Predikant: mens of heilige?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door J.C. Philpot »

De geschiedenis van de bevindelijk-gereformeerde Ds. J. Stikkers (tevens in het geheim illegaal jeneverstoker en Oosters-Orthodox priester) is altijd weer een bijzonder voorbeeld van het mens-zijn van een dominee.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... fc05e6cbe3

Hij werd destijds nog ontmaskerd door journalist L.M.P. Scholten in de toenmalige De Rotterdammer.

Ds. J. Stikkers bevestigde ook nog Ds. J. Jorens in Hedel, die een valsemunter bleek te zijn (dollarbiljetten).

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... abb4652fe4
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Susanna »

J.C. Philpot schreef:De geschiedenis van de bevindelijk-gereformeerde Ds. J. Stikkers (tevens in het geheim illegaal jeneverstoker en Oosters-Orthodox priester) is altijd weer een bijzonder voorbeeld van het mens-zijn van een dominee.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... fc05e6cbe3

Hij werd destijds nog ontmaskerd door journalist L.M.P. Scholten in de toenmalige De Rotterdammer.

Ds. J. Stikkers bevestigde ook nog Ds. J. Jorens in Hedel, die een valsemunter bleek te zijn (dollarbiljetten).

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... abb4652fe4
Ik denk dat een dominee in zonde kan vallen. Bijvoorbeeld hoogmoed. Of een andersoortige zonde. Net als wij. Maar hij zal er niet in volharden. Daarom heeft een dominee vrienden nodig. Of een vrouw, die hem erop wijst.

Ik denk ook aan wat Martyn Lloyd-Jones zei: "the work of preaching is the highest and greatest and most glorious calling to which anyone can ever be called. If God has called you to be His preacher, never stoop to be a king of men."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Mara »

Mooi interview met ds. C.P. de Boer. Op een bijzondere locatie, Amsterdam.
Ernstig, maar ook gelegenheid voor lichtheid, zoals het uitzoeken van ijs (ik lust alle smaken) :)

Zijn 9 kinderen houden hem "mens".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:De geschiedenis van de bevindelijk-gereformeerde Ds. J. Stikkers (tevens in het geheim illegaal jeneverstoker en Oosters-Orthodox priester) is altijd weer een bijzonder voorbeeld van het mens-zijn van een dominee.
Ik vind het een raar voorbeeld. Een dominee met een dubbelleven hoeft toch voor ons niet te bewijzen dat een dominee ook een gewoon mens is?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:
J.C. Philpot schreef:De geschiedenis van de bevindelijk-gereformeerde Ds. J. Stikkers (tevens in het geheim illegaal jeneverstoker en Oosters-Orthodox priester) is altijd weer een bijzonder voorbeeld van het mens-zijn van een dominee.
Ik vind het een raar voorbeeld. Een dominee met een dubbelleven hoeft toch voor ons niet te bewijzen dat een dominee ook een gewoon mens is?
Nee hoor, mee eens. Maar ik vond het wel interessante onderdelen uit de kerkgeschiedenis, met als moraal van het verhaal dat ds. voor de naam niet alles zegt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ora et labora »

Een bijzondere titel. Een dienaar van het Goddelijke woord is wel een gezalfde des Heeren.
Daar moeten we ontzag voor hebben. Iedere christen behoort een geheiligd leven te hebben tot eer van God en het welzijn van de naaste.
Maar een mens uit zichzelf is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Daarom de bede om kracht en ondersteuning van boven zo nodig. Toch lezen we ook in Jakobus 5:17 Elias was een mens van gelijke bewegingen als wij;
Maar de boodschap van een predikant behoeft niet te zijn ik ben heiliger als gij...
Of de preekstoel behoort ook geen steekstoel te zijn met voorbeelden die onnodig 1 of wat meerdere personen kwets.
Soms luister ik wel is met verbazing als een predikant zijn gemeente afstraft om niet op het goed dezer wereld te vertrouwen
terwijl men zelf in een auto van 65000--80.000 euro rijd. Niet dat ik niemand goederen niet gun. Maar je zegt het is 1 2 keer en dan is het wel genoeg.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie