Predikant: mens of heilige?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Lijkt......, afgaande op het betoog van de topicstarter. Het is hoor en wederhoor. Dat moeten we toch helder hebben?

Als topicstarter dus naam, datum vermeld en aangeeft waar preek na te luisteren valt dan kunnen we op dit forum meedenken. Prima idee.
Juist. Of niet aan beginnen of betreffende preek aanbieden in de preekluistertopic.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:
eilander schreef:Ik denk dat we deze noties kwijt zijn, zeer tot ons nadeel! Zo zien we een predikant als iemand die een lezing houdt over een bijbels onderwerp. Dan is er niets minder dan bekering nodig!
Dat vraag ik me af Eilander, ik zie niemand hier die die kant op gaat.

Een preek is iets radicaal anders dan een lezing/inleiding over een bijbels onderwerp; ook iets heel anders dan een catechisatieles. Maar volgens mij is iedereen het daarover wel eens.
Bij een preek gaat het niet er niet om om mensen te informeren (zoals bij een lezing), maar om mensen te transformeren, zoals mijn leermeester het altijd uitdrukte.
Vandaar dat de vraag zo belangrijk is of de prediker 'de woorden Gods' spreekt (zoals Petrus zegt en ik volgens mij al eerder aanhaalde); of niet. Als dat namelijk niet zo is, bevind je je elke zondag in een levensgevaarlijke situatie; of dat nu aan de linkerkant of aan de rechterkant van onze gezindte is.
Dan is jouw waarneming een heel andere dan de mijne. Ik denk dat we heel wat minder hier te discussiëren was als onze grondhouding dezelfde als uit het bevestigingsformulier zou zijn.
Juist. Dank. Ik vind dat we best inhoudelijk over een theologisch onderwerp mogen discussiëren. Bij Forummer is het nu een aantal keren dat het gaat over een predikant die hij niet pruimt. En dan kan dat neersabelen genoemd worden wat ik o.a. doe, ik deel dat niet. Ik heb het over zijn inbreng hier. Die vind ik fundamenteel verkeerd.

Voor de twee predikanten die het niet goed doen in de ogen van Forummer geldt:"En gijlieden ook, geliefde christenen, ontvangt deze uw dienaar in de Heere met alle blijdschap, en houdt de zodanigen in grote waarde. Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt." Niets meer en niets minder. Laten we dat voor ogen houden. Dan mag je best met een vriend of vriendin je vragen bespreken en er met elkaar om bidden. Dat begrijp ik ook en maak ik ook mee. Maar niet hier. Alsjesblieft niet. Het is laster en zonde tegen het negende gebod.
@Ad Anker, waar haal jij vandaan dat het om twee predikanten gaat, en waarom noem je het laster terwijl er helemaal niet op predikant specifiek gericht wordt?

Het voorbeeld waarmee ik het topic begon, is volgens mij al meer dan een jaar geleden. Dat heb ik ook bewust gedaan. Het is ook slechts één van de voorbeelden, en zoals eerder gezegd gaat het mij niet om specifieke casussen te bespreken. Ik kan het dan ook onmogelijk als laster zien.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Arja »

Forummer schreef:Is een predikant 'gewoon' mens?

Een voorbeeld: ik heb wel eens een preek gehoord waarin de predikant duidelijk veel met zichzelf bezig was, anderen viel het ook op, ook in een voorgaande dienst elders.

Zelf probeer ik hier nuchter in te staan, en te beseffen dat een predikant ook gewoon mens is en ook wel eens een weekje niet zo lekker in zijn vel zit. Dat dit terug te horen is in zijn preek is wellicht niet helemaal goed, maar mijns inziens wel begrijpelijk.

Als ik deze gedachtegang in mijn omgeving benoem, dan wordt ik aangevallen alsof ik heiligschennis pleeg. "Nee hoor, een predikant is van God geroepen en al zijn woorden zijn door de Heilige Geest ingegeven. Zo mag je echt niet denken"

Maken we op die manier niet teveel een 'heilige' van de predikanten?

Herkennen jullie dit, en hoe kijken jullie daar tegen aan?
Ik herken het. Ik vind het erg maar ik bedenk me wel dat ze waarschijnlijk heel veel van die dominee houden en daarom zo reageren. Zelf was ik ooit ook zo. Ik kon het niet hebben dat iemand iets negatiefs over ds. P. Blok zei. En nog niet eigenlijk. Maar ik heb geleerd dat we bepaalde dingen wel mogen benoemen. Uit liefde tot de Heere. Vooral als het niet naar het Woord is.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Forummer »

Ik heb nooit, maar dan ook nooit de naam van een predikant genoemd hier. Bovendien hebben lang niet alle voorbeelden die ik noem betrekking op de laatsgehouden preek. Dat een enkeling hier heeft uitgevogeld in welke gemeente ik kerk, en dan ook nog nieuwsgierig gaat zitten kijken welke predikant er afgelopen zondag bij ons is voorgegaan, kun je mij niet verwijten.

Bovendien heeft het niets te maken met "dat ik die predikant niet pruim", ik heb slechts vragen bij sommige uitspraken. En als je goed leest kun je zien dat ik echt probeer om de rest van de preek wél serieus te nemen, hoewel ik ook eerlijk zeg dat dit niet altijd lukt. Soms ben ik zo verdrietig over iets wat misschien helemaal niet de hoofd boodschap van de preek was, maar dat blijft dan rondspoken in m'n hoofd. Soms lukt het wel om het aan de kant te zetten.

Ik blijf er echt wel van overtuigd dat een predikant het goede voor heeft. Dat heb ik ook altijd gezegd.

Ik begrijp oprecht niet waarom je me zo moet aanvallen Ad.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Wim Anker »

Ik heb nog een vraag openstaan @Forummer! Over zelfonderzoek. Kun je daar serieus op ingaan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door eilander »

Forummer schreef:Ik heb nooit, maar dan ook nooit de naam van een predikant genoemd hier. Bovendien hebben lang niet alle voorbeelden die ik noem betrekking op de laatsgehouden preek. Dat een enkeling hier heeft uitgevogeld in welke gemeente ik kerk, en dan ook nog nieuwsgierig gaat zitten kijken welke predikant er afgelopen zondag bij ons is voorgegaan, kun je mij niet verwijten.
Als je namen zou noemen zonder te onderbouwen, zou het nog erger zijn. Nu doe je alsof het - omdat je die namen niet noemt - nooit laster kan zijn. Dat ben ik niet met je eens. Je kunt ook een kerkverband belasteren, of iemand zonder z'n naam te noemen.
'Nou, ik hoorde pas nog over iemand die....' kan heel goed laster zijn, bijvoorbeeld.

Maar ik zou het liever hebben over het onderwerp zelf. Je zou daarom de vraag van @Wim Anker kunnen beantwoorden, of in kunnen gaan op wat ik schrijf vanuit het bevestigingsformulier voor predikanten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Mara »

Arja schreef: Ik herken het. Ik vind het erg maar ik bedenk me wel dat ze waarschijnlijk heel veel van die dominee houden en daarom zo reageren. Zelf was ik ooit ook zo. Ik kon het niet hebben dat iemand iets negatiefs over ds. P. Blok zei. En nog niet eigenlijk.
Daarom spreek ik steeds minder vaak met mensen over een preek of een dominee. Want je krijgt soms de meest vreemde reacties.
Ik heb dit al eens eerder gezegd en toen zou het niet worden herkend.
Als een predikant tot mijn hart gesproken heeft en iemand gaat er met de zeis overheen, in de zin van: pffft ik vond het zo lang duren, of wat praat die man soms hard/zacht, dan voel ik een soort moedeloosheid over me komen.
Hoe kan dat nou, dat iemand het zo anders ervaren heeft en eigenlijk dus niet hetzelfde gehoord heeft als ik?
Omdat het dan persoonlijk is kennelijk.
En dan is het een troost, ipv een ergernis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik kan me heel goed verplaatsen in de visie van @Ad Anker.

Maar het is wel vreemd dat hij, als je andersom laat blijken dat je positief gestemd ben over de prediking, terwijl je er eigenlijk zo tegenop zag, hij daarop ook negatief reageert.

Ik begreep daar al niets van, maar nu helemaal niet meer.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 26 aug 2021, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Als een predikant tot mijn hart gesproken heeft en iemand gaat er met de zeis overheen, in de zin van: pffft ik vond het zo lang duren, of wat praat die man soms hard/zacht, dan voel ik een soort moedeloosheid over me komen.
Hoe kan dat nou, dat iemand het zo anders ervaren heeft en eigenlijk dus niet hetzelfde gehoord heeft als ik?
Omdat het dan persoonlijk is kennelijk.
En dan is het een troost, ipv een ergernis.
Zo is het ook. Het is echt persoonlijk. En je hebt gelijk: dat geeft juist extra troost. Vaak gebeurt het ons dat je thuis komt en het wel eens bent dat het een mooie, aansprekende, (etc.) preek was. Maar die paar keer die in mijn geheugen gegrift staat omdat de Heere kennelijk sprak, was er bij mijn vrouw niets bijzonders gebeurd. Dat geeft achteraf een extra bevestiging (op dat moment zelf heb je geen bevestiging nodig): het was bij mij dus niet omdat het zo'n ontroerende preek was, op zichzelf.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:Ik kan me heel goed verplaatsen in de visie van @Ad Anker.

