepen?
Nogmaals, hier hoef je je als medegemeentelid niet druk over te maken. Dat mag niet ook.
Maar dat geldt toch niet voor de tafelwacht? Of we zijn bang dat zo openbaar komt wat verborgen is, bv de stille censuur.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Mara »

eilander schreef:Mara, weet je dat ik hier moeite mee heb? Als medechristenen mag en moet je elkaar aanspreken als er gezondigd wordt. Dat is één.
Als het bij de kerkenraad al bekend is, moet je het daar láten. Dat is twee.
GerefGemeente-lid schreef:Als een zaak de gehele gemeente aangaat, dan kan het zo zijn dat het Avondmaal onder die omstandigheden niet kan plaatsvinden. Ik kan/wil niet in detail treden, maar dat is in onze gemeente dit jaar gebeurd. Het is dus wel degelijk mogelijk.
Dat dus.
eilander schreef:Aan de tafel des Heeren hoef je niet te kijken naar degene die naast je zit, in die zin dat je over de zonden van een ander moet inzitten.
Als je betraand vanwege je zonden aangaat, zie je de ander niet eens.
eilander schreef:En van al het andere moet je je ernstig afvragen of het wel bijbels is.
We mogen toch wel aannemen dat het kerkrecht bijbels is?
Ik heb zojuist een gedeelte gelezen, maar het zijn zulke lange stukken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Nogmaals, hier hoef je je als medegemeentelid niet druk over te maken. Dat mag niet ook.
Maar dat geldt toch niet voor de tafelwacht? Of we zijn bang dat zo openbaar komt wat verborgen is, bv de stille censuur.
Klopt, dat geldt niet voor de tafelwacht. Maar het kan niet zomaar spontaan aan de tafel zijn dat iemand denkt: 'hé, was er niet iets met deze broeder? Laat ik die maar eens even van de tafel weren!'
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door eilander »

@Mara, ik laat het er verder bij.
Plaats reactie