Preken, meer neutrale toonzetting

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Ok, emoties bij predikanten vind ik erg normaal. Het is voor mij niet normaal wanneer een predikant niet geroerd wordt door het zielenheil van zijn hoorders.
Dat is totaal wat anders, en bovendien niet continu hoorbaar. En als het wel continu hoorbaar is, is het theater. En dus ongemeende, valse emotie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:emoties bij predikanten vind ik erg normaal.
Ik ook! En het is zeker te horen als het oprechte emotie is.

Ik heb zo'n 4 jaar in een OGG gekerkt, ik was nog jong en helemaal niet gewend aan een huilerige manier van bidden en preken.
Het was dan ook regelmatig 2 uren "uitzitten".
Het gevaar bestaat dat de mensen murw worden gepreekt.
Het wordt voorspelbaar, en dus verslapt de aandacht. Met als gevolg, knikkebollen, dat ik dat dan ook veelvuldig zag.
Later was ik op een verjaardag waar de dominee binnen kwam. Hij feliciteerde zijn dochter en schoonzoon, en toen zag en hoorde ik opeens een heel andere man. Hij bracht vrolijkheid mee, vertelde van alles en het werd heel gezellig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Ok, emoties bij predikanten vind ik erg normaal. Het is voor mij niet normaal wanneer een predikant niet geroerd wordt door het zielenheil van zijn hoorders.
Dat is totaal wat anders, en bovendien niet continu hoorbaar. En als het wel continu hoorbaar is, is het theater. En dus ongemeende, valse emotie.
Ja, dat schreef ik 57 minuten geleden al.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Wie bedoel je met 'die predikanten'?
Alle predikanten die niet normaal spreken tijdens de preek.
Kunt u dan op een neutrale toon, zonder enige emotie te tonen zeggen als predikant: Och, of gij ook bekende, ook nog in deze uw dag, wat tot uw vrede is dienende. Maar nu is het verborgen voor uw ogen.
Of het klemmende, vanwege de schrik des Heeren: Wij bidden u, laat u met God verzoenen.
Zij die dit zo stoïcijns en zonder emotie kunnen zeggen zullen er niet veel van geleerd hebben.
Dit denken is een vrucht van onze gedachten over God. In de gedachten van velen is God wat men wel eens uitdrukt "onze lieve Heere". En men wil enkel een ruim Evangelie horen, en Gods recht wordt vergeten, daarom ook degenen die enkel kwaad profeteren worden aan de kant geschoven als zich aanstellende predikers?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Bertiel »

als het bij deze zinnen blijft, zonder ze concreet te maken of met een vrome wens er achteraan, dan is ook de emotie maar vertoon.
Evenzo als deze zinnen omsloten worden met heel veel beschrijvingen waardoor het voorwaardelijk gaat overkomen en de goegemeente weer verder in slaap sukkelt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Susanna »

Spurgeon: “Een van de zekerste manieren om zelfmoord op je stem te plegen, is door vanuit de keel te spreken in plaats van met de mond. Dit misbruik van de natuur zal door haar vreselijk worden gewroken; ontsnap aan de straf door de overtreding te vermijden.” Als je keel pijn doet na normaal lesgeven of preken op een zondag, dan maak je misschien misbruik van je stem."

Bron: https://www.preaching.com/articles/prea ... he-pulpit/

Ik vind het heel goed als een voorganger aan anderen vraagt om een ​​video van zijn prediking te bekijken en de toon te beoordelen. Of nog beter: dat hij het aan zijn echtgenote vraagt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door CvdW »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:emoties bij predikanten vind ik erg normaal.
Ik ook! En het is zeker te horen als het oprechte emotie is.

Ik heb zo'n 4 jaar in een OGG gekerkt, ik was nog jong en helemaal niet gewend aan een huilerige manier van bidden en preken.
Het was dan ook regelmatig 2 uren "uitzitten".
Het gevaar bestaat dat de mensen murw worden gepreekt.
Het wordt voorspelbaar, en dus verslapt de aandacht. Met als gevolg, knikkebollen, dat ik dat dan ook veelvuldig zag.
Later was ik op een verjaardag waar de dominee binnen kwam. Hij feliciteerde zijn dochter en schoonzoon, en toen zag en hoorde ik opeens een heel andere man. Hij bracht vrolijkheid mee, vertelde van alles en het werd heel gezellig.
Dit herken ik bij ds. A.F. Honkoop. Als hij op de preekstoel stond dan vond ik zijn stemgeluid erg lastig. Wanneer je alleen naar de woorden luisterde lag er toch een boodschap in. Echter als hij van de preekstoel af was praatte hij ineens gewoon. Kon leuk vertellen aan tafel tijdens eten.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Erskinees »

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn stem ook een heel klein beetje buldert en vibreert bij het bijbellezen en het bidden. Mijn vader deed dat ook en dat heb ik zo overgenomen. Ik heb het nu wel enigszins afgeleerd maar ben het nog niet geheel verleerd.
Het is waar dat het geen enkel doel treft en ik snap wel dat Ambtenaar het theater noemt. Het is een traditie met een kleine t binnen de rechterzijde van onze gezindte, al is dat wel minder. Voor de jeugd is het killing.

