Preken, meer neutrale toonzetting

Paulus
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2020, 04:26

Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Paulus »

Ik ben op zoek naar gereformeerde preken waarbij er neutraal gesproken word
Wat bedoel ik met neutraal?
Vrijwel alle preken die ik beluister daarin wordt er, en vergeef me als ik de verkeerde uitdrukkingen hiervoor kies want het is niet respectloos bedoeld, maar de boodschap gaat verloren in de manier van spreken.
Ik persoonlijk kan de toonzetting niet lang verdragen, namelijk
Het jammerende, klagende, de persoonlijke toonzetting van een spreker klinkt en kleurt de preek zodanig dat de aandacht meer uitgaat aar de preker zelf dan de inhoud van de preek.
Een ieder die dit wel eens gehoord heeft weet wat ik bedoel.
Wat niet wil zeggen dat het ook een ieder stoort
Ik zelf verdraag dat niet, Ik wil de boodschap horen zonder dat de spreker het teveel “inkleurt”.
Uiteraard gebeurd het ‘inkleuren’ enigszins, de persoonlijke noot. Maar soms is het teveel en dan kan ik het niet meer beluisteren.
Zo kan de stem van een persoon mij onmiddellijk doen laten besluiten desbetreffende preek te doen beëindigen.
Als het een stem is die mij prettig ligt kan ik lang en met aandacht luisteren.



Wat ik zoek zijn preken uit de gereformeerde hoek, want de inhoud van deze preken zijn zeer de moeite waard en zeker die uit de vorige eeuw.
Zonder dat, en nogmaals het is niet respectloos bedoeld, maar zo ervaar ik het, zonder de jammerlijke toonzetting en aanzettingen.

Terwijl de van de preken van bv Dr H.F. Kohlbrugge mij aan het denken zetten.
Tijdens het wandelen kan ik daar geboeid naar luisteren.
Daarom des te meer vind ik het zo vervelend dat diegene die het spreekt meent er zulk een toonzetting eraan toe te voegen dat de manier van spreken de aandacht vraagt, opeist, zodanig dat de inhoud verloren gaat voor mij.
Als ik een keuze zou hebben hierin, dan zou ik er graag voor kiezen dat het mij niet irriteert en stoort.
Dat de aandacht zou blijven bij de inhoud van de preek.
Helaas lukt mij dit niet.

Daarom deze vraag;

Waar kan ik deze gesproken preken, beluisteren of downloaden?
Waarbij de spreker ‘neutraal spreekt.

Ten tweede; wat maakt het dat men zo spreekt in de preken.
Want ik kom dit vaker tegen, het op deze manier preken. Dan bedoel ik de toonzetting.
En met vaker bedoel ik in de geformeerde richting.


Ter verduidelijking;
Het is wat mij belemmerd om goed te kunnen luisteren.
Dus op geen manier wil ik de manier van spreken van anderen hier ter sprake brengen,
of vertellen dat dit anders moet, geenszins!
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk ook bevindelijk-gereformeerde predikanten die normaal spreken. Ds. P. Mulder is een voorbeeld van een hedendaagse bevindelijk-gereformeerde predikant die normaal spreekt. Soms misschien wat ouderwets, maar hij is ook al wat ouder en dat is in zijn kerkverband gebruikelijk.

De reden van een rare preektrant is denk ik interessantdoenerij. Er zijn bepaalde typen bevindelijken die menen dat hoe gekker iemand zich gedraagt, hoe meer hij door de heilige Geest geleid wordt. Men heeft een hang naar het bijzondere. Als er aan de inhoud weinig bijzonders is, dan kun je altijd de vorm nog bijzonder maken. Niet iedereen kan daar een onderscheid in maken en het valt sowieso op.

En daarnaast moet ook de gedisciplineerdheid van de gemeente een rol spelen, want het effect zou verloren gaan als de gemeenteleden te vaak moesten lachen.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 aug 2021, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Bertiel »

Ik weet niet wie je beluisterd hebt, maar ik herken het niet echt.
Maar als je een neutrale stem wil hebben zonder te veel poespas qua retoriek en wel een gereformeerde boodschap, dan zou ik Ds. D. Heemskerk aanbevelen. Of Ds. J.M.J. Kieviet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door HersteldHervormd »

De HHK gekrookte riet dominees zijn bijna allemaal géén beverige types. Inhoud is grotendeels gelijk als (O)GG(iN).

Zoek maar eens op: ds Britstra, Van Meggelen, Zweistra, Roelofse, Harteveld, Zoet, Speksnijder, Roos, Van Reenen, Heemskerk, Vlietstra, Bijl, Verhaar, van Marle, de Groot, Van Olst, Pieters en volgens mij vergeet ik nog wat emiritus predikanten.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 06 aug 2021, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door J.C. Philpot »

Ook ik heb goede ervaringen met behoudende predikanten in de HHK.

Op een aantal uitzonderingen na, word daar verstaanbaar en zonder preektoon gesproken.

