Liturgie in de gemeente

Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

John Galt schreef:De collecte is een belangrijk onderdeel van de liturgie, dat erg wordt ondergewaardeerd. Ik vind het dan ook niet correct dat er gezegd wordt: Tijdens het zingen wordt er gecollecteerd. Beter is: Tijdens het collecteren wordt er gezongen.
In de Church of Scotland maakte ik het mee dat er een korte voorbede werd gedaan voorafgaand aan de collecte. Dat vond ik mooi.
Het collecteren kan ook gebeuren vóórdat er gezongen wordt, natuurlijk. Dat lijkt mij het beste. Waarom zou dat tegelijkertijd moeten?
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Dit draadje had ik nog gemist.

Mijn voorkeur:


inleidend orgelspel
welkomstwoord
stilte
openingslied
stil gebed
votum
groet
openingspsalm
wetslezing (maar er valt ook iets voor te zeggen om dit te laten samenvallen met de offerdienst, zoals ook in de Heidelbergse catechismus de wet in het onderdeel over de dankbaarheid staat)
genadeverkondiging
antwoordzang
gebed
schriftlezing
zang ter voorbereiding op de preek
preek
tussenzang
preek
tussenzang
preek
antwoordpsalm/gezang
geloofsbelijdenis
offerdienst
dankgebed
slotzang
zegen
uitleidend orgelspel
Grotendeels eens.
Maar waarom drie preken? Één is toch genoeg?
Ik vind één preek ook prima, mits deze niet meer dan 18 minuten duurt.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Henk J schreef:Dan zet ik ook maar een volgorde van dienst neer zoals ik hem graag zou zien.
Inleidend orgelspel
Voorzang, hiermee zingen we het psalmboek door.
Stil gebed(de dienst vangt aan met de handdruk van de ouderling aan de dominee)
Votum en groet
Psalm
Wet des Heeren, eventueel een psalm hierna
Gebed, met voorbede
Schriftlezing
Korte aanvang van de preek, bekendmaking tekst en punten etc.
Psalm
Preek
Eventueel een tussenzang, anders een psalm na de preek
Preek
Eventueel een psalm dus
Overige bekendmakingen
Dankgebed
Slotpsalm
Zegen(de dienst is dus voorbij als de ouderling de dominee weer de hand heeft gegeven)
Uitleidend orgelspel
Collecteren doen we bij de uitgang, geen collectes onder het zingen van de psalm oid.
In de dienst zingen we uit het psalmboek met de twaalf gezangen.
Waarom de bekendmakingen op deze plek? Afgezien van tussen votum en groet kan ik geen ongelukkiger moment bedenken, althans, als de psalm inderdaad optioneel is. Ook mét psalm vind ik het een gek moment, maar mededelingen indelen na de responsie is al minder storend.

Over de collecten is al genoeg gezegd. Ik vind het wel apart dat hier enerzijds heel streng geoordeeld wordt over afwijkingen van de RKK maar dat ondertussen kernelementen uit de gereformeerde/ calvinistische visie op de eredienst zo aan de kant gaan. Maar dat geheel terzijde.

Hoewel het niet geheel off-topic is, want het Salve Maria is in de RKK altijd ná de zegen, dus buiten de eredienst. En dat is geheel terecht.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Zita »

We gaan hier niet de discussie uit een gesloten topic voortzetten.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
Waarom de bekendmakingen op deze plek? Afgezien van tussen votum en groet kan ik geen ongelukkiger moment bedenken, althans, als de psalm inderdaad optioneel is. Ook mét psalm vind ik het een gek moment, maar mededelingen indelen na de responsie is al minder storend.

Over de collecten is al genoeg gezegd. Ik vind het wel apart dat hier enerzijds heel streng geoordeeld wordt over afwijkingen van de RKK maar dat ondertussen kernelementen uit de gereformeerde/ calvinistische visie op de eredienst zo aan de kant gaan. Maar dat geheel terzijde.

Hoewel het niet geheel off-topic is, want het Salve Maria is in de RKK altijd ná de zegen, dus buiten de eredienst. En dat is geheel terecht.
Eerst belangrijke zaken, dan komen de afkondigingen wel. Anders voor de dienst, liever niet middenin. Ik vind het bijzonder dat hier zoveel waarde wordt gehecht aan de collecte. Bij mijn weten schrijft Paulus voor dat er op zondag ingezameld moet worden en staat er verder maar weinig over in de Schrift. Dan kan het toch prima bij de uitgang?
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Nou, de gereformeerde vaderen dachten daar -terecht- heel anders over. Zij zagen de collecten als een rechtstreeks uitvloeisel van de oudtestamentische eredienst, net als de heilige doop.

