Tucht

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tucht

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:
Zeeuw schreef:
Bruna schreef:
Zeeuw schreef:Ik merk met het toenemend aantal scheidingen dat veel gescheiden personen van de kerk af gaan, voordat ze onder censuur komen te staan. Ik begrijp dat deze censuur ordelijk is, maar merk ook dat je daardoor deze personen 'kwijt raakt'. Het lijkt me als ambtsdrager erg moeilijk dit soort gesprekken te voeren. Zijn er ook voorbeelden waarbij mensen wel bij de kerk blijven? De teentjes zijn in deze situaties vaak erg lang heb ik gemerkt.
Jawel. Ik ken meerdere voorbeelden die na schuldbelijdenis gebleven zijn.

Overigens moeten mensen die naar een andere kerk gaan, in mijn optiek, daar ook schuldbelijdenis doen als ze niet ‘schuldloos’ gescheiden zijn.
ja, dat laatste ken ik helaas ook. Iemand die in de vorige gemeente nog net onder censuur was gezet, daardoor in de 'nieuwe kerk' geen schuldbelijdenis kon doen, omdat de kerkenraad van mening was dat het een zaak van de vorige gemeente was en momenteel niet meer doet aan kerk etc.
Tsja. Ter verduidelijking in algemene zin: ik bedoel dat als men net voordat men officieel gaat scheiden het lidmaatschap opvraagde dan kan de ‘vorige gemeente’ alleen waarschuwen.
Als iemand zich dan bij nieuwe gemeente aan wil sluiten dan zal dit bij de ‘nieuwe’ gemeente afgehandeld moeten worden.

Als de nieuwe gemeente hier laks mee omgaat dan geven we wel een escape om onder de tucht uit te komen. Tucht is medisch. Eerlijke uitoefening van de tucht is ook 1 van de kenmerken van de ware Kerk.
Klopt ja. Ik bedoelde ook vooral dat het veel pastorale stuurmanskunst vraagt. En dat mensen uiteindelijk zelf verantwoordelijk zijn wat ze doen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tucht

Bericht door Dodo »

Het lastige is dat er met tucht niet altijd goed wordt omgegaan in deze zaken. Ik ken een paar verhalen van vrouwen die mishandeld werden door hun man, dat aankaartten bij de kerkenraad, geen hulp kregen en uiteindelijk weggingen. En daarna onder tucht gezet werden omdat ze het huwelijk verbroken hadden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Tucht

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Het lastige is dat er met tucht niet altijd goed wordt omgegaan in deze zaken. Ik ken een paar verhalen van vrouwen die mishandeld werden door hun man, dat aankaartten bij de kerkenraad, geen hulp kregen en uiteindelijk weggingen. En daarna onder tucht gezet werden omdat ze het huwelijk verbroken hadden.
De vraag is of kerkelijke tucht werkt in dergelijke gevallen. Persoonlijk heb ik niet zoveel op met leken rechtspraak in gecompliceerde zaken zoals echtscheiding. Dat komt met name omdat de kerkenraad niet objectief kan zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tucht

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Dodo schreef:Het lastige is dat er met tucht niet altijd goed wordt omgegaan in deze zaken. Ik ken een paar verhalen van vrouwen die mishandeld werden door hun man, dat aankaartten bij de kerkenraad, geen hulp kregen en uiteindelijk weggingen. En daarna onder tucht gezet werden omdat ze het huwelijk verbroken hadden.
De vraag is of kerkelijke tucht werkt in dergelijke gevallen. Persoonlijk heb ik niet zoveel op met leken rechtspraak in gecompliceerde zaken zoals echtscheiding. Dat komt met name omdat de kerkenraad niet objectief kan zijn.
Tucht hoort onderdeel van het pastoraat te zijn. Als het dat niet is, zoals in de casus van Dodo, ontspoort het.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tucht

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Dodo schreef:Het lastige is dat er met tucht niet altijd goed wordt omgegaan in deze zaken. Ik ken een paar verhalen van vrouwen die mishandeld werden door hun man, dat aankaartten bij de kerkenraad, geen hulp kregen en uiteindelijk weggingen. En daarna onder tucht gezet werden omdat ze het huwelijk verbroken hadden.
De vraag is of kerkelijke tucht werkt in dergelijke gevallen. Persoonlijk heb ik niet zoveel op met leken rechtspraak in gecompliceerde zaken zoals echtscheiding. Dat komt met name omdat de kerkenraad niet objectief kan zijn.
Lekenrechtspraak? Waar heb je het nu weer over...
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Tucht

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:Persoonlijk heb ik niet zoveel op met leken rechtspraak in gecompliceerde zaken zoals echtscheiding. Dat komt met name omdat de kerkenraad niet objectief kan zijn.
??
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Tucht

Bericht door Anselmus »