Maar het is wel vreemd dat hij, als je andersom laat blijken dat je positief gestemd ben over de prediking, terwijl je er eigenlijk zo tegenop zag, hij daarop ook negatief reageert.

Ik begreep daar al niets van, maar nu helamaal niet meer.
Als ik een gerecht voorgeschoteld krijg als ik bij iemand thuis ben waar ik nog nooit gegeten heb, en ik zeg dan na afloop: tjonge, dat is me ontzettend meegevallen. Ik had niet gedacht dat ik hier zo lekker kon eten.... is dat dan alleen maar een compliment aan de kok?
Ik vat dat op als een belediging in de vorm van een compliment.
Die het vatte kan, die vatte het.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik kan me heel goed verplaatsen in de visie van @Ad Anker.

Maar het is wel vreemd dat hij, als je andersom laat blijken dat je positief gestemd ben over de prediking, terwijl je er eigenlijk zo tegenop zag, hij daarop ook negatief reageert.

Ik begreep daar al niets van, maar nu helamaal niet meer.
Als ik een gerecht voorgeschoteld krijg als ik bij iemand thuis ben waar ik nog nooit gegeten heb, en ik zeg dan na afloop: tjonge, dat is me ontzettend meegevallen. Ik had niet gedacht dat ik hier zo lekker kon eten.... is dat dan alleen maar een compliment aan de kok?
Ik vat dat op als een belediging in de vorm van een compliment.
Die het vatte kan, die vatte het.
Ik heb betreffende predikant al meerdere malen gehoord, ook in het verleden. En juist daarom zag ik er tegenop. Maar de preek 's middags had veel te zeggen, ook in mijn persoonlijke leven. Dus je vergelijking gaat volledig mank.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik kan me heel goed verplaatsen in de visie van @Ad Anker.

Maar het is wel vreemd dat hij, als je andersom laat blijken dat je positief gestemd ben over de prediking, terwijl je er eigenlijk zo tegenop zag, hij daarop ook negatief reageert.

Ik begreep daar al niets van, maar nu helamaal niet meer.
Als ik een gerecht voorgeschoteld krijg als ik bij iemand thuis ben waar ik nog nooit gegeten heb, en ik zeg dan na afloop: tjonge, dat is me ontzettend meegevallen. Ik had niet gedacht dat ik hier zo lekker kon eten.... is dat dan alleen maar een compliment aan de kok?
Ik vat dat op als een belediging in de vorm van een compliment.
Die het vatte kan, die vatte het.
Ik heb betreffende predikant al meerdere malen gehoord, ook in het verleden. En juist daarom zag ik er tegenop. Maar de preek 's middags had veel te zeggen, ook in mijn persoonlijke leven. Dus je vergelijking gaat volledig mank.
Welnee, je zoomt nu in op een detail terwijl je de strekking voorbijgaat.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik kan me heel goed verplaatsen in de visie van @Ad Anker.

Maar het is wel vreemd dat hij, als je andersom laat blijken dat je positief gestemd ben over de prediking, terwijl je er eigenlijk zo tegenop zag, hij daarop ook negatief reageert.

Ik begreep daar al niets van, maar nu helamaal niet meer.
Als ik een gerecht voorgeschoteld krijg als ik bij iemand thuis ben waar ik nog nooit gegeten heb, en ik zeg dan na afloop: tjonge, dat is me ontzettend meegevallen. Ik had niet gedacht dat ik hier zo lekker kon eten.... is dat dan alleen maar een compliment aan de kok?
Ik vat dat op als een belediging in de vorm van een compliment.
Die het vatte kan, die vatte het.
Ik heb betreffende predikant al meerdere malen gehoord, ook in het verleden. En juist daarom zag ik er tegenop. Maar de preek 's middags had veel te zeggen, ook in mijn persoonlijke leven. Dus je vergelijking gaat volledig mank.
Welnee, je zoomt nu in op een detail terwijl je de strekking voorbijgaat.
Verklaar je dan eens nader?

Want dan begrijp ik je helemaal niet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Tiberius »

Ik ben aan het afhaken: waar hebben jullie het over?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door -DIA- »

In een ander topic had ik het over de toenemende verharding, verkilling, liefdeloosheid, en vereenzaming van een volkje dat niet mee kan in deze harde en individualistische wereld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie