Liturgie in de gemeente

Marco
Berichten: 3592
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Marco »

Henk J schreef:
Marco schreef:Collecte zou onderdeel moeten zijn van de dienst. Dus niet onder het zingen van een psalm, maar ook niet bij de uitgang.

Ander ding: zie de wet ook eens als richtlijn voor de dankbaarheid. Dan komt hij eerder aan het eind van de dienst. De vraag is of de liturgie altijd hetzelfde moet zijn. Soms ligt in de dienst de nadruk ergens op, en past daarbij een bepaalde liturgie, maar soms zal een andere liturgie beter passen.
Waarom zou een collecte onderdeel moeten zijn van de dienst? Het lijkt mij het belangrijkst dat het gebeurt en dat er wordt meegedeeld waarvoor er gecollecteerd wordt. Je tweede gedachte vind ik wel interessant. Zijn er gemeenten die zoiets doen? Dus in het kader van de preek de wetlezing verplaatsen naar het einde van de dienst? Overigens heeft de wet en drievoudige functie. En de wet als richtsnoer der dankbaarheid komt uitgebreid aan de orde in de behandeling van de Heidelbergse Catechismus tijdens de avonddiensten.
Noem het de dienst der offeranden. Je deelt een deel van wat jou gegeven is. Het is daarom m.i. een wezenlijk onderdeel van de eredienst: je laat daarmee zien dat alles wat je hebt - ook materieel - in feite van God is. En als je het buiten de dienst trekt, kan je het dan niet net zo goed terugbrengen tot een maandelijkse afschrijving van je bankrekening?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door John Galt »

De collecte is een belangrijk onderdeel van de liturgie, dat erg wordt ondergewaardeerd. Ik vind het dan ook niet correct dat er gezegd wordt: Tijdens het zingen wordt er gecollecteerd. Beter is: Tijdens het collecteren wordt er gezongen.
In de Church of Scotland maakte ik het mee dat er een korte voorbede werd gedaan voorafgaand aan de collecte. Dat vond ik mooi.
Who is John Galt? :quoi
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Henk J »

Zingen en collecteren zou ik sowieso niet tegelijk doen. Maar dan moet je een apart collectemoment inrichten tijdens de dienst. Zou kunnen natuurlijk. Heb het wel eens meegemaakt, de dienst der offerande was daar verandert in een gezellig gespreksmoment met wat achtergrondmuziek vanaf het orgel of de band. Vond ik ook niet alles.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef:
Herman schreef:Het is de vraag of je dat moet willen. Het begint als iemand zijn mond opendoet. Het begint niet pas als er een formule wordt uitgesproken.
Dus ook als de koster vooraf zegt: wil de eigenaar van de witte Renault met kenteken XYZ zijn lichten uitdoen? ;)

Nee, de dienst begint pas bij de handdruk onderaan de kansel en eindigt weer onderaan de kansel met de handdruk.
Dat ben ik niet met je eens. Kerkordelijk hoef je bij een eigen predikant geen hand te geven, want de predikant is onderdeel van de kerkenraad. De hand betekent volgens mij dat de kerkenraad voor de duur van de dienst het gezag afstaat aan de predikant en daarna krijg de kerkenraad dat weer terug. Bij een eigen predikant hoeft dat niet (al gebeurt het vaak). Grappig trouwens hoe de hand is vervangen met een hoofdknik, al dan niet met de hand op het hart.

Verder mooi dat o.a. DDD de genadeverkondiging benoemt. Calvijn was hier groot voorstander van. Heeft het er volgens mij niet in elke gemeente doorgekregen (vanwege het stadsbestuur), maar volgens mij was het zijn wens om dit te doen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb eerlijk gezegt nooit zulke verheven gevoelens tijdens de collecte-liturgie. De aandacht gaat dan meestal uit naar de distributie van de collectebonnen naar de gezinsleden, en daarna naar de distributie richting de collectezakken. In onze gemeente is het nu in verband met de Corona bij de uitgang, waar de zakken in een soort rekje opgesteld zijn.

Ik vind dat eerlijk gezegt prima. Helemaal geen collecte meer, en een automatische incasso zou ik ook geen problemen mee hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik vind dat eerlijk gezegt prima. Helemaal geen collecte meer, en een automatische incasso zou ik ook geen problemen mee hebben.
Het zou wel een gemis zijn als de diaconale taak van de gemeente zou verdwijnen uit de zondagse dienst. Wat dat betreft zouden we wel wat frequenter iets mogen horen als 'weet dat de Heere een blijmoedige gever liefheeft' of een andere bijbelse aansporing.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Het zou wel een gemis zijn als de diaconale taak van de gemeente zou verdwijnen uit de zondagse dienst. Wat dat betreft zouden we wel wat frequenter iets mogen horen als 'weet dat de Heere een blijmoedige gever liefheeft' of een andere bijbelse aansporing.
Daar heb je een punt. Als je de collecte uit de dienst verwijderd, hoeven de diakenen nog maar 4 maal per jaar te assisteren bij het klaarmaken van de avondmaalstafel. Verder zouden ze dan geen taak meer hebben in de eredienst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Erskinees »

Wat mij betreft zou het prima zijn dat de collecte uit de dienst verdwijnt. Dat kan nu toch digitaal. Bonnen of munten regelen is altijd een heel gedoe. Dan moet er wel op een andere wijze aandacht in de eredienst komen voor het diaconaat. Eens met bovenstaande posters. In verschillende GKV's of CGK's worden tijdens de eredienst soms filmpjes vertoond van voedselbanken, evangelisatieprojecten etc. Of een korte voorlichting over een project door een diaken. Nu ben ik niet perse voorstander van allerlei filmpjes en verhaaltjes tijdens de eredienst, maar het zou wel een oplossing zijn om diaconaat in de eredienst een blijvende plek te geven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

Fimpjes zou ik het liefst buiten de liturgie houden. Wat mij betreft is de liturgie faciliterend voor een ontmoeting met God. Fimpjes leiden dan alleen maar af, en doen tekort aan het sacrale karakter van de eredienst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9656
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door merel »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind dat eerlijk gezegt prima. Helemaal geen collecte meer, en een automatische incasso zou ik ook geen problemen mee hebben.
Het zou wel een gemis zijn als de diaconale taak van de gemeente zou verdwijnen uit de zondagse dienst. Wat dat betreft zouden we wel wat frequenter iets mogen horen als 'weet dat de Heere een blijmoedige gever liefheeft' of een andere bijbelse aansporing.
Bij ons zei een predikant een keer ' geef gul wat reeds van Hem is'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:
Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind dat eerlijk gezegt prima. Helemaal geen collecte meer, en een automatische incasso zou ik ook geen problemen mee hebben.
Het zou wel een gemis zijn als de diaconale taak van de gemeente zou verdwijnen uit de zondagse dienst. Wat dat betreft zouden we wel wat frequenter iets mogen horen als 'weet dat de Heere een blijmoedige gever liefheeft' of een andere bijbelse aansporing.
Bij ons zei een predikant een keer ' geef gul wat reeds van Hem is'.
Dat zorgt wel voor een ander perspectief.

Niet: "hoeveel van mij mag de Heere gebruiken?"

Maar "hoeveel wat van de Heere is mag ik zelf gebruiken?"
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Tiberius »

Of: het geld is er al, zit alleen nog niet in de juiste zakken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Fimpjes zou ik het liefst buiten de liturgie houden. Wat mij betreft is de liturgie faciliterend voor een ontmoeting met God. Fimpjes leiden dan alleen maar af, en doen tekort aan het sacrale karakter van de eredienst.
Eens.

Niettemin heeft het de Heilige Geest goedgedacht om de inzameling van Paulus voor de armlastige christenen in Israël en plekje in de Heilige Schrift te geven. Dus die aandacht kan en mag best aanwezig zijn. Maar ja, ik ben óók al niet van de michazondagen en themadiensten, het is echter wel een goede zaak om bepaalde elementen onder de aandacht te brengen.
Jannah
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Jannah »

In een andere gemeente heb ik wel eens gehoord dat gezegd werd: de schriftlezing is ///// doch stellen we ons vooraf onder de tucht van Gods heilige wet.

Dit herken ik niet uit onze eigen gemeente.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Daar mis je niets aan. Je kunt zoiets ook in normaal Nederlands zeggen, tenslotte.
Plaats reactie