Tucht

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tucht

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:Tucht, is dat alleen voor de belijdende leden? En doopleden die openlijke zonden doen, worden die ook getuchtigd?
Ook belijdende leden worden niet getuchtigd.
Wat worden die dan wel? En waarom worden die dat niet?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tucht

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:dan jij met beperktere kennis
Behalve als CvdW de aanklagende partij is.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Tucht

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:Tucht, is dat alleen voor de belijdende leden? En doopleden die openlijke zonden doen, worden die ook getuchtigd?
Ook belijdende leden worden niet getuchtigd.
Wat worden die dan wel? En waarom worden die dat niet?
Er kan een tuchtmaatregel worden opgelegd. En dat betreft gelukkig nooit een lichamelijke straf. Een tuchtmaatregel is trouwens ook niet zo zeer een straf (vergelding) maar een middel om een zondaar te doen terugkeren van zijn of haar zondige weg.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Tucht

Bericht door CvdW »

Inderdaad Herman.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Tucht

Bericht door Erskinees »

Eens met Ditbenik. Wanneer tucht in jouw optiek niet genoeg wordt uitgeoefend is dat geen reden om de kerk te verlaten. Dit lijkt mij geen Bijbelse grond tot het opvragen van het lidmaatschap.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tucht

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:Eens met Ditbenik. Wanneer tucht in jouw optiek niet genoeg wordt uitgeoefend is dat geen reden om de kerk te verlaten. Dit lijkt mij geen Bijbelse grond tot het opvragen van het lidmaatschap.
Ja maar als het helemaal niet uitgeoefend wordt dan toch wel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tucht

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:dan jij met beperktere kennis
Behalve als CvdW de aanklagende partij is.
Als dat zo is, hoeft hij zich niet bij de reactie van de classis neer te leggen, maar kan hij appel aantekenen bij de PS.
Als hij NIET de aanklagende partij van is, gaat het hem niets aan.
Ons als forummers gaat het sowieso niets aan.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Tucht

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Herman schreef:
Ditbenik schreef:dan jij met beperktere kennis
Behalve als CvdW de aanklagende partij is.
Als dat zo is, hoeft hij zich niet bij de reactie van de classis neer te leggen, maar kan hij appel aantekenen bij de PS.
Als hij NIET de aanklagende partij van is, gaat het hem niets aan.
Ons als forummers gaat het sowieso niets aan.
Wat mij betreft bespreken we hier geen casussen. Geheel mee eens.
Maar het is natuurlijk niet zo dat het andere kerkleden niet aangaat of er wel of niet tucht uitgeoefend wordt.

Ook moet altijd onderscheid gemaakt worden tussen heimelijke en niet-heimelijke zonden.
Bij niet-heimelijke / openbare zonden is de gehele gemeente betrokken en niet alleen de aanklagende partij.

Maar nogmaals: deze casus mag hier inderdaad niet besproken worden.
Laatst gewijzigd door Valcke op 02 jun 2021, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Tucht

Bericht door CvdW »

Hoe werkt dat appel bij de PS
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tucht

Bericht door Herman »

Ik vind het een casus die wel degelijk iets zegt het belang van een goede en actuele orde als het gaat om juridische procedures in de kerk. Dat wil ik op zijn minst stellen. Dat ik hier geen uitspraak hoef te doen over schuld of onschuld, dat snapt hopelijk iedereen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Tucht

Bericht door Valcke »

CvdW schreef:Hoe werkt dat appel bij de PS
Neem de kerkorde of specifieke uitwerking van het desbetreffende kerkgenootschap.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Tucht

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Ik vind het een casus die wel degelijk iets zegt het belang van een goede en actuele orde als het gaat om juridische procedures in de kerk. Dat wil ik op zijn minst stellen. Dat ik hier geen uitspraak hoef te doen over schuld of onschuld, dat snapt hopelijk iedereen.
Daar ben ik het op zich mee eens. Maar CvdW koppelt de kwestie aan een concrete zaak en geeft daar steeds meer informatie over. Misschien weten sommigen al om welke kerkelijke gemeente / kerkenraad het gaat. Dat kan natuurlijk niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Tucht

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Erskinees schreef:Eens met Ditbenik. Wanneer tucht in jouw optiek niet genoeg wordt uitgeoefend is dat geen reden om de kerk te verlaten. Dit lijkt mij geen Bijbelse grond tot het opvragen van het lidmaatschap.
Ja maar als het helemaal niet uitgeoefend wordt dan toch wel?
Nee, natuurlijk niet. Je kunt toch niet op basis van een zaak zeggen dat er geen tucht wordt uitgeoefend in de kerk? Er zijn toch genoeg andere zaken waaruit blijkt dat er wel tucht wordt uitgeoefend. Het lijkt me veel meer een probleem dat veel kerkmensen op allerlei gebied hun oordeel klaar hebben zonder te weten wat er aan de hand is en geen enkel vertrouwen hebben in de ambtsdragers. Dat is een veel groter probleem. Maar daar hebben we dan blijkbaar weer geen moeite mee.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Tucht

Bericht door Erskinees »

CvdW schreef:Hoe werkt dat appel bij de PS
Wanneer je je lidmaatschap hebt opgevraagd kun je niet meer in appel.

Overigens zijn de kerkordelijke procedures van de GG nu alleen te begrijpen voor personen met een wat juridische achtergrond. Eigenlijk zou er een gratis adviesorgaan moeten zijn die het normale kerklid kan adviseren en enigszins wegwijs maken in het opstarten van een procedure.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tucht

Bericht door Tiberius »

CvdW schreef:Hoe werkt dat appel bij de PS
Hetzelfde als richting de classis.
Heel simpel: als het goed is heb je een reactie van de scriba van de classis ontvangen op je appelschrift. Op deze reactie kan je weer reageren dat je het niet eens bent met hun uitspraak en dat je jouw zienswijze voor wil leggen aan de betreffende PS.
Plaats reactie