Liturgie in de gemeente

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door ejvl »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb zojuist voor de aardigheid in een Excelbestandje eens alle Psalmen gezet waarvan in onze gemeente in 2022 minimaal 1 couplet is gezongen.

Daaruit blijkt het volgende:
er is uit 86 verschillende Psalmen gezongen en uit 6 verschillende gezangen;
het meest gezongen vers is Psalm 40: 4 (6 keer). Ik heb Psalm 2: 7 (9 keer) en 10 geboden des HEEREN (11 keer) hier buiten beschouwing gelaten, omdat deze verzen vaak na de 12 artikelen/10 geboden gezongen worden;
de meeste verzen werden gezongen uit Psalm 22 (13 coupletten), Psalm 40 en Psalm 38 (beiden 12 coupletten) en Psalm 121 (11 coupletten);
Psalm 40 (9 keer) en Psalm 103 (8 keer) werden het vaakst opgegeven (m.u.v. Psalm 2: 7 en 10 geboden des HEEREN: 9).

Een best verrassende uitslag, vond ik zelf.
Zeker interessant, wordt er ook wel eens uit onbekende psalmen gekozen zoals 9,10,11,12,13, enzovoorts? Ik vind het altijd mooi om onbekende psalmen te zingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

9 en 12 zijn toch geen onbekende psalmen? Althans niet in kerken waar 1773 gezongen wordt.

Psalm 12:4 in de nieuwe berijming vind ik overigens altijd erg mooi. Hoe meer gezangen er gezongen worden, hoe minder bekend de psalmen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door GerefGemeente-lid »

ejvl schreef:Zeker interessant, wordt er ook wel eens uit onbekende psalmen gekozen zoals 9,10,11,12,13, enzovoorts? Ik vind het altijd mooi om onbekende psalmen te zingen.
De volgende Psalmen en gezangen zijn gezongen: 1, 2, 3, 6, 7, 8, 11, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 30, 31, 32, 33, 34, 37, 38, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 48, 49, 51, 52, 56, 62, 65, 66, 68, 69, 70, 72, 73, 77, 80, 81, 84, 85, 86, 88, 89, 90, 95, 97, 98, 99, 100, 102, 103, 104, 105, 110, 115, 116, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 126, 129, 130, 132, 134, 135, 136, 138, 140, 141, 143, 145, 146, 147, 149, 150, 10 geboden des Heeren, Lofzang van Simeon, Gebed des Heeren, 2de berijming 12 artikelen, Morgenzang, Avondzang
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Tiberius »

Ben je het beroepingswerk zat?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Ben je het beroepingswerk zat?
:bobo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Zeeuw »

Bij ons is iedere psalm aan de orde geweest.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:Bij ons is iedere psalm aan de orde geweest.
Hebben jullie daar een speciale manier voor?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:Bij ons is iedere psalm aan de orde geweest.
Hebben jullie daar een speciale manier voor?
Ja, de voorzang. Begonnen bij 1:1, inmiddels bij 113:2.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Ben je het beroepingswerk zat?
Ik vind dit juist erg interessant. Maar omdat het maar om een periode van minder dan een half jaar gaat, zegt het niet zoveel. Het zou interessanter zijn over een periode van anderhalf jaar.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Chrisje72 »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:Bij ons is iedere psalm aan de orde geweest.
Hebben jullie daar een speciale manier voor?
Ja, de voorzang. Begonnen bij 1:1, inmiddels bij 113:2.
Ah bij ons wordt juist de psalm na de wet opvolgend gekozen. Het is mooi om dan het verband met de wet te zien.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Chrisje72 »

DDD schreef:
Tiberius schreef:Ben je het beroepingswerk zat?
Ik vind dit juist erg interessant. Maar omdat het maar om een periode van minder dan een half jaar gaat, zegt het niet zoveel. Het zou interessanter zijn over een periode van anderhalf jaar.
Ik ook, zou het zelf niet zo op kunnen lepelen. Dan moet je óf alles continu bijgehouden hebben, óf er uitgebreid voor gaan zitten om kerkdienstgemist door te spitten.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Anselmus »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:Bij ons is iedere psalm aan de orde geweest.
Hebben jullie daar een speciale manier voor?
Ja, de voorzang. Begonnen bij 1:1, inmiddels bij 113:2.
Bij ons gebeurt dat ook. Aan de ene kant mooi om alles te zingen. Aan de andere kant vind ik het soms ook wel bijzonder om als gemeente vol overgave als eerste psalm bijvoorbeeld Psalm 38:2 of 52:2 zingt. Je zult voor het eerst een kerk binnenlopen en dit is de eerste indruk. Ik heb daar soms toch een ongemakkelijk gevoel bij.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Ararat »

