Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door Tiberius »

"Vandaag is het nieuwe bijbelprogramma GBS Bijbel Online gelanceerd.
GBS Bijbel Online is een open omgeving, waardoor de inhoud van het programma online beter vindbaar wordt gemaakt. In dit programma zijn de inhoud en functionaliteiten van het vorige programma zoveel mogelijk intact gelaten. Vernieuwingen zijn met name doorgevoerd op de onderdelen gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid.

U kunt het programma raadplegen via http://www.bijbel-statenvertaling.com (en ook nog via de huidige domeinnaam http://www.gbsdigitaal.nl). De gebruikershandleiding bij het nieuwe programma zal opgenomen worden via de knop in de rechter sidebar waarmee ook de persoonlijke omgeving getoond wordt."

Deze mail kreeg ik zojuist binnen. Ik ben benieuwd wat jullie van de nieuwe site vinden.
Ik heb het genoegen gehad in het testpanel deel te mogen nemen; m.i. is het een mooie omgeving geworden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door J.C. Philpot »

Mooi! Fijn hoe de kanttekeningen geintegreerd en benaderbaar zijn. Werkt net wat beter als bij BMUonline.

Fijn ook dat je "dark mode" aan kunt zetten (heb ik voor heel veel zaken aan staan), of geel ipv wit.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 jun 2021, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door Henk J »

Mooi en functioneel, beetje dezelfde indeling als in de GBS app.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door Valcke »

M.i. een mooi programma dat vooral qua navigatie en gebruikersvriendelijkheid sterk verbeterd is ten opzichte van de vorige versie.
Deze versie kan weer concurreren met de site https://statenvertaling.nl/, die ook door velen gebruikt wordt.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door Simon0612 »

Enorme verbetering, mooi en functioneel. In deze vorm streeft het statenvertaling.nl enorm voorbij!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door Valcke »

Simon0612 schreef:Enorme verbetering, mooi en functioneel. In deze vorm streeft het statenvertaling.nl enorm voorbij!
omdat...?

Ik zie o.a. de volgende verschillen:

GBS-site:
- kanttekeningen worden per Bijbelvers getoond (je moet Bijbelvers aanklikken om kanttekeningen te zien)
- tekstverwijzingen worden getoond wanneer de muis zich erover beweegt
- psalmberijmingen, belijdenisgeschriften en liturgische formulieren zijn opgenomen
- van buitenlandse vertalingen is alleen KJV opgenomen
- goede zoekfunctie, maar geen overzicht van het gezochte woord/woorden per Bijbelboek
- audio per perikoop

https://statenvertaling.nl/ :
- kanttekeningen worden in één keer allemaal getoond (onder het Bijbelvers)
- tekstverwijzingen kunnen worden in- en uitgeklapt (alle tekstverwijzingen per kanttekening worden in één keer zichtbaar)
- psalmberijmingen, belijdenisgeschriften en liturgische formulieren zijn niet opgenomen
- buitenlandse vertalingen in Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans; ook Textus Receptus (Grieks) is opgenomen; parallelweergave in iedere combinatie mogelijk
- goede zoekfunctie met overzicht van het gezochte woord/woorden per Bijbelboek
- audio per hoofdstuk

Ik denk dat de sites elkaar goed kunnen aanvullen en dat voorkeuren gedeeltelijk ook met persoonlijke smaak te maken hebben.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door Simon0612 »

Valcke schreef:
Simon0612 schreef:Enorme verbetering, mooi en functioneel. In deze vorm streeft het statenvertaling.nl enorm voorbij!
omdat...?

Ik zie o.a. de volgende verschillen:

GBS-site:
- kanttekeningen worden per Bijbelvers getoond (je moet Bijbelvers aanklikken om kanttekeningen te zien)
- tekstverwijzingen worden getoond wanneer de muis zich erover beweegt
- psalmberijmingen, belijdenisgeschriften en liturgische formulieren zijn opgenomen
- van buitenlandse vertalingen is alleen KJV opgenomen
- goede zoekfunctie, maar geen overzicht van het gezochte woord/woorden per Bijbelboek
- audio per perikoop

https://statenvertaling.nl/ :
- kanttekeningen worden in één keer allemaal getoond (onder het Bijbelvers)
- tekstverwijzingen kunnen worden in- en uitgeklapt (alle tekstverwijzingen worden in één keer zichtbaar)
- psalmberijmingen, belijdenisgeschriften en liturgische formulieren zijn niet opgenomen
- buitenlandse vertalingen in Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans; ook Textus Receptus (Grieks) is opgenomen; parallelweergave in iedere combinatie mogelijk
- goede zoekfunctie met overzicht van het gezochte woord/woorden per Bijbelboek
- audio per hoofdstuk

Ik denk dat de sites elkaar goed kunnen aanvullen en dat voorkeuren gedeeltelijk ook met persoonlijke smaak te maken hebben.
Zeker spelen persoonlijke voorkeuren daarbij een rol. Ik heb er kort naar gekeken maar het uiterlijk is verfrissend en niet zo gecentreerd als bij statenvertaling.nl (op pc, op telefoon heb ik daar geen last van). Inhoudelijk heb ik er nog niet lang naar gekeken. Maar ik zie net bijvoorbeeld dat het vanaf de smartphone (Iphone) op de gbs site vrijwel onmogelijk is om de cookies te accepteren of te negeren. De popup komt buiten beeld en is niet aan te klikken/scrollen. Wellicht komen er nog meer inhoudelijke items naar boven. Maar mijn eerste indruk (uiterlijk) was dat de site er veel beter uitziet.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door Quercus »

Ik vind het een mooi bijbelprogramma, maar het streeft wat mij betreft niet https://statenvertaling.nl/ of de native GBS app voorbij.
Het ziet er misschien ietsje minder modern uit, maar statenvertaling.nl/ werkt wel fijner in mijn optiek.