Vanaf de kansel zou het niet meer moeten voorkomen. De Zaligmaker zocht zondaren op in de heggen en de steggen. Hij gebruikte hedendaagse voorbeelden in de gelijkenissen en we lezen niets over bijzonder stemgebruik of intonaties. Een van de redenen dat onze kerken vaak geen enkele buitenstaander binnenhalen zou best te maken kunnen hebben met tradities als stemgebruik en verouderd woordgebruik. Als kenmerk van het ware.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:- Dan volgt nu, na dit langdurige proces, het oordeel van de rechtbank: de rechtbank... o, ik zie dat de verdachte nog iets wil zeggen. Nu, dat wordt u toegestaan.
- Edelachtbare, ik kan u niet aanhoren vanwege uw de toon waarop u spreekt. Ik verzoek u om deze rechtszaal te mogen verlaten.
- Uw verzoek wordt toegestaan. De uitspraak zal zo dadelijk in het openbaar worden uitgesproken, u ontvangt een afschrift.
:mdr
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Susanna »

Emotionele prediking meestal leeg. Als het alleen dat is: emotie.

Het gebruik van logica in preken gaat millennia terug, maar dat geldt ook voor pathos, of de inzet van de emoties. De meest bekwame retorische sprekers zijn in staat om een ​​balans van beide te gebruiken in hun preek.

Logica moet op de eerste plaats komen, emotie op de tweede plaats. Het denken moet voorafgaan aan het voelen. Voor een prediker die zijn preek emotioneel begint, is het moeilijk om zijn toehoorders van daaruit naar zorgvuldig denken te leiden. Maar de prediker die begint met zijn toehoorders tot zorgvuldig denken te leiden, ontdekt dat denken van nature tot tot "voelen" kan leiden.
Het is opmerkelijk als je ontdekt hoe vaak me Paulus in een emotionele stemming zien, zelfs in tranen. In zijn beroemde toespraak tot de oudsten van Efeze herinnerde hij hen eraan dat hij de Heere onder hen gediend onder met vele tranen, en nogmaals, dat hij niet was opgehouden iedereen dag en nacht met tranen te waarschuwen. Het is niet wat we hadden verwacht van een man met zo'n intellectuele kracht. Maar dit maakt zijn tranen des te indrukwekkender. Rev. James Stalker
"Om succesvol te zeilen kun je niet kiezen tussen roer en zeil. Je moet beide hebben. In de prediking is logica het roer, emotie het zeil. Je moet beide hebben." Dr. Bresee
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:Wie bedoel je met 'die predikanten'?
Alle predikanten die niet normaal spreken tijdens de preek.
Kunt u dan op een neutrale toon, zonder enige emotie te tonen zeggen als predikant: Och, of gij ook bekende, ook nog in deze uw dag, wat tot uw vrede is dienende. Maar nu is het verborgen voor uw ogen.
Of het klemmende, vanwege de schrik des Heeren: Wij bidden u, laat u met God verzoenen.
Zij die dit zo stoïcijns en zonder emotie kunnen zeggen zullen er niet veel van geleerd hebben.
Dit denken is een vrucht van onze gedachten over God. In de gedachten van velen is God wat men wel eens uitdrukt "onze lieve Heere". En men wil enkel een ruim Evangelie horen, en Gods recht wordt vergeten, daarom ook degenen die enkel kwaad profeteren worden aan de kant geschoven als zich aanstellende predikers?
Predikers zijn geroepen om Christus te verkondigen. Waar die in de prediking centraal staat is het onmogelijk enkel kwaad te profeteren. Verder zou ik de mensen niet aanspreken met Bijbelteksten die een toelichting behoeven maar in het aanspreken van de gemeente kan zeker emotie mee komen. Het is alleen de vraag of je daar de gemeente mee sticht. Al snel gaat het over de emotie en niet over de inhoud. Het kan voor een voorganger heel lastig zijn denk ik, als de emotie naar boven komt. Lukt het nog om je verstaanbaar te maken als de emotie los komt bijvoorbeeld. Een voorganger kan daarom ook erg zijn best doen om de emotie binnen te houden, wat blijkbaar tot gevolg heeft dat u die voorganger dan stoïcijns noemt en aanduidt als iemand die er niet veel van geleerd zal hebben. Diezelfde voorganger ligt 's nachts misschien wel op z'n knieën om voor zijn hoorders de Heere te smeken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door GerefGemeente-lid »

CvdW schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef:emoties bij predikanten vind ik erg normaal.
Ik ook! En het is zeker te horen als het oprechte emotie is.