Anselmus schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:Bij ons is iedere psalm aan de orde geweest.
Hebben jullie daar een speciale manier voor?
Ja, de voorzang. Begonnen bij 1:1, inmiddels bij 113:2.
Bij ons gebeurt dat ook. Aan de ene kant mooi om alles te zingen. Aan de andere kant vind ik het soms ook wel bijzonder om als gemeente vol overgave als eerste psalm bijvoorbeeld Psalm 38:2 of 52:2 zingt. Je zult voor het eerst een kerk binnenlopen en dit is de eerste indruk. Ik heb daar soms toch een ongemakkelijk gevoel bij.
Dat ongemakkelijke gevoel herken ik, tegelijk vind ik het ook wel weer mooi om alles te zingen.
Een oplossing zou kunnen zijn om degene die aankondigt het vers kort te laten duiden.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Ik vind het een slechte oplossing. Een kerkdienst behoort te beginnen met een lofpsalm of in bijzondere gevallen met een verootmoedigingslied. Zomaar in het wilde weg wat zingen, hoort daar mijns inziens niet bij.

Als een dominee niet in staat is om alle psalmen in twee jaar preken aan bod te laten komen, dan is hij ongeschikt om de liturgie uit te zoeken. De kerkenraad kan dan iemand aanwijzen die aan de hand van de preekschets een liturgie samenstelt. Zo moeilijk is dat niet. Het is overigens meer een kwestie van onwil en slordigheid dan van niet kunnen.

In veel gevallen is het haastwerk geweest. En als er voor bepaalde psalmen nóóit een passende plek in de liturgie is, dan zou de preekkeuze ook wel eens heel eenzijdig kunnen zijn. Dat probleem kan worden opgelost door een bijbeltekst te kiezen die bij de nog ontbrekende psalmen past. Dan sla je gelijk twee vliegen in één klap.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Ik vind het een slechte oplossing. Een kerkdienst behoort te beginnen met een lofpsalm of in bijzondere gevallen met een verootmoedigingslied. Zomaar in het wilde weg wat zingen, hoort daar mijns inziens niet bij.

Als een dominee niet in staat is om alle psalmen in twee jaar preken aan bod te laten komen, dan is hij ongeschikt om de liturgie uit te zoeken. De kerkenraad kan dan iemand aanwijzen die aan de hand van de preekschets een liturgie samenstelt. Zo moeilijk is dat niet. Het is overigens meer een kwestie van onwil en slordigheid dan van niet kunnen.

In veel gevallen is het haastwerk geweest. En als er voor bepaalde psalmen nóóit een passende plek in de liturgie is, dan zou de preekkeuze ook wel eens heel eenzijdig kunnen zijn. Dat probleem kan worden opgelost door een bijbeltekst te kiezen die bij de nog ontbrekende psalmen past. Dan sla je gelijk twee vliegen in één klap.
'Behoort' of 'zo zijn we het gewend dus zo moet het'. Een eredienst kan prima met een boetepsalm beginnen. Als de liturgie wordt uitgezocht bij de tekst van de preek krijg je een mooi passend geheel. Er zijn ook voorgangers die na Votum en groet en vers uit een onberijmde Psalm lezen en daar de berijming van laten zingen. Dat vind ik zelf ook een mooie manier die laat zien dat we niet zomaar wat zingen, maar dat we werkelijk een berijming zingen van Gods Woord. Als je zo de onberijmde Psalm naast de berijmde versie legt, vallen er ook heel wat coupletten als onbruikbaar af trouwens.
Het ging hier trouwens over de voorzang, dus een Psalm die voor de dienst gezongen wordt. In de gemeente waar ik eerder toebehoorde was dit als sinds de jaren '70 de gewoonte. Dan komen werkelijk alle Psalmen aan de orde en leert de gemeente alle melodieën zingen.
Plaats reactie