Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Susanna »

Dit is een vraag die ik ergens las en ik vind het een goede vraag voor een forum.
Wat heeft de pandemie ons (tot nu toe) geleerd?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Bonny »

Dat een substantieel deel van de bevolking dom en egoïstisch is.
The Groom's still waiting at the altar
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door vriend-en-metgezel »

Susanna schreef:Dit is een vraag die ik ergens las en ik vind het een goede vraag voor een forum.
Wat heeft de pandemie ons (tot nu toe) geleerd?
- Mensen zijn kuddedieren; in veel beroepsgroepen kan er prima wat vaker thuis gewerkt worden. Er kan veel reistijd bespaard worden.
- Tegelijkertijd: mensen hebben elkaar nodig en worden eenzaam als ze niet in staat zijn om elkaar te ontmoeten. Een periode van een tekort aan sociale contacten mag niet te lang duren.
- Veel kerken kunnen zich vrij snel aanpassen aan een veranderende situatie. Beelduitzending van kerkdiensten was voor de pandemie nog een brug te ver, maar binnen enkele weken na de eerste uitbraak hadden veel kerken de stap gezet.
- Verschillende visies op het nut van samenkomst in de kerkelijke gemeente. Voor sommige gemeenten voegt fysieke ontmoeting relatief weinig toe, terwijl andere gemeenten meer oog voor elkaar hebben en de fysieke ontmoeting erg missen.
- Polarisatie ligt voortdurend op de loer; de vax - antivax tegenstellingen leven niet alleen in de samenleving, maar zeker ook binnen de kerken; men biedt elkaar nauwelijks ruimte.
- De overheid is nog verder van God los dan we dachten; de Naam van God wordt nauwelijks meer genoemd in de coronacrisis.
- En klein virus kan de hele samenleving ontwrichten; wat een paar jaar geleden moeilijk voor te stellen was, is toch gebeurd.

Vast niet volledig, maar zomaar een paar observaties van mijn kant.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Susanna »

Susanna schreef:Dit is een vraag die ik ergens las en ik vind het een goede vraag voor een forum.
Wat heeft de pandemie ons (tot nu toe) geleerd?

Persoonlijk. Dit is de eerste keer dat we een periode niet naar de kerk konden gaan. Het was zo vreemd. Ik zag niet genoeg in, voor de pandemie, hoe belangrijk het is om regelmatig met andere gelovigen samen te zijn. Ik heb de samenkomsten als vanzelfsprekend beschouwd! Nu zie ik dat anders.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Henk J »

Dat de Heere boven alles staat, Hij bepaald de loop van de geschiedenis. Wij dachten alles in de hand te hebben, dat bleek niet zo te zijn.
Verder dat de kerkgang erg belangrijk is, nu kunnen we 1 keer op de zondag, ik mis het samenzijn met de gemeente echt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door -DIA- »

Het leerde ons ook weer duidelijk de vrijgevochten mens, die zich niet langer aan de overheid wenst te onderwerpen. En ja, dat is een punt waar inderdaad grenzen aan zijn. Maar ik zie ook een verwerpelijke en revolutionaire opstand. Men wil weer 'vrij' zijn, ongebonden. Vooral zagen we dit bij een spektakel als 'Zandvoort' en andere zogenaamde culturele uitingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Quercus »

-DIA- schreef:Het leerde ons ook weer duidelijk de vrijgevochten mens, die zich niet langer aan de overheid wenst te onderwerpen. En ja, dat is een punt waar inderdaad grenzen aan zijn. Maar ik zie ook een verwerpelijke en revolutionaire opstand. Men wil weer 'vrij' zijn, ongebonden. Vooral zagen we dit bij een spektakel als 'Zandvoort' en andere zogenaamde culturele uitingen.
Dat is waar, maar we zien tevens een overheid die zich niet wil onderwerpen aan de eindigheid van het leven. De vrijheid om te sterven, heb ik horen zeggen. Daarmee wil ik niet zeggen dat opstand goed is per definitie. Want het motief van de opstand is een vrijheid waarbij vooral festivals e.d. hoog in het vaandel staan.

