Tucht

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tucht

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef:
Tiberius schreef:
Geytenbeekje schreef:
CvdW schreef:Bij wie kan een gemeentelid terecht als er een conflict is met de voltallige kerkenraad (dorpje)?
Ik neem aan Classis (HHK)
Classis (GG). Maar hij heeft dan wel een lange adem nodig.
Waarom heb je een lange adem nodig?
Omdat de classis eigenlijk nooit de kerkenraad laat vallen. Of de situatie moet wel heel bar zijn.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tucht

Bericht door DDD »

Nou, daar ben ik het niet mee eens.

De situatie hoeft helemaal niet bar te zijn. Dat heb ik zelf geconstateerd. Het is maar net vanuit welke kant er bezwaren komen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Tucht

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Nou, daar ben ik het niet mee eens.

De situatie hoeft helemaal niet bar te zijn. Dat heb ik zelf geconstateerd. Het is maar net vanuit welke kant er bezwaren komen.
Dit begrijp ik niet. Wanneer een kerkenraad steelt (aantoonbaar), waarom wordt dit niet gezien behorend bij leer en leven?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tucht

Bericht door DDD »

Je begrijpt het niet, omdat je mijn uitspraak in een heel ander verband toepast. Ik had het niet over stelen, maar ik reageerde op een andere algemene en mijns inziens onjuiste stelling.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tucht

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Nou, daar ben ik het niet mee eens.

De situatie hoeft helemaal niet bar te zijn. Dat heb ik zelf geconstateerd. Het is maar net vanuit welke kant er bezwaren komen.
Gelukkig om te horen dat jij een ander voorbeeld kent; mij zijn die helaas niet bekend.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Nou, daar ben ik het niet mee eens.

De situatie hoeft helemaal niet bar te zijn. Dat heb ik zelf geconstateerd. Het is maar net vanuit welke kant er bezwaren komen.
Gelukkig om te horen dat jij een ander voorbeeld kent; mij zijn die helaas niet bekend.
Tuurlijk zijn die voorbeelden er wel. Ik ken ze ook.

Maar het blijft wel een ingewikkeld iets, zulke casussen. Hoe ver moet je gaan en wanneer moet je het aan de Heere overlaten? Ik heb daar in het verleden veel strijd over gehad. Maar ik heb het overgegeven en ik ben er niet beschaamd mee uitgekomen. Integendeel!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tucht

Bericht door Tiberius »

Dat is inderdaad het beste, maar volgens mij werkt dat bij CvdW niet
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tucht

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Nou, daar ben ik het niet mee eens.

De situatie hoeft helemaal niet bar te zijn. Dat heb ik zelf geconstateerd. Het is maar net vanuit welke kant er bezwaren komen.
Gelukkig om te horen dat jij een ander voorbeeld kent; mij zijn die helaas niet bekend.
Nou, zo gelukkig was het niet, want het heeft de gemeente verdeeld en verstrooid, maar goed. Het is maar net hoe je zoiets bekijkt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Tucht

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef:Dat is inderdaad het beste, maar volgens mij werkt dat bij CvdW niet
Ik ben het eens wat voorgaande schrijver schrijft, echter ik constateer dat een kerkenraad gewoon kan stelen en door een classis de hand boven het hoofd wordt gehouden. Waar is de tucht? Of in ieder geval de onderzoekscommissie.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Tucht

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:
Tiberius schreef:Dat is inderdaad het beste, maar volgens mij werkt dat bij CvdW niet
Ik ben het eens wat voorgaande schrijver schrijft, echter ik constateer dat een kerkenraad gewoon kan stelen en door een classis de hand boven het hoofd wordt gehouden. Waar is de tucht? Of in ieder geval de onderzoekscommissie.
Het verhaal wordt steeds groter geloof ik. Eerst was het een ouderling, nu de hele kerkenraad. Maar als je 'constateert' dat de kerkenraad steelt, kun je toch aangifte van diefstal doen?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Tucht

Bericht door Zita »

Voor de derde keer: we gaan geen concrete casus bespreken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tucht

Bericht door Zeeuw »