Daar kun je van alles van vinden, want in onze tijd staat ook de kinderdoop weer ter discussie. Nu vind ik dat wel iets belangrijker dan de collecten in de eredienst, maar het is allebei een symptoom van hetzelfde: geen goed zicht op de continuïteit tussen het oude en het nieuwe verbond.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Philip »

DDD schreef:
Henk J schreef:Dan zet ik ook maar een volgorde van dienst neer zoals ik hem graag zou zien.
Inleidend orgelspel
Voorzang, hiermee zingen we het psalmboek door.
Stil gebed(de dienst vangt aan met de handdruk van de ouderling aan de dominee)
Votum en groet
Psalm
Wet des Heeren, eventueel een psalm hierna
Gebed, met voorbede
Schriftlezing
Korte aanvang van de preek, bekendmaking tekst en punten etc.
Psalm
Preek
Eventueel een tussenzang, anders een psalm na de preek
Preek
Eventueel een psalm dus
Overige bekendmakingen
Dankgebed
Slotpsalm
Zegen(de dienst is dus voorbij als de ouderling de dominee weer de hand heeft gegeven)
Uitleidend orgelspel
Collecteren doen we bij de uitgang, geen collectes onder het zingen van de psalm oid.
In de dienst zingen we uit het psalmboek met de twaalf gezangen.
Waarom de bekendmakingen op deze plek? Afgezien van tussen votum en groet kan ik geen ongelukkiger moment bedenken, althans, als de psalm inderdaad optioneel is. Ook mét psalm vind ik het een gek moment, maar mededelingen indelen na de responsie is al minder storend.

Over de collecten is al genoeg gezegd. Ik vind het wel apart dat hier enerzijds heel streng geoordeeld wordt over afwijkingen van de RKK maar dat ondertussen kernelementen uit de gereformeerde/ calvinistische visie op de eredienst zo aan de kant gaan. Maar dat geheel terzijde.

Hoewel het niet geheel off-topic is, want het Salve Maria is in de RKK altijd ná de zegen, dus buiten de eredienst. En dat is geheel terecht.
De reden is dat het dankgebed/voorbede niet als nieuwsbulletin gaat fungeren. Bij ons worden zieken uit de gemeente vooraf afgekondigd, maar als bijvoorbeeld een broer van een gemeentelid is overleden, gebeurt dat niet. In het gebed wordt er dan wel aandacht aan besteed.

Ik vind daar wel wat inzitten, maar misschien anderen niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Nou, de gereformeerde vaderen dachten daar -terecht- heel anders over. Zij zagen de collecten als een rechtstreeks uitvloeisel van de oudtestamentische eredienst, net als de heilige doop.

Daar kun je van alles van vinden, want in onze tijd staat ook de kinderdoop weer ter discussie. Nu vind ik dat wel iets belangrijker dan de collecten in de eredienst, maar het is allebei een symptoom van hetzelfde: geen goed zicht op de continuïteit tussen het oude en het nieuwe verbond.
Ja, ik verbaas me ook over het gemak waarmee een kernelement uit de liturgie zoals het geven van de liefdegaven even als overbodig wordt weggestreept. Dat iemand collecteren tijdens het zingen vervelend vindt, begrijp ik maar dat is eenvoudig op te lossen door te collecteren tijdens het orgelspel en pas te gaan zingen als de collecte is afgerond.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door merel »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:Nou, de gereformeerde vaderen dachten daar -terecht- heel anders over. Zij zagen de collecten als een rechtstreeks uitvloeisel van de oudtestamentische eredienst, net als de heilige doop.