Terug naar de vraag van Susanna. Ik ben bang dat we (mijzelf inbegrepen) er niks van leren. Het is "eten en drinken want morgen sterven wij"...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door helma »

Wat ik vooral gezien heb: Hier beneden is het niet. Maranatha!
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door DDD »

Het grote gevaar van een maatschappelijke tweedeling tussen de elite en mensen met een lagere sociaal-economische status. Wantrouwen in de overheid neemt onder deze mensen hand over hand toe, met de meest dwaze fantasieën. Ze vertrouwen de media niet, maar beschikken zelf ook niet over gezond verstand en slikken de grootst mogelijke onzin voor zoete koek.

Dat is een enorm probleem.

Ondertussen is het voor mensen die hier en daar terechte vragen stellen bij het coronabeleid haast onmogelijk om zich te uiten, zonder zich gelijk als een idioot te profileren. Dat is zorgelijk, want een samenleving is gebaat bij discussie en meningsvorming.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Herman »

Niks.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Mona Lisa »

Of het ons wat geleerd heeft weet ik niet maar dit blijkt in ieder geval bevestigd:
Psalm 146 schreef:Vertrouwt niet op prinsen, op des mensen kind, bij hetwelk geen heil is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Tiberius »

Susanna schreef:Dit is een vraag die ik ergens las en ik vind het een goede vraag voor een forum.
Wat heeft de pandemie ons (tot nu toe) geleerd?
Eens met bovenstaande wat samenkomsten enzovoorts betreft.

Zelf heb ik ook geleerd dat veel mensen een stuk minder digibeet zijn dan ze ons vóór de pandemie wilden doen geloven. Veel mensen zijn in korte tijd overgeschakeld op Zoom, Teams, enz. Vergelijkbaar met die (al genoemde) kerkdiensten: het heeft veel mensen een digitale drempel over geholpen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Isala »

Bonny schreef:Dat een substantieel deel van de bevolking dom en egoïstisch is.
Bij welk deel van de bevolking deel je jezelf in?
Susanna schreef:Dit is een vraag die ik ergens las en ik vind het een goede vraag voor een forum.
Wat heeft de pandemie ons (tot nu toe) geleerd?
Het heeft mij vooral geleerd dat niets is wat het lijkt, en dat er enkel volkomen waarheid is in Jezus Christus.
Het is meer dan ooit noodzakelijk dat onze voeten vaststaan in het Woord.
In Jesaja staat dat de waarheid struikelt op de straat als een volk afscheid neemt van God en Zijn heilzame regels voor ons leven.


Onze gemeente is in coronatijd zelfs gegroeid, verdeeld in kleinere groepjes zijn wij altijd samen blijven komen.
Hora est!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Ad Anker »

Bonny schreef:Dat een substantieel deel van de bevolking dom en egoïstisch is.
Inderdaad! Ik denk dat dit klopt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Lilian1975 »

Isala schreef:
Bonny schreef:Dat een substantieel deel van de bevolking dom en egoïstisch is.
Bij welk deel van de bevolking deel je jezelf in?
Susanna schreef:Dit is een vraag die ik ergens las en ik vind het een goede vraag voor een forum.
Wat heeft de pandemie ons (tot nu toe) geleerd?
Het heeft mij vooral geleerd dat niets is wat het lijkt, en dat er enkel volkomen waarheid is in Jezus Christus.
Het is meer dan ooit noodzakelijk dat onze voeten vaststaan in het Woord.
In Jesaja staat dat de waarheid struikelt op de straat als een volk afscheid neemt van God en Zijn heilzame regels voor ons leven.


Onze gemeente is in coronatijd zelfs gegroeid, verdeeld in kleinere groepjes zijn wij altijd samen blijven komen.
Hoe zag dat er concreet uit. Dat in kleine groepjes blijven samenkomen? En hoe zag dat met de doordeweekse activiteiten uit? Een oprechte belangstellende vraag.
Plaats reactie