Ik heb zo'n 4 jaar in een OGG gekerkt, ik was nog jong en helemaal niet gewend aan een huilerige manier van bidden en preken.
Het was dan ook regelmatig 2 uren "uitzitten".
Het gevaar bestaat dat de mensen murw worden gepreekt.
Het wordt voorspelbaar, en dus verslapt de aandacht. Met als gevolg, knikkebollen, dat ik dat dan ook veelvuldig zag.
Later was ik op een verjaardag waar de dominee binnen kwam. Hij feliciteerde zijn dochter en schoonzoon, en toen zag en hoorde ik opeens een heel andere man. Hij bracht vrolijkheid mee, vertelde van alles en het werd heel gezellig.
Dit herken ik bij ds. A.F. Honkoop. Als hij op de preekstoel stond dan vond ik zijn stemgeluid erg lastig. Wanneer je alleen naar de woorden luisterde lag er toch een boodschap in. Echter als hij van de preekstoel af was praatte hij ineens gewoon. Kon leuk vertellen aan tafel tijdens eten.
Was hij het ook niet die ooit eens vroeg: "Wie is die man op die cassetterecorder, die daar zo raar praat?" En dat ze toen zeiden dat hij dat was en dat de bandrecorder per direct uit moest?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef:emoties bij predikanten vind ik erg normaal.
Ik ook! En het is zeker te horen als het oprechte emotie is.

Ik heb zo'n 4 jaar in een OGG gekerkt, ik was nog jong en helemaal niet gewend aan een huilerige manier van bidden en preken.
Het was dan ook regelmatig 2 uren "uitzitten".
Het gevaar bestaat dat de mensen murw worden gepreekt.
Het wordt voorspelbaar, en dus verslapt de aandacht. Met als gevolg, knikkebollen, dat ik dat dan ook veelvuldig zag.
Later was ik op een verjaardag waar de dominee binnen kwam. Hij feliciteerde zijn dochter en schoonzoon, en toen zag en hoorde ik opeens een heel andere man. Hij bracht vrolijkheid mee, vertelde van alles en het werd heel gezellig.
Dit herken ik bij ds. A.F. Honkoop. Als hij op de preekstoel stond dan vond ik zijn stemgeluid erg lastig. Wanneer je alleen naar de woorden luisterde lag er toch een boodschap in. Echter als hij van de preekstoel af was praatte hij ineens gewoon. Kon leuk vertellen aan tafel tijdens eten.
Ik ben nog door ds. P. Honkoop gedoopt. Het was de tijd dat er pas preken werden opgenomen op de band. Ds. Honkoop kwam bij een van de gemeenteleden binnen waar een bandrecorder aan stond, en zei: Wie schreeuwt daar zo? Het gezin zei heel voorzichtig: dat bent u, dominee. Deze anekdote is te lezen in het jubileumboek van onze gemeente.
Overigens is het zeker wel te voelen of de ernst uit het hart komt dan wel slechts uit de mond. Men zegt wel eens: Holle vaten klinken het hardst. En daar zit zeker een kern van waarheid is. Het probleem is dat we elkaar niet meer verstaan. Dat is te begrijpen want we zij op dit forum uit misschien dan wel wat men de gereformeerde gezindte noemt, maar beslist niet die flank die in de lijn van de Nadere Reformatie wenst blijven te staan. Bevinding koppelen sommigen aan woorden, of uitdrukkingen, en dat is zeker niet zo. Het komt er wel op aan of we de zaken van de woorden verstaan. Ik hoorde iemand zeggen, zomaar een voorbeeld: Ds. K. kun je moeilijk naar luisteren, maar wat hij schrijft is goed. En deze ds. K. veroorzaakte nogal wat deining in de rechterflank. Wellicht dat men toch langs elkaar heen praatte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef:emoties bij predikanten vind ik erg normaal.
Ik ook! En het is zeker te horen als het oprechte emotie is.