Ik merk met het toenemend aantal scheidingen dat veel gescheiden personen van de kerk af gaan, voordat ze onder censuur komen te staan. Ik begrijp dat deze censuur ordelijk is, maar merk ook dat je daardoor deze personen 'kwijt raakt'. Het lijkt me als ambtsdrager erg moeilijk dit soort gesprekken te voeren. Zijn er ook voorbeelden waarbij mensen wel bij de kerk blijven? De teentjes zijn in deze situaties vaak erg lang heb ik gemerkt.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Tucht

Bericht door Bruna »

Zeeuw schreef:Ik merk met het toenemend aantal scheidingen dat veel gescheiden personen van de kerk af gaan, voordat ze onder censuur komen te staan. Ik begrijp dat deze censuur ordelijk is, maar merk ook dat je daardoor deze personen 'kwijt raakt'. Het lijkt me als ambtsdrager erg moeilijk dit soort gesprekken te voeren. Zijn er ook voorbeelden waarbij mensen wel bij de kerk blijven? De teentjes zijn in deze situaties vaak erg lang heb ik gemerkt.
Jawel. Ik ken meerdere voorbeelden die na schuldbelijdenis gebleven zijn.

Overigens moeten mensen die naar een andere kerk gaan, in mijn optiek, daar ook schuldbelijdenis doen als ze niet ‘schuldloos’ gescheiden zijn.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tucht

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:
Zeeuw schreef:Ik merk met het toenemend aantal scheidingen dat veel gescheiden personen van de kerk af gaan, voordat ze onder censuur komen te staan. Ik begrijp dat deze censuur ordelijk is, maar merk ook dat je daardoor deze personen 'kwijt raakt'. Het lijkt me als ambtsdrager erg moeilijk dit soort gesprekken te voeren. Zijn er ook voorbeelden waarbij mensen wel bij de kerk blijven? De teentjes zijn in deze situaties vaak erg lang heb ik gemerkt.
Jawel. Ik ken meerdere voorbeelden die na schuldbelijdenis gebleven zijn.

Overigens moeten mensen die naar een andere kerk gaan, in mijn optiek, daar ook schuldbelijdenis doen als ze niet ‘schuldloos’ gescheiden zijn.
ja, dat laatste ken ik helaas ook. Iemand die in de vorige gemeente nog net onder censuur was gezet, daardoor in de 'nieuwe kerk' geen schuldbelijdenis kon doen, omdat de kerkenraad van mening was dat het een zaak van de vorige gemeente was en momenteel niet meer doet aan kerk etc.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Tucht

Bericht door Bruna »

Zeeuw schreef:
Bruna schreef:
Zeeuw schreef:Ik merk met het toenemend aantal scheidingen dat veel gescheiden personen van de kerk af gaan, voordat ze onder censuur komen te staan. Ik begrijp dat deze censuur ordelijk is, maar merk ook dat je daardoor deze personen 'kwijt raakt'. Het lijkt me als ambtsdrager erg moeilijk dit soort gesprekken te voeren. Zijn er ook voorbeelden waarbij mensen wel bij de kerk blijven? De teentjes zijn in deze situaties vaak erg lang heb ik gemerkt.
Jawel. Ik ken meerdere voorbeelden die na schuldbelijdenis gebleven zijn.

Overigens moeten mensen die naar een andere kerk gaan, in mijn optiek, daar ook schuldbelijdenis doen als ze niet ‘schuldloos’ gescheiden zijn.
ja, dat laatste ken ik helaas ook. Iemand die in de vorige gemeente nog net onder censuur was gezet, daardoor in de 'nieuwe kerk' geen schuldbelijdenis kon doen, omdat de kerkenraad van mening was dat het een zaak van de vorige gemeente was en momenteel niet meer doet aan kerk etc.
Tsja. Ter verduidelijking in algemene zin: ik bedoel dat als men net voordat men officieel gaat scheiden het lidmaatschap opvraagde dan kan de ‘vorige gemeente’ alleen waarschuwen.
Als iemand zich dan bij nieuwe gemeente aan wil sluiten dan zal dit bij de ‘nieuwe’ gemeente afgehandeld moeten worden.

Als de nieuwe gemeente hier laks mee omgaat dan geven we wel een escape om onder de tucht uit te komen. Tucht is medisch. Eerlijke uitoefening van de tucht is ook 1 van de kenmerken van de ware Kerk.
Plaats reactie