Predikant: mens of heilige?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Ik ben aan het afhaken: waar hebben jullie het over?
GG-lid en ik maken een klein uitstapje. Ik hoop dat @Forummer nog antwoord gaat geven, dan kunnen we op het oorspronkelijke spoor verder.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Ik ben aan het afhaken: waar hebben jullie het over?
Hierover: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 65#p997775

En @eilander, ik hoop nog wel op een antwoord, net zo goed van jou als van @Forummer.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Susanna »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik ben aan het afhaken: waar hebben jullie het over?
GG-lid en ik maken een klein uitstapje. Ik hoop dat @Forummer nog antwoord gaat geven, dan kunnen we op het oorspronkelijke spoor verder.
Ik begrijp er niet veel van. Sommigen moeten Forummer persoonlijk kennen en hem zo aan de schandpaal willen nagelen. Of misschien lezen jullie iets in zijn tekst dat ik niet begrijp. Schopt hij tegen heilige huisjes? Zien jullie hem als een soort beeldenstormer? De reacties buitelen over elkaar heen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Susanna schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik ben aan het afhaken: waar hebben jullie het over?
GG-lid en ik maken een klein uitstapje. Ik hoop dat @Forummer nog antwoord gaat geven, dan kunnen we op het oorspronkelijke spoor verder.
Ik begrijp er niet veel van. Sommigen moeten Forummer persoonlijk kennen en hem zo aan de schandpaal willen nagelen. Of misschien lezen jullie iets in zijn tekst dat ik niet begrijp. Schopt hij tegen heilige huisjes? Zien jullie hem als een soort beeldenstormer? De reacties buitelen over elkaar heen.
Dit gaat niet over @Forummer, maar over mijzelf.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Terri »

Tiberius schreef:Ik ben aan het afhaken: waar hebben jullie het over?
Jij probeert eerlijk met deze case om te gaan, maar er zit onderling, lijkt het, veel wat we niet weten ( ik iig niet) en dat merk je aan de beantwoording.
Zelfs oude koeien komen uit de sloot en ja dan haak je iid af en wat @Mara bv zei, forummer wordt ongelooflijk 'hard' aangepakt.
Een opmerking als: je pruimt die predikant niet, vind ik echt niet kunnen.
Nee, ik vind dit geen eerlijk gebeuren, al zijn sommigen zich van geen kwaad bewust.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Laag »

CvdW schreef:
Laag schreef:Sommige onderwerpen vragen gewoon om een :lock

Als we weten dat een ds een mens is, en we weten dat we zelf een mens zijn, als we weten dat elk mens wel eens dwaze, of minder doordachte dingen zegt, als we....
Dan zouden we gelijk om een :lock vragen, voordat we een vraag stellen.

Een ds is ook een mens, maar eerbied voor het ambt, en geduld met zijn gebreken, en een hoop zelfkennis, zou menig mens doen zwijgen, ik incluis.
Dit noem ik nu onder het vloerkleed vegen.
Wat bedoel ik: Als ik in mijn kamer minder doordachte dingen zeg dan heb ik te maken met weinig tot geen menselijke luisteraars. Wanneer ik minder doordachte dingen zeg in een vergadering dan heb ik te maken met meerdere luisteraars en dan kan een correctie nodig zijn.
Een dominee die vanaf de preekstoel minderdoordachte dingen zegt heeft te maken met een gehele gemeente. Wanneer de dominee dan op een nette wijze wordt gecorrigeerd per brief/mail/telefoon en hij de dominee die persoon ook nog gelijk geeft dan is juiste weg om dit direct in de volgende dienst terug te laten komen. Dan laat de dominee zien dat hij mens is. Slechts één dominee heb ik dit horen doen, zat zelf onder zijn gehoor. Het gaat dan niet over of hij een veterschoen draagt of een instapschoen, maar over de kern van de zaak.
Ik ben het met u eens, maar zoiets bespreken op een forum is vragen om ellende, dat kan je op je klompen aanvoelen, om in schoeisel termen te blijven.
Ik snap prima dat iemand moeite kan hebben met een dominee, maar zoiets bespreken op een forum is nutteloos.
Bespreek het met de desbetreffende predikant, via mail, tel, app of een bezoekje.