Ik heb zo'n 4 jaar in een OGG gekerkt, ik was nog jong en helemaal niet gewend aan een huilerige manier van bidden en preken.
Het was dan ook regelmatig 2 uren "uitzitten".
Het gevaar bestaat dat de mensen murw worden gepreekt.
Het wordt voorspelbaar, en dus verslapt de aandacht. Met als gevolg, knikkebollen, dat ik dat dan ook veelvuldig zag.
Later was ik op een verjaardag waar de dominee binnen kwam. Hij feliciteerde zijn dochter en schoonzoon, en toen zag en hoorde ik opeens een heel andere man. Hij bracht vrolijkheid mee, vertelde van alles en het werd heel gezellig.
Dit herken ik bij ds. A.F. Honkoop. Als hij op de preekstoel stond dan vond ik zijn stemgeluid erg lastig. Wanneer je alleen naar de woorden luisterde lag er toch een boodschap in. Echter als hij van de preekstoel af was praatte hij ineens gewoon. Kon leuk vertellen aan tafel tijdens eten.
Ik ben nog door ds. P. Honkoop gedoopt. Het was de tijd dat er pas preken werden opgenomen op de band. Ds. Honkoop kwam bij een van de gemeenteleden binnen waar een bandrecorder aan stond, en zei: Wie schreeuwt daar zo? Het gezin zei heel voorzichtig: dat bent u, dominee. Deze anekdote is te lezen in het jubileumboek van onze gemeente.
Overigens is het zeker wel te voelen of de ernst uit het hart komt dan wel slechts uit de mond. Men zegt wel eens: Holle vaten klinken het hardst. En daar zit zeker een kern van waarheid is. Het probleem is dat we elkaar niet meer verstaan. Dat is te begrijpen want we zij op dit forum uit misschien dan wel wat men de gereformeerde gezindte noemt, maar beslist niet die flank die in de lijn van de Nadere Reformatie wenst blijven te staan. Bevinding koppelen sommigen aan woorden, of uitdrukkingen, en dat is zeker niet zo. Het komt er wel op aan of we de zaken van de woorden verstaan. Ik hoorde iemand zeggen, zomaar een voorbeeld: Ds. K. kun je moeilijk naar luisteren, maar wat hij schrijft is goed. En deze ds. K. veroorzaakte nogal wat deining in de rechterflank. Wellicht dat men toch langs elkaar heen praatte.
Hoe weet je of je dat goed aanvoelt? Kun je een ander zo perfect interpreteren? Waarom mag je niet afgaan op wat die ander zegt? En is het wel zo belangrijk om dat als luisteraar allemaal te interpreteren over de persoon van de predikant?

En verder begrijp ik niet helemaal wat je nu bedoelt. De eerste alinea wijst op een afwijzen van de preektoon, de tweede alinea - tja, dat weet ik niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef: Ik ben nog door ds. P. Honkoop gedoopt. Het was de tijd dat er pas preken werden opgenomen op de band. Ds. Honkoop kwam bij een van de gemeenteleden binnen waar een bandrecorder aan stond, en zei: Wie schreeuwt daar zo? Het gezin zei heel voorzichtig: dat bent u, dominee. Deze anekdote is te lezen in het jubileumboek van onze gemeente.
Overigens is het zeker wel te voelen of de ernst uit het hart komt dan wel slechts uit de mond. Men zegt wel eens: Holle vaten klinken het hardst. En daar zit zeker een kern van waarheid is. Het probleem is dat we elkaar niet meer verstaan. Dat is te begrijpen want we zij op dit forum uit misschien dan wel wat men de gereformeerde gezindte noemt, maar beslist niet die flank die in de lijn van de Nadere Reformatie wenst blijven te staan. Bevinding koppelen sommigen aan woorden, of uitdrukkingen, en dat is zeker niet zo. Het komt er wel op aan of we de zaken van de woorden verstaan. Ik hoorde iemand zeggen, zomaar een voorbeeld: Ds. K. kun je moeilijk naar luisteren, maar wat hij schrijft is goed. En deze ds. K. veroorzaakte nogal wat deining in de rechterflank. Wellicht dat men toch langs elkaar heen praatte.
Hoe weet je of je dat goed aanvoelt? Kun je een ander zo perfect interpreteren? Waarom mag je niet afgaan op wat die ander zegt? En is het wel zo belangrijk om dat als luisteraar allemaal te interpreteren over de persoon van de predikant?

En verder begrijp ik niet helemaal wat je nu bedoelt. De eerste alinea wijst op een afwijzen van de preektoon, de tweede alinea - tja, dat weet ik niet.
Ik zal proberen om het met een voorbeeld duidelijk te maken. Een vrouw die in verwachting is voelt het leven, en zo is het ook met het leven uit God. Dat leven voelt het leven en trekt op dat leven aan. Dat zoekt gemeenschap. Maar het is onvruchtbaar, daar waar het leven gemist wordt. En nu is het weer niet denkbeeldig, de tijd waarin we leven overziende, dat dit weer misverstaan wordt. Dat zal ik maar vooraf zeggen. Als men daarover vallen wil doet dan dan maar, maar laat mij u dan maar naar de ouden in de poort verwijzen, want ik kan niet constant gespannen zijn om allerlei insinuaties te weerleggen.
En de vraag die u stelt is heel eenvoudig: Het is een vraag van ongeloof, want dat wil bewijzen en verwerpt wat men niet kan bewijzen buiten Gods werk om. Dit is een heilgeheim dat aan Zijn vrinden wordt getoond.
Bij het tweede doelde ik op de consternatie na het verschijnen van het boek van ds. Kort.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie