Wat heeft de pandemie ons geleerd?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Nogmaals, hier hoef je je als medegemeentelid niet druk over te maken. Dat mag niet ook.
Maar dat geldt toch niet voor de tafelwacht? Of we zijn bang dat zo openbaar komt wat verborgen is, bv de stille censuur.
Klopt, dat geldt niet voor de tafelwacht. Maar het kan niet zomaar spontaan aan de tafel zijn dat iemand denkt: 'hé, was er niet iets met deze broeder? Laat ik die maar eens even van de tafel weren!'
Dat laatste begrijp ik. Je zou dan zomaar kunnen denken aan wraakgevoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Van Ewijk »

Susanna schreef:Dit is een vraag die ik ergens las en ik vind het een goede vraag voor een forum.
Wat heeft de pandemie ons (tot nu toe) geleerd?
Nederigheid.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door -DIA- »

Ik zie ook heel duidelijk, en dat is zeer verontrustend: verharding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Ik zie ook heel duidelijk, en dat is zeer verontrustend: verharding.
Bij wie? Gewone gemeenteleden of kerkenraadsleden of predikanten of bij iedereen. Dus ik en u ook?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Ik zie ook heel duidelijk, en dat is zeer verontrustend: verharding.
Bij wie? Gewone gemeenteleden of kerkenraadsleden of predikanten of bij iedereen. Dus ik en u ook?
Bij velen. Mensen worden ongeduldig, onrustig, provocerend, boos, geïrriteerd, en opstaan tegen de overheid. De overheid moet wel (zou je denken) met meer vrijheid komen, willen ze 'het volk' in bedwang houden. Horeca is niet meer te houden, en letterlijk: men wil verder zoals het was: Dansen (met Jansen?), eten, drinken, vrolijk zijn, en ongebonden.
De overheid zou de ongebondenheid moeten beteugelen, maar men heeft de macht daartoe in feite zelf uit handen gegeven. Inspraak, medezeggenschap, eisen, en dan komt een overheid eens met de rug tegen een muur te staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik heb ds. G. Beens eens in een preek horen zeggen dat, als er niets gebeuren zal, Gods slaande hand nog vaker en zwaarder zal zijn, omdat we ons onder Zijn oordelen verhard hebben en ons niet hebben bekeerd.

Ik denk de laatste tijd steeds meer dat wel eens een aangrijpende waarheid zou kunnen wezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb ds. G. Beens eens in een preek horen zeggen dat, als er niets gebeuren zal, Gods slaande hand nog vaker en zwaarder zal zijn, omdat we ons onder Zijn oordelen verhard hebben en ons niet hebben bekeerd.

Ik denk de laatste tijd steeds meer dat wel eens een aangrijpende waarheid zou kunnen wezen.
Dat zegt niet alleen ds. Beens, dat zeggen al die 'zwaren' die men niet zo mag, want die 'profeteren niets dan kwaad' over ons. Maar zou het wel wijs zijn om dat niet te geloven? We hebben daarvan immers ook waarschuwende voorbeelden in de Bijbel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik heb ds. G. Beens eens in een preek horen zeggen dat, als er niets gebeuren zal, Gods slaande hand nog vaker en zwaarder zal zijn, omdat we ons onder Zijn oordelen verhard hebben en ons niet hebben bekeerd.

Ik denk de laatste tijd steeds meer dat wel eens een aangrijpende waarheid zou kunnen wezen.
Dat zegt niet alleen ds. Beens, dat zeggen al die 'zwaren' die men niet zo mag, want die 'profeteren niets dan kwaad' over ons. Maar zou het wel wijs zijn om dat niet te geloven? We hebben daarvan immers ook waarschuwende voorbeelden in de Bijbel.
Ik heb zelfs sommige ‘lichte’ dat ook horen zeggen. Het is namelijk niet profetisch, maar het naspreken van de Bijbel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wat heeft de pandemie ons geleerd?

Bericht door Susanna »

Als ik vraag "ons geleerd", heb ik het niet over heel Nederland maar over ons "refoforummers".

Mij heeft het geleerd dat wetenschap niet onze ultieme hulpbron is - maar God is dat wel. Zonder de God van de Bijbel, is de gehoopte gelukkige afsluiting van deze pandemie wishful thinking. Angst en bezorgdheid liggen elke dag op de loer bij mij. Zonder Hem zouden mijn angst en bezorgdheid het laatste woord gehad hebben. Maar Hij (de Tweede man, de HEERE uit de hemel, de Man der smarten, de Zoon des mensen) is een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed. Als ik in Hem schuil merk ik wel dat de storm voort giert, maar zelf mag ik rusten in heerlijke kalmte. Dat leer ik, stukje bij beetje.
Plaats reactie