Kritiek hebben is makkelijk, maar als we er zelf zouden staan, zouden we er misschien geen zinnig woord uit krijgen. Als we geloven dat God Zijn knechten zend, dan moesten we wel leren zwijgen, en als we problemen ondervinden met Zijn knecht, dan kunnen we ons het beste tot de Zender wenden, want Hij weet, waarom, waartoe en waarheen.
En ik zeg dit echt niet om iets onder het tapijt te schuiven, als een ds aantoonbaar dwaalt, dan moet daar wat van gezegd worden, ook om de gemeenten te behoeden. Ook als een predikant teveel met zichzelf op de preekstoel staat.

Waar ik me verschrikkelijk aan stoor, zijn mensen die onder een bepaalde prediking zitten, en er om wat voor redenen ook, ver van afgegroeid zijn, het probleem bij de prediking, predikant, kerkenraad en kerkverband gaan zoeken, zonder zich af te vragen, dwaal ik of de rest?
En ik bedoel hier de topic-opener niet persoonlijk, ik snap best dat hij het moeilijk heeft, maar zoek dan iemand om mee te spreken, en niet een forum.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef:
Tiberius schreef:Ik ben aan het afhaken: waar hebben jullie het over?
Jij probeert eerlijk met deze case om te gaan, maar er zit onderling, lijkt het, veel wat we niet weten ( ik iig niet) en dat merk je aan de beantwoording.
Zelfs oude koeien komen uit de sloot en ja dan haak je iid af en wat @Mara bv zei, forummer wordt ongelooflijk 'hard' aangepakt.
Een opmerking als: je pruimt die predikant niet, vind ik echt niet kunnen.
Nee, ik vind dit geen eerlijk gebeuren, al zijn sommigen zich van geen kwaad bewust.
De slachtofferrol is een hele veilige rol. Je zoekt dan een dader en een aanklager en je bent lekker veilig. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb mijn visie gegeven, Wim heeft een terechte vraag gesteld en eilander heeft ook zijn visie gegeven. Ik zie ook dat Laag iets verstandigs zegt m.i.

Dat Mara vindt dat er ongelofelijk hard wordt aangepakt vertroebelt en leidt af. Het mag allemaal hoor, maar blijf gewoon inhoudelijk. En mocht iets over de schreef gaan, meld het dan.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Susanna »

Laag schreef:
Waar ik me verschrikkelijk aan stoor, zijn mensen die onder een bepaalde prediking zitten, en er om wat voor redenen ook, ver van afgegroeid zijn, het probleem bij de prediking, predikant, kerkenraad en kerkverband gaan zoeken, zonder zich af te vragen, dwaal ik of de rest?
En ik bedoel hier de topic-opener niet persoonlijk, ik snap best dat hij het moeilijk heeft, maar zoek dan iemand om mee te spreken, en niet een forum.
Maar hoe weet je dat het waar is wat je over een bepaalde persoon denkt? Het lijkt zo suggestief (als je de andere echt niet kent). Je reageert dan op grond van een aanname. Niet dat aannames per definitie slecht zijn.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Johannes S »

helma schreef:Forummer, vraag aan de Heere of Hij je een goede vriend wil geven met wie je deze dingen kunt bespreken. Als je iemand vindt die je zorgen (h)erkent en toch van de kerk houdt kan dat je heel erg helpen. Als je klaagt bij iemand die geen betrokkenheid ervaart bij je gemeente krijg je heel gauw een negatieve spiraal. Het zou mooi zijn als dat toch je eigen vrouw zou zijn. Het is als man en vrouw toch heel belangrijk om deze dingen te delen en elkaar daarin te helpen, te sturen en te ondersteunen. Ik zou dat toch maar steeds proberen omdat ze juist van de Ger Gem houdt. Dat bewaart je wellicht voor een al te negatieve kijk. Want soms kan het echt werken als een blokkade om nog onbevangen naar de kerk te gaan.
Vraag haar of ze jou daarbij wil helpen omdat je ervaart dat je daarin hulp nodig hebt. Bid er samen voor.

Zelf ben ik in een bepaalde periode met kerkelijke zorgen wel eens terechtgewezen door de geschiedenis van David en Saul. Saul was door God geroepen als koning. En daarom wilde David hem als zodanig erkennen. Ook al had David er veel onder te lijden.


Verkondigt het niet te Gath, boodschapt het niet op de straten van Askelon; opdat de dochters der Filistijnen zich niet verblijden, opdat de dochters der onbesnedenen niet opspringen van vreugde.


Breng het bovenal maar veel in de 'binnenkamer'.
Mooie post. Het is inderdaad het grootst als je je hart bij God kunt uitstorten. Dat je al je bekommernissen/zorgen op Hem kunt werpen.