Dodo schreef:Het lastige is dat er met tucht niet altijd goed wordt omgegaan in deze zaken. Ik ken een paar verhalen van vrouwen die mishandeld werden door hun man, dat aankaartten bij de kerkenraad, geen hulp kregen en uiteindelijk weggingen. En daarna onder tucht gezet werden omdat ze het huwelijk verbroken hadden.
Persoonlijk denk ik dat er situaties zijn waarbij een scheiding alleen overblijft, waarbij tafel en bed Bijbels gezien de maximale optie is. Ook al is er sprake van mishandeling, de weg naar een volgend huwelijk staat dan niet open. Ik heb het idee dat het daar wel eens misgaat. Het recht op een gelukkig huwelijk gaat dan boven de Bijbelse notie dat dan opnieuw trouwen zonder overspel zélf overspel is.
Fides Quaerens Intellectum
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Tucht

Bericht door eilander »

Anselmus schreef:
Dodo schreef:Het lastige is dat er met tucht niet altijd goed wordt omgegaan in deze zaken. Ik ken een paar verhalen van vrouwen die mishandeld werden door hun man, dat aankaartten bij de kerkenraad, geen hulp kregen en uiteindelijk weggingen. En daarna onder tucht gezet werden omdat ze het huwelijk verbroken hadden.
Persoonlijk denk ik dat er situaties zijn waarbij een scheiding alleen overblijft, waarbij tafel en bed Bijbels gezien de maximale optie is. Ook al is er sprake van mishandeling, de weg naar een volgend huwelijk staat dan niet open. Ik heb het idee dat het daar wel eens misgaat. Het recht op een gelukkig huwelijk gaat dan boven de Bijbelse notie dat dan opnieuw trouwen zonder overspel zélf overspel is.
Ik snap wat je bedoelt, en ben het met je eens. Alleen: ik zie Bijbels gezien geen mogelijkheid tot scheiding van tafel en bed.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tucht

Bericht door DDD »

Wat mag er dan wel om te garanderen dat er geen mishandeling meer plaats kan vinden?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Tucht

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Lekenrechtspraak? Waar heb je het nu weer over...
Een tuchtmaatregel is gebaseerd op beoordeling van (vermeende) feiten. Dat is een vorm van rechtspraak.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Tucht

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: ??
Wat is je vraag?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Tucht

Bericht door Chrisje72 »

Wat is het nut van censuur in geval van echtscheiding? Daarmee wordt het toch niet ongedaan gemaakt?
Stel dat man en vrouw gaan scheiden omdat hij vreemd gaat maar zij wil hem niet 'te schande maken' dus vertelt dat niet.. Waarvan moet ze dan schuldbelijdenis doen? En de zaak is daarmee toch niet ongedaan gemaakt? Dus mag zij dan nooit meer aan het avondmaal?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Tucht

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: ??
Wat is je vraag?
Ik heb geen vraag, maar ik plaats vraagtekens bij wat je schreef.
Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:Persoonlijk heb ik niet zoveel op met leken rechtspraak in gecompliceerde zaken zoals echtscheiding. Dat komt met name omdat de kerkenraad niet objectief kan zijn.
??
Objectiviteit heeft namelijk heel weinig van doen met de vraag of iemand vanuit zijn professie rechtspreekt of niet. Mensen die niet beroepsmatig tuchtzaken behandelen kunnen evengoed objectief zijn. Objectiviteit vereist een onafhankelijke opstelling, onbevooroordeeld zijn, en een beoordeling op basis van een gestelde norm (de Schrift en de kerkorde / beginselen van de kerkelijke rechtspraak).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tucht

Bericht door Tiberius »

Chrisje72 schreef:Wat is het nut van censuur in geval van echtscheiding? Daarmee wordt het toch niet ongedaan gemaakt?
Stel dat man en vrouw gaan scheiden omdat hij vreemd gaat maar zij wil hem niet 'te schande maken' dus vertelt dat niet.. Waarvan moet ze dan schuldbelijdenis doen? En de zaak is daarmee toch niet ongedaan gemaakt? Dus mag zij dan nooit meer aan het avondmaal?
Meestal wordt alleen stille afhouding gedaan, geen censuur, dus dat men niet aan het avondmaal mag deelnemen gedurende het echtscheidingsproces.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Tucht

Bericht door Chrisje72 »

Tiberius schreef:
Chrisje72 schreef:Wat is het nut van censuur in geval van echtscheiding? Daarmee wordt het toch niet ongedaan gemaakt?
Stel dat man en vrouw gaan scheiden omdat hij vreemd gaat maar zij wil hem niet 'te schande maken' dus vertelt dat niet.. Waarvan moet ze dan schuldbelijdenis doen? En de zaak is daarmee toch niet ongedaan gemaakt? Dus mag zij dan nooit meer aan het avondmaal?
Meestal wordt alleen stille afhouding gedaan, geen censuur, dus dat men niet aan het avondmaal mag deelnemen gedurende het echtscheidingsproces.
En daarna weer wel?
Plaats reactie