- Bij de GBS Bijbel online via de telefoonbrowser klik je makkelijk per ongeluk een tekstverwijzing aan, en voor je het weet zit je in een ander hoofdstuk, en moet je weer terugnavigeren om verder te lezen. Dat werkt erg afleidend. De tekstverwijzing van statenvertaling.nl kun je ter plekke openklappen, erg handig.
- Ik ervaar ook best wat vertraging in het openklappen van een kanttekening (althans op mijn telefoon)
- de kanttekeningen worden ook wat minder compact getoond waardoor je veel moet scrollen en al snel het vers uit het oog verloren bent wat je aan het lezen was.

Wel vind ik het een nadeel dat op statenvertaling.nl de kanttekeningen niet ingeklapt (kunnen) zijn. Ik vind het fijn om namelijk eerst wat verzen te lezen zònder kanttekeningen, en dan naderhand nogmaals te lezen met kanttekeningen erbij. De kanttekeningen werken dan wel afleidend voor mij. Een knopje om ze tijdelijk uit/aan te zetten zou zeker handig zijn.

ter info, nachtmodus op je telefoonbroser, of dark reader op firefox of elke willekeurige internetbrowser op een PC geeft elke willekeurige site een donkere modus.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door Valcke »

Quercus schreef:Ik vind het een mooi bijbelprogramma, maar het streeft wat mij betreft niet https://statenvertaling.nl/ of de native GBS app voorbij.
Het ziet er misschien ietsje minder modern uit, maar statenvertaling.nl/ werkt wel fijner in mijn optiek.

- Bij de GBS Bijbel online via de telefoonbrowser klik je makkelijk per ongeluk een tekstverwijzing aan, en voor je het weet zit je in een ander hoofdstuk, en moet je weer terugnavigeren om verder te lezen. Dat werkt erg afleidend. De tekstverwijzing van statenvertaling.nl kun je ter plekke openklappen, erg handig.
- Ik ervaar ook best wat vertraging in het openklappen van een kanttekening (althans op mijn telefoon)
- de kanttekeningen worden ook wat minder compact getoond waardoor je veel moet scrollen en al snel het vers uit het oog verloren bent wat je aan het lezen was.

Wel vind ik het een nadeel dat op statenvertaling.nl de kanttekeningen niet ingeklapt (kunnen) zijn. Ik vind het fijn om namelijk eerst wat verzen te lezen zònder kanttekeningen, en dan naderhand nogmaals te lezen met kanttekeningen erbij. De kanttekeningen werken dan wel afleidend voor mij. Een knopje om ze tijdelijk uit/aan te zetten zou zeker handig zijn.

ter info, nachtmodus op je telefoonbroser, of dark reader op firefox of elke willekeurige internetbrowser op een PC geeft elke willekeurige site een donkere modus.
De knop om de kanttekeningen niet te tonen is op statenvertaling.nl wel aanwezig, maar dan boven of onderaan het hoofdstuk (niet op versniveau). Wanneer je de kanttekeningen aan of uit zet, doe je dat voor het hele hoofdstuk.
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: RE: Re: Nieuw bijbelprogramma GBS Bijbel Online

Bericht door Quercus »

Valcke schreef:
Quercus schreef:Ik vind het een mooi bijbelprogramma, maar het streeft wat mij betreft niet https://statenvertaling.nl/ of de native GBS app voorbij.
Het ziet er misschien ietsje minder modern uit, maar statenvertaling.nl/ werkt wel fijner in mijn optiek.

- Bij de GBS Bijbel online via de telefoonbrowser klik je makkelijk per ongeluk een tekstverwijzing aan, en voor je het weet zit je in een ander hoofdstuk, en moet je weer terugnavigeren om verder te lezen. Dat werkt erg afleidend. De tekstverwijzing van statenvertaling.nl kun je ter plekke openklappen, erg handig.
- Ik ervaar ook best wat vertraging in het openklappen van een kanttekening (althans op mijn telefoon)
- de kanttekeningen worden ook wat minder compact getoond waardoor je veel moet scrollen en al snel het vers uit het oog verloren bent wat je aan het lezen was.

Wel vind ik het een nadeel dat op statenvertaling.nl de kanttekeningen niet ingeklapt (kunnen) zijn. Ik vind het fijn om namelijk eerst wat verzen te lezen zònder kanttekeningen, en dan naderhand nogmaals te lezen met kanttekeningen erbij. De kanttekeningen werken dan wel afleidend voor mij. Een knopje om ze tijdelijk uit/aan te zetten zou zeker handig zijn.

ter info, nachtmodus op je telefoonbroser, of dark reader op firefox of elke willekeurige internetbrowser op een PC geeft elke willekeurige site een donkere modus.
De knop om de kanttekeningen niet te tonen is op statenvertaling.nl wel aanwezig, maar dan boven of onderaan het hoofdstuk (niet op versniveau). Wanneer je de kanttekeningen aan of uit zet, doe je dat voor het hele hoofdstuk.
Ik zie het inderdaad, dank.
Plaats reactie