Liturgie in de gemeente

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Gisteren viel me iets op over de gewoonte om in de ochtenddienst de tien geboden te lezen en in de avonddienst de Apostolische geloofsbelijdenis. We hadden in de avond een gastpredikant die duidelijk werk had gemaakt van psalmen kiezen bij de preek. Echter het was wel een eerder gehouden ochtendpreek (dat zei hij ook) en voor ons was de psalm volgend op de geloofsbelijdenis liturgisch een beetje vreemd (een boetepsalm).

Dit is niet erg, maar het viel me op.
Kun je na het kerken in Zweden (en volgen van diensten via internet in London) een beetje wennen aan een oerhollandse Hervormde dienst?
Voor mij is het minder een probleem dan voor mijn vrouw (ook vanwege de taal). De gedragen psalmen is wel vreemd voor haar en veertig minuten preek in een taal die je maar half begrijpt is lang.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ik begrijp niet waarom een boetepsalm niet zou passen. Naast de geloofsbelijdenis is neem ik aan ook een Bijbelgedeelte gelezen. Daar kan de boetepsalm goed op aansluiten, toch? Idem bij de gekozen tekst.
In dit geval was de tekst over de geboorte van Obed in Ruth 4. De psalm paste heel natuurlijk in een ochtenddienst en leek vreemd tussen geloofsbelijdenis en deze schriftlezing. De dominee zei ook gewoon dat het een preek was die hij eerder deze maand in zijn eigen gemeente had gehouden. Het was verder ook iets wat me opviel en het doet verder niet af van preek of geloofsbelijdenis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Ik begrijp niet waarom een boetepsalm niet zou passen. Naast de geloofsbelijdenis is neem ik aan ook een Bijbelgedeelte gelezen. Daar kan de boetepsalm goed op aansluiten, toch? Idem bij de gekozen tekst. En überhaupt: waarom zouden belijdenis van het geloof en boete niet bij elkaar passen?
Alleen de functie is al een andere. Na de wet antwoordt de gemeente, zingen na de geloofsbelijdenis is in aansluiting op. Dat wil niet zeggen dat een boetepsalm niet zou kunnen na de geloofsbelijdenis maar niet iedere boetepsalm past daarbij. Zelf zou ik in zo'n liturgie daar minimaal opnieuw naar kijken voordat ik hetzelfde vers zou opgeven.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Mistig »

Wij zingen na de geloofsbelijdenis elke week een vers uit een psalm op volgorde. Dus alle 150 psalmen zing je dan door. Daardoor is het niet altijd mogelijk een bijpassende psalm te vinden. Toch vind ik het een mooi gebruik. Alleen al omdat je zo alle psalmen zingt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Ik vind het een heel merkwaardig gebruik. Je kunt ook een willekeurige psalm voor de dienst zingen. Maar beter nog, een kerkenraadslid of gemeentelid vragen om de juiste psalmen uit te zoeken bij de preek. Want als je als predikant je best doet, dan kun je heus vrijwel het hele psalmboek toepasselijk laten zingen. Alleen de meeste predikanten hebben daar de tijd niet voor. Het zou al een stuk schelen als ze het hele psalmboek uit hun hoofd kenden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Ditbenik »

Mistig schreef:Wij zingen na de geloofsbelijdenis elke week een vers uit een psalm op volgorde. Dus alle 150 psalmen zing je dan door. Daardoor is het niet altijd mogelijk een bijpassende psalm te vinden. Toch vind ik het een mooi gebruik. Alleen al omdat je zo alle psalmen zingt.
Ja, in de gemeente waar ik lid ben wordt altijd voor dienst een Psalm op volgorde gezongen. Zo komen alle Psalmen binnen 1,5 jaar aan de beurt.
Plaats reactie