Voorbeelden:
Ds. R.W. Mulder (Montfoort)
Ds. Van Meggelen (Nederhemert)
De gebroeders ds. Den Ouden
Ds. Van de Kamp (Opheusden)
Ds. A de Groot (Genemuiden)
Ds. W.M. van der Linden
Ds. W. Pieters (Elspeet)
Ds. P.J.T. van den Herik (of bijna ds)
Ds. P. de Vries
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door J.C. Philpot »

Overigens is de speciale toon in verschillende kerkculturen gebruikelijk. In Russisch Orthodoxe kring (chanting), zwarte kerken in Amerika, etcetera.

Ik prefereer als calvinist een gewone toon, zodat de volle nadruk op het woord kan vallen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:De HHK gekrookte riet dominees zijn bijna allemaal géén beverige types. Inhoud is grotendeels gelijk als (O)GG(iN).
'gekrookte riet dominees'? Het Gekrookte Riet is in 2004 opgeheven. Dat was geen organisatie maar een blad waar je een abonnement op kon hebben. Van de 63 dienstdoende predikanten zijn er hoogstens twee die weleens een artikel in het Gekrookte Riet geschreven hebben.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:De HHK gekrookte riet dominees zijn bijna allemaal géén beverige types. Inhoud is grotendeels gelijk als (O)GG(iN).
'gekrookte riet dominees'? Het Gekrookte Riet is in 2004 opgeheven. Dat was geen organisatie maar een blad waar je een abonnement op kon hebben. Van de 63 dienstdoende predikanten zijn er hoogstens twee die weleens een artikel in het Gekrookte Riet geschreven hebben.
Klopt helemaal, het is ook een bepaalde doelgroep waar op een niet officiële wijze van gesproken word.

Maar bedankt voor je feitelijke bijdrage :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Geytenbeekje »

Hokjes-vakjes lied is al een keer moeten posten :huhu
Ik maak liever onderscheid tussen dominees die meer accenten leggen op de heiligmaking dan op de rechtvaardigmaking.
Want wie zegt dat Paulus (van refoforum) meer op heeft met rechtse HHK dominees?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:De HHK gekrookte riet dominees zijn bijna allemaal géén beverige types. Inhoud is grotendeels gelijk als (O)GG(iN).

Zoek maar eens op: ds Britstra, Van Meggelen, Zweistra, Roelofse, Harteveld, Zoet, Speksnijder, Roos, Van Reenen, Heemskerk, Vlietstra, Bijl, Verhaar, van Marle, de Groot, Van Olst, Pieters en volgens mij vergeet ik nog wat emiritus predikanten.
Wat nu GR heet was vroeger rechtse Bond (op een paar dominees in dit rijtje na). Het verschuift allemaal, ze nemen andere accenten aan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Want wie zegt dat Paulus (van refoforum) meer op heeft met rechtse HHK dominees?
Dat zegt niemand. Maar als ik vooral HHK predikanten beluisterd, ga ik geen GGiN predikanten aanbevelen, omdat ik die niet ken ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Want wie zegt dat Paulus (van refoforum) meer op heeft met rechtse HHK dominees?
Dat zegt niemand. Maar als ik vooral HHK predikanten beluisterd, ga ik geen GGiN predikanten aanbevelen, omdat ik die niet ken ;)
:offtopic van mij
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:De HHK gekrookte riet dominees zijn bijna allemaal géén beverige types. Inhoud is grotendeels gelijk als (O)GG(iN).
'gekrookte riet dominees'? Het Gekrookte Riet is in 2004 opgeheven. Dat was geen organisatie maar een blad waar je een abonnement op kon hebben. Van de 63 dienstdoende predikanten zijn er hoogstens twee die weleens een artikel in het Gekrookte Riet geschreven hebben.
Ik denk dat de meeste van de scribenten overleden zijn. Ik heb van het begin tot het einde het blad gelezen. Vooral de artikelen van wijlen ds. Catsburg spraken me aan.
Overigens, wie valt en struikelt over een preektoon, van ds. J. Catsburg zijn nogal wat preken bewaard en er staan nog verschillende online. De waarheid wordt gesproken, de bevinding klinkt door, maar ondanks de ernst, die er zeker is, kunnen we ds. Catsburg geen preektoon verwijten, als we dat zouden willen. Aanbevolen dus!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door Mara »

Paulus schreef: Waar kan ik deze gesproken preken, beluisteren of downloaden?
Waarbij de spreker ‘neutraal spreekt.
Dan kan ik je ds J. Koppelaar wel aanraden. HHK
Of ds. C.P. de Boer, CGK Sliedrecht
Ik vind prof. M. Kater CGK, ook wel een prettige (s)preker), al heeft hij een geheel eigen preekstijl.
Afgelopen zondag hoorde ik ds. J.C. de Groot voor het eerst en dat bleek een aangename ervaring (Laankerk).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken, meer neutrale toonzetting

Bericht door eilander »

- Dan volgt nu, na dit langdurige proces, het oordeel van de rechtbank: de rechtbank... o, ik zie dat de verdachte nog iets wil zeggen. Nu, dat wordt u toegestaan.
- Edelachtbare, ik kan u niet aanhoren vanwege uw de toon waarop u spreekt. Ik verzoek u om deze rechtszaal te mogen verlaten.
- Uw verzoek wordt toegestaan. De uitspraak zal zo dadelijk in het openbaar worden uitgesproken, u ontvangt een afschrift.
Plaats reactie