Daar kun je van alles van vinden, want in onze tijd staat ook de kinderdoop weer ter discussie. Nu vind ik dat wel iets belangrijker dan de collecten in de eredienst, maar het is allebei een symptoom van hetzelfde: geen goed zicht op de continuïteit tussen het oude en het nieuwe verbond.
Ja, ik verbaas me ook over het gemak waarmee een kernelement uit de liturgie zoals het geven van de liefdegaven even als overbodig wordt weggestreept. Dat iemand collecteren tijdens het zingen vervelend vindt, begrijp ik maar dat is eenvoudig op te lossen door te collecteren tijdens het orgelspel en pas te gaan zingen als de collecte is afgerond.
Ik dacht ook eigenlijk dat dat gemeengoed was. Ik ben nog nooit in een dienst geweest waar gecollecteerd werd tijdens het zingen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door helma »

Bij ons wordt er nu ruim een jaar niet gecollecteerd. Ik mis dat best wel. Vind het ook jammer.
Automatische overschrijvingen via de bank voelen echt niet hetzelfde als een gift in de collectezak.
In Opheusden HHG zag ik bij de uitgang een rek met collectezakken. Dat vind ik een mooi alternatief. Zeker voor gasten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Ditbenik »

helma schreef:Bij ons wordt er nu ruim een jaar niet gecollecteerd. Ik mis dat best wel. Vind het ook jammer.
Automatische overschrijvingen via de bank voelen echt niet hetzelfde als een gift in de collectezak.
In Opheusden HHG zag ik bij de uitgang een rek met collectezakken. Dat vind ik een mooi alternatief. Zeker voor gasten.
Een melkbus bij de uitgang is ook uitstekend geschikt om contactloos te betalen, zo zag ik ergens. Daar lag een handdoek in onderin zodat je het muntgeld niet hoor vallen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:Dit draadje had ik nog gemist.

Mijn voorkeur:


inleidend orgelspel
welkomstwoord
stilte
openingslied
stil gebed
votum
groet
openingspsalm
wetslezing (maar er valt ook iets voor te zeggen om dit te laten samenvallen met de offerdienst, zoals ook in de Heidelbergse catechismus de wet in het onderdeel over de dankbaarheid staat)
genadeverkondiging
antwoordzang
gebed
schriftlezing
zang ter voorbereiding op de preek
preek
tussenzang
preek
tussenzang
preek
antwoordpsalm/gezang
geloofsbelijdenis
offerdienst
dankgebed
slotzang
zegen
uitleidend orgelspel
Grotendeels eens.
Maar waarom drie preken? Één is toch genoeg?
Ik vind één preek ook prima, mits deze niet meer dan 18 minuten duurt.
Ik las juist deze week een artikel waarin de auteur pleitte voor preken van 10-15 minuten; dat voorkomt veel geneuzel (zoals hij het noemt).
M.i. is dat nogal kort; het vraagt flink wat studie van de prediker om dat voor elkaar te krijgen.
Voor mezelf houd ik bij de voorbereiding een lengte van 20-25 minuten aan; de uitvoering wordt soms wat langer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Bij ons wordt er nu ruim een jaar niet gecollecteerd. Ik mis dat best wel. Vind het ook jammer.
Automatische overschrijvingen via de bank voelen echt niet hetzelfde als een gift in de collectezak.
In Opheusden HHG zag ik bij de uitgang een rek met collectezakken. Dat vind ik een mooi alternatief. Zeker voor gasten.
Zo doen wij het ook.
En omdat we van GIVT gebruik maken, kan je daar ook contactloos geven.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Dodo »

Wij hebben drie nette dozen met de collectezakken erin, bij de uitgang. In de afkondiging wordt aandacht gevraagd voor de collectes, met de vermelding dat er ook via de app gegeven kan worden. De dominee noemt het later in de dienst ook nog een keer.
Dus je geeft echt, op dat moment, voor die doelen. Niet automatisch. Wel in de dienst. Zoals het hoort, want het is een vast onderdeel van de liturgie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Tiberius »

Ditbenik schreef:
helma schreef:Bij ons wordt er nu ruim een jaar niet gecollecteerd. Ik mis dat best wel. Vind het ook jammer.
Automatische overschrijvingen via de bank voelen echt niet hetzelfde als een gift in de collectezak.
In Opheusden HHG zag ik bij de uitgang een rek met collectezakken. Dat vind ik een mooi alternatief. Zeker voor gasten.
Een melkbus bij de uitgang is ook uitstekend geschikt om contactloos te betalen, zo zag ik ergens. Daar lag een handdoek in onderin zodat je het muntgeld niet hoor vallen.
Ik zou het woord 'betalen' niet gebruiken, maar 'geven', zeker in jouw omgeving. ;)
Plaats reactie