God kan daarnaast ook d.m.v. mensen werken.
De Gemeente is het lichaam van Christus. Christus is het hoofd.
Zonder hoofd is een lichaam een lijk. Dus het is alles van Christus afhankelijk. Hij staat bovenaan.
Hij regeert. Dus we moeten eerst alles bij Hem brengen. In afhankelijkheid.
Maar gelovigen onderling zijn als het goed is ook verbonden door Christus.
En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of wederom het hoofd tot de voeten: ik heb u niet van node. 1 Kor.12:21.

Alles op het Fundament (niet de Dordtse synode) maar Christus.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Zita »

Wat een hevige emoties, zeg.
TO geeft aan dat hij soms grote moeite heeft met de prediking, en daarin niet echt een klankbord kan vinden. Hij wordt verder niet concreet over personen, plaatsen en exacte inhoud van die moeite. (sommigen kunnen dat blijkbaar allemaal herleiden, maar dat is mij nog niet gelukt.) Die moeite is dus niet controleerbaar. Hoeft ook niet, want juist die dingen zijn heel persoonlijk: wat je ziel nodig heeft en blijkbaar in de prediking niet krijgt. Er kan in dit topic dus alleen gesproken worden over 'hoe ga je om met moeite die je hebt met de prediking?' De suggesties variëren naar mijn idee van grofweg 'het is vreselijk slecht dat je moeite ervaart' tot 'zoek toch maar wel een klankbord'. Juist die variëteit aan adviezen kan het juist goed doen. Soms heb je het nodig om erop gewezen te worden dat ook al is de prediking niet precies zoals je zelf verwacht nodig te hebben, er toch veel goeds in kan zijn. Zoek naar het goede in plaats van de focussen op het gemis. Een schop onder je achterste. En soms ben je in deze situatie meer toe aan een aai over je bol: het ís ook moeilijk als de prediking week in week uit teleurstelling en gemis geeft, ook al kan dat gedeeltelijk of geheel aan jezelf liggen.
Maar laat TO zelf maar aangeven of hij iets heeft aan de antwoorden die gegeven worden, in plaats van dat de ene helft van het forum hem lijkt te moeten verdedigen tov de andere helft van het forum.
En laten we eerlijk zijn: als hier iemand uit een naarlinksschuivende GB-gemeente had aangegeven moeite met de prediking te hebben of gemis te ervaren, was er wellicht anders gereageerd. Terwijl het basisprincipe over de roeping van predikanten en het gezag dat zij in de prediking hebben, gelijk zou moeten zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door GerefGemeente-lid »

TO?

Volgens mij gaat het om @Forummer hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Tiberius »

*TO=TS ;)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:TO?

Volgens mij gaat het om @Forummer hoor.
TS= Topicstarter :)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Laag »

Susanna schreef:
Laag schreef:
Waar ik me verschrikkelijk aan stoor, zijn mensen die onder een bepaalde prediking zitten, en er om wat voor redenen ook, ver van afgegroeid zijn, het probleem bij de prediking, predikant, kerkenraad en kerkverband gaan zoeken, zonder zich af te vragen, dwaal ik of de rest?
En ik bedoel hier de topic-opener niet persoonlijk, ik snap best dat hij het moeilijk heeft, maar zoek dan iemand om mee te spreken, en niet een forum.
Maar hoe weet je dat het waar is wat je over een bepaalde persoon denkt? Het lijkt zo suggestief (als je de andere echt niet kent). Je reageert dan op grond van een aanname. Niet dat aannames per definitie slecht zijn.
Door te luisteren en in gesprekken merk je snel genoeg hoe dicht iemand bij een bepaalde prediking staat, of hoe ver weg.
En ik bedoel hier niemand persoonlijk, maar in het algemeen.
Online
DDD
Berichten: 28469
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door DDD »

Forummer schrijft mijns inziens heel oprecht en helder.

Ik ben het geheel met helma eens.

Dit forum is mijns inziens een uitstekende plek voor dit soort gesprekken. Zelfs voor de -mijns inziens onterechte- kritiek van Ad Anker. Want die kritiek is ook weer typerend voor het probleem.

Dus ik zou zeggen: ga zo door. En wat betreft kritische GG-leden: die zijn er een heleboel. Helaas vertrekken er een hoop, maar er zullen altijd zelfstandig denkende mensen in de kerk blijven, zolang de kerkgemeenschap de naam kerk terecht draagt en geen sekte wordt.
Plaats reactie